** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar kan förekomma. **

Proffsfoto

Artiklar > Arri lanserar nytt sensorformat

Arri lanserar nytt sensorformat

Ut med det gamla, in med det nya. Arri, som tillverkar kameror som används vid inspelningen av långfilmer, har lanserat ett nytt sensorformat med tillhörande objektivfattning. Arri kallar formatet LF och sensorstorleken är något större än småbildsformatet.

Mycket professionell videoproduktion sker med Super 35-sensorer och objektiv som är anpassade för den sensorstorleken. Super 35 är egentligen ett format för 35 mm bred film. Film-/sensorytan är något större än APS-C. Men precis som stillbildsfotografer vill utnyttja större sensorer för att få kortare skärpedjup vill också filmfotografer det.

Därför har Arri utvecklat formatet LF som i sin största tillämpning använder en sensoryta som bara en aning större än småbildsformatet, 36,70 x 25,54 mm jämfört med 36 x 24 mm. Den aktiva sensorytan kan även begränsas till de vanliga proportionerna 16:9 eller 2,39:1.

Arris PL-fattning är i dag något av industristandard inom filmvärlden och många objektivtillverkare, som Canon, Leica och Zeiss, har PL-objektiv i sitt utbud. Den nya fattningen kallas LPL (large PL) och är bredare (67 mm) och har kortare registeravstånd än PL-fattningen, det gör det enklare att konstruera ljusstarka objektiv. Kombinationen större sensor och större maximal bländaröppning kan ge en stor skillnad i hur kort skärpedjup och kraftig bakgrundsoskärpa som kan uppnås.

Arri kommer i ett första skede ut med 16 objektiv mellan 12 och 280 millimeter där de mest ljusstarka har t/1,8 som största ljusinslapp. Andra tillverkare kan skaffa licens för att också tillverka objektiv med LPL-fattning. Objektiv med PL-fattning kan användas med adapter.

Läs mer här.

Arri Alexa LF kan filma 4,5K med 150 fps. Pris cirka 76 600 Euro exklusive moms och objektiv.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-02-08. Läst av 3190 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
2018-02-09 14:13   Bofoto2
Vad är vitsen med att gå upp ca en mm extra i sensorformatet 35mm?
Kan man se någon skillnad i skärpedjup?
Svar från froderberg   2018-02-09 14:21
Jag har inte fått något svar på det, men misstänker att det med handlar om proportioner.
snowbear   2018-02-09 14:46
Jag tror att det gör skillnad i samband med "kortare registeravstånd än PL-fattningen” som resulterar i större bländare som dom säger.

Om det inte ger ett tydligt fördel så skulle dom nog inte göra det.
Simon Larsson   2018-02-11 22:20
En Super 35 är 24x18mm så den här nya sensorn på 36x25mm är ju ganska mycket större än en vanlig Super 35 sensor. När man filmar på 35mm film så ligger bilden på höjden istället för på bredden som den gör i en småbildskamera. Så man kan inte likställa småbild "full frame" och 35mm filmkameraformat.
Bofoto2   2018-02-12 15:24
Tack för svaret. Så kanske idén till halvformat och APS kommer därifrån.

Merläsning

TEST: Sony A7 III

Plus Sony har inte snålat med A7 III. Trots att den är betydligt billigare än A7R III är upplösningen den enda riktigt tydliga skillnaden. Det innebär att A7 III är ett stort lyft jämfört med föregångaren A7 II. Läs mer... 13

Tips för fotografering i varmt väder

Sommarvärmen kan ge härliga bilder, men kan också ställa till en del problem för oss fotografer. Här kommer några tips på hur du minimerar dem. Läs mer... 6

Flera nya objektiv från Fujifilm

Som tidigare utlovat lanserar Fujifilm två nya proffsobjektiv. Ett mycket ljusstarkt teleobjektiv, 200 mm f/2 med matchande telekonverter, och en ljusstark vidvinkelzoom. Samtidigt berättar Fujifilm om ytterligare tre kommande objektiv. Läs mer... 26

Interview with Leica about future cameras

Leicas direktör Stefan Daniel berättar tämligen öppet om nuvarande och kommande produkter i en intervju som en av våra kollegor inom EISA gjort. Texten är på engelska. Läs mer... 2

SD Express: Ny standard för extremt snabba SD-kort

I kameravärlden håller vi på och gradvis på och överger SD-kort av typen UHS-I (max 104 MB/s) för de snabbare UHS II-korten (312 MB/s). Och snart kommer ännu snabbare UHS III-kort (max 624 MB/s). Men bortom det kommer nu även SD Express och drastiskt ökade maxstorlekar. Läs mer... 2

Ambitiös och ljusstark normal för Pentax

Ricoh satsar på att nå högsta kvalitet, såväl optiskt som mekaniskt, med nya HD Pentax-D FA* 50 mm f/1,4 SDM AW. Men den höga ambitionen återspeglar sig också i priset och vikten. Läs mer... 3

Sony FE 400/2,8 GM OSS är rekordlätt

Sony vill utmana Canon och Nikon om att locka yrkesfotograferna. Det senaste vapnet i den kampen är ett 400/2,8 supertele som är betydligt lättare än Canons och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 29

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 9

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...