Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Möss i slagsmål i metron prisades i stor fototävling

Möss i slagsmål i metron prisades i stor fototävling

Bilden togs med en Nikon D500 med ett AF-S 105 mm f/2,8 VR macro vid 1/125 sekund, f2,8, ISO 1000.

 

Wildlife Photografer of the Year är en av de mest prestigefulla naturfototävlingarna i världen. En bild på bråkande möss blev allmänhetens val och slog röstningsrekord.

Bråk och stök i tunnelbanan är inget ovanligt, men få har sett möss ryka ihop på perrongen. Sam Rowley lyckades fånga två bråkande möss i Londons tunnelbana och utsågs till årets naturbild i klassen Lumix People’s choice award.

Fotografen Sam Rowley ville fånga Londons djurliv och gick ner i tunnelbanan och väntade på att några gnagare skulle komma fram. På plattformen låg rester från pendlares medtagna smörgåsar som lockade fram två små möss.

Hans jakt på bilden väckte en del uppmärksamhet. Bland annat lade sig en man plötsligt över honom, eftersom han trodde att Rowley hade fått en hjärtattack.

Totalt skickades 48 000 bilder in till tävlingen. 28 000 personer röstade sedan fram vinnarbilden. Enligt Sam Rowley är det den mest ”gillade” bilden i tävlingens historia.

Själv hoppas han att bilden gör att människor får upp ögonen för ”oväntade dramer i den mest alldagliga storstadsmiljön”, säger han i ett pressmeddelande.



Publicerad 2020-02-17. Läst av 4713 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2020-02-17 11:59   Marcus Johansson
Ojojoj, Vad folk måste vara utomordentligt uttråkade! //icepic
2020-02-17 12:29   Bob Bovin
Suverän naturbild. Det kräver tålamod att ta en sådan bild. Bilder med vilda djur i stadsmiljö är intressanta. Stockholm borde va idealisk för sådan bildjakt.
/Bob
Svar från froderberg 2020-02-17 13:28
Jag fick en gång i uppdrag att skildra vilda kaniner som levde intill Klarastrandsleden i Stockholm. Jättekul, men svårt, uppdrag.
2020-02-17 13:27   pdahlen
Väldigt fräck bild, kan tänka mig att det behövs tålamod. Hade dock beskurit den på vänstersidan för att enbart få den i blått
2020-02-17 13:56   Kemal Sahacic
Coolt! :o)
2020-02-17 14:14   Falumas
Jag länkade till denna i forumet hade behövt väldigt kort slutartid för att hinna fotografera det innan det togs bort. :)

Det var för övrigt många andra väldigt bra bilder i den tävlingen.
2020-02-17 17:21   Michael Johansson
Är det bara jag som tycker att det ser ut som två tecknade möss på papper och urklippta för att ställas upp på perrongen? Kanske min misstänksamhet har lite att göra med att det ovanför kommentarsrutan finns dessa länkar:

"Läs mer

TÄVLING
Vinnarbild i naturfoto-VM diskad efter avslöjat fusk
NYHETER
Årets Wildlife-fotograf förlorar sin titel
NYHETER
Vinnarbild undersöks för misstänkt fusk"
timofej 2020-02-17 17:55
Håller med dig Michael. Mössens kroppsställningar ser helt osannolika ut. Och om man ponerar att det är ett fusk (säg kartongbitar) hur kan man bevisa det? Om själva pixlarna i bilden inte är manipulerade är det ganska svårt att bevisa fusk, eller?
Bengt Jönsson 2020-02-17 18:24
Om det är på riktigt så är det ju en oerhört skicklig fotograf som lyckas frysa möss som slåss på det sättet med 1/125 sek. Det hade inte jag klarat.
Calle S 2020-02-17 19:18
En bildgoogling på fotografens namn ger träff på några flera varianter. Sedan kan jag ju inte svära på att det är äkta, men det borgar för det. Dessutom torde arrangören vara extra petig numera...!

Tittar man noga är det dessutom lite rörelseoskärpa.
lonian 2020-02-17 22:13
2020-02-18 14:02   Gunnar-E
När jag såg bilden trodde jag först att det var Anonymouse som hade varit framme och gjort ett nytt konstverk.

När det gäller fusk tror jag att kommittéer runt om i världen är betydligt mer vaksamma idag, speciellt när det gäller större priser. Man vill inte att deras varumärke ska förknippas med fusk. Även om fusket blir bättre utvecklas också tekniken för att avslöja fusk.

Jag gillar bilden och tycker det är kul att man kan bli årets Wildlife fotograf genom att fotografera två möss på en tunnelbanestation. Då jag har dålig koll på priset, så trodde jag att det måste vara en bild på ett sällsynt djur på en mycket otillgänglig plats för att ha en chans att vinna.

Det är bara till att gratulera vinnaren. De gånger jag har avvikit från landskapsfoto, så har det blivit en bild på flygande sångsvan samt en och annan bild på sudd-mås och sudd-mes.
2020-02-21 06:17   Ronlan
Jitterbug ser ni väl ;-)

Merläsning

Rogue FlashBender v3 - lätta ljusverktyg

Böjbara och lätta ljusformare för vanliga speedlights. Läs mer...

Aifo ger gratis kurs i ljussättning

Lär dig grunderna i ljussättning - gratis webinar. Läs mer...

Ny svartvit film från Lomography

Fantôme Kino B&W ISO 8 35mm Film med film noir-känsla. Läs mer... 4

Dubbla telekameror i Huawei P40 Pro Plus

Huawei kommer med tre nya modeller i sin avancerade P-serie. Först lanseras P40 och P40 Pro som båda har 50 megapixel. Läs mer... 4

Ny firmware till EOS-1D X Mark III

Kameran kan i vissa lägen låsa sig - fix kommer från Canon. Läs mer...

Permanent förbud mot drönare i centrala Stockholm

Från och med den 26 mars blir det permanent förbjudet att flyga drönare i de mest centrala delarna av Stockholm. Läs mer... 6

NiSi - litet filtersystem för Fujifilm X100

NiSi släpper ett litet filtersystem för Fujifilm X100. Läs mer... 5

JO kritiserar poliser som stoppade filmande journalist

En journalist som filmade på allmän plats i samband med ett tal av SD-ledaren Jimmie Åkesson uppmanades att sluta av två poliser. Justitieombudsmannen kritiserar nu Polisen. Läs mer... 3

ON1 Photo RAW 2020.1 släppt

Lightroom-utmanaren ON1 Photo Raw uppdaterad med bland annat utökat kamerastöd och buggfixar. Läs mer...

Nya Ipad Pro lanserade

Apple släppte lite oväntat ut nya modeller av Ipad Pro förra veckan. Ny Lidar-teknik och nytt tangentbord är de största nyheterna. Läs mer... 4

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar