Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Moderskeppets guru spår framtiden i TV4

Moderskeppets guru spår framtiden i TV4

Anders Jensen på Moderskeppet tillhör världens bästa photoshoppare. TV4 Nyheterna gjorde en intervju med honom om framtidens fototekniker.

Läs mer om kameror som kan ställa in skärpan i efterhand

Läs mer om Adobes teknik för att ta bort skakningsoskärpa



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2012-02-10. Läst av 10636 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2012-02-10 11:37   Stefan Krantz
Att hålla på med special objektiv/kameror etc tror jag inte på kortsiktigt... Klart tekniken kommer till oss.. men..
Att tekniker inte är här redan förvånar mig..
Att en kamera själv analyserar det den ser och väljer ut 5-6 olika motiv i bilden. Tar sedan 5-6 bilder med olika fokus själv när jag trycker av ett skott. Lagras i en fil som en bild. Allt sker blixtsnabbt utan att jag märker att kameran tar mer än en bild.
Istället så tar jag idag 5-6 bilder när det är en viktig bild idag. Samma sak fast jag får göra jobbet och fokusera.
2012-02-10 11:45   Tell
Vilken jävla massa bullshit :\
Mattias80   2012-02-10 12:32
eller hur! Såg intevjun på tv, visste inte vem killen va innan, men han verkade ju ha utsett sig själv till världsmästare. Sen har jag ju hör att moderskeppet gör riktigt bra grejer men....
Anders Östberg   2012-02-10 13:51
Bullshit? Är ni säkra på det? Kanske ni ska läsa på lite, det som nämns i reportaget är rätt gamla nyheter. Lytro-kameran kan man redan förbeställa. Och Anders Jensen har väl vunnit ett antal Photoshop-tävlingar vad jag vet. :-)
angelcom   2012-02-10 14:36
Varför denna trista hållning? Vill inte dissa, bara nyfiken.
Lazzze   2012-02-10 14:43
Mattias bara för att du inte känner till han så betyder det ju inte att han är en sopa. Som Anders Ö är inne på så har Anders Jensen ett internationellt anseende och har bland annat blivit utnämnd till värdlens bästa photoshoppare av Worth1000.
FotoMattias   2012-02-10 15:26
Kan säga att Anders Jensen är en av Sveriges skickligaste Photoshoppare hans bilder har spridit sig över hela världen i Tv,tidningar och på nätet. Han har en rad utmärkelser, bland annat från Worth1000 där han blev utsedd till sidans bäste Photoshoppare. Och Worth1000 är världens största sida om Photoshop medans Moderskeppet är Sveriges största sida. Det är nog snarare media som har kommit på titeln och inte han. Och jag vet att han tycker att titeln är överdriven då jag är vän med han på FB och brukar skriva med han.
FotoMattias   2012-02-10 15:29
Anders Östberg : För att vara mer precis så har han vunnit 62 guld där ;) http://all.worth1000.com/artists/Norrit/trophies . Där är alla priser han har vunnit. Han är nu mera rankad 9:a men han är tyvärr inte aktiv där längre.
Anders Östberg   2012-02-10 15:36
Ja men då stämde det jag tyckte jag kom ihåg.
62 = ett antal. :-)
Tell   2012-02-10 18:10
Lytrokameran känner jag till aa, men speciellt högupplösta bilder får man ju inte direkt (typ facebook duger det nog kanske till), o jag tvivlar på att den inte funkar bra nånstans där det är mörkt. Så visst finns sånt "hokus pokus", men i reportaget så låter det som att det är värsta revolutionen, fast det i själva verket är en ganska begränsad kamera.

Och det där med suddiga bilder, alltså, NEJ. Det är omöjligt att ta fram detaljer som inte finns där. Det går kanske hjälpligt med vissa bilder, men som exempelbilden som kvinnan i reportaget tog är helt o hållet 100%igt jätteomöjlig att rädda.

.. o det här med "världsmästare". Mja, han kanske är duktig, men det finns nog folk med bättre koll och skicklighet än han. Till viss del så ligger nog tillomed jag före honom också..
SergeiP   2012-02-10 19:16
Men gud, första digital kameran var 0.01mp, tur att du inte hade något att säga till om gällande den, då hade du väll dödat digital kameran direkt, finns ju inget hopp för något så värdelöst?
Du ska nog se att upplösningen kommer bli bättre med tiden.

