Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Sony A7S III – professionell satsning på 4K

Sony A7S III – professionell satsning på 4K

Sony A7S III är främst en videokamera – men visar hur kommande stillbildskameror från Sony kommer att fungera.

5 år efter introduktionen av A7S II är det äntligen dags för en efterföljare. Sony säger att det tagit tid att utveckla en processor som klarar av det de vill, nämligen att kraftigt kunna processa video för att få ner bruset och öka det dynamiska omfånget. Det anges till över 15 steg vid video (S-log 3), vilket är 3 steg bättre än för A7S II. 

För stillbilder i råformat anges det dynamiska omfånget till 14 steg.

Sonys mål med A7S III har varit att skapa en pålitlig 4K-videokamera som kan användas ihop med deras stora proffsvideokamera FX9 Venice som används för spelfilm. Tanken är att Sony A7S III ska kunna användas när det behövs en liten extrakamera. Sony tänker sig också A7S III som ett verktyg för frilansfilmare med mer begränsad budget.

4K-tagningen sker utan pixelsammanslagning och med full sensorbredd i de flesta lägen. Vid 4K/120p är beskärningsfaktorn 1,1x. 

I sin presentation av A7S III ägnar sig Sony nästan bara åt video, men ändå finns det finns det flera nyheter som vi kommer att få se i mer stillbildsorienterade modeller framöver:

– En fullt vridbar pekskärm
– En mycket högupplöst elektronisk sökare med 9,44 miljoner bildpunkter
– Ett nytt menysystem som är anpassat för pekskärm
– Separat inställningar av slutartid, bländare, ISO mm för video och stillbild som man kan växla mellan
– 8 gånger kraftigare processor än i A7R IV
– CFexpress typ A-kort i facken för SD UHS-II-kort

Nytt menysystem som är anpassat för pekskärm

Äntligen fullt vridbar skärm.

Naturligtvis är A7S III en bättre stillbildskamera än A7S II. De har både småbildssensor med 12 megapixel, men A7S III har en bakbelyst BSI-sensor med fasavkännande pixlar som gör det enklare att följa rörliga motiv. A7S II har bara kontrastbaserad autofokus.

Seriebildstagningen är 5 bilder/sekund för A7S II, men i praktiken hamnar den på 1-2 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus. A7S III kan ta 10 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus.

Den bakbelysta BSI-sensorn har dubbelt så snabb datautläsning vilket både ger snabbare autofokus och mindre problem med rörelsedistorsion (rolling shutter). Att minska "yello"-effekten från rolling shutter har stått högt upp på kundernas önskelista, nästan lika högt upp som den fullt vridbara skärmen.

Kraftigare processor och nya CFexpress-kort

Målet att ge bästa möjliga 4K-kvalitet har gjort att Sony skaffat en processor som är 8 gånger kraftigare än processorn i A7R IV. Det gör att kameran kan bildbehandla mer. Resultatet är bland annat lägre brus vid högt ISO och bättre färger.

Den kraftigare processorn gynnar också autofokusen. Ögon-autofokusen uppges vara 30 procent effektivare än med A7R IV.

Sony A7S III lagrar video med 10-bitars datadjup och 4:2:2-färg i alla lägen. Det ger mycket data, men samtidigt vill Sony hålla nere storleken på videofilerna. Därför införs två nya codecs som håller nere bitraten till 500 Mbit/s som mest.

I nästan alla lägen räcker det med att man använder SD-kort, och oftast räcker det med V60-klassade kort. Det nästan bara vid slowmotion som man behöver de nya CFexpress typ A-korten.

Kameran har dubbla kortplatser för SD UHS-II-kort. Du kan också använda dubbla CFexpress typ A-kort som är mindre och snabbare.

Det går att lagra videoklippen med HLG-profil för HDR-återgivning eller med S-log 2 och 3 för att optimera det dynamiska omfånget och för att underlätta efterbearbetning (grading). Bas-ISO vid S-log 3 är ISO 640, men kan sänkas till ISO 160. Det innebär dock en viss begränsning av det dynamiska omfånget.

Vill man lagra video i råformat får man ansluta kameran till en Atomos Ninja V via HDMI. Då går det att lagra 4K/60p med 12- bitars datadjup i formatet ProRes RAW.

För att kameran inte ska överhettas har Sony förbättrat den passiva kylningen femfaldigt. Det går att filma i 4K/60p i en timme utan överhettning. Med 120p klarar kameran en halvtimmes filmning utan paus för kylning.

Sony uppger att den inbyggda bildstabiliseringen förbättrats jämfört med A7R IV. Vid videotagning kan man även applicera digital bildstabilisering med viss beskärning av sensorytan. Om inte det räcker så lagrar kamera data från din gyro-enhet så att en dator ytterligare kan förbättra den digitala bildstabiliseringen vid efterbehandlingen.

Kameran har en röd lampa som indikerar att kameran spelar in video, så kallad tally light. Det finns också möjlighet att aktivera en röd ram runt sökarbilden vid inspelning.

 

Nytt filformat och nya tillbehör

Liksom Canons senaste kameror har Sony A7S III möjlighet att lagra stillbilder i det nya filformatet HEIF som ger dubbla datamängden (10-bit istället för 8-bit) men med samma filstorlek som jpeg.

Det går att välja mellan 10 färgprofiler och ställa in 8 olika parametrar för bildstil

Sony A7S III använder de nya Z-batterierna vilket ger 600 exponeringar eller 95 min video med en laddning enligt Cipa-standarden. Batteriet kan snabbladdas i kameran via USB-C-kontakten.

Med kameran lanseras några nya tillbehör som kortläsaren MRW-G2 som gör det möjligt att skicka filer till datorn med 10 Gbit/s.

En ny mikrofon ECM-B1M med riktad sterokapsel kan utföra en del ljudbehandling som bullerreducering. Ljudsignalerna leds till kameran via en datakontakt i tillbehörsskon.

Det finns även en riktad stereomikrofon med dubbla XLR-ingångar för externa mikrofoner. Mikrofonen heter XLR-K3M ger alltså möjlighet till fyrkanalsinspelning av ljud via tillbehörsskon. Enheten kan användas utan den riktade stereomikrofonen.

Sony A7S III kommer ut på marknaden i september. Det rekommenderade priset är 46.000 kronor inklusive moms.



Publicerad 2020-07-28. Läst av 3208 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2020-07-28 17:20   jonas18z
Varför är det lägre dynamisk omfång på stillbilder mot video?
Båda läser väl hela sensor ish.

Menas det även att det lägre DR på stillbilder i RAW mot video i h265?
Svar från froderberg 2020-07-28 17:32
Ja, video med S-log 3 ska ge större dynamiskt omfång än en råfil. Det beror på att den kraftiga processorn kan jobba med videofilerna och sätta samman en bildruta från flera exponeringar.
jonas18z 2020-07-28 18:35
Det är ju intressant du menar att den gör något slags hdr-läge? Fungerar det på alla lägen även 4k120?
Svar från froderberg 2020-07-28 19:17
Det är i S-log 3 som du får mer än 15 stegs dynamiskt omfång.

Alla log-profiler är ett slags HDR-läge där man försöker få med så mycket av det dynamiska omfånget som möjligt. Det är samma för Canon, Fujifilm, Nikon. Panasonic, Sony m fl.

Kameran har HDR-läge också. Skillnaden är att S-log är tänkt för efterbearbetning medan HDR är tänkt för dem som spelar upp klipp direkt från kameran.

I takt med att processorerna blir kraftfullare kan videobilderna processas allt mer i kameran för att förbättra bildkvaliteten. Det får till exempel att sammanfoga olika utläsningar med olika ljusförstärning (dual gain) för att öka omfånget.
jonas18z 2020-07-28 22:15
Hur menar du att lägga på olika på SLOG-3 kräver mycket processor, då det bara handlar om hur man mappar (fördelar ) olika värden i en specifik begränsad fil ? Sony FS7, Hela a7s-serien klara logprofiler , iphone, dji drönare, klara LOG-profiler. Däremot förstår jag att 10-bitar är mer data än 8-bitar som tidigare för video.



Jag hade varit med på detta om du jämfört HEIF (någon standard kruva) med video H265 S-Log3

I RAW-bilder så spelar väl ingen roll då du redan har dumpat alla värden? När man arbetar med RAW-video kan du ju bestämma själv vad den ska ha för LOG-kurva i efterhand.


Men om nu detta är sant så varför lägger inte sony på S-log3 på stillbilder i RAW för att får ut 15-steg, allt annat vore riktigt korkat förutom om det är ekonomiavdelningen som begränsar kameran.
Svar från froderberg 2020-07-28 23:45
"Hur menar du att lägga på olika på SLOG-3 kräver mycket processor, då det bara handlar om hur man mappar (fördelar ) olika värden i en specifik begränsad fil ? Sony FS7, Hela a7s-serien klara logprofiler , iphone, dji drönare, klara LOG-profiler. Däremot förstår jag att 10-bitar är mer data än 8-bitar som tidigare för video."

Jag menar inte alls att Slog-3 kräver processorkraft. Däremot jobbar kameran mycket med bildinformationen innan den lagras. Ex, brusreducering och färgbehandling.


"Jag hade varit med på detta om du jämfört HEIF (någon standard kruva) med video H265 S-Log3

I RAW-bilder så spelar väl ingen roll då du redan har dumpat alla värden? När man arbetar med RAW-video kan du ju bestämma själv vad den ska ha för LOG-kurva i efterhand."

