Annons
Artiklar > Hasselblad satsar på italiensk design – det säljer bättre

Hasselblad satsar på italiensk design – det säljer bättre

Skandinavisk design duger inte längre när Hasselblad söker nya kunder. Nu krävs exceptionell design och ingenjörskonst som inte går att fina på våra breddgrader. Därför startas ett designcenter i Italien.

VD:n Larry Hansen förklarar varför Hasselblad tror att italiensk design kommer att sälja bättre:
– Vi har valt den här regionen för vårt designcentrum för att det görs utmärkt design här, och för att det är hem åt många högteknologiska tillverkare. Här görs exklusiva klockor och bilar.

Han förklarar vidare, i ett pressmeddelande från Hasselblad, att de vill kapitalisera på kombinationen av italiensk design och ett känt svenskt varumärke som har duktiga experter på att bygga kameror.

Det italienska designcentret leds av Luca Alessandrini som fick försvara designen av Hasselblads kommande kamera "Lunar" när kritiken blev hård i samband med premiärvisningen på Photokina-mässan i Tyskland.

Hasselblad har med några få undantag tillverkat sina egna kameror och köpt in objektiv från Kodak, Carl Zeiss och Fuji. För de nya serierna blir Sony leverantör av både kameraelektronik och objektiv. Hasselblad kommer att designa exklusiva skal till kamerorna i material som kolfiber, titan, trä, läder och ädelmetall.

Lunar är spegelfri systemkamera med en uppgraderad Sony Nex-7 som grund. Framöver kommer även en spegelreflexkamera och flera kompaktkameror. Hasselblad kommer att ta fram egna tillbehör som väskor och stativ till dem.

Tidigare artiklar:
Hasselblad gör lyx-NEX kallad Lunar tillsammans med Sony
Rapport 2: Vi har provat Hasselblads fula ankunge

Bilderna på sidan kommer från Hasselblad.



Publicerad 2012-10-11.

41 Kommentarer

Chasid 2012-10-11 14:55  
Ett hett tips till Hasselblads marknads- och utvecklingsavdelning är att plocka fram en digital X-Pan tillsammans med Sony och Fuji. Det är en kameratyp som efterfrågas och som säkerligen skulle landa i en del yrkesfotografers väskor. Jag är övertygad om att en sådan kamera skulle kunna bära sig ekonomiskt om prislappen landade på högst 65.000 kronor inkl. ett normalobjektiv.
/Mikael Good
Zablocki 2012-10-14 13:21
Håller fullständigt med. Kunde inte sagt det bättre själv! Digital X-Pan FTW!
– Vakna Hasselblad!!!
Joakim K E Johansson 2012-10-11 14:56  
No bene! ;-)
MrDip 2012-10-11 15:57  
Förstår att man vill lyfta resultatet, men det är lite märkligt att man med ett så anrikt varumärke väljer att satsa på pimpade dussinkameror. Dom tror att Italiensk design kommer att sälja bra, kanske ser ut så i framtiden men nu är väl snarare stilren rak retrodesign lite mer på tapeten. Jaja, hoppas det ger klirr i kassan för R&D av MF.
Fredrik Klintberg 2012-10-11 16:37  
Jag är skeptisk... Zzzzz
Fredrik Klintberg 2012-10-11 16:40  
Enda sättet för Hasselblad att få gänga sitt gamla ex. :-)
Hellbergarn 2012-10-11 17:40  
Vad EFF A EN håller dom på med? Dom borde bygga på sitt förflutna och rida på den trend som finns idag kring skandinavisk design.

Känns som Hasselblad har panik när resten kommer ikapp. Fortsätter dom såhär tror jag dom blir upp-köpta snart. För just nu river dom allt som hasselblad har stått för. Och som tidigare sagt så ligger ju inte alls Italiensk design i tiden. Speciellt inte på kameramarknaden som går mer och mer åt retro. Vad gäller retro så har dom ju redan ett försprång till andra märken. Detta är ju ren idioti!

Bygg på det ni har, försök inte vara något ni inte är. Skandinavisk design är ju för övrigt hetare än någonsin.

Victor vrider sig i graven.
Michael f8 2012-10-11 20:02
Jag tror du har missat ur historian hur Hasselblad en gång startade och byggde upp sin verksamhet en gång i tiden, men framtiden får utvisa om det är ett bra eller dåligt beslut :-)

Jag tror innovatören Viktor hejar på detta projekt.
Hellbergarn 2012-10-12 00:07
förstår inte riktigt vad du menar? Kanske jag har missat något. Men att vara innovativ i utvecklingen är inte samma sak som att köpa en sony och pryda den med lite trä.

