Artiklar > Sportfotograf hamnade mitt i skottlinjen

Sportfotograf hamnade mitt i skottlinjen

Skärmdump: Daily Mail. 

Den amerikanska fotografen med det passande efternamnet Mark Pain råkade hamna mitt framför skottlinjen under Tiger Woods match i Ryder Cup 2010. Fotografen lyckades dessutom ta en bild millisekunden innan golfbollen träffade kameran.

Under helgen spelades golfturneringen Ryder Cup i Wales. Sportfotografen Mark Pain var på plats för att fotografera Tiger Woods. Men något gick snett i den blöta ruffen, bokstavligen talat, och Woods råkade slå iväg bollen rakt mot fotografens håll.

Pain stod kvar och hann ta en bild på bollen precis innan den slog in i kameran, studsade på hans bröst och slutligen landade vid fötterna. Fotografen klarade sig oskadd, hur det gick med kameran och objektivet förtäljer inte historien. Dock fick Mark Pain en unik bild som numera pryder startsidan på hans hemsida.

Källa: Daily Mail.



Fotosidan Arkiv
Publicerad 2010-10-04. Läst av 20717 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2010-10-04 14:38   JensEkberg
Det är faktiskt inte slutspelat ännu :-)
2010-10-04 14:52   thefotografen
Golfbollsgrejen kan tyckas vara kul men kolla in killen längst till höger
2010-10-04 14:59   Ampex
@Anders Karlsson

+1
Killen med cigarren är det bästa i denna bilden.
2010-10-04 15:46   nifo
Hade han kört med sin driver så hade kanske utgången varit....annorlunda?
Som sagt - killen till höger är ju underbar!! Haha..

/Fredrik
2010-10-04 16:22   Anderzon
Inte första gången Tiger drar ett sneskott eller? ;)
2010-10-04 16:22   Tell
Japp, det är turbankillen som gör hela bilden! Så ball han är! :D
2010-10-04 16:25   Anders Östberg
Ja det var ju som sagt en herrans tur att det var en chip och inte en drive. :-)
2010-10-04 16:41   Marrapirreparra
Hahaha killen i turbanen är ju oslagbar! Som klippt och skuren ur en serietidning eller nåt :)
2010-10-04 17:29   Daniel Bylemark
påminner lite om Cheech and chong....
2010-10-04 17:49   MrSimon
Effektivt sätt att få alla att titta in i kameran i alla fall.
2010-10-04 18:49   moloch
Unik bild! Lär vara svårt att få till denna bilden för andra fotografer iaf.
Snubben till höger haha!
2010-10-04 18:51   Thomas E Beckmann
Han har ju en cigg i handen och publiken ler.
Jag tror bilden är arrad :-)
Men det är en cool bild.
2010-10-04 19:55   ekfeldt
Det är ringar eller tejp på woods hand.
Nice bild att öppna en fotobok med eller liknande!
Killen till höger... hehe.
Nice!
2010-10-04 20:22   Magnus Grimmer
Jag tycker han liknar Groucho Marx. Skojigt! Och till vänster sticker det upp ett periskop!
2010-10-04 21:15   William Spiik
Vad har Tiger för sving egentligen? Håller klubban med en hand?!
2010-10-04 21:36   henkrikroos
Konstigt att det inte hamnat på youtube eller liknande än...... det är ju uppenbarligen filmat.
2010-10-04 22:43   LivingPixels
@William, Tiger släpper nästan alltid ena handen just efter träff när han känner att slaget blivit dåligt. Inget konstigt med svingen.
2010-10-05 16:52   Jonas Nimmersjö
"For camera buffs, Pain was using a Nikon D3S camera, with a 24-70 mm lens and a shutter speed of 1/1000 of a second."

