Annons

Proffsfoto

Artiklar > Tips för fotografering i varmt väder

Tips för fotografering i varmt väder

En solhatt med mjuka brätten är bra när man tvingas sitta ute i solen en längre stund, som under en rugby-turnering mitt i sommaren. Solhatten skuggar ansiktet och ögonen och gör de enklare att se bra i sökaren. Och det skadar inte med ljusa objektiv. Foto: Magnus Fröderberg.

 

Sommarvärmen kan ge härliga bilder, men kan också ställa till en del problem för oss fotografer. Här kommer några tips på hur du minimerar dem.

Utrustningen

Stark värme kan skada utrustningen på många olika sätt. Allt från att objektiven kan tappa i prestanda till att batteriets livslängd förkortas eller att gummigreppen på själva kameran lossnar. Lufttemperaturer på runt 30 grader är inte något egentligt problem. Men en kamera som ligger framme i solen kan bli mycket varmare än 30 grader. Och ännu värre blir det om man till exempel glömmer innanför rutan på en bil. Då kan kameran blir så varm att allt från smörjmedel till gummiförseglingar förstörs. Tänk på att en del interna detaljer hålls på plats med lim som bryts ned av stark värme.

Att utsätta en kamera för stark värme, eller för den delen, för stark kyla, gör dessutom att olika delar av den utvidgas (eller krymper, i kyla) olika mycket. Vilket dels gör att saker kan lossna eller hamna skevt, men också att du får glappkontakter mellan olika delar. Glapp i elektronik leder i bästa fall till att något i kameran tvärt slutar fungera. I värsta fall får ett sådant där irriterande fel som kommer och går med ojämna mellanrum och som är extremt svårt för en verkstad att diagnosticera.

Sedan har du mer udda problem med stark sol. Som att ett objektiv med lite otur kan fungera som ett brännglas och skada innandömet i kameran. Varken sensorn eller den tunna och känsliga slutaren mår bra av den intensiva hettan som ett brännglas kan skapa. Det här har ibland uppfattats som lite en myt, men det händer, även om det är sällsynt.

I bilden ovan kan du se resultatet när en Nikon D70s blev liggande på ett soffbord en solig dag med objektivet, ett Sigma 30 mm f/1,4 riktat uppåt utan främre objektivlock. Du kan se tydliga brännmärken på spegelns underkant och strax ovanför dem kan du se brännskadorna på slutaren. Det avlånga brännspåret på slutaren beror på att solen vandrade över himlen.

I en spegelreflexkamera skyddas slutaren ändå ganska väl av spegeln. Man måste ha otur som i vårt bildexempel om ljuset skall smita förbi spegeln. Men i en spegelfri kamera är riskerna större där sensorn oskyddad rakt innanför objektivet.

Men även objektiven själva kan påverkas av sol och värme. Faktum är att de räcker med en rätt måttlig temperaturförändring i ett stort teleobjektiv för att du skall bli tvungen att finjustera fokus. Tänk då vad en rejäl temperaturhöjning kan göra. Linselement är monterade med en enorm precision, och ett objektiv kan tappa rejält i prestanda om det blir för varmt och interna avstånd ändras eller om linselement tappar sin centrering. Dessutom kan du få fenomen som att flyttbara grupper av linselement blir någon bråkdels millimeter större och börjar kärva vilket kan sluta med en sönderkörd fokusmotor. Motsvarande saker kan förstås också hända vid stark kyla, alla former av extrema temperaturer är farliga för utrustningen.

Många stora teleobjektiv är målade ljusa. Det här hjälper faktiskt för att hålla dem en smula svalare. Det har historiskt varit mer viktigt för vissa märken än andra (inga namn nämnda), vilket har med de olika tillverkarnas val av glaskvaliteter att göra. Vissa typer av högpresterande glas är mer värmekänsliga än andra. Idag, när glasutvecklingen kommit längre, är sannolikt det behovet lite mindre. Men i grund och botten är det ändå en bra idé att i synnerhet objektiv med stora glaselement är ljust färgade. 

Fotografen

Vi nordbor är ju vana vid och har en hälsosam respekt för kyla. Det är självklart att skydda till exempel fingrar eller fötter mot förfrysning eller att inte bli nerkyld i största allmänhet. Men vi är mindre vana vid ihållande och stark värme och kan nog underskatta de problem det kan ge.

