Proffsfoto

Artiklar > Krönika: Vad är ett fotografi värt?

Krönika: Vad är ett fotografi värt?

Illustration: Elin Sandström

 Illustration: Elin Sandström

Efter höstens och vinterns uppmärksammade upphovsrättsärenden på fotoområdet med höga skadeståndskrav, tänkte jag nu försöka klargöra vad ett fotografi är värt. Eller i vart fall hur man kan komma fram till ett värde. Värdet beror nämligen på vilken situation det handlar om, vem fotografen är och om användningen sker med eller utan tillstånd.

Grunden är att det är upp till varje fotograf att själv sätta sina priser. Vad sedan kunden är beredd att betala är något helt annat. Förhoppningsvis har du som fotograf lagt dig på en vettig nivå redan från början, så att dessa två utgångspunkter sammanfaller. Annars lär du få vänja dig vid att argumentera för ditt pris på ett trovärdigt sätt och att våga förhandla.

Ha då gärna förhandlingstips nummer 1 i bakhuvudet; att aldrig acceptera första budet.

För att få viss vägledning kan man som fotograf kika på de rekommendationer och prislistor som finns ute på marknaden. Av de organisationer som ansluter yrkesverksamma fotografer som medlemmar, Svenska Fotografers Förbund, Bildleverantörenas Förening och Journalistförbundet, finns det framtaget prislistor för både rörlig bild och stillbild. Dessa baseras på undersökningar bland fotograferna själva och även olika typer av användare. De uppdateras årligen för att hänga med på den bitvis ryckiga marknaden.

Även en icke yrkesverksam fotograf kan ha nytta av de prislistor som finns. För om en användare är intresserad av en sådan bild betingar den ju ett visst värde oavsett om fotografen är känd, professionell eller ej. Och för det nyttjandet ska användaren betala om fotografen så vill. För att inte riskera att dumpa priset på marknaden bör därför prislistorna användas.

En annan aktör på fotoområdet som kan tala om vad fotografier är värda är bildbyråerna. Deras prislistor är däremot något som inte finns tillgängligt, om man inte själv är bildköpare förstås.

De prislistor som nu har nämnts tar i första hand upp vad det kostar att använda eller köpa bilder för olika typer av användningsområden. För varje användningsform finns ett särskilt pris framtaget. När det gäller bildbyråbilder är det inte sällan man som användare istället abonnerar på delar av databasen och då betalar ett abonnemangspris med rätt att använda innehållet fritt.

Om ett fotografi används utan tillstånd från upphovsmannen eller fotografen gäller lite andra beräkningssätt. I upphovsrättslagen nämns att du som fotograf då inte bara har rätt till det som kallas ”skälig ersättning”, alltså det pris som du hade begärt eller ni hade kommit överens om i förväg. Du kan även ha rätt till annat skadestånd för att användningen har skett utan ditt tillstånd. Det gäller främst när den otillåtna användningen har skett uppsåtligt eller grovt oaktsamt. Alltså när den som använder dina bilder känner eller borde ha känt till att ditt tillstånd som upphovsman eller fotograf krävdes. Ett sådant skadestånd kan exempelvis handla om att du går miste om andra försäljningsintäkter på grund av den otillåtna användningen eller att du lider någon annan form av skada. Skadeståndets storlek hänger på att du kan visa vilken skada du lider och vad den skadan är värd. Här har det inte sällan betydelse om du heter Jill Greenberg eller Anna Andersson. En otillåten användning av en berömd fotografs bilder tenderar nämligen att kosta mycket mer, än om du är en okänd fotograf. Detta trots att skadan de båda fotograferna lider kan uppfattas som likartad.

Det kan vidare vara skillnad på om upphovsrättsintrånget handlar om den ekonomiska eller den ideella rätten. Är det bara fråga om att fotografiet som sådant har använts är ofta skadeståndskravet lägre, än om det handlar om en kränkning av den ideella rätten. En sådan kränkning uppstår om upphovsmannens eller fotografens namn saknas eller bilden har förvanskats eller används i ett kränkande sammanhang. Beloppsnivån för en ideell skada är däremot svårare att bevisa, eftersom det då handlar om känslor och upplevelser och inte mätbara uteblivna intäkter.

Så länge ett upphovsrättsligt ärende ligger som en faktura från fotografen och ännu inte har nått fram till en domstol, finns det möjligheter för mottagaren att förhandla om skadeståndets storlek. För de flesta vet att det blir långt mycket mera dyrbart när det är dags att blanda in advokater eller andra juridiska ombud. Samtidigt är det inte sällan stor skillnad på vad som står i fakturan från fotografen och vad en domstol anser att skadan är värd.

I flera av de fotografiärenden som har avgjorts av domstol har skadeståndets storlek hamnat så lågt som en tiondel av faktura beloppet eller ännu lägre.

Med detta nämnt kanske man som fotograf ska fundera ett varv extra redan när man skriver ihop sin faktura för den otillåtna användningen. En faktura som hamnar på rimlig nivå finns det större chans att användaren väljer att betala. Parterna har då enats om fotografiets värde i just det fallet och slipper processa i domstol.

Av Catharina Ekdahl
Konsult i egna firman Ekdahls Juridik & Föreläsning

Läs tidigare krönikor

Rätten till sitt eget ansikte

Därför ska du inte önska dig en kameradrönare i julklapp!

Vem äger egentligen rätten till ett fotografi?

Fotografen och den personliga integriteten



Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-04-15. Läst av 5758 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2015-04-15 15:18   Timo Peter Grönlund
Tack för en intressant skriven artikel som är både sakligt upplysande.

En reflektion jag personligen gör är att de som använder bilder utan att försäkra sig om rätten till det, tenderar att komma väldigt lindrigt undan.

För mig är det självklart att om en juridisk person eller ideell organisation väljer att använda en bild i sin kommunikation, så gör de det för att förstärka sitt budskap eller sin image. (Varför skulle de annars välja att publicera en fotografisk bild?)

Hur kan de då i nästa ögonblick komma undan med argument om att bilden saknar värde eller är åtminstone nästintill värdelös?

För mig framstår det som för "billigt" och lönsamt att bryta mot upphovsrätten idag. Varför skulle annars tom ett parti i riksdagen, välja att manipulera en bild de saknar rätten till? (Tänker på TTs bild som SD manipulerade på affischerna i tunnelbanan)

Jag som fotograf har länge undrat varför STIM är så framgångsrika och BLF & SFF så anonyma. I båda fallen rör det som immaterialrätt och upphovsrätt.

Är det möjligen för att foto av många betraktas som hobby och inte ett "riktigt" jobb?
2015-04-15 15:45   PeterWem
Kvällstidningar har satt i system att återpublicera andras bilder och filmer utan någon som helst rätt. Priset att bli påkommen är max ca 4500 kr plus rättegångskostnader. Inget för sådana stora företag.
Att som privatperson återpublicera filmen Martin Beck landar på fyra miljoner.
Timo Peter Grönlund   2015-04-15 15:56
Dessvärre måste man tillägga evt. rättengångskostnader.

Det är ju långt ifrån alla fall som leder till fällande dom, vilket gör att många drar sig för att ens väcka åtal.

Det vore rimligt att publicister som systematiskt och upprepade gånger så uppenbart bryter mot lagen fick ett mycket mer kännbart straff.

Att i kommersiellt syfte bryta mot upphovsrätten är enligt mitt sätt att se det hela, alltid uppsåtligt och direkt provocerande. Varför ska företag som bryter mot lagen behandlas annorlunda än privatpersoner?

I dessa fall är fotograferna ofta de "svaga" i sammanhanget och de publicerande företagen de som kan anlita juridisk expertis för att "vinna" även den rättsliga prövningen.
2015-04-15 23:01   Agneta Viklund
Väldigt intressant och upplysande artikel. Tänker på just detta att man som upphovsinnehavare måste hålla koll på OM ens bilder används på fel sätt. Skulle man inte med dagens teknik kunna ordna så att ett meddelande sänds till den som äger bilden?
Är det något som Fotosidan vill ta upp?
Detta med rss gör ju att folk laddar ner bilder, via Fotosidan och namn och liknande info försvinner då. Detta fick jag till svar när jag kontaktade en reklambyrå i alla fall.
Svar från froderberg   2015-04-15 23:29
Vi har en funktion för att söka om samma bild som är uppladdad på Fotosidan förekommer på andra ställen på webben. Då använder oss av Googles bildsökfunktion.

Klicka på en bild i ett av dina album så finner du funktionen.

Merläsning

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Profoto B10: Kompakt batteridriven studioblixt

Profoto B10 är en betydligt mindre blixt än storebror B1/B1X, vilket gör att B10 är lättare att ta med sig ut i fält eller använda på en bom. B10 går också att använda som videobelysning. Läs mer... 3

Adobe avslöjar nyheter i kommande Photoshop

I nästa version av Photoshop kommer verktyget "Innehållsmedveten fyllning" (Content-Aware Fill) att utvecklas mer och få fler inställningsmöjligheter. Adobe visar hur i en video. Adobe kommer också ta bort stöd för en del äldre operativsystem. Läs mer... 7

Test: Benq SW240

Plus Sedan några år har Benq utmanat Eizo på marknaden för skärmar för fotografer. Vi har testat deras nya Benq SW240 - en prisvärd 24-tumsskärm med avancerad färghantering och som kan hårdvarukalibreras från datorn. Läs mer... 10

