Annons

Proffsfoto

Artiklar > Canon RF 200-800 mm f/6,3-9 IS USM - prisvärd supertelezoom för natur- och sportfoto

Canon RF 200-800 mm f/6,3-9 IS USM - prisvärd supertelezoom för natur- och sportfoto

Tycker du att Canon RF 100–500 /4,5–7,1L IS är för dyr och har alltför kort brännvidd? Då är Canon RF 200–800/6,3–9 IS USM kanske rätt för dig.

Canon RF 200–800 mm f/6,3–9 IS USM är det första vita teleobjektivet från Canon som inte är L-klassat. Den ljusa färgen har blivit synonym med Canons dyra L-klassade supertelen, men faktum är att i stort sett alla som tillverkar ljusstarka supertelen (inklusive Nikon) har haft objektiv med ljus färg som minskar solens påverkan på objektivet.

Den här supertelezoomen kan ses som Canons svar på trenden med smidiga och överkomligt prissatta telezoomar upp till 600 mm, till exempel Tamron 150–600, Sigma 150–600, Nikon 180–600 och Sony 200–600.

Canon RF 200–800 mm f/6,3–9 IS USM har en närgräns som varierar mellan 0,8 och 3,3 meter. Det ger en förstoring mellan 0,2 och o,25 gånger. Objektivet kan användas med både 1,4- och 2-gångers telekonverter om man måste fotografera på längre avstånd eller behöver ännu större förstoring.

Den optiska bildstabiliseringen (IS) ger 5,5 stegs dämpande effekt. Tillsammans med stabilisering i kamerahuset (IBIS) blir effekten 7,5 steg.

Även om objektivet inte är L-klassat så är det byggt för att tåla tufft väder och är tätat. Den optiska konstruktionen består av 17 linser, varav 3 är gjorda av UD-glas. Bländaren har 9 blad.

Vikten är väsentlig för om man kan handhålla objektivet längre stunden. De flesta borde klara det då objektivet endast väger 2 050 gram. Längden är 314 mm vid den kortaste brännvidden och filterdiametern är 95 mm.

Det rekommenderade priset är 30 999 kronor. Säljstart i december 2023.

Bilder tagna med Canon RF 200-800 mm f/6,3-9 IS USM



Publicerad 2023-11-02.

Fotosidan produktdatabas


Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation

Canon RF 200-800 mm f/6,3-9 IS USM
Ingen butik som bevakas av Prisjakt har produkten i lager.

21 Kommentarer

Jimmy Nordström 2023-11-02 07:19  
Har väntat i över 15 år på något liknande från Canon. Blir ett definitivt köp men inte för det svenska priset. 31k är väl saftigt jämfört med priset i utlandet. Får bli en import.
Bussmicke 2023-11-02 09:58
Sverige hugger för sig som vanligt.. Prisvärt vette fan..
gamleJ 2023-11-02 08:30  
Det har spekulerats ett tag om objektivet skulle ha tätning eller inte. Även kring val av fokusmotor. Glädjande nog blev det alltså usm och iallafall viss tätning. Sett till detta känns priset ändå rimligt för att vara Canon. Det lär bli ett populärt objektiv. Undrar hur bländartalen kommer förändras genom zoomomfånget?
apersson850 2023-11-02 10:12
Objektivet finns inte tillgängligt för att testa detta än, men här är Bryan Carnathans uppskttning av hur det kommer att bli (baserat på hur liknande objektiv bär sig åt):

