Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Första bilden av ett svart hål

Första bilden av ett svart hål

Astronomer har lyckats ta den första bilden av ett svart hål och dess skugga genom att sammanlänka flera radioteleskop runt om världen.

Ett svart hål har så stark dragningskraft att inte ens ljuset kan lämna det. Gränsen runt det svarta hålet kallas händelsehorisonten. Allt som passerar den kommer att falla ned och försvinna, och därför kan vi varken se händelsehorisonten eller vad som finns bortom den. Men området alldeles utanför, som kallas det svarta hålets skugga, är möjligt att se.

Event horizon telescope, EHT, är ett samarbete mellan fler än 30 universitet och forskningsinstitut. Under fyra nätter i april 2017 riktade de in åtta radioteleskop i Nord- och Sydamerika, Europa, Hawaii och Antarktis mot ett svart hål i mitten av galaxen Messier 87, 55 miljoner ljusår bort i stjärnbilden Jungfrun. 

Att sammanställa data från de olika teleskopen till bilden är ett omfattande arbete, och därför har det tagit nästan två år att få bilden klar. Hårddiskar med data måste först transporteras till samma ställe, då det är alldeles för stora mängder för att kunna överföras via nätet. För Sydpolsteleskopet på Antarktis fick astronomerna vänta tills polarnatten var över och flygplan åter kunde landa och flyga därifrån.

Bilden innebär också ett test av Einsteins allmänna relativitetsteori som ligger bakom vår kunskap om svart hål. Nu är det för första gången möjligt att testa om teorins förutsägelser stämmer även nära en så extrem plats som ett svart hål, där gravitationen är så stark att själva rumtiden böjs, och ljuset går i bana runt en himlakropp, precis som bilden från EHT visar.

Läs mer på NASA:s webbplats.

Vad händer om man trillar in i ett svart hål? BBC har en bra film som kommer göra dig fundersam
Vill du ha bilden högupplöst som skärmbild? Ladda ner den på www.eso.org



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2019-04-10. Läst av 1534 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2019-04-10 20:12   J O Härnström
Ganska dålig skärpa i den bilden
Magnus Th   2019-04-10 21:14
Tja, det kan man ju tycka:) Men skarpare bilder än så går det vad jag vet inte att göra med någon teknik, om man med skärpa menar vinkelupplösning, alltså hur små detaljer som kan urskiljas. En vanlig kamera har en upplösning på runt en bågsekund (1/3600 grad) om objektivet har en decimeters diameter. Bilden på det svarta hålet har en upplösning på 20 mikrobågsekunder, alltså 50000 gånger bättre än en vanlig kamera. Tillräckligt för att läsa Fotosidan på ett avstånd av 10000 km.

/Magnus
cango   2019-04-10 21:35
Tror det är värmedaller...

vad det inte Capa som sade ... "get closer.." :-)
PMD   2019-04-10 22:00
Har ni inte läst Ken Rockwells artikel om varför skärpa hos ett objektiv inte betyder så mycket? :-)
https://kenrockwell.com/tech/lens-sharpness.htm
J O Härnström   2019-04-11 08:52
Tja, skärpa är skärpa och oskärpa är oskärpa hur man än vrider och vänder på det.
emjo   2019-04-11 15:18
...och horisonten är sned...
2019-04-10 20:58   Magnus Th
En fantastisk bild! Den bygger alltså på radioastronomiska observationer, inte på NASAs röntgensatelliter. Bättre information om bilden kan man få hos organisationer som varit mer direkt inblandade i projektet än NASA, t.ex. Chalmers tekniska högskola: https://www.chalmers.se/sv/forskningsinfrastruktur/oso/nyheter/Sidor/Event-Horizon-Telescope-forsta-resultat.aspx
eller European Southern Observatory: https://www.eso.org/public/sweden/news/eso1907/

/Magnus
Måns H   2019-04-10 23:16
Tack för bra länkar!
2019-04-10 20:59   Marcus Johansson
Spännande! Tror dock att jag skall erbjuda dom en av mina fotokurser ;)
2019-04-10 21:30   Erik X
Makalöst, svarta hål har diskuterats i nästan 100 år och nu äntligen finns de på bild!! :)
Det hade varit kul att se en uppgift om vilken förstoringsgrad eller brännvidd det skulle motsvara på en vanlig kamera.. Nån på presskonferensen sa att svårigheten motsvarade att fotografera en (svart) golfboll på månens yta :)
Magnus Th   2019-04-10 22:23
Det är diametern på objektivet snarare än brännvidden eller förstoringsgraden som bestämmer vinkelupplösningen. Och vinkelupplösningen på svartahåletbilden (motsvarande golfbollen på månen) skulle man kunna få om objektivet har en diameter på 5 kilometer. Helt omöjligt att bygga, alltså.
PMD   2019-04-10 22:49
Kan man inte bygga några grunkor som ger en syntetisk bländaröppning även för ljus?
Erik X   2019-04-10 23:02
Hmm om jag fotar en golfboll på 10m avstånd med 400mm telezoom så ser det ungefär ut som på bilden. Och månen är 384 000 km bort..
Det känns som jag isåfall behöver en telekonverter med 40 miljoner gångers förstoring? :-D
Å andra sidan, om jag beskär till 1/4 så skulle jag kunna klara mig med en TC 10 000 000x. Det blir sannolikt ganska ljussvagt, 5km objektivdiameter är säkert inte fel
Magnus Th   2019-04-10 23:27
Per: Än så länge finns inte tekniken att göra samma sak för ljus som för radiovågor. En annan fördel med radiovågor är att de kan passera de moln av stoft som ofta skymmer sikten till centrum av en galax där det kan finnas ett supermassivt svart hål.
Ludvig_svensk   2019-04-10 23:31
"Ljussvagt".
"Sannolikt".
"Ganska".
Nu spekulerar du va? 😂

Nån som vet hur man (på ett kort och enkelt beskrivet sätt) gör för att bygga ett teleskop av den här kvalitén utan att det blir 5km stort?
PMD   2019-04-11 00:11
@Magnus: besvärligt med korta våglängder?

Stoft kan vi strunta i om vi ska fotografera en golfboll på månen. :-)
PMD   2019-04-11 00:17
Magnus skrev: Helt omöjligt att bygga, alltså.

Om man försökte bygga ett "objektiv" som är 5 km i diameter i omloppsbana runt jorden så skulle nog förutsättningarna för att lyckas vara bättre.

Men det skulle nog ändå krävas en hel del dyr och tidsödande teknikutveckling. :-)
Jan Rönnlund   2019-04-11 08:08
Kan man gå på månen och åka till Mars.. så kan man bygga ett 5 km objektiv ;). dags för en gemensam insamling här på Fotosidan. Jag är ganska nyfiken på glaset i objektivet. Kan bli lite tungt med ;)
2019-04-11 07:22   light
Såna där astronomiska bilder brukar vara ordentligt "tillrättalagda" och "förskönade" genom diverse program. Med andra ord, jag har svårt att tro på det där.
Magnus Th   2019-04-11 08:27
Nej, det brukar de inte vara. Men bilden bygger på radiostrålning, som är osynlig för ögat, så intensiteten av radiostrålningen har gjorts om till färger för att det skall bli en bild som vi kan se. Hur skulle man annars göra? Vad är det du inte tror på?
light   2019-04-11 08:58
Jag är skeptisk till hela grejen. Skulle inte förvåna mig om det framöver avslöjas som ännu ett "vetenskapligt" falsarium.
iSolen.se   2019-04-11 11:22
Varför är du skeptisk?

NASA jobbar vetenskapligt, dvs faktabaserat och att observationerna kan upprepas av andra.

Är du skeptisk till mässlingsvaccin också?
PMD   2019-04-11 14:41
Som Magnus påpekade förut så är NASA inte så värst inblandade i det här.
denna Wikipediasida finns en lista av de radioteleskop som ingår i en jättestor teleskoparray som har använts för att räkna fram bilden av det svarta hålet.

Se listan i högerspalten.

Wikipediasidan har också en lista av de vetenskapliga organisationer som deltar i projektet.
2019-04-11 08:00   Jan Rönnlund
Ha ha ni är underbara ;) pratar om skärpa på detta enorma avstånd med alla partiklar och allt som är i vägen. ja ja det här är intressanta saker man länge funderat på. Hoppas det kan ge någon ytterligare vägledning om hur dessa svarta hål uppkommer/fungerar m.m.
Intressantaste bilden hittills även om den är oskarp.
Tror inte ens mitt 800 mm objektiv gör det bättre ha ha, jo kanske om jag skärper mig vid exponeringen.. inga skakningar och blås bort partiklarna framför. Kanske finns något verktyg på Kameradoktorn?
2019-04-11 08:59   A.Dent
Hubbleteleskopet har en upplösning 0,05" (bågsekund). Det motsvarar 100m brett om den tittar på månen.
En bild på bredden av ett hårstrå med upplösningen 0,00002 bågsekund (som bilden ovan) på 100 km avstånd blir 300 pixlar bred.
2019-04-11 14:21   David Elmfeldt
Har ni funderat på vad som händer om man snubblar in i ett svart hål? :)

https://www.bbc.com/reel/video/p03shhgv/the-strange-fate-of-a-person-falling-into-a-black-hole
2019-04-11 17:13   erdeljan
2019-04-12 07:41   tormig
Nu dröjer det inte länge innan Elon Musk säljer resor dit.
2019-04-14 11:41   resiaknets
För att sätta lite kameraperspektiv på bilden så har det svarta hålet en bildvinkel på ungefär 10^-9 grader. På en vanlig kamera skulle det behövas en brännvidd på ungefär 1,3x10^12 mm eller 1,3 miljoner km.
A.Dent   2019-04-15 08:09
Och 1,3 miljoner kilometer är 32,5 varv runt jorden eller 3,4 x avståndet till månen :-)

Merläsning

Nytt Otus-tele från Zeiss

Zeiss utökar sin prestigefyllda Otus-serie med ett nytt teleobjektiv. Zeiss Otus 100 mm f/1,4 är det fjärde objektivet i serien. Läs mer...

Poddradio om mobilkameror

Vi pratar om mobilkamerornas utveckling och framtid i allmänhet och om nya Huawei P30 Pro i synnerhet. Läs mer...

Nikon W150 är vattentät och stöttålig

Nikon Coolpix W150 är en kompaktkamera för hela familjen. Den tål att tappas i marken och klarar 10 meters djup. Kameran säljs i flera fräcka färger. Läs mer... 7

Makro från Tokina för Sonys spegelfria

Tokina har utvecklat ett makroobjektiv som passar Sonys spegelfria kameror med E-fattning. Tokina Firin 100/2,8 FE Macro är ett billigare alternativ till Sonys egna makrotele. Läs mer... 2

Vem var tanten med väskan?

Just nu visas Sveriges bästa pressbilder genom tiderna på Galleri Kontrast. Och bäst av dem alla är Hans Runessons ikoniska bild av när en tant svingar sin väska mot ett skinhead under en nazistdemonstration i Växjö 1985. Men vem var tanten? Den frågan har fått sitt svar i en radiodokumentär. Läs mer... 4

Leica bannlyst från sociala medier i Kina

Kortfilmen "The Hunt" som hyllar dokumentärfotografer har retat upp kinesiska myndigheter eftersom filmen skildrar massakern vid Himmelska fridens torg 1989. På grund av kortfilmen har Leica bannlysts från sociala medier i Kina. Läs mer... 37

Vinnarna i Sony World Photography Awards 2019

Italienaren Federico Borella blev Årets Fotograf i Sonys prestigefyllda tävling för sina bilder från södra Indien. Och Sverige finns med bland pristagarna. Läs mer... 7

Fotomässan på Fotografiska växer

Vårens upplaga av fotomässan Photo Market på Fotografiska blir större än höstens. Ytan är större, det kommer fler utställare och det blir fler seminarier. Läs mer...

Fotosidan-skribenter håller workshop i gatufoto

Vill du lära dig mer om gatufoto? Hitta din egen stil och våga fotografera okända människor? Då kan du passa på att gå på en workshop i tre dagar med Fotosidans skribenter Joakim KE Johansson och Magnus Fröderberg på Fotografiska i juni. Läs mer... 2

Ny bok i vår butik: Personligt – Tanken bakom bilden

Har du någonsin velat förstå hur en naturfotograf tänker? Nu är det fullt möjligt! I boken ”Personligt – Tanken bakom bilden” har 34 av södra Sveriges främsta naturfotografer samlat några av sina bästa bilder tillsammans med egenförfattade texter om varje bild. Läs om fotografernas kreativa och unika tankar. Inspireras av berättelser om fotograferingsögonblicket, hur bildsituationen uppkom, kompositionen, stämningen, ljuset och känslan som fotografen hade som mål att skapa. Läs mer...