Ok, jag får försöka förklara det enklare. I en råfil lagrar du en exponering med i stort sett all data som sensorn fångat i en exponering. Vid videotagning kan en bildruta bestå av information från flera olika exponeringar. Därför kan videofilen ha större omfång. Men för att nyttja allt detta omfång måste du lagra med S-log3.

"Men om nu detta är sant så varför lägger inte sony på S-log3 på stillbilder i RAW för att får ut 15-steg, allt annat vore riktigt korkat förutom om det är ekonomiavdelningen som begränsar kameran."

Av två skäl:
1. Du kan bara få ut 14 steg från en exponering.
2. Slog-3 ger ändå inte 15 användbara steg. Det användbara omfånget är 13 steg. Kolla in den här länken vid 17 min 06 s så kanske det klarar: https://www.youtube.com/watch?v=AG79FkN7EPk&t=1026s
2020-07-28 17:39   c.m.s
Kollade precis igenom Geralds detaljerade genomgång. Han verkar väldigt imponerad. Ser ut som Sony levererat en grym video kamera i litet format för proffs.

https://m.youtube.com/watch?v=AG79FkN7EPk
Sten-Åke Sändh 2020-07-29 04:20
Imponerande video! Ja det verkar faktiskt som om Sony fått till det väldigt bra med denna kamera. Det är som sagts ett väldigt stort steg från de äldre s-modellerna men så har de också tagit nära fem år på sig. Det visar väl också att det inte finns några genvägar för konkurrenterna. Det är väl rätt uppenbart nu att det är svårt att åstadkomma underverk på något år när Sony behövt fem år på sig bara med denna kamera, vilket är mer än dubbla tiden mot den konkurrenterna haft.

Det kanske faktiskt också är så att det visar sig nu att det är en stor fördel att inte bara sitta på den mest utvecklade sensortekniken för ändamålet om man också ska kunna lösa alla de praktiska problemen med värmekontrollen som verkar vara det som skiljer agnarna från vetet. Det kanske faktiskt är så att man måste skapa dedikerade lösningar för stillbilds- och videokameror och att "one size fits all sensorer " inte funkar fullt ut när de riktigt extrema videorelaterade 4K-kraven måste mötas. Ska bli intressant att se vad av allt detta som kommer leta sig i i exv. A7 IV när den nu kommer. AF har ju exv. fått ytterligare ett lyft uppenbarligen.
Sten-Åke Sändh 2020-07-29 04:44
Den som sitter på sensortekniken kommer i stor utsträckning definiera vad som kommer vara möjligt att göra med kamerorna och vem som kommer att få tillgång till dessa sensorer.
c.m.s 2020-07-29 12:46
”Ska bli intressant att se vad av allt detta som kommer leta sig i i exv. A7 IV när den nu kommer. AF har ju exv. fått ytterligare ett lyft uppenbarligen.”

Verkligen! Som sagt jag är inte intresserad av denna kamera för egen del eftersom jag i princip aldrig filmar men jag såg fram emot den för att se vad Sony har filat på så länge.

Tycker Sony varit oroväckande väldigt tysta det senaste året så var kul att se att det inte somnat helt. Med ny processor och stöd för snabba CF-express-kort så känns det som de har en utmärkt grund för kommande modeller.

Tycker också att det är ett riktigt bra betyg för deras ingenjörer att de lyckas få så bra kontroll på värmeutvecklingen i ett sådant kompakt kamerahus.
Sten-Åke Sändh 2020-07-29 12:55
De gamla s-modellerna hade främst bra lågljusegenskaper men denna är så mycket mer. Jag undrar om det nu inte är dags för det verkliga genombrottet för AF även i video. En del av vad man nu kan se av AF i video verkar ju smått fantastiskt. Det visar ju också att förutsättningen för riktigt vass AF handlar om AI och verkligt snabb datahantering. Om processorn verkligen är 8 ggr snabbare än de som funnits tidigare så är det väl ett mått nu på var ribban faktiskt ligger när det gällrr AF. Jag tycker det lovar mycket gott inför kommande modeller båda av A7 och A9 samt påsikt även för A6xxx-serien.
PMD 2020-07-30 00:43
Sten-Åke,

Säljer inte Sony Semiconductor Solutions sensorteknik till den som vill köpa?
Sten-Åke Sändh 2020-07-30 04:05
Jo självklart, en del säljer de och legotillverkar men jag roade mig med att kolla på exv. Nikons sensorer i D850, Z7 och Z6 och har inte samma geometri som Sonys sensorer. Det gäller även Fujis senaste APS-C. Ingen Sony-kamera har heller fått en sådan, så det verkar funka år båda håll.

Sony har tidigare gått ut och sagt att de precis som Fuji och Nikon har "företagsspecifika sensorer". Nikon och Fuji äger sin design på samma sätt som Sony äger sin. Det är faktiskt länge sedan Sony släppte en Sony FF-sensor till någon annan. Det var den 36 MP sensor som först kom i D850E och senare i Sonys A7r.

Den stackade BSI-sensor som nu funnits i A9 i 3 år har ingen annan än Sony fått tillgång till. Vad jag vet så har väl inte ens den gamla 42 MP-sensorn spridits. 61 MP-sensorn i A7r IV finns bara i denna och inte ens den gamla lågljusoptimerade A7s-sensorn har sålts till andra trots att den funnits i fem hela år ute på marknaden. Men det kan ju vara så också att absolut ingen annan var intresserade av att köpa dem.

Att det har sålts en massa 24 MP APS-C-sensorer verkar vara en lite annan sak. APS-C-sensorerna har det inte skett någon vidare utveckling kring sedan ca 4 år då A6300 fick den första generationen av dessa. Den marknaden har Sony skött med vänster hand så länge att Fuji tröttnade och designade något eget.

Jag tycker själv att det här kan verka lite konstigt men Sony har ju faktiskt också gjort ganska lösmynta och rätt korkade uttalanden kring detta tidigare, som ur ett marknadsperspektiv knappast framstår som särskilt övertänkta.
Svar från froderberg 2020-07-30 18:51
Även om ingen annan använder samma sensor som A9 så beror det inte på att Sony vägrar sälja. Den sensorn är väldigt dyr pga stackningen. Det finns andra exempel då kameratillverkare funnit Sonys sensorer för dyra.
Sten-Åke Sändh 2020-08-01 18:19
Visst men det är nog också så vad jag kunnat se genom att kolla bl.a geometri och pixeltal att inga av Sonys högupplösande och mer specialiserade FF-sensorer sålts till andra med de exempel jag givit ovan. Likaledes är det sant att exv. den Fuji-sensors geometri inte använts av Sony än. Det är väl också konstigt att de sensorer som sitter i D850 och Z7 samt i Z6 inte har samma geometri som någon av Sonys sensorer. Nikon verkar ha designat dessa själva, så även de är tillverkarspecifika.

Så det ligger kanske trots allt en del i den rätt korkat lösmynte chefen för Sony Imagings tidigare mycket omdiskuterade uttalande då han öppet talade om tre typer av sensorer marknadsmässigt där han explicit talade om "Sony-specifika sensorer" som av rena marknadsmässiga skäl inte såldes till andra än Sony Imaging.

Sådana sensorer menade han då kunde komma att graderas om över tid och det skulle ha varit kategori två. Den tredje kategorin skulle vara sensorer som exv. APS-C -sensorerna som Sony uppenbarligen såg som mindre strategiska och som man sålde till den som ville köpa. Det skedde under ett antal år inte särskilt mycket med dessa sensorer annat än de sades ha "kopparledningar", vilket alltså kom redan i A6300 för så där fyra år sedan.

Jag tycker det skulle varit märkligt att Nikon som trots allt varit Sony-kund inte skulle haft något intresse av någon enda högupplöst Sony-sensor sedan 36 MP-sensorerna i D850 som Nikon fick tillgång till över ett år innan Sony själva använde dem i A7r.

Om nu den stackade A9-sensorn skulle vara så avskräckande dyr p.g.a. höga utvecklingsostnader och förhållandevis korta serier i en mycket specialiserad tillämpning såsom A9, så borde väl Sony haft ett särskilt gott skäl att sälja den vidare för att täcka kostnaderna för R&D.
PMD 2020-08-01 20:51
Att Sony gärna skulle vilja sälja den betyder inte automatiskt att någon vill köpa den. Om Sony rear ut den så täcks kanske inte R&D bättre än om den inte säljs.
Sten-Åke Sändh 2020-08-02 03:42
Det är mer än 8 år!!! sedan Sony sålde någon "high end" FF-sensor (36 MP sensorn) vad jag vet till Nikon. I det fallet fick Nikon den nästan på dagen 2 år före Sony tog den i bruk i A7r (feb. 2012 resp. feb 2014). Det har aldrig hänt sedan dess vad jag vet.

Den än idag unika A9-sensorn hade nog inte Sony behövt rea ut men visst kan det vara så att Nikon inte haft råd att köpa den men ett väldigt högt pris kan ju vara ett bra sätt att se till att ingen köper om man faktiskt inte alls vill sälja. Man slipper vidare att få en konflikt över ett uttalat nekande.