Men om jag har missat något som jag borde veta så får du gärna berätta det? :)
Johan Carlström 2012-10-11 17:46  
Jävla dårar. Det finns många som kan tänka sig att köpa en kamera från HB om den riktar sig till seriösa användare. HB har liksom Leica ett urstarkt varumärke. Det förvaltar man inte genom att bygga om en sony så att den ser ut some en korsning mellan en kompaktkamera och en träsko och sedan ta 50 loppor för det. Vem tar denna före en leica ME???
Det här bådar illa för HB's framtid...
Michael f8 2012-10-11 20:11
Nä, den vänder sig bara till oseriösa användare, men de är de som kan _köpa nytt_ och inte bara snacka begagnat och gamla minnen ;-)

http://en.leica-camera.com/photography/compact_cameras/d-lux_6/

http://en.leica-camera.com/photography/compact_cameras/x2-edition_paul_smith/


Michael - Som inte tänker köpa den -
PerKr 2012-10-11 20:26  
italiensk design och ingenjörskonst i all ära, deras "ingenjörskonst" är knappast bättre än den som står att finna här...
NEX-varianten är ju lite kul om än alldeles för dyr. Hoppas den ger mer pengar till produktutveckling och att man använder de pengarna till att ta fram något vettigt.
Makten 2012-10-11 20:53  
Ett bättre recept på att sälja fler kameror vore att börja tillverka annat än mellanformatare för hundratusentals kronor. Nog kunde de göra en vettig, egen spegellös kamera för samma pris och med svensk design? Jag tror den skulle sälja bättre. Det här är som att försöka förgylla en Mazda och låtsas att det är en Bentley. Vem går på det? Och framför allt; varför vill man vända sig till folk som har kameran som skrytföremål istället för att vända sig till seriösa fotografer?

Jag tror att detta kommer gå åt helvete så det ryker om det. De skjuter hel varumärket i sank och sen vill de seriösa istället INTE förknippas med bling-bling-företaget Hasselblad mer.
Chasid 2012-10-11 21:23
Jag skulle vilja se en spegellös digital X-pan med en sensor på 24x65 mm. Det tror jag skulle kunna vara en riktigt vettig produkt för Hasselblad.
/Mikael Good
Svar från froderberg 2012-10-11 21:32
När jag lyssnar på intervjuer med Hasselbladscheferna låter det som att de inte har resurser att utveckla en digital X-Pan utan hoppas på att göra som Leica och få in mycket pengar till minimal utvecklingskostnad. Leicas kompakter lär ha bekostat utvecklingen av S-systemet.

Jag tror att Hasselblad gör rätt ur ett företagsekonomiskt perspektiv. De vill göra ett alternativ till Leica som är lika exklusivt men som passar en annan smak och är enklare att använda.

Baksidan är att vi som ändå inte köper deras produkter skrattar åt dem några år tills de fått pengar och hunnit utveckla fler egna produkter. För 10 år sedan var Leica illa ute ekonomiskt och försökte sålde M7:or i gult och blått läder vilket roade en del.

I vilket fall verkar Hasselblads nya ägare ha en tydlig affärsplan och det ska bli spännande att se hur det går.
Makten 2012-10-11 21:59
Saken är att exklusiviteten till stor del uteblir om det inte OCKSÅ är seriösa fotografer som använder kameran. Leica har ju en mängd duktiga fotografer som faktiskt använder deras kameror för att de är bra, inte bara guldsuktande nyrika puckon som tror att man kan köpa ära och berömmelse. Hade bara klåpare köpt Leica M9 så hade dess status minskat avsevärt. Kanske försvunnit helt.
xandx 2012-10-12 01:23
Fast de gör nog ett kardinalfel här, istället för att ta fram en kamera för folket så kör de på design grejen :-) De vill göra en Apple och tror att de kan sälja med design, ja fram till första testet sedan dör kameran om den inte är bättre än alla andra, Apple har ialf bra teknik i backfickan. Jag vill ha en robust hasselblad man kan tappa i backen. Hur coolt hade det varit om de gjorde en 500c i digitalform till ett rimligt pris på 25mpx?
Makten 2012-10-12 08:13
Design i all ära, men den är ju SKITFUL! Finns det någon med minsta estetiska läggning som tycker annat? :-S
dudek53 2012-10-11 21:09  
Har inte så mycket med italiensk design att göra men är det någon annan än jag som tycker det börjar bli jobbigt med sonys sensorer som snart finns i alla kamerahus på marknaden? Olympus MD, nya Panasonic Gh3, Nikon osv.
Der Steppenwolf 2012-10-11 21:33
Varför tycker du att det är jobbigt med Sonys sensorer? Just nu är Sony bäst i världen på att göra sensorer det är bara att gratulera de och tacksam ta emot den fina bildkvalitet och DR dessa levererar.
Visserligen är Fuji och Sigmas sensorer också väldigt fina men dessa företag är betydligt mindre på marknaden än Sony är.
Ingen stoppar andra tillverkare från att försöka sig på sensortillverkning men tekniken, investeringar samt kompetensen att lyckas med det är inte dussinvara direkt.
dudek53 2012-10-12 08:48
Tja, konkurrens är alltid önskvärt, men om jag får klaga så har sonys sensorer problem med moiré och aliasing vid filmning. Over the top kan tyckas men Panasonic Gh3 riktar sig lika mkt till filmare som till stillbildsfotografer. Visserligen har de lyft bildkvalitén i övrigt men de två största problemen nu är att bilden blir soft pga line-skipping och moirébildning.
Gh2:ans bild var ju hur skarp som helst.
Der Steppenwolf 2012-10-12 14:17
Ok nu är jag med, du tänkte på videosidan vilket jag är helt värdelös på ;)
Själv var jag inne på stillbilddelen av deras sensorer.
Konkurrensen håller jag med om men att utveckla och tillverka dessa saker är väldigt dyrt och kräver en viss storlek.
PerPula 2012-10-11 22:14  
Om det är italienarna som gjort designen till Lunar så är jag inte alls imponerad.. Känns som ett elevförsök i slöjden. Klumpigt och fult. Nä, vi har sjukt mycket talang i landet som kan formge är min åsikt.
xandx 2012-10-11 23:52  
Jag tror inte att de har något val, de måste göra något om något är detta, ja det får tiden utvisa men de borde satsat på en robust billig hasselblad för folket istället för en överdesignad kamera för krösusarna?
Antipodian 2012-10-12 05:29  
Bilden med HB SWCn och Leican ovanpå CAD ritningen för Lunar är grymt bra och illustrativ. De två riktiga kamerorna ger mig grymt habegär medan CAD ritningen hade jag tagit med till utedasset!

För övigt - varför inte en digital mini SWC som formgivningsidé?
Göran Larsson 2012-10-12 07:42
Leica? Varför skulle Hasselblad använda en Leica is sin marknadsföring? Det du tror är en Leica är en Hasselblad XPan.
Antipodian 2012-10-12 10:44
Just det - Hasselblads klassiska designikon jfr med en retrokamera som det numera tyvärr går 13 på dussinet av.
Daleskog 2012-10-12 12:50  
Det känns lite som att Hasselblad gräver sin egen grav; lite som kodak. Hopplöst ute och ingen känsla för dom traditioner som varumärket framkallar.
Dom borde titta mer på Leica än italiensk design. Hela pressmeddelandet låter som ett ironiskt skämt i stil med Fasit-hallda chefen: Datorer är bara en fluga som kommer att vara några månader.
sbozic 2012-10-14 09:56  
Jag kan inte påstå att jag är så jätte förtjust i Lunar, tror inte den faller så många fotografer i smaken som tidigare använt sig av Hasselblad, men för Hasselblads skull så hoppas jag att dom hittar en ny kundgrupp som är lite mer köpstarka som ger Hasselblad lite mer klirr i kassan så att dom kan göra ännu bättre yrkeskameror. Bäst vore om Hasselblad skulle ha en inkomst från någon annan verksamhet som inte var direkt kopplat till varumärket utan vänder sig till den stora massan och på så sätt finansiera utvecklingen av Hasselbladaren. Lunar är nog bara ett sätt att försöka få in lite extra pengar från en ny kundgrupp. I övrigt så är bladaren lite som Porsche 911, den behöver inte ändras så extremt mycket, lite detaljer här och där räcker, Jag ser hellre nya materialval för att skära ner på vikt. Andra saker som jag vill se är att ordna samma/liknande funktioner som Canon/Nikons flaggskepp har. Så vädertätat det bara går, Bättre batteri tid, vilket jag tror inte kommer vara ett minne blått om säg 3 år då det verkar vara ny teknik på gång på den fronten. Varför inte slänga dit en retina display? Kolla upp företaget som levererar till Apples mobiler? Bygg in en digital avståndsmätare, live view, allt detta finns ju redan, det handlar ju "bara" om anpassning, mjukvara. / Stephan Bozic
esbtse 2012-10-14 11:12  
Då är det tydligen inte bara teknikutveckling som inte längre duger att utföra i Sverige,
Allt försvinner utomlands och kvar blir importfirmor samt jurister som skall sköta upphandling. Grundekonomin blir då ??
Nils Bergqvist 2012-10-14 11:59  
Det är många som gnäller på Lunar-kameran, men faktum är att det är ergonomi och inte konst som fått kameran att se ut som den gör. Tänk alla platta plywoodskivor med tunga rör som finns idag, Inte direkt något skönt att hålla i när man fotograferar. Den här kameran kan man däremot hålla i med ett bekvämt grepp. Så ska en funktionell kamera se ut. Sen om innanmätet håller måttet har jag ingen aning om.

http://gelatin-silver.blogspot.com
cocuyo 2012-10-14 18:09
Jag ser ingen större nackdel i att sätta formhandtag på NEX7, men jag tycker inte att det är värt prisskillnaden om handtaget ska kosta fem gånger mer än kameran. Då gör jag hellre ett formhandtag själv bra mycket billigare.

Det är där likheten med Eumig Vienette kommer in. Den formgavs, skalet, av Sigvard Bernadotte, medan innanmätet hade gjorts av Eumig. Det handlar precis som i fallet Lunar inte om en industriformgivning av en kamera, utan om ett skal, på samma sätt som man sätter skal på mobiltelefonen för att blinga den.

Själva formgivningen är så hopplöst femtiotal som den kan bli. Den liknar formmässigt allra mest mopeden Crescent 2000, och den bakomliggande tanken är samma som när man snidar till pistol- och gevärskolvar. Det finns så klart ergonomiska skäl till att man har formpassad kolv, och då ska den ju helst också passa handen som håller i den. Om en sån här sak ska göras, tar man ju en avgjutning av kundens hand och gör handtaget efter den, precis som när man gör kolven till ett vapen. Men så har ju Hasselblad inte annonserat att de ska göra, utan det är ungefär lika formpassat som ett Diana luftgevär. Ser kanske snyggt ut för den som gillar retrodesign, men inte passar det mina händer.
Nils Bergqvist 2012-10-14 18:39
Formhandtaget lär passa de flesta händer ganska bra. Det är gjort för att man ska kunna hålla kameran med en hand utan de problem som uppstär när platta kameror får ett stort objektiv på sig. Det är väl knappast gjort för precissionsskytte i världsklass, utan enbart för att kameran ska funka för normala människor när ett lite större objektiv sitter på kameran?
Zablocki 2012-10-14 13:13  
Hasselblad borde göra det Leica gjorde 2008: kicka VDn! Och sedan började det gå bra för Leica igen. Dom borde ta in en vettig person som förstår Hasselblads historia och värden. Det finns så mycket dom skulle kunna göra.
Jag hoppas att detta bara är ett genialt PR-trick för att dra blickarna till Hasselblad.
martenlevin 2012-10-14 16:22  
Kicka vdn!

Skit in skit ut! Regel ett i all affärsverksamhet.
h-blad kommer inte kunna sälja en enda kamera.
Dessutom skjuter dom varumärket i sank med skit produkter.

Hasselblad bör ägna sig åt det dom kan titta! på phase one !
bilder och förbättra kamerorna öppna upp så dom kan användas på alla bakstycken.

Om Hasselblad vill göra sammarbeten välj de bästa istället!
Gör en produkt som förvånar oss med häpnad och enkelhet och kvalite precis som det var en gång i tiden!

Näe man tror att precis som det var förr att en hel del förmögna gubbar som var doktorer och företagsledare köper en hassalbladare för namnets skull och sedan inte använder den.

Det är nog dags och titta på phase one trade in erbjudanden i framtiden
H blad ägare.
KjellinWork 2012-10-14 18:26  
Kommer säkert att bli ett spännande projekt, tiden får väl avgöra hur konceptet sätter marknader och försäljning. Någon här utrycker sig med att oseriösa användare, va fan är det? Otroligt dum kommentar!!
streith 2012-10-14 21:14  
V systemet kanske det vackraste kamerorna genom tiderna!
varför inte fortsätta på den linjen?
Varför låsa sig till ett bakstycke?
Varför inte X-pan?
Varför Luna?

Farväl underbara och älskade Hasselblad!
Det var kul så länge det vara.
Michael f8 2012-10-15 17:39  
Här är lite för distans till hårdvaran, för att få få fram lite känslor från en bild;

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LKBetMjwLk8


Michael - Holga är respekt -
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS