Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Ny film: CineStill Film

Ny film: CineStill Film

För dig som letar film till din analoga kamera finns det nu ett nytt alternativ: Cinestill film.

Filmen är egentligen inte ny eftersom det rör sig om en filmsort för spelfilm, Kodak Vision3 500T 5219, som klipps ner och laddas i småbildskassetter.

Filmen är anpassad för glödljus (tungsten) och därför rekommenderas färgkorrektionsfiltret Kodak Wratten 85 för att få naturliga färger i dagsljus. Men samtidigt kan det vara kul att experimentera med den kraftiga blå tonen som filmen kan ge. Eftersom det är en negativ färgfilm går det att finjustera slutresultaten i bildbehandlingsprogram.

Känsligheten är ISO 500. Vid fotografering med wratten 85 bör en extern exponeringsmätare ställas på ISO 320. Cinestill film uppger att filmen med fördel kan pressas tre steg vid framkallningen om den exponeras efter EI 3200. Läs mer här.

Här kan du ladda ner Kodaks datablad för filmen.

Läs mer på Cinestill films webbplats.



Publicerad 2013-08-22. Läst av 8879 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2013-08-22 12:49   Cybertrash
Kul! Finns den att få tag på i Sverige någonstans?
Svar från froderberg 2013-08-22 13:16
Ingen aning, men man kan beställa via deras hemsida.
2013-08-22 13:59   luminousoctaves
Hehe, vad är det som händer? Analogscenen är ju mer aktiv än på länge just nu.
jonasfx 2013-08-24 11:22
den gick från att vara bara gammal teknologi till att bli en nisch, eller nåt ;)
kul är det då!

må fotofilm, vinylskivor och annat sköj hålla länge och väl~
2013-08-22 16:36   Benganbus
Fuji lägger ner flera filmsorter, och så kommer det här!
Mycket kul och intressant! :)
2013-08-22 17:55   Nils Bergqvist
Skulle tro det är Freestyle som köpt upp ett restlager billigt från Kodak och spolat upp på kassett. Kommer filmen nyproduceras? Om den säljer bra kanske de kan köpa in mera och då är jag den förste att gratulera.

En film som börjat nyproduceras igen är Efke/Adox KB/CHS 100.
http://www.adox.de/ADOX_Filme/CHS100_II/index.html
Dock inte i de tidigare maskinerna i kroatiska Efke-fabriken utan i modernare maskiner i Tyskland. Förmodligen blir emulsionen tunnare med mindre silver, men man kan ju hoppas att de fina egenskaperna från den gamla filmen som producerades fram till 2012, finns kvar. Filmen ska fortfarande ha bara ett enkelskikt, men minskad silverhalt gör säkert inte filmen bättre. Vi får se när den kommer, i slutet av augusti enligt Adox?
avslutad130917 2013-08-22 20:13
Får nog liga på mina gamla rullar
2013-08-23 11:28   Mikael Sundberg
härligt! men var framkalla i Sverige om inte har mörkrum?
Svar från froderberg 2013-08-23 11:57
Det behövs inget mörkrum för att framkalla film. Det räcker med en laddsäck för att ladda framkallningsdosorna.

Det finns flera ställen som framkallar C-41, åtminstone i Stockholm. Exempelvis Team Framkallning, Crimson, Fotokungen och Odenlab.
Mikael Sundberg 2013-08-23 14:18
Perfekt! har några analog kameror och objektiv som är i väldigt bra skick som jag ärvt av min morfar. Nu är jag riktig sugen att testa!
2013-08-24 18:21   moderntimes99
Har inte filmer för spelfilm en annan framkallningsprocess (ECN-2) jämfört med normal negativfilm (C41)? Någon som känner till ett labb som framkallar ECN-2? Eller är förslaget att X-processa den i C41? Mvh Erik
Svar från froderberg 2013-08-24 21:17
Enligt Cinestill så ska det gå utmärkt att framkalla i C-41.
2013-08-25 07:04   moderntimes99
Efter att nu ha läst på lite mer verkar det som att ECN-2-filmer har ett lager (remjet) som inte C41 har. Problemet att framkalla ECN-2 i minilab för C41 är att remjet-lagret lossnar och proppar igen minilabbet. Lösningen förefaller att vara att tvätta bort remjet-lagret ordentligt innan filmen körs i minilabbet.

Hoppas våra få kvarvarande labb är så pålästa att de har koll på det här så att inga minilabb eller andra kunders filmer förstörs.
geronimo13 2013-08-25 15:50
Grejen med cinestill filmen är att just remjet lagret tagits bort så man kan framkalal det i c-41. Har plåtat en hel del med denna filmen och den är grym inomhus.
2013-08-25 16:29   moderntimes99
Då är jag med (att de tagit bort remjet-lagret) - suveränt! Inte helt solklart av deras hemsida men antar att det är just detta som avses med 'CineStill Film uses a patent pending "premoval" process to make motion picture film available to still photographers.'

Då kanske man får ta och beställa hem några rullar och testa.
2013-08-25 19:28   lehtiranta
Visst,analogt är på ropet. Det är kanske lite så att folk vi prova den svåra vägen. Det är ju billigt fota digitalt, analogt blir dyrt om man tar lika mycket bilder som digitalt. Sedan är det säkert så också att lite retro är inne. Tänk på vinylskivorna. Försäljningen har ökat senaste åren, samt att utgåvorna årligen blir fler. Har för övrigt skaffat mig 4 analoga kameror, i år.
2013-08-26 16:31   Johan_Lindgren
Två tummar upp - den ska definitivt provas!

Merläsning

Samyang lanserar fyra videoobjektiv med sju olika fattningar

Samyang uppdaterar fyra av sina videoobjektiv med små förbättringar, nya funktioner och fler fattningar. Läs mer...

Volvo stämda för upphovsbrott – publicerade bilder på sociala medier utan lov

Volvo menar att Instagrams regler ger dem rätt att publicera andras bilder på sociala medier. Läs mer... 9

Ny ljusstark 85/1,4 för spegelfritt

Sigma har utvecklat ännu ett 85 mm f/1,4 Art för spegelfria systemkameror. Denna gång är konstruktionen betydligt mer kompakt. Läs mer... 1

Lång telezoom från Olympus

Olympus har tagit fram ett lättare och billigare alternativ för alla som tycker att deras 150-400/4,5 är för stor och dyr. Läs mer... 2

Sony A7S III – professionell satsning på 4K

Sony A7S III är främst en videokamera – men visar hur kommande stillbildskameror från Sony kommer att fungera. Läs mer... 38

Video-råformat med Panasonic Lumix S1H

Precis som Sony A7S III får Panasonic S1H möjlighet att lagra video i råformat. Panasonic utvecklar också möjlighet att använda flera av sina kameror som webbkamera. Läs mer...

Nikon utvecklar webcam-funktion för flera kameror

Covid-19-utbrottet har gjort att många möten hålls på nätet. Därför utvecklar nu Nikon webbkamera-stöd för många av sina befintliga kameramodeller. Läs mer... 3

Sony A7S III presenteras den 28 juli

Nu är det klart att efterträdaren till Sony A7S II kommer att heta A7S III. Kameran presenteras den 28 juli klockan 16.00. Ryktena talar om en hel del spännande specifikationer. Läs mer... 2

Lång telezoom och konvertrar för Canon RF

Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1L IS USM och de nya två telekonvertrarna har tidigare aviserats, men är nu klara för produktion och försäljning. Läs mer... 3

Ljusstark extrem vidvinkelzoom från Sony

Sony kompletterar omtyckta FE 12-24 mm f/4 G med en ljusstarkare proffsversion: FE 12-24 mm f/2,8 GM. Det kan passa för såväl reportage som astrofoto. Läs mer... 5

Olympus berättar mer om kommande objektiv

Olympus har uppdaterat sin produktplan för kommande objektiv och berättar mer om sin nya supertelezoom. Läs mer... 5

Canon anordnar liveevent – största lanseringen någonsin

Är det äntligen dags för lansering av Canon Eos R5? Läs mer... 3

Fler funktioner till Fujifilms GFX-serie

Fujifilm adderar en rad nya funktioner till sin mellanformatsserie GFX. Bland annat nya filmsimuleringslägen, ny AF-funktion, mer avancerad fjärrstyrning, fler videofunktioner med mera. Läs mer...