Sol och värme kan, förstås, inte enbart skada utrustningen utan också fotografen. Fotograferar du något riktigt intressant kan du lätt bli lite överfokuserad. Vilket innebär att du kanske inte märker att du är på väg att bli rejält solbränd, att du tappar din vätskebalans eller att du helt enkelt blir överhettad.

När man är ute och fotograferar ser man många fotografer som tydligt lagt stora belopp på väldigt bra utrustning och som är noga med att sköta den. Men som samtidigt är rätt slarviga med att sköta om den andra halvan av utrustningen: Fotografen. Hur bra kamera eller objektiv du än har hjälper inte det mot den bristande koncentration eller de långsamma reaktioner du får av vätskebrist, huvudvärk eller av att du lider av solbränna.

En solhatt med mjuka brätten är ofta bra, dels för att det skuggar ansiktet, men den gör också att du får mindre solstrålar i ögat du har i sökaren. Något som både stör koncentrationen och är orhört tröttsamt för ögat.

Bilderna

Varm luft kan förstöra bilder. Varför? Främst av två skäl. Varm luft rör sig vilket kan ge optiska fenomen och varm luft kan innehålla mer fukt vilket fungerar som mikroskopiska prismor som får ljus att studsa runt i alla riktningar. I synnerhet i kombination kan de här två sakerna gör att du får kontrastlösa och rent av suddiga bilder oavsett hur bra utrustning du använder.

Problemet blir förstås värre ju längre avståndet är, det innebär ju mer luft mellan dig och motivet. Men även fotografers normala instinkt att fota från en låg position kan plötsligt bli skadlig. Värmedaller är som mest märkbart nära marken och avtar snabbt och det kan göra stor skillnad bara att stå upp istället för att sitta ned.

Ring Knutstorp, 2013-07-06. D800 + AF-S 800 mm f/5,6E FL ED VR, 1/4000, f8, iso 1000.

Konkret exempel: Bilden ovan är tagen med ett 800 mm teleobjektiv under sportvagnsracing på Ring Knutstorp i Skåne. Fotografers normala instinkt innebär att man vill ha en låg position och fotografera längs marken. Men den här dagen gick det knappt att få bra bilder på det sättet, i alla fall inte medan solen gassade. Kombinationen av varma avgaser och värmedallret över asfalten gjorde det snudd på omöjligt att få skarpa bilder i den här låga vinkeln. Notera hur bilarna längre bort ser ut så anar ni vidden av problemet.

Just den här bilden hörde till de kanske 10 procent av bilderna från den positionen där bilen i fokus faktiskt blev skarp. Varför? Den är tagen under en av de korta stunder när moln gav lite skugga mellan mig och bilarna. Ni kan anar molnskuggorna på marken.  Men i 90 % av bilderna som togs när solen stekte för fullt blev skärpan riktigt dålig. Det såg ut som man använt en 20 år gammal medioker telezoom, inte ett av de skarpaste teleobjektiv som säljs.

Några konkreta tips

Håll både dig själv och grejerna i skuggade så gott det går. Måste du sitta framme i solen, använd solkräm, solhatt och täck kroppen. Har du utrustning liggande på marken bredvid dig ute i solen, täck den med en jacka eller något. Lämna, förstås, inte grejer i en bil eller innanför ett fönster. Ha vätska med dig. En del fotografer fäster ett paraply vid enbensstativet när de skall sitta länge och fotografera i regn, men samma lösning fungerar bra vid starkt solsken (jodå, författaren har provat).

Fotar du med långa telen, kolla att inte fokus behöver finjusteras och använd en högre position än du annars skulle göra. Alldeles i synnerhet om du fotograferar över vatten, som inom fågelfoto.  

Och på tal om fågelfoto. Just djur- och fågelfotografer hanterar ofta varmt väder smartare än många andra. Helt enkelt eftersom de oftast undviker de värsta temperaturerna och fotograferar när djuren är som mest aktiva - i gryning och skymning. 



Martin Agfors
Publicerad 2018-07-22. Läst av 6560 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2018-07-23 20:36   PMD
Det där med att fukten i varm luft fungerar som mikroskopiska prismor ställer jag mig lite tveksam till.

