Artiklar > Vinnarbild undersöks för misstänkt fusk

Vinnarbild undersöks för misstänkt fusk

Föreställer bilden en vild eller en tam varg? Åsikterna inför vinnarbilden går isär och nu pågår en utredning i tävlingsledningen. Foto: José Luis Rodríguez.
Den spanska fotografen José Luis Rodríguez misstänks för att ha fuskat sig till vinst i i en av årets mest prestigefulla tävlingar - genom att undanhålla information om sin bild.

Reglerna i fototävlingen "Wildlife Photographer of the Year" är väldigt tydliga - bilder föreställande djur i fångenskap måste anges.
Domarna dömer nämligen till fördel på bilder med vilda djur.

Det här innebär att José Luis Rodríguez kan ha tagit hem vinnartiteln genom att underhålla viktig information om sin bild. Fotografen har gett sken av att hans bild föreställer en vild varg - medan några nu påstår sig veta motsatsen - att det rör sig om en tam varg som lever i fångenskap.

Först ut med att skriva om det misstänkta bildfusket var den finska naturtidningen "Suomen Luonto", som tror att den fotograferade vargen egentligen kommer från ett zoo nära Madrid.

Mail Online har pratat med José Luis Rodríguez som starkt motsäger sig bildfusket och säger sig vara utsatt för en häxjakt på Internet. Sedan han vann förstapriset upplever han sig varit utsatt för en grupp anonyma människor, vilket han tror är fotografer, som anklagar honom för falska rykten.

Fotosidan har tidigare skrivit om vinnarbilden här. Det var bland 43 135 inskickade från 94 länder som vargbilden utmärkte sig. Om det visar sig att bilden är arrangerad riskerar Rodríguez att inte bara mista prispengarna - utan även äran och titeln som Wildlife Photographer of the Year 2009.

Här kan du läsa mer om de påstådda "bevis" som har lagts fram av Suomen Luonto.

Publicerad 2009-12-22. Läst av 13839 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2009-12-22 17:05   Photosession
Detta måste väl ändå vara ett ett syftningsfel...

Fotografen måste väl ändå ha angett att det var en vild varg han tagit en bild på...!
2009-12-22 17:21   boldten
Om bilden inte är tagen i djurparken så borde fotografen peka ut platsen där den är tagen. Därifrån borde det vara lätt att se ifall han är sanningsenlig eller ej.
/M
2009-12-22 17:30   Janne B
Ja, i vart fall så är det inte samma varg, det syns tydligt på teckningen kring kinden och nosen. Det bruna "ögonbrynet" är även de olika.
JB
2009-12-22 18:16   Joakim K E Johansson
Detta har jag misstänkt hela tiden. Bilden är helt enkelt för perfekt för att vara trovärdig.
2009-12-22 20:19   Tilda Källström
Kan man inte kolla in vargarna på zooet och se om det är en varg därifrån?
Bilden känns lite för bra för att vara sann om det nu ska vara en vild varg ;).
2009-12-22 20:19   Tilda Källström
Kan man inte kolla in vargarna på zooet och se om det är en varg därifrån?
Bilden känns lite för bra för att vara sann om det nu ska vara en vild varg ;).
2009-12-22 20:24   tormig
Jantelagen verkar inte vara begränsad till Sverige. Apropå "perfekta" bilder: om det är till en bilds nackdel är ju t.ex. varenda fotografi som Brutus Östling publicerad diskvalificerad.
2009-12-22 20:49   Surgeon
Det som är den största skillnaden mellan vargarna är ju det skadade örat, borde vara enkelt att kolla med djurparken om den specifika vargen haft ett perfekt öra tidigare.

Men skulle hela djurparken vara i maskopi med fotografen, dvs att tillåta honom att sätta upp blixtar och träna vargen till att hoppa precis där blixtarna satt (om han nu använt externa blixtar)
2009-12-22 22:01   Magnus77
Torbjörn: Härlig replik! Jag tycker väl att den är lite "stelt" perfekt. Ibland kan det ju faktiskt bli "för" bra. Men vargens blick är oslagbar. Mycket häftigt med den koncentrationen.
2009-12-22 22:10   laan
Miljöbilden de använder är ju det sämsta beviset jag sett på länge.. ok att träden är rätt lika, men kolla på stenarna..Även om man tar hänsyn till skillnader i vinkel så hade det krävts omfattande ombygge av "murarna" för att det ska vara samma plats.
2009-12-23 00:04   HomerZ
Men staketet då, Är det verkligen gjort i äkta trä?
Stenarna är kanske målad frigolit?

Vem bryr sig egentligen, en varg är alltid en varg. Det är en fantastisk bild och den förtjänar absolut sitt pris!
2009-12-23 06:57   2L8
Efter att jag har läst artikeln på den finska sidan för några dagar sen så är jag väldigt skeptisk mot denna underbara bild! Dom kommer ju fram till att det är samma varg förutom skillnaden på örat! Men det kan ju ha hänt i en fight stod det också! Jag tycker helt klart att det finns stora likheter med platserna också! angående muren så skulle jag ha ändrat den om jag hade varit han!

Bilden är tagen med hasselblad och flera blixtar samt IR-sensor som själv tar kortet när vargen hoppar! När jag såg bilden blev jag helt förälskad i den:) Den är bra vacker och den är lika vacker fast den är fejkad! Men han borde ha skrivit att det är en tam varg!

Jag har också läst andra fotografer från Spanien som intygar att vargar hoppar över staket för att fånga tamboskap! Vissa har sagt att det är onaturligt!

/M
2009-12-23 07:46   Birdman
Jag snappade upp denna "nyhet" för ett antal dagar sedan på Naturscapes.net...la då in en post på NFF:

http://www.naturfotoforum.se/forum/viewtopic.php?t=21266&highlight=
2009-12-23 10:10   Baabwaf
Ja, måtte man slippa hamna inför "jantejury" i framtiden. Det finns INGEN som kommer helskinnad genom ett sådant gatlopp, vare sig man är "skyldig" eller "oskyldig".

Vargar är skygga djur och här i Sweden har vi inte några alls nästan.

Länder där varg är vanligare, blir också möjligheterna fler.

De som från början bedömt bilden är, om det visar sig vara felaktigheter, i så fall totalt, fruktansvärt inkompetenta i sina eventuella granskningar.

Människorna i juryn är så otroligt dåliga att de bilder som är tidigare och den bild som i så fall skulle ersätta den här, är helt värdelösa, då en (vad man skulle kunna inbilla sig) van jury med kompetenta människor, med vana av djur - bilder på djur och dess beteenden.

Varför har ingen annan tagit en sådan här bild för med alla tama vargar. Det borde finnas miljoner bilder?

Avundsjuka rötar och förtär individen inifrån samtidigt som den förpestar för alla i dess omgivning ...
2009-12-23 13:16   Magnus Friberg
Blir förbryllad över många kommentarer här.
Ingen nekar till att detta är en bra bild oavsett om vargen är tam eller vild. Men är den tam så innebär det fusk i tävlingen och då ska den självklart diskas. Men många här verkar tycka att det skulle vara helt ok om vargen var tam iom att bilden är så bra.. tolkar jag era kommentarer rätt så anser ni alltså att det är ok att fuska så länge slutresultatet blir snyggt?
2009-12-23 15:23   Anders Östberg
Håller med - huruvida bilden är bra eller inte har inget med tävlingsreglerna att göra. Är det här en tam varg och fotografen inte uppgivit det enligt tävlingsreglerna skulle den kanske bedömts annorlunda i tävlingen och inte vunnit. Om det är ett medvetet fusk, bara en miss i arbetet eller kanske inte en tam varg alls tycker jag man inte ska spekulera i utan låta utredningen och tävlingsjuryn bestämma.
2009-12-23 15:45   Carpe H Diem
Hur orkar ni bara lägga ner energi på detta? För mig finns såååå mycket annat som är så mycket viktigare,, Jag gick in och såg bilden igen,på Fs förstasida, vilken härlig reklam att visa bilden igen:=) Lägger inte ner någon mer energi, på denna bild utan hänvisar till tävlingsjuryn, så klart,,,, Och är absolut inte missundsam eller avundsjuk på José Luis Rodríguez oavsett,,Ha en underbar danföredopparedag och njut av denna stund, imorron kommer Tomten,,Kram Lollo
2009-12-23 16:35   webbwalle
Såg man direkt att det var fejk.-kan man stå så nära och fota med blixt?
2009-12-23 17:12   tormig
Tror bestämt den är uppstoppad. Tycker mig ha sett en sådan på ett museeum någonstans, misstänkt lik den här. Höger bakben är skymd av grindstolpen i papier-mache, varför då? Jo, för att dölja att den är fäst där i ställningen som är dold bakom muren i frigolit.
2009-12-23 17:56   Louis
Fick samma tanke som Torbjörn faktiskt, har också sett liknande uppstoppade djur på museum där "ställningen" sitter i något av bakbenen och i detta fallet väldigt enkel att gömma. Fusk eller inte, bilden är i vilket fall som helst jäkligt mäktig!
2009-12-23 19:44   Surgeon
Louis, Jag tror att Torbjörns inlägg hade en del ironi. Uppstoppad varg som hoppar.hehe.

Nu ska jag ut och fota vargar i skogen, ska bara förbi naturhistoriska först och hämta lite rekvisita
2009-12-23 20:42   Louis
Jo, men det var en del man kunde vinna, så det var väl värt att lägga ner lite tid på detta för hans del. Och det finns fuskare överallt.

http://www.jaktojagare.se/upload/article/bild/1/253585/joj407_dortmund_164_s.jpg

Hoppas du förstår principen, dom har ju lyckats få leoparden att stå på endast ett bakben, så förstår inte varför det skulle vara mycket svårare med en varg. Sen hur mycket varg fotografen haft tillgång till vet jag inte, han kanske är vargjägare, jag vet inte. jag säger inte att det är på detta viset, bara att det KAN vara så.
2009-12-25 10:03   Teodor Möller
Jag gillade inte bilden från början!
Kamerafälla eller åtelkamera...
Det är en trist bild med tråkigt blixtljus!
Tycker inte att det är särskilt fantastiskt med att det är en varg heller, finns massor av mer intressanta bilder med vargar i sin rätta och vackra miljö.

Som någon sa så vore det ju enkelt att ta fram bilder från området för att visa att det inte är samma plats. Förmodligen så är det fusk!

Bedrövligt!
2009-12-25 19:37   bromesko
Är det en varg?
2009-12-26 16:24   mayro
Jag tycker bilden ser konstgjord ut.. men det är ju sådana bilder som vinner gehör överallt. Så vad spelar det för roll om det fuskas med bildens ursprung då bilden ändå ser fejkad ut som helhet...

Bättre ändra alla tävlingar till
"mest fejkad bild vinner"... :-)
2009-12-28 23:03   bushmaster
Jan Burman!

Du måste lägga till en tjockare päls i din beräkning då kan det stämma väldigt väl. kolla bläsen i pannan som går ned som ett upp och nervänt V det är exakt på bägge bilderna men syns mycket sämre då den har mer päls på djurparksbilden, antagligen för att den är tagen på senhösten eller vintern.
Mvh
Mats

Merläsning


Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar