Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Sportfotograf hamnade mitt i skottlinjen

Sportfotograf hamnade mitt i skottlinjen

Skärmdump: Daily Mail. 

Den amerikanska fotografen med det passande efternamnet Mark Pain råkade hamna mitt framför skottlinjen under Tiger Woods match i Ryder Cup 2010. Fotografen lyckades dessutom ta en bild millisekunden innan golfbollen träffade kameran.

Under helgen spelades golfturneringen Ryder Cup i Wales. Sportfotografen Mark Pain var på plats för att fotografera Tiger Woods. Men något gick snett i den blöta ruffen, bokstavligen talat, och Woods råkade slå iväg bollen rakt mot fotografens håll.

Pain stod kvar och hann ta en bild på bollen precis innan den slog in i kameran, studsade på hans bröst och slutligen landade vid fötterna. Fotografen klarade sig oskadd, hur det gick med kameran och objektivet förtäljer inte historien. Dock fick Mark Pain en unik bild som numera pryder startsidan på hans hemsida.

Källa: Daily Mail.



Av Fotosidan Arkiv
Publicerad 2010-10-04. Läst av 20765 personer.
3000 kr rabatt för Plus-medlemmar på resa till Klassiska Masai Mara, Kenya 12 - 17 november 2019

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2010-10-04 14:38   JensEkberg
Det är faktiskt inte slutspelat ännu :-)
2010-10-04 14:52   thefotografen
Golfbollsgrejen kan tyckas vara kul men kolla in killen längst till höger
2010-10-04 14:59   Ampex
@Anders Karlsson

+1
Killen med cigarren är det bästa i denna bilden.
2010-10-04 15:46   nifo
Hade han kört med sin driver så hade kanske utgången varit....annorlunda?
Som sagt - killen till höger är ju underbar!! Haha..

/Fredrik
2010-10-04 16:22   Anderzon
Inte första gången Tiger drar ett sneskott eller? ;)
2010-10-04 16:22   Tell
Japp, det är turbankillen som gör hela bilden! Så ball han är! :D
2010-10-04 16:25   Anders Östberg
Ja det var ju som sagt en herrans tur att det var en chip och inte en drive. :-)
2010-10-04 16:41   Marrapirreparra
Hahaha killen i turbanen är ju oslagbar! Som klippt och skuren ur en serietidning eller nåt :)
2010-10-04 17:29   Daniel Bylemark
påminner lite om Cheech and chong....
2010-10-04 17:49   MrSimon
Effektivt sätt att få alla att titta in i kameran i alla fall.
2010-10-04 18:49   moloch
Unik bild! Lär vara svårt att få till denna bilden för andra fotografer iaf.
Snubben till höger haha!
2010-10-04 18:51   Thomas E Beckmann
Han har ju en cigg i handen och publiken ler.
Jag tror bilden är arrad :-)
Men det är en cool bild.
2010-10-04 19:55   ekfeldt
Det är ringar eller tejp på woods hand.
Nice bild att öppna en fotobok med eller liknande!
Killen till höger... hehe.
Nice!
2010-10-04 20:22   Magnus Grimmer
Jag tycker han liknar Groucho Marx. Skojigt! Och till vänster sticker det upp ett periskop!
2010-10-04 21:15   William Spiik
Vad har Tiger för sving egentligen? Håller klubban med en hand?!
2010-10-04 21:36   henkrikroos
Konstigt att det inte hamnat på youtube eller liknande än...... det är ju uppenbarligen filmat.
2010-10-04 22:43   LivingPixels
@William, Tiger släpper nästan alltid ena handen just efter träff när han känner att slaget blivit dåligt. Inget konstigt med svingen.
2010-10-05 16:52   Jonas Nimmersjö
"For camera buffs, Pain was using a Nikon D3S camera, with a 24-70 mm lens and a shutter speed of 1/1000 of a second."

Read more: http://www.dailymail.co.uk/sport/golf/article-1317267/RYDER-CUP-2010-The-moment-Tiger-Woodss-challenge-Celtic-Manor-halted--photographer.html#ixzz11UpJOf8g
2010-10-07 11:56   nsvensson
Råkade själv ut för något liknande i somras men i ett betydligt mindre sammanhang; spelandes boccia med vår treåring. http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=2159217
2010-10-07 13:10   stbose
Detta är en mergning av flera bilder enl mig. De 3 till vänster och de tre till höger
hör inte dit. Detta är en fejk. Magkänsla. Kolla länken. Bild nr 2 visar en kille i en lustig keps med burrigt hår på. Var är han i första bilden? Men,men Pain blir ju känd och vad gör man inte... Finns den inte på Youtube så stärker det mina misstankar med 100%.
2010-10-07 13:15   LivingPixels
@Stefan, av de tre till höger så ser du ju faktiskt mustasch-mannen i bakgrunden på andra bilden. Den andra bilden är dessutom tagen ur en helt annan vinkel när både publik, fotograf och Tiger Woods har förflyttat sig.
2010-10-07 14:39   Johannes_Schrewelius
2010-10-07 15:14   Paul Allen
Jag såg det live på tv. Tiger ligger kanske 5 m utanför green och ska slå ett löst wedgeslag men misslyckas helt och bollen flyger i en båge och träffar fotografen väldigt löst på låret(han sitter med ett knä i marken).
Killen med cigarren och lösmuschen försöker likna spanjoren Jimenez som också var med i tävlingen.

Merläsning

Fotosidan inleder samarbete med SFF

Fotosidan har inlett ett samarbete med Svenska Fotografers Förbund. Läs mer... 4

Martin satsade på en digital Texas-Leica

Fotosidan-medlemmen Martin Hertsius har skaffat sig mellanformatskameran Fujifilm GFX 50R som kan kallas en digital Texas-Leica. I sin blogg förklarar han ingående varför han föredrar sin mellanformatskamera före fullformataren. Läs mer...

Nisi lanserar filtersystem för mindre kameror

Med den kompakta filterhållaren M75 och fyrkantiga filter i 75 mm storlek erbjuder Nisi ett filtersystem som passar kameror och objektiv av det mindre slaget. Läs mer... 3

Historien om Robert Capas legendariska bild från Normandie

I den här kortfilmen berättar Life-redaktören John Morris om hur nästan alla Robert Capas bilder från invasionen av Normandie förstördes. Läs mer... 7

Tre objektiv från Tamron för fullformat

Tamron aviserar tre nya objektiv som ska komma ut på marknaden till sommaren. Två av objektiven är för spegelreflexkameror och ett är med Sony E-fattning. Läs mer... 5

Video: De ska rädda 100 000 analoga kameror

Finska Camera Rescue har satt upp ett högt mål. Vid slutet av nästa år ska de ha räddat 100 000 analoga kameror. Läs mer... 16

Test: DJI Mavic 2 Pro

Plus Det blir allt fler som lockas av de nya möjligheter som öppnar sig genom att fotografera med drönare. Vi testar hur lätt det är att komma igång. Läs mer... 37

Två nya Lumix-kompakter med mycket zoom

Lumix FZ1000 II är en ny version av Panasonics superzoom med entumssensor. Panasonic lanseras också ny resekompakt – Lumix TZ95. Läs mer...

Tetenal räddas av personalen

Personalen på Tetenal kommer att ta över varumärket och tillverkningen av kemi med start den 1 april. Läs mer... 2

Nikon Z 24–70/2,8 S – Proffsig Z-zoom

Nikon utökar sitt objektivutbud i Z-serien med en ljusstark normalzoom: Nikkor Z 24–70 mm f/2,8 S. Läs mer... 16

Elinchrom Rotalux Softboxes