Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Canon EOS-1D X Mark II: 16 bilder/s och 4K video

Canon EOS-1D X Mark II: 16 bilder/s och 4K video

Inför sommar-OS lanserar Canon ett nytt flaggskepp: Canon Eos-1D X Mark II med snabbare AF, större dynamiskt omfång,16 bilder per sekund i råformat och 4K video.

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 

Canon Eos-1D X Mark II är till det yttre mycket lik föregångaren Eos-1D X. De har gjort små justeringar som att 1D X Mark II fått ett hårt plastskal ovanpå sökarprismat som rymmer en gps-antenn. Den anger position men inte riktning. Greppet och knapparna på framsidan har finjusterats för att underlätta för personer med mindre händer.

Uttaget för fjärrkontroll har placerats intill låset för högkantsavtrycket. Detta gör att Eos-1D X Mark II har utrymme på motsatta sidan för en fullstor USB 3-kontakt, mikrofoningång och, till skillnad från föregångaren, en hörlursutgång. Precis som föregångaren har 1D X Mark II uttag för datakabel (ethernet), hdmi och wifi-enhet.

Det kommer en ny wifi-enhet kallad WFT-E8 som använder både 2,4 GHz- och 5 GHz-banden (802.11 ac). Det går även att använda den gamla enheten WFT-E6. Vi har inga uppgifter om hur gränssnittet för wifi-funktionen förändrats mer än att det nu går att lagra 20 olika nätverk.

Men tyvärr saknar 1D X Mark II fortfarande inbyggd wifi. Canon menar att en del användare skulle kunna riskera att tro att den inbyggda wifi-funktionen skulle räcka till för större avstånd, som på en arena. Det går att styra både stillbilds- och videotagning med appen "Camera Connect".

För att underlätta när man ska skicka bilder direkt från kameran för publicering har kameran fått en beskärningsfunktion.

Intill låsvredet för högkantsavtrycket sitter en lucka för fjärrkontroll.

Ny snabbare autofokus

Trots att 1D X blivit omtyckt för sin effektiva autofokus har Canon gjort om autofokusfunktionen nästan helt. Det är fortfarande 61 autofokuspunkter varav 41 korsformade, men i övrigt är allt nytt. Autofokusmodulen har blivit större så att autofokuspunkterna nu täcker 24 procent större yta horisontellt och 8 procent större yta vertikalt.

Alla fokuspunkterna kan användas med objektivkombinationer med ljusstyrka f/8 (ex. 600/4 med 2x telekonverter). 22 av punkterna kommer då att vara korsformade. Mittpunkten är känslig ner till EV -3.

Autofokusens förmåga att följa motiv i djupled (ändra skärpeinställningen) och över bildytan (automatiskt byta AF-punkt) har förbättrats och funktionen kallas AI Servo AF III+. För att förbättra förmågan att följa hur motivet rör sig över bildytan har den färgkänsliga ljusmätaren fått tre gånger så hög upplösning (360 000 pixlar) jämfört med 1D X.

Processorn som sköter ljusmätaren har också uppgraderats till en snabbare variant som kallas Digic 6. Precis som i 7D Mark II och 5Ds/R så kan exponeringsmätaren också används för att tajma när bilder tas så att man reducerar problemet med blinkande lysrör.

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-02-02. Läst av 18664 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2016-02-02 09:06   Jan Rönnlund
Underbart med denna kamp mellan jättarna. Vi som konsumenter får gotta oss rejält. Även om det ibland kan tyckas små skillnader dyker det ändå upp saker som man kan ha nytta av.
Pekskärmar på dessa proffskamreror till slut men inte Wifi fullt ut... i alla fall inte inbyggt.
Eftersom jag gillar ögonblicken i både sport och anna...t är det trevligt med snabba AF och att de bygger ut fokuspunkterna snart över hela ytan.
Jag använder ju Nikon och tror D5 blir en hit den med.
Ser fram emot eran test efter fotograferingen med Canons flaggskepp.
Tänk ändå att den lägger sig under i pris ;)
Hoppas Nikon drar ögon/öron åt sig och sänker då ;)
bentelkalb   2016-02-03 07:24
Det finns väl egentligen bara ett område där Canon alltjämt ligger före Nikon, det är film. Här skulle jag säga att man ligger ganska långt före, Nikon verkar inte prioritera det tyvärr.
Jan Rönnlund   2016-02-03 08:51
Så är det kanske men tur då att jag personligen inte prioriterar film utan nöjer mig med de småsnuttar och nu "riktigt fina" sådana man får ut.
Nej min kamera är ett verktyg för att fotografera stillbilder och hade jag andra ambitioner gjorde jag som Far min tidigare: skaffat en specifik filmkamera.
Men låt kampen fortsätta som är jag övertygad om att Nikon också fixar det snart.

Fram tills dess fortsätter vi njuta av de fantastiska verktygen vi redan har i vår hand.
Jan Rönnlund   2016-02-05 13:22
Lite retar det till i knoppen när man ser att Nikon helt plötsligt är betydligt dyrare än Canon.
Ser man på spec:en så är Canon t.o.m. med lite före i utvecklingen och har mer i sitt kamerahus än Nikons D5.
Ändå ligger priset över 5-6 tuser kr mer i grundpris samt att motsvarande minneskort som ingår till Canon i kampanjpriset kostar 4500 kr till Nikon.
Ja nu landar vi på närmare 10 000 Kr mer ..
Ja står man och väger om att gradera upp sig till den här nivån (ja om man inte redan har alla objektiv m.m.) så kanske ? några väljer annan väg.. ;)
Marknadspriset bör ligga lika för dessa jättar.
bentelkalb   2016-02-05 13:40
Priset borde ligga liknande. Canon har nog lärt sig sedan Nikon släppte D800 mm som pinkade på Canons alternativ och det till ett lägre pris. Canon gör nog inte om det misstaget..
Jan Rönnlund   2016-02-06 08:35
Precis. det är klokt av dem. Nu var det tyvärr så att Nikon släppte sin nya först och Canon kunde prissätta därefter.
Tror dock inte att Nikon sätter ned priset.
Rutinerade gamla Nikon rävar och proffs ändrar inte sin utrustning för en sådan sak.
Men jag tror att entusiaster som tänker gradera upp tittar efter prestanda i förhållanden till pris och kan mycket väl välja Canon där.
Marknaden är ju sådan att det är mycket entusiaster som handlar proffsutrustning. I alla fall säger de handlare jag pratat med detta.
Men nu är det bara att vänta in D5 och hoppas det inte är allt för lång tid kvar ;)
2016-02-02 09:54   jonas18z
"Precis som 1D C är 1D X Mark II tänkt för att vara en kraftigt väderskyddad 4K-kamera med intern lagring. Därför går det inte att lagra 4K video externt via HDMI-kontakten"

Say what? Det där kräver en närmare förklaring. Vad har väderskyddet med 4k till hdmi att göra. Är väl snarare mjulvaruberlåsning då tex a7s klarar detta.


" men vid 1080/120p är maxlängden 7 min 29 sek, detta eftersom uppspelningen då hamnar precis under tullgränsen på 30 minuter" precis under är en stor överdrift 29,59 min brukar väl de flesta varmare inte 7 och 29.
Svar från froderberg   2016-02-02 10:10
" Vad har väderskyddet med 4k till hdmi att göra. Är väl snarare mjulvaruberlåsning då tex a7s "

Det är antagligen en mjukvarubegränsning för att kameran inte är en Cinema-modell. Samtidigt bryts väderskyddet när luckorna till kontakterna på sidan öppnas.

1D X Mark II har högre bitrate än 1D C, 800 Mbit/s jämfört med 500 Mbit/s, och därför utgår 1D C ut sortimentet.
ErlandH   2016-02-02 21:14
Eftersom det gäller 120p måste begränsningen vara 7.29. Tar man det gånger fyra blir det ju 29.56, alltså precis under en halvtimme.
2016-02-02 10:40   luminousoctaves
Lite off topic, men ändå inte:
Hur fungerar det på stora sportarrangemang som OS då det gäller rättigheter till rörliga bilder respektive stillbilder?
Får även stillbildsfotografer filma, låt säga, målgången på 100 meter och lägga upp filmklippet på tidningens webbsida?
Svar från froderberg   2016-02-02 11:59
Jag tror det finns en del begränsningarna i ackrediteringarna.
unoengborg   2016-02-02 12:43
Intressant frågeställning för framtiden. Vi är nu uppe i 16 bilder/sekund, om ett par år är vi kanske uppe i 24. Då bore man borde kunna göra en ganska schysst time laps film från vanliga stillbilder. Man kan börja undra om vi kommer att ha stillbild i framtiden eller kommer vi att ha 4K eller 8K video som vi plockar stillbilder från.
Svar från froderberg   2016-02-02 14:03
Jag tror inte att det är svårare än att antingen har du tillstånd att publicera stillbild eller så har du tillstånd att publicera video.
SportSkjutaren   2016-02-02 16:19
Har inte exakt koll på reglerna för ackreditering på OS.

