Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
11 Kommentarer
Logga in för att kommentera
I det här fallet har fotografen valt ut just detta ansiktsuttryck. Detta ger fotografen upphovsrätt till sin bild med just DETTA ansiktsuttryck.
Jag vågar påstå att konstnären aldrig själv har sett detta, utan enbart fotografens bild av just detta ansiktsuttryck. Ifall upphovsrättslagen ska ha något som helst värde, har fotografen upphovsrätt till just denna utvalda bild och med dess ansiktsuttryck. Fotografens upphovsrätt gäller självfallet inte alla andra ansiktsuttryck som C. Pettersson kan tänkas ha åstadkommit under sitt liv. vilket du förefaller använda som något slags argument.
Konstnären har således målat av ett ansiktsuttryck som han INTE har sett. Han har målat av ett ansiktsuttryck som fotografen har sett och valt att avbilda (och det lär vara synnerligen osannolikt att C.P. visat ett exakt likadant ansiktsuttryck vare sig förr eller senare under sitt liv). En avbildning som fotografen rimligtvis får anses ha upphovsrätt till. Om inte, så saknar upphovsrätten relevans överhuvudtaget för fotografier (målaren kan ju inte heller komma undan genom att påstå att det är ett slaskfoto...).
.
Ska det vara förbjudet att måla av byggnader också för att det är arkitekten som har rätt till formgivningen?
Det framgår att Lemberg följt Pettersson under två dagar och valt ut bilder med önskat ansiktsuttryck. Det ligger alltså lite fotografiskt arbete och medvetet val bakom bilden.