Att ingen skulle velat ha den känns idag väldigt osannolikt. Hela den stora AP-affären vilar ju i grunden på denna sensor och A9. Det är ju just den som kommer vara den helt dominerande kameran i händerna på AP-fotograferna. AP ville gå spegellöst och varken Canon eller Nikon hade eller har något liknande att erbjuda än idag. Det var därför de förlorade fotovärldens kanske största upphandling de senaste åren med oöverblickbara konsekvenser för framtiden.

Nu stod det plötsligt helt klart att varken Nikon eller Canon längre automatiskt kunde utgå från att de skulle fortsätta att dela upp promarknadenn mellan sig. Är det någon som på allvar tror att Nikon inte skulle ha velat kunna erbjuda en kamera då med den sensorn ?

Sanningen är ju att Nikon inte hade någon annan än denna gamla högupplösande 36 MP-sensor i D800 och D810 väldigt länge. Ett skäl kan visst ha varit att Sonys nya sensorer inte var gjorda för DSLR-er när hybrid-AF blev normen med fokuspunkter på huvudsensorn istället för på en dedikerad parallell mindre fokussensor.

När Nikon så till slut går in spegellöst med Z7 och Z6 så kunde man ju trott att de skulle ta exv. Sonys 42 och 24 MP -sensorer men vad jag kunnat se så skedde ju inte det heller. Istället kom en sensor med samma geometri som den i D850 och en sensor i Z6 som inte heller hade samma geometri som Sonys 24:or. Är inte det konstigt om nu Sony skulle sälja smör och bröd -sensorer till en kund som Nikon.

Det här har jag tagit reda på genom att studera specarna för kamerorna från Sony och Nikon men jag har aldrig sett att exv. Fotosidan tagit upp detta vid sina samtal genom åren med Sony och Nikon. Mina funderingar vilar på empiri när det gäller geometrin - det är bara att läsa, på Sonys högsta chefers uttalanden för bl.a. dPreview samt på egna iakttagelser över vad som faktiskt skett på kameramarknaden.
PMD 2020-08-02 13:50
"Sanningen är ju att Nikon inte hade någon annan än denna gamla högupplösande 36 MP-sensor i D800 och D810 väldigt länge."

Fem år ungefär. Sen var den väl överspelad som alternativ eftersom Nikon valde en sensor med ännu fler pixlar till D850.
2020-07-28 18:05   Tell
Den där skärmen är ju en nedgradering imo. Använder enbart skärmen o aldrig sökaren och uppskattar den modellen dom körde förr där man enkelt kunde vinkla skärmen upp eller ner när man höll kameran högre upp eller längre ner. För att vinkla det nu behöver man först vrida ut för att sen kunna vinkla upp o ner. Osmidigt.
Men men, med tanke på priserna på dom här kamerorna nuförtiden så behöver jag ändå inte oroa mig för den nya skärmen ;)
Svar från froderberg 2020-07-28 18:11
Enligt Sony var det inte ett önskemål utan närmast ett krav från kunderna med en fullt vridbar skärm.

Själv uppskattar jag att skärmen kan vridas så att jag ser mig själv när jag gör "ståuppor" och vinklas för fotografering av stående bilder i udda vinklar.
Tell 2020-07-31 00:08
Såpass! Har själv önskat ibland att kunna vrida när jag fotar stående, men eftersom jag sällan gör det men ofta gärna ovanför eller under huvudhöjd så har det varit snabbt o smidigt med den gamla tiltskärmen. Men en sån här vridskärm blir den manövern inte alls lika snabb o smidig tyvärr. Well well, inte första gången tillverkare gör helt tvärt emot vad jag vill :)
2020-07-28 18:30   joakim d
Ja då blir man nyfiken på vad nästa generation av A7 och A7R kommer få med sig från den här kameran.
Svar från froderberg 2020-07-28 19:18
Jag försökte vara tydlig och lista sådana funktioner i artikeln:

– En fullt vridbar pekskärm
– En mycket högupplöst elektronisk sökare med 9,44 miljoner bildpunkter
– Ett nytt menysystem som är anpassat för pekskärm
– Separat inställningar av slutartid, bländare, ISO mm för video och stillbild som man kan växla mellan
– 8 gånger kraftigare processor än i A7R IV
– CFexpress typ A-kort i facken för SD UHS-II-kort
joakim d 2020-07-28 22:14
Ja, det blev lite otydligt, jag hade tänkt skriva bara A7 men la till A7R i sista stund. Vad jag syftade på var att A7:a är ju den "enklaste" modellen så den kanske inte får all funktionalitet i som A7S III har.
Svar från froderberg 2020-07-28 23:36
Jag tror nog att flera av sakerna är gemensamma som skärmen, menysystemet, processorn mm. Men det är kanske möjligt att efterföljaren till A73 bara får SD-kort för att snika lite.
Sten-Åke Sändh 2020-07-29 00:43
En sak jag undrar över är ju AP-dealen där en viktig sak ju var att man skulle kunna samnyttja objektiv, batterier och MINNESKORT mellan de olika Sony-modellerna. Det viktigaste i den affären syns ha varit A9:orna för stillbild i sportsammanhangen men då innan s III släppts så pratade man om att filma och ta högupplöst med A7 IV, vilket kan förvåna just idag.

Om man ändra sig och väljer s III:or istället så faller ju minneskortsamnyttjandet om man inte väljer att ligga kvar på SD (vilket man ju kan rent teoretiskt). Vilka mode kommer kräva de nya korten?? ... eller går det bra med SD också till allt kameran kan prestera?
2020-07-28 18:55   J O Härnström
Nu kommer överhettningsproblematiken att bli ett hett debattämne.
EOS R5 och R6 får en del smisk, innan de har nått ut till konsumenterna.
(Som om varmluftsdebatten inte vore igång redan)
2020-07-28 19:35   Sten-Åke Sändh
Det är ju ett rätt stort steg från II:an. Tror främst rolling shutter adresseringen, lågljusegenskaperna och de nya AF-funktionerna kommer ge nya möjligheter man inte haft i de äldre s-varianterna, även om en del ihärdigt brukar förringa behovet av AF i videosammanhang. Att videokameror inte ska bli överhettade kräver nog folk by default idag. Det är nog inte förhandlingsbart vare sig hos entusiaster eller proffs.

Priset är så pass högt för en så pass specialiserad kamera att den nog inte kommer finna en massmarknad direkt. Verkar mest vara en kamera för videoproffsen.
Sten-Åke Sändh 2020-07-28 20:00
Tethering direkt till FTP-servrar via USB och 5G kommer säkert också vara viktigt för en del.
2020-07-28 22:08   SportSkjutaren
Gällande storleken på korten så är CFexpress typ a kortare på längd och bredd. Men faktiskt 0,7mm tjockare. (Än SD-korten).
Så långt jag har förstått saken rätt, så har Sony använt detta för att skapa en lösning som gör att det faktiskt inte behövs en adapter.

Istället så verkar de ha löst det hela med att låta de smalare SD-korten nå längre ner i kortplatsen, än CF-express korten. Med hjälp av skillnaden i storlek.
Kombinerat med att man vänder korten åt olika håll i kortplatserna.
Beroende på typ av kort.

För den "tekniknördige" så är det ju också helt klart så att Sony piskat upp hastigheten på minnesbussen internt i kameran, rejält.
Något som definitivt kommer att följa med i andra framtida kameror.
Och som kommer att minska tiden för att tömma bufferten rejält.
Speciellt när man använder de snabbare CFexpress korten.

Dessutom så kommer det att snabba upp överföringen av bilder direkt från kameran via Wifi eller Ethernet.
(A7sIII har stöd för Ethernet via USB-C porten med en standard USB-C Ethernet adapter).
2020-07-29 00:39   Arne Bivrin
12 MP känns klent för en stillbildskamera år 2020. Som videokamera verkar den mycket kompetent, men för stillbilder...
MattiasL 2020-07-29 00:53
Poängen är att det ger 4K utan att slå samman pixlar eller beskära. Vi som är mer stillbildsfotografer har ju annat att välja på.
Sten-Åke Sändh 2020-07-29 00:55
Det har redan kommit ut mängder av text och video om S III på nätet redan efter knappt ett dygn gått sedan den officiellt lanserades. Jag tycker det är lite konstigt att en sådan här nischad kamera väcker ett så pass stort intresse, för rimligen kommer inte särskilt många att köpa den.

Jag tycker också det är lite synd om Canon som fått allt fokus på ett användningsområde av sina nya kameror som rimligen inte ens är deras huvudsakliga användningsområde. Canons nya kameror är ju inga dedikerade filmkameror såsom A7s III är, utan de är ju också väldigt fina och kapabla stillbildskameror. Det är ju synd att det nästan helt kommit bort i allt snack om överhettningsproblemen även om överhettningen tydligen även gäller stillbildsanvändningen märkligt nog.
Astroscapist 2020-07-29 14:17
Sony har 4 olika typer av FF kamera.
Just denna är videoanpassad så varför ens klaga över stillbildsfotograferingen?
Arne Bivrin 2020-07-29 14:33
Mig spelar det ingen roll och jag är glad att det finns olika varianter som passar olika typer fotografering, men som hybridprodukt blir den i mitt tycke en aning i obalans. Jag gläder mig åt var och en som tycker att den passar dem.
Svar från froderberg 2020-07-29 15:46
Jag hade väntat mig en A7s med 24 megapixel och 6K video, precis som Lumix S1H. Med 24 mp hade kameran blivit mer allround. Men samtidigt förstår jag att det viktigaste är bra 4K-kvalitet.
Astroscapist 2020-07-29 16:00
Jag förvärvar mig A7IV med 24-30Mpx och halvbra 6k. Trots allt så är det segmentet riktat som allround.
Bengf 2020-07-30 08:11
Förväntar man sig inte nu att kommande Sony modeller måste också bli uppgraderade på Video delen, hur skall Sony sy ihop detta utan att äta på varandras modeller, Borde inte A9III dyka upp lite tidigare för att bereda plats för det nya CF-A kortet, det skall samstämmas med AP:s satsning nu också, och bufferten behöver tömmas i ett nafs, en svaghet som A9 dragits med ett par år nu.
Astroscapist 2020-07-30 10:19
Det är Canon som brukar strypa mkt för att inte kannabalisera. Sony har inte gjort det på samma vis. Bara att kolla in hur de gjort med alla deras kameror.
Oavsett vad de stoppar in så finns det alltid nåt som skiljer dom åt.
2020-07-29 08:07   Bengf
På tal om R5 så undrar jag om inte Canon har på gång ett extragrepp som skapar kylning av kameran, Canon kommer nog att lösa den biten. Sedan tror jag också att R5 är en jäkel till kamera, Dualpixel systemet ser ut att fungera fullt ut vid alla lägen också, inga begränsningar där.

A7SIII fick inget annorlunda hus, den chansen tog man inte denna gång, det har varit tal om möjligheten med plats om ett ännu större batteri bland annat. Bra med touch skärmen och snabbare respons, förvånad att man inte passade på att ge skärmen högre upplösning, R5/6 har nästan det dubbla, bra när det blir mera menyhantering med skärmen och solen skiner starkt, man överraskar med EVF:n hade varit mera logiskt att följa upp med skärmen också.
2020-07-29 12:51   dsa1979
Snacka om dyr i Sverige. I skrivande stund står US dollarn på 8,75 SEK.

3499x8,75 ger ca 30,600 SEK.

Lägg på vår moms på 25% så landar vi på 38.000 SEK.

Ca 8000 kr dyrare här.
Svar från froderberg 2020-07-29 15:44
Priserna följer inte dagskursen. Sony hade kanske inte räknat med sänkt dollarkurs när de satte priset?
torbeno 2020-07-30 12:47
Mm, detta är så himla trist. Jag gissade på 39.000 kr i en annan tråd här på FS och det hade varit ett rimligare pris.
Sten-Åke Sändh 2020-08-01 18:43
Vi har inte den marknad de har i USA. Tror ni de priserna hade kommunicerats om Amazon funnits på den svenska marknades också?

Om nu kronan stärks ordentligt på kort sikt så kanske priserna kommer justeras nedåt tills Sony börjar skeppa sina kameror om någon månad.

De kan ju inte gärna göra som oljebolagen brukar och hävda att de köpt sin olja när priserna stod högre.
2020-07-30 19:09   hornavan
Det råder nog inget tvivel att A7S3 är en fenomenal kamera, kanske den bästa som finns på marknaden när det gäller video.
Det som förvånar mig är att de flesta förringar dess stillbildsegenskaper.
De som bemödat sig att faktiskt testa, talar om en enastående stillbildssmälla.
Efter att ha plöjt en hel rad videor om den nya kameran, där alla är lyriska, så hanmande jag hos Hugh Brownstone (Three blind men and an Elephant.)
Liksom de andra hyllar han den nya kameran, men sedan övergår han till att jämföra den med den Lumix GH5a som teamet använder idag.
Hans slutsats är att för det arbete som de gör så kanske de inte vinner så mycket på att byta upp sig. GH5 är tillräckligt bra på avgörande punkter och bättre på en del, som IBIS och kostnad.
Hugh Brownstones blogg är värd att läsa då den ger ett annat perspektiv på nya prylar än det som annars är förhärskande.
Hen fick i alla fall mig att behärska det köpbegär som så ofta bubblar fram.
https://www.youtube.com/watch?v=nELFf2bdZkc
2020-08-02 21:28   SimonMark
”Det beror på att den kraftiga processorn kan jobba med videofilerna och sätta samman en bildruta från flera exponeringar.”

Haha, det är den absolut märkligaste och mest felaktiga beskrivningen av en log-kurva jag hört. Rätta genast :)

Detsamma gäller tallylight-informationen i huvudtexten, A7sIII har INTE tallylight, till skillnad från X-T3/X-T4
Svar från froderberg 2020-08-02 21:45
Jag har inte beskrivit hur S-log fungerar. Jag pratar om bildbehandlingen.

Enligt Sonys förhandspresentation ska kameran ja Tally Light, men jag får dubbelkolla det.
c.m.s 2020-08-02 22:01
Den har ingen fysisk tallylight, det blir en röd box runt displayen när den spelar in.

Den extra sensorn på framsidan är något för vitbalansen vill jag minnas att jag hört.

Merläsning

Ny ljusstark 85/1,4 för spegelfritt

Sigma har utvecklat ännu ett 85 mm f/1,4 Art för spegelfria systemkameror. Denna gång är konstruktionen betydligt mer kompakt. Läs mer... 1

Lång telezoom från Olympus

Olympus har tagit fram ett lättare och billigare alternativ för alla som tycker att deras 150-400/4,5 är för stor och dyr. Läs mer... 2

Video-råformat med Panasonic Lumix S1H

Precis som Sony A7S III får Panasonic S1H möjlighet att lagra video i råformat. Panasonic utvecklar också möjlighet att använda flera av sina kameror som webbkamera. Läs mer...

Nikon utvecklar webcam-funktion för flera kameror

Covid-19-utbrottet har gjort att många möten hålls på nätet. Därför utvecklar nu Nikon webbkamera-stöd för många av sina befintliga kameramodeller. Läs mer... 3

Sony A7S III presenteras den 28 juli

Nu är det klart att efterträdaren till Sony A7S II kommer att heta A7S III. Kameran presenteras den 28 juli klockan 16.00. Ryktena talar om en hel del spännande specifikationer. Läs mer... 2

Lång telezoom och konvertrar för Canon RF

Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1L IS USM och de nya två telekonvertrarna har tidigare aviserats, men är nu klara för produktion och försäljning. Läs mer... 3

Ljusstark extrem vidvinkelzoom från Sony

Sony kompletterar omtyckta FE 12-24 mm f/4 G med en ljusstarkare proffsversion: FE 12-24 mm f/2,8 GM. Det kan passa för såväl reportage som astrofoto. Läs mer... 5

Olympus berättar mer om kommande objektiv

Olympus har uppdaterat sin produktplan för kommande objektiv och berättar mer om sin nya supertelezoom. Läs mer... 5

Canon anordnar liveevent – största lanseringen någonsin

Är det äntligen dags för lansering av Canon Eos R5? Läs mer... 3

Fler funktioner till Fujifilms GFX-serie

Fujifilm adderar en rad nya funktioner till sin mellanformatsserie GFX. Bland annat nya filmsimuleringslägen, ny AF-funktion, mer avancerad fjärrstyrning, fler videofunktioner med mera. Läs mer...

Ny vidvinkel till Fujifilm GFX

Helt i linje med sin tidigare offentliggjorda produktplan har Fujifilm lanserat en ny vidvinkel som fyller ut mellanrummet mellan de två befintliga fasta vidvinklarna. Läs mer...

Ny Sony A7S kommer snart

Det kommer snart en efterträdare till Sony A7S II. Sonychefen Kenji Tanaka berättar mer om den kommande kameran i en intervju. Läs mer... 9

187 megapixel med Leica SL2

Leica SL2 får genom en uppdatering till firmware-version 2.0 möjlighet att ta högupplösta med 187 megapixel. Läs mer... 2

Test: Fujifilm X-T4 – Nära fulländning?

Plus Fujifilm fortsätter pricka av vår önskelista och nya X-T4 har fått den mest önskade funktionen: inbyggd bildstabilisering. Tillsammans med snabb serietagning, ny tyst slutare och mycket avancerade videofunktioner börjar vi få svårt att hitta punkter att förbättra. Läs mer... 14

Nya drönarregler skjuts fram till årsskiftet

Nya EU-anpassade regler för drönare skulle införas den 1 juli 2020. Transportstyrelsen meddelar nu att de reglerna skjuts fram sex månader på grund av coronapandemin. Läs mer... 9

Äntligen är Pentax nya 85/1,4 klar

HD Pentax-D FA★ 85 mm f/1,4 ED SDM AW är ett nytt bidrag till Pentax Star-serien – en uppsättning objektiv med extra hög optisk prestanda. Läs mer... 8

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 25

Test: Sony A9 II - Proffsig blir proffsigare

Plus Sony har uppdaterat A9, deras sport-, action- och pressfotokamera i första hand riktad till yrkesfotografer. Grundprestanda är desamma, upplösningen och topphastigheten har inte ändrats. Men trots detta är A9 II en ny och faktiskt avsevärt bättre kamera än sin föregångare. Läs mer... 19

DJI Matrice 300 RTK drönare med Zenmuse H20 kamerasystem

DJI lanserar en ny drönarplattform som man kan montera olika kameramoduler på. Läs mer... 1

Lastolite HaloCompact