Däremot så har jag lusläst de ackrediteringsregler för stillbilldsfotografer som UEFA och FIFA har.
Helt korrekt så får stillbildsfotografer inte filma under tävlingar/matcher.
För det krävs speciella tillstånd.

Faktum är att om du t.ex. jobbar med Shoot it live på kommande EM i Frankrike.
Så måste det gå 20 sekunder mellan publiceringen av bilderna.
luminousoctaves   2016-02-02 16:29
Jag tänker också att det kan finnas lägen där kamerans filmfunktion har klara fördelar över stillbildsfunktionen, även om det i slutändan handlar om en stillbildspublicering.
Exempelvis, vid en målgång eller ett nedslag i simhopp kan det vara värt att köra 4K-filmning 60 bilder per sekund, för att därefter välja ut den bästa framen/bilden.
Upplösningen hos 4K räcker gott och väl till dagstidnings- och webbpublicering.
Svar från froderberg   2016-02-02 19:47
4K frame grab kan även vara bra om du bara får 1-2 minuters intervju med Zlatan och behöver filma hela till webben och samtidigt fixa stillbilder till papperstidningen.
2016-02-02 10:56   Haris
Det skulle det vara trevlig om ni ändrade formatet för artikeln, svårt att läsa när det knappt finns marginal på vänstra sidan. :-)
Letade men hittade ingenstans i artikeln information om nya sensorn? Kan vara så att mina glasögon behöver rengöras...
Svar från froderberg   2016-02-02 11:56
Sensorn är på 20,2 megapixel, småbild, CMOS.

Vi håller på att justera formen, så det ordnar sig säkert med marginalen framöver.
Haris   2016-02-02 12:29
Tack, trevligt att veta att det inte var mina glasögon som var problemet..
2016-02-02 12:33   bentelkalb
"Canon menar att en del användare skulle kunna riskera att tro att den inbyggda wifi-funktionen skulle räcka till för större avstånd, som på en arena"

Detta måste vara bland det dummaste jag hört. De som köper en sån här kamera för 62 000 kr klarar nog av att använda en wifi, och ta reda på vilka avstånd den är lämplig för, eller om man behöver en separat del. Snällt av Canon att ta hand om alla inkompetenta personer som köper flaggskepp.... Däremot menar Canon tydligen att de som köper billiga instegskameror kan hantera en inbyggd wifi och inte riskerar att tro fel.......? ? Eller menar de att Canonfotografer helt saknar kompetens?


Att detta skulle vara orsaken till att det inte finns med är så dumt att jag kan knappt tro att Canon har sagt något sådant? Snacka om att idiotförklara sina kunder.

Men ska bli kul att se lite tester av kameran framöver.
SportSkjutaren   2016-02-02 16:15
Tycker att Canon tänker helt rätt här.
För det första så är det inte bara att stoppa in en och samma Wifi-enhet direkt i kameran.
Och sedan sälja den över hela världen.
Vilka band/frekvenser som får användas är olika, i olika nationer.
För det andra. Om Canon skulle stoppa in en lösning inne i kameran. Som fungerar på begränsade avstånd.
Så skulle det innebära att sådana som jag, som är i behov av att det fungerar bra på längre avstånd, i miljöer med mycket radiostörningar, tvingas att betala två gånger för samma sak.
Först för en lösning inne i kameran. Som i mitt fall skulle vara totalt värdelös.
Och sedan en extern enhet, för att få det att fungera.