Varm luft innehåller förvisso mer fukt, men det är i form av vattenånga som jag inte tror kan bryta ljus i någon större utsträckning.

Vattendroppar kan nog bryta ljus, men för att det ska finnas vattendroppar i luften så måste lufttemperaturen var densamma som luftens aktuella daggpunkt så att dimma bildas, alltså en aerosol som består av vattendroppar.
Svar från Grevture   2018-07-23 23:26
Per, det är ju som du säger små vattendroppar som bryter ljus, men du får definitivt fler sådana i rejält fuktig luft än du får i torr luft. Vilket är min poäng. Vattendropparna bildas runt partiklar av olika slag - det är ju genom att släppa ut väl avvägda sådana man kan skapa konstgjorda moln ur luft där det annars inte spontant skulle bildats moln. Nära marken i fuktig luft händer detta hela tiden, inte så att vi får små moln, men tillräckligt för att ge en massa små vattendroppar som bryter ljuset och får det att studsa runt rätt rejält.
PMD   2018-07-24 00:35
Ja, i så fall är det suspensionen av vattendroppar (som då bildar en aerosol) som kan påverka genom att bryta ljuset, men när man talar om att varm luft innehåller mer fukt än kall så brukar man syfta på hur mycket vattenånga som kan absorberas av luften och inte på mängden vattendroppar.

Att vattenånga kondenserar runt partiklar är förvisso sant, men hur mycket beror också på daggpunkten.
2018-07-24 12:01   Erik X
Vad har hänt med teleobjektivet i vinjettbilden, optiska axeln ser aningen bananformad ut.. Det kan väl knappast bero på värmen? :)
Värmedaller ställer definitivt till med problem men jag skulle vilja hävda att det inte beror på vad termometern visar utan på hur stor temperaturskillnaden är mellan solvarma ytor och omgivande luft. Det ställer till trubbel redan en kylig vårdag när solen brassar på..
Svar från Grevture   2018-07-24 13:00
Teleobjektivet har nog i första hand drabbats av distorsionen i det objektiv som tog bilden. Men det är en lockande tanke att det böjer sig nedåt för att det är så varmt :)
ztenlund   2018-07-24 16:05
Se en bit ned i den här:
https://petapixel.com/2018/07/20/p-is-for-pariah-the-nikon-500m-f-4-p-lens-on-a-sony-a7r-ii/

Skribentens fru hade tydligen tankar om objektiv som böjer sig... :)
2018-07-24 19:47   Der Steppenwolf
En varm sommar och media fylls av ord som "skräckvärme"...Läkare i nämnda media tävlar om att "varna för otroliga påfrestningar värmen medför för kroppen" och nu är det dags för FS att påminna oss att dricka vatten :)
Folk i södra Europa måste vara Übermenschen allihoppa ;)
2018-07-26 00:55   LIQ
Även det man fotograferar kan behöva särskild hänsyn när det är varmt. Jag skrev för några veckor sedan ner några tips främst för brudparen, om bröllopsfotografering i värmen. Föga visste jag då att värmen bara skulle fortsätta - och att det till och med skulle bli ännu varmare!

Mina fem tips hittar man här: https://johanlindqvist.com/wedding/blog/?post_id=9&title=fem-tips-infor-brollopsfotografering-i-stark-varme

Merläsning

En närmare titt på Fujifilms nyheter

Plus Vi har fått chansen att snacka med med Fujifilms ingenjörer om deras senaste sensorer, kameror och objektiv. Och givetvis kollade vi även lite närmare på prylarna. Läs mer...

Laowa ska göra objektiv till Canon Eos R och Nikon Z

Laowa har på bara några få år lanserat en hel rad udda objektiv, men verkar nu bli första tredjepartstillverkare med objektiv till Canons och Nikons nya spegelfria system. De skall även göra att supervidvinkel till Fujifilm GFX och mycket annat spännande. Läs mer... 1

Sony visar muskler

Plus Vi besökte Sonys monter, de har ju nu uppnått en mycket stark position på den lönsamma småbildsdelen av systemkameramarknaden. Nu vill de visa hur de skall bibehålla och förstärka den positionen. Läs mer... 2

Nytt från Loupedeck & Eizo + Skylum utmanar Lightroom

Vi tog en titt på nya Loupedeck, ny skärm och ny version av Color Navigator från Eizo plus att vi pratade med Skylum som bygger vidare på sin Lightroom-utmanare Luminar. Läs mer...

Första intrycket av Zeiss ZX1

Plus Vi fick en första titt på Zeiss nya Batis 40 mm f/2 deras nya kamera, ZX1. En klassisk Zeiss-nyhet och en mycket mer otippad. Läs mer... 15

Zeiss ZX1 - kompakt fullformatare

Zeiss ZX1 en kompaktkamera med fullformatssensor som har Photoshop Lightroom CC inbyggt. Läs mer... 24

Vi kollar in Panasonics fullformatare Lumix S1R

Plus Så har det blivit dags för Photokina-mässan igen, något som märks på nyhetsflödet. Första dagen är pressdag, själva mässan är inte öppen ännu, men vi besökte ett antal presskonferenser. Läs mer... 6

Zeiss-objekiv med Sony E-fattning

Zeiss bygger ut sin Batis-serie med ytterligare ett objektiv. Serien sträcker sig nu från 18 till 135 mm och har autofokus till skillnad mot Loxia-serien. Läs mer... 1

Sigma lanserar fem nya objektiv

Inför Photokina-mässan utökar Sigma sitt objektivprogram med två nya Art-objektiv, ett objektiv för spegelfria kameror samt två telezoomar i Sports-serien. Läs mer...

Fujifilm GFX 100 har IBIS och snabb AF

Fujifilm utökar mellanformatsserien GFX med två nya modeller. GFX 50R är en kompaktare version av GFX 50S med "mätsökarlook". GFX 100 är världens första mellanformatskamera med inbyggd bildstabilisering och fasdetekterande autofokus. Läs mer... 15

Två fullformatare från Panasonic

UPPDATERAD. Panasonic håller på att utveckla två fullformatskameror: Lumix S1R och Lumix S1. Det är i grunden samma kamera men med olika sensorer. Panasonic lanserar även ett nytt objektiv för Micro Four Thirds. Läs mer... 10

Panasonic, Leica och Sigma delar objektivfattning

L-Mount Alliance är namnet på ett nytt samarbete mellan Leica, Panasonic och Sigma. De tre företagen kommer att utveckla produkter med Leicas L-fattning som redan används med flera av Leica spegelfria kameror. Läs mer... 5

Ricoh GR III kommer till våren

I samband med Photokina-mässan i Köln meddelar Ricoh att de håller på att utveckla en tredje generation av kvalitetskompakten GR med APS-C-sensor. Läs mer... 11

Ny mellanformatare: Leica S3

Leica S3 är en försiktig uppdatering av Leica S typ 007 med fler pixlar och video med full sensorbredd. Samtidigt presenterade Leica en produktplan för objektiv med L-fattning. Läs mer... 3

Vädertätat makrotele från Irix

Irix 150 mm f/2,8 Macro 1:1 är precis som namnet antyder ett teleobjektiv som återger motiv med skala 1:1 vid närgränsen. Det säljs med fattningar för Canon EF , Nikon F och - hör och häpna - Pentax K. Läs mer... 1

Ljusstark vidvinkel från Sony

Sony kompletterar sin ljusstarka vidvinkel 35 mm f/1,4 med en 24 mm f/1,4 - en klassisk kombination bland bildjournalister. Läs mer... 7

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Profoto B10: Kompakt batteridriven studioblixt

Profoto B10 är en betydligt mindre blixt än storebror B1/B1X, vilket gör att B10 är lättare att ta med sig ut i fält eller använda på en bom. B10 går också att använda som videobelysning. Läs mer... 3

Adobe avslöjar nyheter i kommande Photoshop

I nästa version av Photoshop kommer verktyget "Innehållsmedveten fyllning" (Content-Aware Fill) att utvecklas mer och få fler inställningsmöjligheter. Adobe visar hur i en video. Adobe kommer också ta bort stöd för en del äldre operativsystem. Läs mer... 8

Test: Benq SW240

Plus Sedan några år har Benq utmanat Eizo på marknaden för skärmar för fotografer. Vi har testat deras nya Benq SW240 - en prisvärd 24-tumsskärm med avancerad färghantering och som kan hårdvarukalibreras från datorn. Läs mer... 10

Elinchrom ELB 500 TTL Dual To Go - Free Transmitter Pro