Och nä, den exempel bilden går inte att rädda men sen är det också tv och reportaget är gjort så att även Agda 75 ska förstå.

Uttrycket "Haters gonna hate" passar in här.
2012-02-10 18:49   Nils-Erik Larsson
Great fan av Anders Jensen sen jag tagit del av hans föreläsningar på högskolekursen i Digital bildbehandling, Jönköping, Sedan några månader tillbaka går knappast en vecka utan att jag anslår flera timmar till Moderskeppets DVD-kurser där han föreläser. Han är en fantastisk pedagog och har lärt mig jättemycket om digital bildbehandling. Har fullt förtroende för den killens kunskaper.
2012-02-10 19:00   rispalt
Rätt mkt off-topic kommentarer ovan tycker jag - men på fotosidan är det ju inte ovanligt (gillar det:). Det intressanta är tekniken som är runt hörnet tycker jag. Jag tycker inte att det är orimligt att tekniken kan samla in långt mer information än idag och att man i efterhand väljer vad man vill visa. Jmf hur ögat fungerar men att man fryser ögonblicket och fokuserar på olika saker. Det är nog inte (i första hand) en fråga om att återskapa information som inte finns utan att ha mer information som används på ett finurligt sätt? Eller?
Anders Östberg   2012-02-10 19:06
Visst. Jag tror kritikerna ovan har missat orden "spår" och "framtiden" i reportaget. :-)
2012-02-10 19:06   ekfeldt
När bildsensorn inte längre är begränsad till att vara tvådimensionell så kommer flera revolutionerande produkter som gör artikelämnet både självklart och gammalt.
Vinkla sensorn lensbaby'ish, flytta sensorn hasselblad'ish, mm, mm
Lytrokameran är en sjukt bra produkt med avseende på prestige bland utveklarna av dessa saker.
Hade det inte funnits personer som dessa så hade fortfarande slabbat med giftiga kemikalier.
Inte för att vi kände för det för romantikens skull. Nä. För att vi var tvungna till det!
Världsmästare eller inte.

Nå'n här som smiskat honom i en match? ;)
2012-02-10 19:40   luminousoctaves
Lytrokameran är en sådan där ”fantastiskt” produkt som kommer göra allt lite skarpt, men inte mer än så...

...m.a.o. helt oanvändbar förutom för militären och nördarna.
2012-02-10 19:46   Karl2
Fick fina bilder med en kamera, som hade bara en enda pixel.
Surgeon   2012-02-10 20:48
Förstår inte vad du menar och om du är seriös, men jag förutsätter att du är seriös och då förstår jag inte ens ironin.

Om du menar att din kamera med 1 pixel är en kamera med film så har du missuppfattat totalt hur en film är uppbyggd om du menar att du faktiskt haft en kamera med 1 pixel så är du ju bara löjlig, eller hade du inget bättre för dig än att skriva en helt oväsentlig kommentar?
2012-02-10 21:20   ekfeldt
Vad händer på fs eg?
Stämningen är jävligt hård överlag i kommentarerna.
I stället för att hänga ut den som skapat artikeln eller en kommentar så kan man väl maila den man vill tala med eller är alla så k..ta på uppmärksamhet att man måste bete sig som man gör?
Jag klickar på färre och färre artiklar och läser färre och färre diskussioner pga ovidkommande gnäll om petitesser helt enkelt.
Jag ville bara visa att det finns folk som faktiskt läser och reagerar på det som skrivs men visst är det det avtrycket man vill göra som människa så ska man kanske göra det.
Helt fel ställe för detta mitt inlägg map den lilla mängd fs-surfare jag når men jag skriver ändå för det måste skrivas nå'n gång utav någon!
Svar från froderberg   2012-02-10 21:27
Du kanske har rätt i att det blivit en sämre ton. Det är ganska få personer som gör sig gällande. Det finns en del som blivit avstängda.

Samtidigt så är det betydligt trevligare här än på andra sajter, exempelvis kvällstidningar och motortidningar. Sportsajter lär vara riktigt vidriga när det kommer till kommentarerna, men dem är jag aldrig inne på.
bromesko   2012-02-10 21:29
Håller med om att tonen är hård. Noterar att FS är ett bolag med Vd Elmfeldt och det är ju möjligt att all rotation bland oss medlemmar skapar ett ökat inttresse bland annonsörer. Det är kanske av intresse att vi sparkar varandra i arselet lite då o då för att öka intäkterna?
Anders Östberg   2012-02-10 21:54
Tonen har helt klart försämrats och även om den inte nått samma bottennivåer som Flashback och dpreview ännu så är det tyvärr på väg åt det hållet. Jag tror det avspeglar en trend i samhället i stort, det visar sig bara tidigare på Internet eftersom det är lättare att vara otrevlig från tangentbordet än ansikte mot ansikte. Men kanske det på sätt och vis ändå är bättre att ta ut sina frustrationer på nätet än att spöa upp sambon ...
bromesko   2012-02-10 22:05
Ja du är ju flitig tyckare och har förmodligen rätt. Men jag tycker att det inte längre är så intresant för mig som gammelfotograf att se hur diskussionerna hela tiden bara blir till ställningskrig och pajkastning på dem som råkar ha lite fel i hur dom uttrycker sina åsikter. Ett samtal är ovärderligt då man vill förmedla kunskap eller åsikt. På nätet ...ja?
Anders Östberg   2012-02-10 22:31
Tonen är nästan aldrig hård om inte någon först startar på ett provocerande sätt ... varför ska det vara acceptabelt att man uttrycker sig otrevligt, och är det konstigt om andra reagerar mot sånt med samma mynt? Det är lite för vanligt nuförtiden att man letar saker att gnälla på i artiklar och diskussioner, kunde man hålla truten istället för att komma med någon spydig eller besserwissrig kommentar så kunde dom som kan föra ett civiliserat samtal prata om sakfrågan istället.
ekfeldt   2012-02-10 22:48
Kanske finns det ännu tid att vända trenden med tydliga positiva budskap.
Jag har inte varit på andra ställen och sett så många andra diskussioner men jag antar att attityden är något som hamnar på era mötesbord då och då Magnus.
Precis som Anders Östberg nämner så avspeglas säkert samhället i attityden runt om på webben då den är en större del av verkligheten för vissa mer än för andra.
..och Bo Gyllander: Jag håller med helt!
Kommentarer handlar oftare om meningsbyggnad eller om hur korkad någon är an om själva ämnet trots att det finns jätteenkla sätt att direkt kontakta källan till det som rört upp frågetecken eller utropstecken för den delen.
Jag kanske är lite Fredagstrött just nu men jag brukar hämta mig rätt snabbt och vända andra kinden till som vanligt. :)
Svar från froderberg   2012-02-10 23:54
Bo: Det finns ingen fördel för Fotosidan med en dålig ton bland medlemmarna, bara massor av nackdelar. Vi driver Fotosidan för att vi älskar Fotosidan. En företagsform är naturligtvis en nödvändighet. Men all obetald tid som delägare som Christer Lindh lägger ner är ett bevis på vårt enagemang. Jag la upp denna nyhet och har varit rätt aktiv på sajten idag trots att jag är ledig. Om många medlemmar skulle tycka att det inte längre är trevligt på sajten och lämna så är det ett stort problem. Och det är absolut ingen fördel för ur annonssynpunkt.

Det är inget tvång att läsa kommentarerna. Vi har satsat på att öka mängden redaktionellt innehåll på sajten. Läs artiklarna och strunta i kommentarerna om du ändå inte får något ut av dem.

Christopher: Du har rätt i att hur olika medlemmar beter sig är ett ständigt samtalsämne. Det lönar sig att rapportera när folk missköter sig. Vi följer upp det.
2012-02-10 21:59   bentelkalb
Trist, förstör ju hela fotografigrejen.
2012-02-10 23:30   4 all
Är det någon som kan något om skärpa så är det Anders.
Kollade på Moderskeppets dvd om skärpa där ,Anders var kursledare
han har enormt mycket kunskap i både bild och skärpa
så det var rätt person att interjuva i detta inslag.
2012-02-11 08:18   Stene_68
Undrar om folk verkligen vill sitta vid datorn och ställa in fokus m m. De flesta orkar ju inte ens använda råformat. Själv har jag alltid föredragit att göra bilden så klar som möjligt direkt vid fototillfället.
rispalt   2012-02-11 10:18
Det är nog en riktig reflektion, typiske amatören/breda massan vill nog ha en bild med oändligt skärpedjup och "fokus på allt" med glada färger? Några profiler on top kanske?
Det vänder sig kanske mer till oss nördar & proffs som redan tar mer än nödvändigt många bilder:) Som tur är löser tekniken inte det konstnärliga, motivvalet etc - eller det kanske också det tas ifrån oss i framtiden?...
2012-02-11 12:40   Forslund
Jag gillar jublet när man skärper upp den oskarpa bilden. Lite av ett sektmöte?:)
2012-02-13 09:21   Bimbo
Såg klippet när det släpptes från föredraget när han visar vad de skulle kunna göra åt rörelseoskärpa följt av applåder. Man drog ju på smilbanden helt klart, men sen vet ju alla att Photoshops funktioner inte är någon slags magi som funkar i alla lägen, på alla bilder och gör dem perfekta med ett par knapptryckningar. Väldigt coola grejer dock och funkar säkert i vissa lägen!

Det jag kan tänka mig vore användbart med den andra funktionen som det berättas om i inslaget är om kameran/man själv har missat att sätta skärpan på rätt ställe i en bild, typ ögonbrynet eller örat istället för ögat. Skärpan finns i bilden men på fel ställe så att säga. Vore ju hemskt smidigt att kunna flytta den i efterhand istället för att kasta bort bilden.
2012-02-16 18:53   erikjonsson
Rakade klicka mig hit fran nyhetsbrevet nar jag sag varldsmastare i photoshop slangas runt. Nog for att det har ar ett hobbyforum men nagon matta pa varldsfranvanda inlagg far det val vara. Varken "worth1000.com" eller moderskeppet.se har nagot med proffesionellt photoshoparbete att gora. Ledsen om jag trampar pa nagra tar har men det ar inte rattvist mot nagon utovare, hobbyintresserad eller inte att sprida den typen av missledande information om branschen.

Merläsning

Lomography släpper Petzval för spegellösa kameror

Petzval 55mm f/1.7 med bokeh-kontroll för spegellösa fullformatskameror. Läs mer...

Lenny Kravitz designar Leica för 230 000 kronor

Veganskt pytonorms-skinn och mässingsdetaljer från fotograferande rockstjärna. Läs mer... 24

Tuff och stötsäker kompakt från Olympus

Ny kompaktkamera som ska passa alla äventyr. Läs mer...

Fujifilm GFX 100 - 102 megapixel och bildstabilisering

Fujifilm GFX 100 sätter en ny ribba för vad en modern mellanformatskamera kan klara av. GFX 100 kan ta 5 bilder per sekund, har inbyggd bildstabilisering och en bakbelyst sensor med 102 megapixel. Och inte minst kan GFX 100 filma i 4K med full sensorbredd och 10 bitar. Läs mer... 10

Dokumentär om kvinnorna bakom kameran

Från 1800-talets mitt till nutid, från avantgarde och porträtt till dokumentär- och krigsfotografi. Läs mer... 4

Ny sändare från Godox - nu med bluetooth

X2T från Godox har större display, bluetooth och snabbare hantering. Läs mer... 1

Jan Jörnmark visar övergivna platser i ny utställning

Stor utställning med brett urval och tidigare inte visade bilder. Läs mer... 1

Vi har testat tuffa och tåliga Olympus E-M1X

I Fotosidan Magasin nr 3/2019 har vi testat Olympus E-M1X som är den mest vattentåliga systemkameran på marknaden. Vi har även testat Panasonics första fullformatskamera Lumix S1R som kan ta bilder med upp till 187 megapixel. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix S1R

Plus Nu har Panasonic valt att ge sig in och konkurrera med de stora elefanterna Canon, Nikon och i synnerhet Sony med en spegelfri småbildskamera. Men Panasonic gör det inte ensamma, de har lierat sig med Leica och Sigma. Första resultatet är S1R. Läs mer... 2

Fotosidan Magasin 3/2019

I nummer 3/2019 testar vi Panasonics nya fullformatskamera Lumix S1R, Olympus supertåliga proffskamera E-M1X och riktigt skarpa objektiv från Sony och Sigma. Vi lär dig ta bättre närbilder och svartvita bilder. Du får också lära dig hur man jämför hur olika sensorstorlekar presterar med hjälp av ekvivalens. Läs mer...

Miops Smart Trigger