Personligen ser jag positivt på att Canon satsat på att förbättra stabiliteten på den nya sändaren. (5 Ghz-bandet tenderar att fungerar rejält mycket bättre än 2,4 Ghz. Just 5 Ghz är avsevärt sämre att bygga in bakom ett chassi av metall).
Dessutom så klarar den nya sändaren av att arbeta med ac, vilket förbättrar överföringshastigheten avsevärt.
Num Wistbacka   2016-02-02 17:51
Det finns en otrolig mängd bra fotografer som inte kan någonting om själva teknologin.

Har en bekant som köpte en D4 och hade otroliga trubbel med att köpa tillbehör; dels pga butikspersonalens inkompetens, men även det att hon inte alls gjorde någon bakgrundsforskning för hur kameran fungerar tekniskt. Just här handlade det om batterier och fjärrutlösare. Först hade hon fått fel batterier vid butiken som menade att D3 batterier skulle gå till D4 , men det gick inte (rätta mig om jag har fel, men så minns jag att det var. Men något obvious i samma stil var det).

Sen hade hon köpt en fjärrutlösare. Då läste hon på paketet att den var kompatibel med D3, men D4 var inte nämnt någonstans. Jag googlade 1 minut för att komma fram till att kamerorna använder samma kontakt, medan hon redan var färdig att lämna tillbaka kontrollern till butiken.

Personligen fattar jag inte hur man kan köpa så dyra grejer utan att lära sig använda dem på alla tänkbara sätt och förstå deras möjligheter och begränsningar. Men såna människor finns det nog.
Svar från froderberg   2016-02-02 18:44
"Personligen fattar jag inte hur man kan köpa så dyra grejer utan att lära sig använda dem på alla tänkbara sätt och förstå deras möjligheter och begränsningar. Men såna människor finns det nog. "

Det räcker med att du är anställd på en tidning och din arbetsgivare bestämmer vilka kameror som ska användas som du hamnar i den situationen. Eller att du beskriver för handlare vad du ska plåta och denne plockar fram vad du behöver, men att du inte är så intresserad tekniken.
bentelkalb   2016-02-02 18:55
Jag tror nog inte Canons kunder behöver skyddas från att riskera att tro att wifin fungerar på längre avstånd, det är såklart nonsens, om inte Canons kunder har mer begränsade förmågor än andra kameramärkens kunder vill säga :) . Man behöver inte vara ett teknik-freak för att lära sig sin wifis begränsningar, klarar kleti och pleti det i konsumentmodellerna så tror jag nog att proffsen kan klara det också.

Även om man har en separat wifi-enhet så måste man lära sig dess begränsningar också, så man kommer inte undan att lära sig sin utrustning oavsett, annars står det rätt tydligt i manualen om man är läskunnig.

Om man sedan inte VILL ha det pga av räckvidd eller inte vill betala för det, är ju en helt annan fråga än Canons uttalande att man måste skydda sina proffskunder som inte förstår bättre, för det är vad de säger.
2016-02-02 13:02   Klingan70
Vad jag förstår är det unika med AI Servo AF III+, att kameran även hämtar information från gyro i gluggen och därför lättare kan följa objektet när denna saktar ner och/eller byter håll. D.v.s AI Servo AF III+ tar hänsyn till kamerarörelsen.
2016-02-02 13:03   gunnargren
Här kan ni se lite exempelbilder, ser bra ut på webben men bilderna är rätt små så det säger väl inte så mycket egentligen.

http://www.andyrouse.co.uk/index.php?b=1
2016-02-02 13:18   rayoflight
Hoppsan, ännu ingen som haft synpunkter på designen, men det kanske ligger i pipeline.
2016-02-02 14:51   Flash Gordon
Magnus har du sett något om DR för denna nya sensor? Det gick ju rykten om 15 steg. Låter lite för bra för att vara sant.
Det är ju vad nya Sony sensorn för MF uppnår enligt Phase One. Också det ett påstående som bör verifieras av utomstående innan vi kan ta det för ett faktum.
Svar från froderberg   2016-02-02 15:17
Inga uppgifter om DR annat än "bättre än tidigare tack vare kortare signalvägar". Borde kunna ligga nära Nikon D5.
2016-02-02 15:12   dsmannen
Åh nej hoppas de inte ändrat greppet som på 1DX äntligen var lika skönt som Eos 3/1v, man blir lite fundersam i texten.
Verkar riktigt grym i övrigt! Tysta läget mycket intressant om det är liknande 5D mk3.
Svar från froderberg   2016-02-02 15:59
Det är knappt märkbara skillnader i greppet, då jag tror inte att du ska vara orolig.
2016-02-02 19:17   Bengf
16 bps är det med låst fokus, den äldre klarade väl 14 med fast och 12 med följande fokus. Rätta mig om jag fel.
Svar från froderberg   2016-02-02 19:46
Ja, 1D X tar 12 bilder/s med full autofokus och 14 b/s med låst fokus, live view och jpg-filer.