Eizo ColorEdge CG279X kan visa HDR

Eizo nya 27-tums ColorEdge-skärm är tänkt för både filmare och fotografer. Den har inbyggd automatisk kalibrator och stöd för HDR-video. Läs mer... 1

Vi provar Canon Eos R

Plus Fotosidan har fått prova Canon Eos R och några av de nya RF-objektiven under en dag. Vår teknikredaktör Martin Agfors har skrivit en lång artikel om hur kameran fungerar och sina tankar om det nya R-systemet. Läs mer... 23

Fujifilm X-T3 tar 30 bilder/s

Med ny sensor och processor blir Fujifilm X-T3 både mer högupplöst och snabbare än sin föregångare X-T2. Även sökare och videofunktion förbättras. Läs mer... 14

Hårdbantade supertelen från Canon

Canon nya supertelen EF 400 mm f/2,8L IS III USM och EF 600 mm f/4L IS III USM väger cirka ett kilo mindre vardera än sina föregångare. Samtidigt lanseras också ett ljusstarkt normalobjektiv för Eos M-serien. Läs mer... 9

Canon Eos R - början på ett nytt spegelfritt system

Väntan har varit lång och många har tvivlat, men nu lanserar äntligen Canon sin första spegelfria småbildskamera Eos R. Med Canon Eos R kommer även fyra nya objektiv - alla med Canons nya objektivfattning RF. Läs mer... 62

Fyra objektiv och tre adaptrar till Canon Eos R

Tillsammans med den nya spegelfria systemkameran Canon Eos R lanseras fyra objektiv med den nya RF-fattningen, två zoomar och två objektiv med fast brännvidd. Läs mer... 6

Tamron SP 15-30/2,8 VC uppdateras till G2

Tamron fortsätter förbättra sina mest populära objektiv och ge dem beteckningen G2 som betyder generation 2. Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2 är förbättrad på flera punkter jämfört med sina föregångare, bland annat har autofokusen blivit snabbare och bildstabiliseringen effektivare. Läs mer...

150 megapixel med Phase One IQ4

Phase One har lanserat tre nya bakstycken med 100 till 150 megapixel som har inbyggda funktioner från mjukvaran Capture One. Det uppges ge högre bildkvalitet. Läs mer... 32

Fotosidan provar Nikon Z7 och analyserar Z-systemet

Plus Fotosidan fick chansen att provköra Nikon Z7 under en dag, och har dessutom funderat lite på vad den här lanseringen betyder, för Nikon och för konkurrenterna. Läs mer... 12

Direkt från Tokyo: Första intryck av Nikon Z7

Fotosidan är på plats i Tokyo under Nikons lanseringsevent för Z-systemet och har hunnit klämma och känna på, men framför allt fotograferat lite med nya Z7. Vi har dessutom fått prata med utvecklare och produktspecialister. Läs mer... 40

Nikon Z7 & Z6 - Nytt spegelfritt system från Nikon

Nu ger sig Nikon in i kampen om de entusiaster och proffs som vill ha en spegelfri kamera med Nikon Z7 & Z6. Nya Z-systemet har småbildssensor, helt ny objektivfattning och sensorstabilisering plus en hel rad andra intressanta detaljer. Läs mer... 63

Ny objektivserie för Nikons Z-system

Introducerar man ett nytt kamerasystem med en ny objektivbajonett blir det ju naturligt att också introducera en ny objektivserie. Utöver de tre objektiv som dyker upp i höst så finns det en roadmap med 20 ytterligare objektiv de närmsta tre åren. Läs mer... 17

Kompakt supertele från Nikon, AF-S 500 mm f/5,6E PF ED VR

Nu till slut presentas officiellt det kompakta 500 mm teleobjektiv Nikon redan berättat att de höll på och utvecklade. Säljstart blir i slutet av september. Läs mer... 12

Test: Fujifilm X-H1

Plus Fujifilm X-H1 är en snabb och mycket tålig kamera som direkt konkurrerar med Nikon D500, Panasonic Lumix G9 och Olympus E-M1 Mark II. Under testet imponerades vi särskilt av den effektiva bildstabiliseringen. Läs mer... 2

Test: Sony A7 III

Plus Sony har inte snålat med A7 III. Trots att den är betydligt billigare än A7R III är upplösningen den enda riktigt tydliga skillnaden. Det innebär att A7 III är ett stort lyft jämfört med föregångaren A7 II. Läs mer... 13

Tips för fotografering i varmt väder

Sommarvärmen kan ge härliga bilder, men kan också ställa till en del problem för oss fotografer. Här kommer några tips på hur du minimerar dem. Läs mer... 6