Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Getty släpper miljontals bilder fria för publicering på webben

Getty släpper miljontals bilder fria för publicering på webben

Istället för att kämpa emot alla bloggare genom att lägga vattenmärken på sina bilder låter bildbyrån Getty Images vem som helst publicera deras bilder på webben gratis.

Getty Images har tagit intryck av musikindustrin som funnit nya former för att distribuera musik. Ett stort antal av Gettys bilder kommer att släppas fria och det enda motkravet är att bilderna publiceras på webben med Gettys inbäddningsfunktion, ungefär som man bäddar in ett Youtube-klipp.

Craig Peters, affärsutvecklare på Getty Images, menar att vattenmärken på bilderna är inte fungerande skydd eftersom det finns många betalande kunder som publicerar deras bilder utan vattenmärken på webben. Sen kan vem som helst återpublicera de bilderna, även om det inte är tillåtet. Nu hoppas Getty istället få mer kontroll över gratisanvändarna genom sin inbäddningsfunktion. Bilderna får inte användas i kommersiellt syfte.

Funktionen ger möjlighet, likt Youtube, att få ut information om dem som använder bilder och visa reklam för dem, men det är inget som Getty gör. Getty hoppas på att få en större spridning av sina bilder och därigenom hitta fler betalande kunder som exempelvis vill använda bilder för tryck.

Trots en allmän nedgång för bildbyråer har Getty ökat sin vinst med 100 miljoner dollar på fem år mellan 2007 och 2012 enligt The Verge. Craig Peters säger till tidningen att han tror att det nya systemet ska innebära ökade inkomster för fotograferna som levererar bilder till Getty.

Läs mer här om hur inbäddningen fungerar.

När vi provade funktionen kunde vi hitta nyhetsbilder från gårdagens världscup-tävlingar i Åre som gick att bädda in gratis.

Exempel på hur en inbäddad bild visas:



Publicerad 2014-03-07. Läst av 10721 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2014-03-07 13:35   Mamaya
Jag får en känsla av att det är bildbyrån som tjänar pengarna och fotograferna får några smulor för bilderna. Fast om det är gratis bilder - då vete 17 hur pengar ska tjänas.

Berit
patrik_p 2014-03-07 13:42
Tittar man på bilen ovan, så är det tydligt vem som sponsrar de som tagit bilden.
Svar från froderberg 2014-03-07 13:49
Tanken är att om bilderna bäddas in så finns det alltid info om var bildernas kan köpas, exempelvis för den som behöver en högupplöst bild till tryck.

Och genom att släppa bilderna fritt så kanske också bilderna kan få större spridning och därigenom nå fler potentiella kunder.
iSolen.se 2014-03-08 11:16
I detta fall får varken Getty eller fotograferna några pengar i första ledet.

Getty får marknadsföring och några försäljningar pga länken måste det ju bli.
2014-03-07 14:26   Markholm
Bildbyråer som dessa borde enligt mig vara förbjudna, hur ska någon som bedriver fotoverksamhet kunna konkurrera mot de låga prissättningarna? Det var bättre för...
Svar från froderberg 2014-03-07 14:56
Ett sätt att konkurrera är att analysera vad bildbyråerna inte erbjuder. De har dålig lokal täckning och de är sällan specialister på något område. Det finns kunder som behöver bilder på lokala händelser eller på väldigt specifika motiv. Att bygga sin verksamhet på att sälja arkivbilder är svårt, säkrast är alltid att försöka fylla sin tid med uppdrag.
Andreas S Eriksson 2014-03-08 11:04
Underbart bra svar, Magnus. Jag håller helt med dig i det här.
Samtidigt så får man väl se nyhetsbilder för va det är, nyheter. Här idag, borta i morgon. Det kommer hela tiden nya bilder över nyheter, sport och musik. Vill man prata om konstbilder så är det samma sak som med andra konstverk. Visas de inte är det ingen som känner till dem.
iSolen.se 2014-03-08 11:20
Nu är ju Getty dyrast av alla microstockbyråerna men priserna har både gått upp på premiummaterial samtidigt som Getty anpassat priserna i andra änden att matcha billigaste Shutterstock. Bägge företagen går bra även om många fotografer klagar eftersom konkurrensen i den änden ökar snabbt.

Jag känner många som har detta som enda fotoverksamhet och inkomst...nästan inga skandinaver dock (största undantaget är Yuri Arcurs som är världsledande och tjänar miljoner i månaden). Kostnaderna är helt enkelt för höga här för de allra flesta.
2014-03-07 16:07   Snapphane
Petapixel gick genom funktionen här - http://petapixel.com/2014/03/06/thoughts-gettys-embed-tool/

och de belyser att enligt "terms of service" så kan reklam visas istället för bilden i den inbäddade koden. Så alla som bäddar in bilder ger automatiskt gratis reklamplats åt Getty. Om/när de väljer att implementera det. Fanns ett par andra bra synpunkter i den artikeln med. Bra idé, men kanske inte så bra gjort just nu av Getty.
2014-03-08 11:14   iSolen.se
Vem som helst kan inte använda bilden, det får inte vara kommersiellt.
Christer Lindh 2014-03-09 09:29
Som jag tolkar det är det fritt vid all journalistisk användning, även på tex en sajt som finansieras av annonser - tex .
Svar från froderberg 2014-03-09 10:25
Som jag tolkar det får vem som helst använda bilderna, men inte hur som helst. ;)
iSolen.se 2014-03-09 14:58
Gränsen går precis vid "En privat blogg som finansieras av annonser" (de tog även upp det som exempel)
Christer Lindh 2014-03-09 15:40
Intressant. Var såg du den texten Ola? Jag gluttade här http://www.gettyimages.se/HelpCenter#faq26 men där nämns inte något om sajtens finansieringsform vad jag kan se.
iSolen.se 2014-03-09 19:34
Deras nyhetsbrev:

Today Getty Images is pleased to introduce an option to embed images for personal or non-commercial use (only) via an embedded viewer.

Sen läste jag en intervju med Craig Peters om att de tillät embedding på bloggar som har annonser så länge som bilderna inte används för att promota något tjänst eller produkt. Man får inte tjäna pengar på bilden.

Har kollat runt lite och det verkar vara lite olika bud på var exakta gränsen går.

Misstänker att de provar och ser vad som händer. T ex om dagstidniingarna slutar köpa editorialbilderna faller en betydande inkomstkälla bort som kan vara svår att räkna hem i marknadsföring och "klick-köp".

Tack vare tekniska lösningen kan de snabbt stänga av såna som de anser passerat gränsen eller helt enkelt välja att visa mer reklam i stället för -eller på bilden.
2014-03-08 22:17   Benganbus
Vad gäller bilden på skidåkaren, så e den bra! Skidtekniskt alltså! :)
De e svårt att hålla koll på saker på webben, så kan man väl sammanfattta det! Och en del e att det finns för mycket bilder och för många fotografer! De e tillgång och efterfrågan som styr!
Så för att tjäna pengar som fotograf, så får man nog hitta på nå't,
tex att bli berömd! :)
/B
2014-03-09 08:16   fafner
Det är ju för icke kommersiellt bruk, hur många bilder tror ni Getty säljer för icke kommersiellt bruk idag?
2014-03-10 14:38   Sten-Åke Sändh
Men även om nu Getty inte täcker in den lokal svenska marknaden så räcker det väl inte att ta reda på vad Getty inte gör och ger och göra det för att lyckas leva på sina bilder. Det här ger ju signaler om att bilders kommersiella värde devalverats och det kommer nog bli vanligare att folk förväntar sig att bilder inte har något vidare kommersiellt värde d.v.s. att bilder inte kostar något. Respekten för upphovsrätten kommer nog bli ännu svårare att försvara framöver.
Svar från froderberg 2014-03-10 14:47
Respekt för upphovsrätten är sällsynt på privata bloggar. De flesta tror eller tycker att det är okej att ta vilka bilder de vill eftersom så många andra redan gör det. Getty spelar med i detta istället för att få alla att backa. Det är ju ett experiment, precis som Spotify var i början. Det kan gå åt ena eller andra hållet.
iSolen.se 2014-03-11 07:36
Riktigt så illa är det inte när man pratar med folk men visst är det många som "slarvar" med upphovsrätten och det är nog de man ser. Tycker faktiskt medvetenheten ökar om vad som gäller.

Getty med detta drag ger tillgång till massor med riktigt bra bilder men samtidigt så har bilderna en byline, bloggaren visar genom användandet respekt för fotograf och/eller upphovsrätten.
43662 2014-03-15 10:58
Vad jag har förstått är det kunden som bestämmer en varas värde - inte producenten. Om en bilds kommersiella värde "devalveras" beror ju det på att kunden inte vill betala mer. Alltså säljer man bilden billigare eller inte alls.

Merläsning

Ny ljusstark 85/1,4 för spegelfritt

Sigma har utvecklat ännu ett 85 mm f/1,4 Art för spegelfria systemkameror. Denna gång är konstruktionen betydligt mer kompakt. Läs mer... 1

Lång telezoom från Olympus

Olympus har tagit fram ett lättare och billigare alternativ för alla som tycker att deras 150-400/4,5 är för stor och dyr. Läs mer... 2

Sony A7S III – professionell satsning på 4K

Sony A7S III är främst en videokamera – men visar hur kommande stillbildskameror från Sony kommer att fungera. Läs mer... 38

Video-råformat med Panasonic Lumix S1H

Precis som Sony A7S III får Panasonic S1H möjlighet att lagra video i råformat. Panasonic utvecklar också möjlighet att använda flera av sina kameror som webbkamera. Läs mer...

Nikon utvecklar webcam-funktion för flera kameror

Covid-19-utbrottet har gjort att många möten hålls på nätet. Därför utvecklar nu Nikon webbkamera-stöd för många av sina befintliga kameramodeller. Läs mer... 3

Sony A7S III presenteras den 28 juli

Nu är det klart att efterträdaren till Sony A7S II kommer att heta A7S III. Kameran presenteras den 28 juli klockan 16.00. Ryktena talar om en hel del spännande specifikationer. Läs mer... 2

Lång telezoom och konvertrar för Canon RF

Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1L IS USM och de nya två telekonvertrarna har tidigare aviserats, men är nu klara för produktion och försäljning. Läs mer... 3

Ljusstark extrem vidvinkelzoom från Sony

Sony kompletterar omtyckta FE 12-24 mm f/4 G med en ljusstarkare proffsversion: FE 12-24 mm f/2,8 GM. Det kan passa för såväl reportage som astrofoto. Läs mer... 5

Olympus berättar mer om kommande objektiv

Olympus har uppdaterat sin produktplan för kommande objektiv och berättar mer om sin nya supertelezoom. Läs mer... 5

Canon anordnar liveevent – största lanseringen någonsin

Är det äntligen dags för lansering av Canon Eos R5? Läs mer... 3

Fler funktioner till Fujifilms GFX-serie

Fujifilm adderar en rad nya funktioner till sin mellanformatsserie GFX. Bland annat nya filmsimuleringslägen, ny AF-funktion, mer avancerad fjärrstyrning, fler videofunktioner med mera. Läs mer...

Ny vidvinkel till Fujifilm GFX

Helt i linje med sin tidigare offentliggjorda produktplan har Fujifilm lanserat en ny vidvinkel som fyller ut mellanrummet mellan de två befintliga fasta vidvinklarna. Läs mer...

Ny Sony A7S kommer snart

Det kommer snart en efterträdare till Sony A7S II. Sonychefen Kenji Tanaka berättar mer om den kommande kameran i en intervju. Läs mer... 9

187 megapixel med Leica SL2

Leica SL2 får genom en uppdatering till firmware-version 2.0 möjlighet att ta högupplösta med 187 megapixel. Läs mer... 2

Test: Fujifilm X-T4 – Nära fulländning?

Plus Fujifilm fortsätter pricka av vår önskelista och nya X-T4 har fått den mest önskade funktionen: inbyggd bildstabilisering. Tillsammans med snabb serietagning, ny tyst slutare och mycket avancerade videofunktioner börjar vi få svårt att hitta punkter att förbättra. Läs mer... 14

Nya drönarregler skjuts fram till årsskiftet

Nya EU-anpassade regler för drönare skulle införas den 1 juli 2020. Transportstyrelsen meddelar nu att de reglerna skjuts fram sex månader på grund av coronapandemin. Läs mer... 9

Äntligen är Pentax nya 85/1,4 klar

HD Pentax-D FA★ 85 mm f/1,4 ED SDM AW är ett nytt bidrag till Pentax Star-serien – en uppsättning objektiv med extra hög optisk prestanda. Läs mer... 8

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 25

Test: Sony A9 II - Proffsig blir proffsigare

Plus Sony har uppdaterat A9, deras sport-, action- och pressfotokamera i första hand riktad till yrkesfotografer. Grundprestanda är desamma, upplösningen och topphastigheten har inte ändrats. Men trots detta är A9 II en ny och faktiskt avsevärt bättre kamera än sin föregångare. Läs mer... 19

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar