Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Första bilden av ett svart hål

Första bilden av ett svart hål

Astronomer har lyckats ta den första bilden av ett svart hål och dess skugga genom att sammanlänka flera radioteleskop runt om världen.

Ett svart hål har så stark dragningskraft att inte ens ljuset kan lämna det. Gränsen runt det svarta hålet kallas händelsehorisonten. Allt som passerar den kommer att falla ned och försvinna, och därför kan vi varken se händelsehorisonten eller vad som finns bortom den. Men området alldeles utanför, som kallas det svarta hålets skugga, är möjligt att se.

Event horizon telescope, EHT, är ett samarbete mellan fler än 30 universitet och forskningsinstitut. Under fyra nätter i april 2017 riktade de in åtta radioteleskop i Nord- och Sydamerika, Europa, Hawaii och Antarktis mot ett svart hål i mitten av galaxen Messier 87, 55 miljoner ljusår bort i stjärnbilden Jungfrun. 

Att sammanställa data från de olika teleskopen till bilden är ett omfattande arbete, och därför har det tagit nästan två år att få bilden klar. Hårddiskar med data måste först transporteras till samma ställe, då det är alldeles för stora mängder för att kunna överföras via nätet. För Sydpolsteleskopet på Antarktis fick astronomerna vänta tills polarnatten var över och flygplan åter kunde landa och flyga därifrån.

Bilden innebär också ett test av Einsteins allmänna relativitetsteori som ligger bakom vår kunskap om svart hål. Nu är det för första gången möjligt att testa om teorins förutsägelser stämmer även nära en så extrem plats som ett svart hål, där gravitationen är så stark att själva rumtiden böjs, och ljuset går i bana runt en himlakropp, precis som bilden från EHT visar.

Läs mer på NASA:s webbplats.

Vad händer om man trillar in i ett svart hål? BBC har en bra film som kommer göra dig fundersam
Vill du ha bilden högupplöst som skärmbild? Ladda ner den på www.eso.org



Publicerad 2019-04-10. Läst av 2089 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2019-04-10 20:12   J O Härnström
Ganska dålig skärpa i den bilden
Magnus Th 2019-04-10 21:14
Tja, det kan man ju tycka:) Men skarpare bilder än så går det vad jag vet inte att göra med någon teknik, om man med skärpa menar vinkelupplösning, alltså hur små detaljer som kan urskiljas. En vanlig kamera har en upplösning på runt en bågsekund (1/3600 grad) om objektivet har en decimeters diameter. Bilden på det svarta hålet har en upplösning på 20 mikrobågsekunder, alltså 50000 gånger bättre än en vanlig kamera. Tillräckligt för att läsa Fotosidan på ett avstånd av 10000 km.

/Magnus
cango 2019-04-10 21:35
Tror det är värmedaller...

vad det inte Capa som sade ... "get closer.." :-)
PMD 2019-04-10 22:00
Har ni inte läst Ken Rockwells artikel om varför skärpa hos ett objektiv inte betyder så mycket? :-)
https://kenrockwell.com/tech/lens-sharpness.htm
J O Härnström 2019-04-11 08:52
Tja, skärpa är skärpa och oskärpa är oskärpa hur man än vrider och vänder på det.
emjo 2019-04-11 15:18
...och horisonten är sned...
2019-04-10 20:58   Magnus Th
En fantastisk bild! Den bygger alltså på radioastronomiska observationer, inte på NASAs röntgensatelliter. Bättre information om bilden kan man få hos organisationer som varit mer direkt inblandade i projektet än NASA, t.ex. Chalmers tekniska högskola: https://www.chalmers.se/sv/forskningsinfrastruktur/oso/nyheter/Sidor/Event-Horizon-Telescope-forsta-resultat.aspx
eller European Southern Observatory: https://www.eso.org/public/sweden/news/eso1907/

/Magnus
Måns H 2019-04-10 23:16
Tack för bra länkar!
2019-04-10 20:59   Marcus Johansson
Spännande! Tror dock att jag skall erbjuda dom en av mina fotokurser ;)
2019-04-10 21:30   Erik X
Makalöst, svarta hål har diskuterats i nästan 100 år och nu äntligen finns de på bild!! :)
Det hade varit kul att se en uppgift om vilken förstoringsgrad eller brännvidd det skulle motsvara på en vanlig kamera.. Nån på presskonferensen sa att svårigheten motsvarade att fotografera en (svart) golfboll på månens yta :)
Magnus Th 2019-04-10 22:23
Det är diametern på objektivet snarare än brännvidden eller förstoringsgraden som bestämmer vinkelupplösningen. Och vinkelupplösningen på svartahåletbilden (motsvarande golfbollen på månen) skulle man kunna få om objektivet har en diameter på 5 kilometer. Helt omöjligt att bygga, alltså.
PMD 2019-04-10 22:49
Kan man inte bygga några grunkor som ger en syntetisk bländaröppning även för ljus?
Erik X 2019-04-10 23:02
Hmm om jag fotar en golfboll på 10m avstånd med 400mm telezoom så ser det ungefär ut som på bilden. Och månen är 384 000 km bort..
Det känns som jag isåfall behöver en telekonverter med 40 miljoner gångers förstoring? :-D
Å andra sidan, om jag beskär till 1/4 så skulle jag kunna klara mig med en TC 10 000 000x. Det blir sannolikt ganska ljussvagt, 5km objektivdiameter är säkert inte fel
Magnus Th 2019-04-10 23:27
Per: Än så länge finns inte tekniken att göra samma sak för ljus som för radiovågor. En annan fördel med radiovågor är att de kan passera de moln av stoft som ofta skymmer sikten till centrum av en galax där det kan finnas ett supermassivt svart hål.
Ludvig_svensk 2019-04-10 23:31
"Ljussvagt".
"Sannolikt".
"Ganska".
Nu spekulerar du va? 😂

Nån som vet hur man (på ett kort och enkelt beskrivet sätt) gör för att bygga ett teleskop av den här kvalitén utan att det blir 5km stort?
PMD 2019-04-11 00:11
@Magnus: besvärligt med korta våglängder?

Stoft kan vi strunta i om vi ska fotografera en golfboll på månen. :-)
PMD 2019-04-11 00:17
Magnus skrev: Helt omöjligt att bygga, alltså.

Om man försökte bygga ett "objektiv" som är 5 km i diameter i omloppsbana runt jorden så skulle nog förutsättningarna för att lyckas vara bättre.

Men det skulle nog ändå krävas en hel del dyr och tidsödande teknikutveckling. :-)
Jan Rönnlund 2019-04-11 08:08
Kan man gå på månen och åka till Mars.. så kan man bygga ett 5 km objektiv ;). dags för en gemensam insamling här på Fotosidan. Jag är ganska nyfiken på glaset i objektivet. Kan bli lite tungt med ;)
2019-04-11 07:22   light
Såna där astronomiska bilder brukar vara ordentligt "tillrättalagda" och "förskönade" genom diverse program. Med andra ord, jag har svårt att tro på det där.
Magnus Th 2019-04-11 08:27
Nej, det brukar de inte vara. Men bilden bygger på radiostrålning, som är osynlig för ögat, så intensiteten av radiostrålningen har gjorts om till färger för att det skall bli en bild som vi kan se. Hur skulle man annars göra? Vad är det du inte tror på?
light 2019-04-11 08:58
Jag är skeptisk till hela grejen. Skulle inte förvåna mig om det framöver avslöjas som ännu ett "vetenskapligt" falsarium.
iSolen.se 2019-04-11 11:22
Varför är du skeptisk?

NASA jobbar vetenskapligt, dvs faktabaserat och att observationerna kan upprepas av andra.

Är du skeptisk till mässlingsvaccin också?
PMD 2019-04-11 14:41
Som Magnus påpekade förut så är NASA inte så värst inblandade i det här.
denna Wikipediasida finns en lista av de radioteleskop som ingår i en jättestor teleskoparray som har använts för att räkna fram bilden av det svarta hålet.

Se listan i högerspalten.

Wikipediasidan har också en lista av de vetenskapliga organisationer som deltar i projektet.
2019-04-11 08:00   Jan Rönnlund
Ha ha ni är underbara ;) pratar om skärpa på detta enorma avstånd med alla partiklar och allt som är i vägen. ja ja det här är intressanta saker man länge funderat på. Hoppas det kan ge någon ytterligare vägledning om hur dessa svarta hål uppkommer/fungerar m.m.
Intressantaste bilden hittills även om den är oskarp.
Tror inte ens mitt 800 mm objektiv gör det bättre ha ha, jo kanske om jag skärper mig vid exponeringen.. inga skakningar och blås bort partiklarna framför. Kanske finns något verktyg på Kameradoktorn?
2019-04-11 08:59   A.Dent
Hubbleteleskopet har en upplösning 0,05" (bågsekund). Det motsvarar 100m brett om den tittar på månen.
En bild på bredden av ett hårstrå med upplösningen 0,00002 bågsekund (som bilden ovan) på 100 km avstånd blir 300 pixlar bred.
2019-04-11 14:21   David Elmfeldt
Har ni funderat på vad som händer om man snubblar in i ett svart hål? :)

https://www.bbc.com/reel/video/p03shhgv/the-strange-fate-of-a-person-falling-into-a-black-hole
2019-04-11 17:13   erdeljan
2019-04-12 07:41   tormig
Nu dröjer det inte länge innan Elon Musk säljer resor dit.
2019-04-14 11:41   resiaknets
För att sätta lite kameraperspektiv på bilden så har det svarta hålet en bildvinkel på ungefär 10^-9 grader. På en vanlig kamera skulle det behövas en brännvidd på ungefär 1,3x10^12 mm eller 1,3 miljoner km.
A.Dent 2019-04-15 08:09
Och 1,3 miljoner kilometer är 32,5 varv runt jorden eller 3,4 x avståndet till månen :-)

Merläsning

Klassiska Samyang-objektiv i ny version

Samyang har gjort förbättrade versioner av två av sina mest klassiska objektiv: 14 mm f/2,8 och 85 mm f/1,4 med manuell fokusering. Läs mer... 1

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 25

Fotosidan Magasin nr 3 i butik

Ett fullmatat nummer är i butik! Fotoresan: Österlen. Bildkritik & Fotoskola: Natt. Fotografintervjun: Stefan Bladh. Drönarskola. Vi testar proffsverktyget: Canon Eos-1D X Mark III plus andra matnyttiga prylar. Köp mer än gärna senaste numret så bidrar du till att vi kan fortsätta göra kvalitetsjournalistik. Läs mer...

Vi testar Nikon D6 och Nikon AF-S 120-300mm f/2.8 - har du några frågor?

Till redaktionen har Nikon D6 och Nikon AF-S NIKKOR 120-300mm f/2.8 precis landat och vi kommer testa omgående. Har du några frågor du vill ha svar på? Läs mer... 5

Fotografiska öppnar igen

Stängde 15 april - öppnar på sin tioårsdag. Läs mer...

Rösta fram Mästarbilden 2020 - Nikon Z 6 + 24-70 står på spel

I den sista deltävling av Fotosidan Masters koras Årets mästarbild 2020. Ni medlemmar röstar fram bästa bilden. Du kan rösta på en (1) av de 60 bilder som publicerats i Fotosidan Magasin i samband med 2019-2020 års omgång av Fotosidan Masters. Vinnarbilden vinner Nikon Z 6 + 24-70 kit (värd 27 390 kr). Du kan rösta fram till och med 29 maj. Missa inte att göra din röst hörd så vi får en värdig vinnare! Läs mer...

Kulturhuset Stadsteatern arrangerar utställning

Fria fotografers filial 2020 - 50 bilder från proffs och amatörer. Läs mer...

Test: Rejäla kolfiberstativ från Benro, Gitzo, Leofoto och Sirui

Plus Sommaren är snart här och mycket tyder på att skog och mark kommer vara en viktig del av sommaraktiviteterna denna speciella sommar. Vi har samlat ihop fyra påkostade, rejäla stativ från välrenommerade leverantörer och gjort ett stort test. Läs mer... 13

Aurora Aperture släpper filter för vidvinklar