1D X Mark II tar 14 bilder/s med full autofokus och 16 b/s med låst fokus, live view och både rå och jpg.
gunnargren   2016-02-02 20:05
Men för att få 14 bps krävs det CFast-kort
Svar från froderberg   2016-02-02 21:11
Enligt det Excel-dokument jag fått med specar så gäller alla hastigheter med båda minneskorten. Det står att det är testat med UDMA CF-kort. Däremot blir praktiska bildbufferten större med CFast2.0 - 170 råfiler vid 14 b/s enligt specen och 194 b/s enligt nyare uppgiter från Canon Nordic. Vid 12 b/s blir bufferten 500 råfiler.
gunnargren   2016-02-02 21:47
Du har rätt, såg en video med Canon och B&H Photo video där jag har för mig att dem sa det. Men kollade igen, och jag kom ihåg fel och det bufferten som blir sämre med CF-kort.
Klingan70   2016-02-03 13:36
Magnus, På DPreview skriver dom om live view..."It's 16fps with only blackout. As in, both the OVF and LCD are completely black during 16 fps bursts, meaning you're shooting blind." Stämmer det? Jag fick en annan uppfattning när jag tittade på Canons filmklipp.
Svar från froderberg   2016-02-04 10:19
Morgan: Jag tror att det är som med 1D X, när du har högsta hastigheten så får du komponera med skärmen. Sen är det black out tills du släpper avtryckaren. Funktionen är kanske främst till för att fånga när det svingas golfklubbor och baseballträ.
2016-02-03 04:09   Poltergeist
Kul att se att Canon försöker röra lite på sig med uppgraderingar och så. De brukar ju passa på att lansera sina flaggskepp lagom till (sommar)OS. Men de har en del förlorad mark att ta igen på de andra drakarna. Så det ska bli intressant att dels se hur den tas emot av sportfotograferna och dels hur de den står sig kvalitetsmässigt (omfång, autofokus bl a) mot Nikon och Sonys senaste modeller.

Skulle vara kul att se en jämförelse med Sonys A6000. Tror det kan bli rätt jämnt där. :-)
Svar från froderberg   2016-02-03 10:58
Jo, A6000 kan bli en tuff utmaning ;) Men vi tänker främst testa den mot Nikon D5 och föregångaren EOS-1D X.

Merläsning

Capture One Studio för större bildproduktion

Capture One Studio är en version av Capture One 12 med speciella funktioner för större produktion av bilder. Bland annat finns direkt backup då kameran styrs från datorn och streckkodsavläsning av produkter. Läs mer...

Sony lanserar 200-600-zoom och fast 600

Sony presenterar en ny telezoom för entusiaster, FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS, och det ljusstarka proffsstelet FE 600 mm f/4 GM OSS. Läs mer...

Vi provar Sonys nya teleobjektiv

Plus Fotosidan fick chansen att prova både nya Sony FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS och Sony FE 600 mm f/4 GM OSS. Bägge ger 600 mm, bägge imponerar, men på ganska olika sätt. Läs mer...

Apple Mac Pro är extremt kraftfull

På senare år har många yrkesfotografer inom video och stillbild känt sig bortglömda av Apple. Toppmodellen Mac Pro har känts omodern och Apple har slutat sälja egna skärmar. Men till hösten blir det ändring på det. Då kommer en helt ny Mac Pro och en ny skärm: Pro Display XDR. Läs mer... 27

Tamron SP 35/1,4 Di USD är bäst hittills

Tamron firar 40 år med att lansera sitt bästa objektiv hittills under företagets historia: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD. Läs mer...

Panasonic Lumix S1H filmar i 6K

Panasonic utökar sitt utbud av fullformatskameror med en modell som är särskilt inriktad på video: Lumix S1H. Kameran har imponerande specifikationer, den kan bland annat filma i 6K/24p och 4K/60p med 10 bitar. Läs mer... 5

Ljusstark Leica-zoom för Micro Four Thirds

Panasonic lanserar en ovanligt ljusstark zoom med maxbländare f/1,7. Läs mer... 18

Vi har provat Fujifilm GFX100

Plus Fujifilm GFX 100 är den mest flexibla mellanformataren hittills. Med bildstabilisering, snabb serietagning, kvick autofokus och bra bildkvalitet vid högt ISO är GFX 100 en kamera som kan ta sig an de flesta motiv. Vi har fått möjlighet att prova GFX 100 ordentligt.  Läs mer... 20

Fujifilm GFX100: 102 megapixel och bildstabilisering

Fujifilm GFX 100 sätter en ny ribba för vad en modern mellanformatskamera kan klara av. GFX 100 kan ta 5 bilder per sekund, har inbyggd bildstabilisering och en bakbelyst sensor med 102 megapixel. Och inte minst kan GFX 100 filma i 4K med full sensorbredd och 10 bitar. Läs mer... 10

Test: Panasonic Lumix S1R

Plus Nu har Panasonic valt att ge sig in och konkurrera med de stora elefanterna Canon, Nikon och i synnerhet Sony med en spegelfri småbildskamera. Men Panasonic gör det inte ensamma, de har lierat sig med Leica och Sigma. Första resultatet är S1R. Läs mer... 2

Nikon Z6 och Z7 får ögon-AF

Nu är den nya mjukvaran klar som ger Nikon Z6 och Z7 ögon-AF. Firmware-uppdateringen innehåller även två andra betydande förbättringar. Läs mer... 2

Tre snabba hårddiskar - mindre än ett kreditkort

Små och snabba solid state-diskar som ska tåla lite extra hårda tag. Läs mer... 3

DJI Osmo Action utmanar GoPro

DJI är kända för sina drönarkameror, men ger sig nu in i ett nytt segment: actionkameror. DJI Osmo Action är en direkt konkurrent till GoPro Hero 7 Black. Läs mer...

Profoto A1X - förbättrad på 30 punkter

Profoto A1X är en förbättrad version av A1 med bland annat kraftigare batteri och kortare uppladdningstid. Nytt är också att blixten säljs i Sony-version. Läs mer...

Mindre proffsplatta från Wacom

Wacom utökar sitt sortiment av professionella ritplattor med en tredje och mindre storlek. Den mindre storleken gör att priset håller sig på en nivå som är överkomlig för många hobbyfotografer. Läs mer... 11

Nissin MG80 Pro - välkyld toppmodell

Nissin utlovar att deras kommande topmodell MG80 Pro ska klara av att avfyra 1000 blixtar med full effekt i tät följd utan att överhettas. Läs mer... 4

Mindshift Backlight Elite 45 - stor ryggsäck att vandra med

Mindshift Backlight Elite 45 är en fotoryggsäck från Think Tank som har en uttagbar kameradel. Väskan är gjord för att klara längre vandring med stor fotoutrustning. Läs mer... 1

Test: Fujifilm XF 200/2 R LM OIS WR

Plus Till mångas förvåning har Fujifilm introducerat ett litet superteleobjektiv, XF 200 mm f/2 R LM OIS WR. Vi har hårdtestat objektivet. Läs mer... 1

Test: Nikon Z6

Plus Nikon Z6 är mycket lik sitt dyrare och mer högupplösta syskon Nikon Z7. Frågan som många ställer är förstås hur bra den står sig mot konkurrenter som Sony A7 III, och inte minst Nikons egen D750. Läs mer... 2

Nytt Otus-tele från Zeiss

Zeiss utökar sin prestigefyllda Otus-serie med ett nytt teleobjektiv. Zeiss Otus 100 mm f/1,4 är det fjärde objektivet i serien. Läs mer...

Miops Smart Trigger