Proffsfoto

Artiklar > Ny Sony A7S kommer snart

Ny Sony A7S kommer snart

Chefen för Sony Digital Imaging Group Kenji Tanaka berättar i en intervju med Dpreview om efterträdaren till videoorienterade Sony A7S II som är under utveckling.

Efterträdaren till Sony Alpha 7S II kommer att lanseras senare i sommar. Allt kommer att vara nytt i kameran, hus, sensor, processor, sökare, skärm med mera. 

Tidigare ansåg Sony att "S" i A7S skulle stå för "sensitivity", alltså att kameran var ljuskänslig. Nu vill Sony istället läsa ut s:et som "supreme" som syftar på förstklassig bildkvalitet. 

Nästa A7S kommer att vara inriktad på proffs och "high end"-användare, med andra ord avancerade hobbyfotografer.

Enligt Kenji Tanaka är de mest efterfrågade funktionerna video med 4K/60p och 10-bit 4:2:2. Vi på Fotosidan hoppas också att nästa A7S får mer avancerade autofokus. A7S och A7S II har bara kontrastbaserad autofokus som fungerar dåligt med rörliga motiv.

Sonychefen säger inget om 6K eller 8K. Det innebär inte att A7S bara kommer att ha 4K utan det kan vara en nyhet han spar till lanseringen. Det han säger är att 4K video med 60p är mest efterfrågat.

En snackis i videovärlden är lagring av video i råformat på minneskortet. Kenji Tanaka säger att Sony jobbar på en lösning för att lagra video i råformat eftersom det efterfrågas av yrkesfotografer som jobbar mycket med video.

Det är inte osannolikt att kameran får en stackad sensor. I intervjun säger sonychefen att detta är en unik Sony-teknik som de vill utnyttja maximalt.

Stort fokus på autofokus

Om autofokus säger Kenji Tanaka i intervjun att kunderna efterfrågar snabbare och mer precis autofokus. Särskilt ökar kraven på bra autofokus vid videotagning. "Videoautofokus är mycket viktigt". understryker Kenji Tanaka, vilket får oss att dra slutsatsen att nästa A7S kommer att ha betydligt mer avancerad autofokus än sina föregångaren.

"Just nu håller vi på att vidareutveckla ögon-AF. Motivigenkänning med hjälp AI är väldigt, väldigt viktigt framöver".

Även om smart teknik (AI) är viktigt för framtiden understryker Kenji Tanaka också att det är viktigt med hårdvaran och pekar speciellt på AF-motorerna i objektiven. "De måste ge snabb och tyst fokusering". Kenji Tanaka berättar att Sony satsar mycket på utveckling av just detta.

I ett långsiktigt perspektiv på 25-50 år tror Kenji Tanaka att datorassisterad fotografering kommer att ersätta mycket av vad dagens objektiv gör. Det vill säga att man bland annat kan simulera längre brännvidd och kort skärpedjup. Detta ser vi redan i mobiltelefoner, men Kenji Tanaka tror att det kommer dröja länge innan bra optik kan ersättas inom högkvalitativ fotografi.



Publicerad 2020-06-30. Läst av 2895 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

2020-06-30 12:22   jonas18z
När a7sII släpptes var de i princip ensamma på marknaden.visst fanns 5dmark iii, gh4 nu är det en helt annan marknad och Sony har ju skryter om ”Above expectation.

Tycker detta blir ett mycket intressant släpp men är inte helt säker på att den kommer slå så stort som Sony snackar om.


Sony tror jag skulle må bra av att ha mindre kameror skulle de kunna integrera s-serien i R eller 9 tror jag på ett vinnande koncept
Finn Calander 2020-06-30 13:54
Nja, Sony-kamerorna är väl redan ganska små till formatet. Att tillhandahålla färre kameramodeller borde för övrigt fler tillverkare än Sony överväga.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1

P.S. Sorry, kunde inte låta bli.
2020-06-30 12:35   MNB
Hoppas A7 IIII är runt hörnet med så man kan fynda en 3a...
Sten-Åke Sändh 2020-06-30 16:38
Undrar om det blir sånt nu att folk kommer passa de nya och ofta avsevärt dyrare senaste modellerna och välja de näst nyaste istället. Det är ju ofta så numera att det är en rätt marginell ökad nytta med att uppgradera. Kanske inte just i fallet A7s III där man släpad väldigt länge men det kan möjligen bli så med A7 III om det kommer en IV:a.
MNB 2020-06-30 21:47
Känns så. A7 III är ju så bra att det ska till nåt alldeles speciellt i 4an om det ska vara värt det. Iaf för mig.

Egentligen är den ju värd sina 20-22k som det kostar ny idag. Men droppsr den som II gjorde till runt 12k så är det ju ett rån skulle jag säga.
Sten-Åke Sändh 2020-06-30 22:51
A7-modellen blev klart dyrare från II:an till III:an men delvis var väl det en valutagrej. Köpte II:an innan III:an kommit lite in i produktcykeln med någon cash back och jag tror jag betalade kanske 16 000 eller så. A7 III kostade mig drygt 24 000 om jag inte missminner mig. En ny IV:a kanske man får ge än mer för i värsta fall om inte konkurrensen tvingar Sony att sänka priserna initialt. Mycket beror ju på vad man får vid en uppgradering. Det enklaste är säkert att öka pixelmängden ordentligt men det kommer inte räcka. Att vässa videofunktionerna mycket kommer de nog inte göra då det skulle ta marknad från den nya A7s III. De kommer dock säkert också vässa AF en del för video. Snabbare blir den förmodligen också.
2020-07-01 06:35   Bengf
Trodde nog att man skulle strunta i en A7sIII, den saknade prestandan är väl vanlig standard numera, även om tex Nikon kräver en extern skärm genom HDMI, så får man sina 10 bit ( Z6 ). Fuji T3/T4 har ju detta inbyggt och Sonys A6600 fick aldrig det, skall en A6700 inte få 10 bit för att det skall bara A7s serien ha, det var ju här som Canon tänkte om, tidigare hänvisat till deras filmkamera som kan allt.
Sten-Åke Sändh 2020-07-01 14:05
Men Bengt när det gäller Sony har det ju ofta varit i rena leksakskamerorna en del av de verkliga lyften kommit först som med RealTime AF i A6400. Har har väl folk gnölat av motsatta skälet att de dyrare modellerna inte fått det först.
Bengf 2020-07-02 06:23
Jovars det stämde tidigare som du skriver, det mest konstiga var nog att A6300 var mer avancerad än första A9 bortsätt från att A9 var en småbilds kamera vad gäller 4K och dom olika S-Log alternativen som man inte var riktigt klok på varför Sony hoppade över med A9, men redan med A6300 så frågades det också efter 10 bit. Dom första A7S lär har provats av Nasa till och med, mycket för dom ovanligt bra högisoegenskaparna vid filmning, som var det stora samtals ämnet vid den tiden. Men 12mp och 2,5 bilder/sekund med outvecklad autofokus drog ner helhets intrycket, kameran blev för speciell, även om senare Panasonic fick en GH5s med 10mp, som bygger lite på samma idéer som A7s. Vi får fortsätta i nya A7s tråden.

Merläsning