Read more: http://www.dailymail.co.uk/sport/golf/article-1317267/RYDER-CUP-2010-The-moment-Tiger-Woodss-challenge-Celtic-Manor-halted--photographer.html#ixzz11UpJOf8g
2010-10-07 11:56   nsvensson
Råkade själv ut för något liknande i somras men i ett betydligt mindre sammanhang; spelandes boccia med vår treåring. http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=2159217
2010-10-07 13:10   stbose
Detta är en mergning av flera bilder enl mig. De 3 till vänster och de tre till höger
hör inte dit. Detta är en fejk. Magkänsla. Kolla länken. Bild nr 2 visar en kille i en lustig keps med burrigt hår på. Var är han i första bilden? Men,men Pain blir ju känd och vad gör man inte... Finns den inte på Youtube så stärker det mina misstankar med 100%.
2010-10-07 13:15   LivingPixels
@Stefan, av de tre till höger så ser du ju faktiskt mustasch-mannen i bakgrunden på andra bilden. Den andra bilden är dessutom tagen ur en helt annan vinkel när både publik, fotograf och Tiger Woods har förflyttat sig.
2010-10-07 14:39   Johannes_Schrewelius
2010-10-07 15:14   Paul Allen
Jag såg det live på tv. Tiger ligger kanske 5 m utanför green och ska slå ett löst wedgeslag men misslyckas helt och bollen flyger i en båge och träffar fotografen väldigt löst på låret(han sitter med ett knä i marken).
Killen med cigarren och lösmuschen försöker likna spanjoren Jimenez som också var med i tävlingen.

Merläsning

4K och 65 gångers zoomomfång

Canon Powershot SX70 HS är efterträdare till fyra år gamla Powershot SX60 HS med bland annat snabbare processor, 4K video och fler pixlar. Läs mer... 3

Ljusstark vidvinkel från Sony

Sony kompletterar sin ljusstarka vidvinkel 35 mm f/1,4 med en 24 mm f/1,4 - en klassisk kombination bland bildjournalister. Läs mer... 3

Lasse gjorde en fotobok om stadslivet i Lund

Fotosidan-medlemmen Lasse Sandström har ett långt yrkesliv bakom sig som reporter Sydsvenskan. För något år sedan väcktes hans gamla fotointresse till liv och han gav nyligen ut en bok som visar olika miljöer i lärdomsstaden Lund. Han är redan på gång ut med en helt annan fotobok. Läs mer... 2

Test: Sigma och Tamron 24-70/2,8

Plus Varför betala dyrt för Canons eller Nikons 24-70/2,8-zoomar när du kan få ett billigare från Sigma eller Tamron? Vi har testat Sigma 24-70/2,8 DG OS HSM Art och Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 Läs mer... 7

Joel Marklund - Sportfotograf med tävlingsinstinkt

Plus Framför Joel Marklunds kamera tävlar all världens idrottsmän och kvinnor om medaljer och topplaceringar. Bakom kameran är det han själv som tävlar: ”Mitt mål är alltid att få den bästa bilden – oavsett vilka andra fotografer som är på plats.” Läs mer... 2

Fotoskribenten Stefan Ohlsson är död

Stefan Ohlsson har utbildat många av Sveriges yrkesfotografer och har under fler decennier skrivit om fototeknik i Fotografisk tidskrift. Han avled på morgonen den 17 september med sina närmaste närvarande. Han blev 66 år. Läs mer... 22

Krönika: Ett krig om unika konsertbilder

Frilansfotografen Sara Arnald är ny krönikör i Fotosidan Magasin. Hennes andra krönika handlar om att fotografera konserter. Läs mer... 3

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Lars Tunbjörk hyllas i bok och stor utställning

Lars Tunbjörk skildrade under flera decennier Sverige med sin egna, något absurda blick. Fotografiska har samlat en stor del av hans bästa bilder under namnet "Tunbjörklandet - blicken från sidan" som visas under hösten. Samtidigt släpps boken "Lars Tunbjörk – retrospektiv". Läs mer... 12