200mm = f/6.3
300-400mm = f/7.1
500-600mm = f/8.0
800mm = f/9.0
gamleJ 2023-11-02 12:41
Tack! Lite bättre än RF100-400 vid 400mm och lite sämre än RF100-500 vid 500mm. Känns rimligt.
gamleJ 2023-11-02 12:48
Ser nu i länkade videon med Gordon dom exakta gränserna. Något bättre än gissningen men ganska nära.
magnusjonsson1965 2023-11-02 15:20  
Ockerpris som vanligt för Canonprodukter, 30k för en zoom med f/9,gjord i China, i plast! Nej tack.
För det priset köper man ett beg 70-200 2,8II, en Sigma 150-600 Contemporary, sen har man även råd med en beg vidvinkel också.
Är själv Canon skjutare men dessa priser börjar bli löjliga.Skärpning Canon!
Svar från froderberg 2023-11-02 16:02
Det är framförallt sjunkande svensk krona och hög inflation som drivit upp nypriserna. Det gör större skillnader mellan nytt och begagnat. Men allt nytt brukar sjunka i pris efter något år då utvecklingskostnaderna är betalda.
Jimmy Nordström 2023-11-02 17:10
Fast räknar du på amerikanska priset på 1899 med den nuvarande dollar kursen + svensk moms så hamnar du strax över 26k och inte 31k. Visst gör det en del men det kan inte förklara hela skillnaden? Det var inte så för några år sedan, då hade vi ungefär samma pris om man räknade på dollarkursen och svensk moms.
Tonyeagle 2023-11-02 19:21  
Inbillade mig först att detta skulle vara ett drömobjektiv för wildlife, men det sprack totalt när jag nu såg att objektivet saknade fokusbegränsare!!! Hur kan Canon missa en sådan sak? Det blir i närmast oanvändbart för att fotografera t.ex. flygande fågel och mycket annat. Testade med att fotografera med 100-500 på full range och t.o.m. det objektivet som lär ha snabbare AF var hopplöst utan att koppla in fokusbegransaren när jag fotograferade (eller försökte fotografera) flygande gäss i lite mulet väder.
gamleJ 2023-11-02 20:30
Ja det är synd. Du kan ju iallafall snabbt ta dig till ett avstånd du själv väljer med fokusknappen på objektivet. Märker du att det börjar åka så tryck till så hamnar du i ett bättre utgångsläge för af.
Tonyeagle 2023-11-02 21:02
Ja, det kan ju fungera ibland när det inte går så snabbt.
magnusjonsson1965 2023-11-03 07:12
Ja, obegripligt! Men allt för att spara pengar och sen begära överpriser.
Simon Karlsson 2023-11-03 07:46  
Ganska obegriplig skapelse tycker jag. IBIS mm kan inte kompensera för bristen på fotoner och här kommer man sakna ljus på alla brännvidder. Ingen slump att reklamen avbildar en stillastående surfare i fullt dagsljus.
Makten 2023-11-03 09:00
Vad är det för obegripligt med att kompromissa med ljusstyrkan för att få ner storlek, vikt och pris? Vill du lägga 100-300k på något ljusstarkare så finns det också. Alla som fotar med tele fotar inte flygande fåglar eller sport liksom.
kiwi 2023-11-03 09:13
Vilket kanske är ett av användningsområdena för objektivet? ;)

Det här objektivet är en mer begriplig skapelse än deras 600- och 800-objektiv, som inte bara har 11-bländare utan även en FAST sådan..!

Hade detta objektiv kommit för en 10–15 år sedan, så hade jag mer hållit med dig. Då hade förmodligen autofokusen inte fungerat eller bara väldigt dåligt, och bildsensorerna inneburit nästan garanterat brusiga bilder. Men med spegellösa kameror à la RF blir fler saker plötsligt möjliga.
Svar från froderberg 2023-11-03 09:31
Med tanke på hur populära motsvarande objektiv som går till 600 mm är och hur väl 600/11 och 800/11 sålt så är det visst begripligt.

Naturligtvis ger ljusstyrkan begränsningar, som en regntung novembermorgon i skogen, men på safari eller under sommarhalvåret funkar det till mycket.
ztenlund 2023-11-03 12:56
"Ganska obegriplig skapelse tycker jag. IBIS mm kan inte kompensera för bristen på fotoner och här kommer man sakna ljus på alla brännvidder. Ingen slump att reklamen avbildar en stillastående surfare i fullt dagsljus."

Samtidigt listar du själv m4/3-objektiv i din profil som motsvarar att köra med ca f/8-objektiv på småbild...
Simon Karlsson 2023-11-04 09:29
Olympus 300/4 är ett utmärkt exempel på varför den här gluggen är ologisk. Canon 200-800 är mindre ljusstark även korrigerat för den större sensorn, den väger 8 hekto mer, och den är så lång att man inte ens kan hitta några uppgifter om hur lång den är, och erbjuder "bara" upp till 5,5 stabilisering via OIS. Ingen sensorstabilisering alltså. Den har garanterat rätt dålig närgräns jämfört med en närgräns på 1,4 m. Troligen även sämre vädertätning... Så jag hittar inte mycket saker som är bättre, och priset är högre.

Men att jämföra en fast 300 glugg för M43 är ju helt riktigt att jämföra äpplen och päron. Jämför man istället jämför med Nikons Z 180-600 så blir det inte bättre. Canon lite tyngre, återigen jättelång med externt växande zoom och signifikant ljussvagare på alla brännvidder och dyrare. Det är en dålig trade-off.

Det centrala här är att Canon försöker göra en USP (Unique Selling point) av att förlänga brännvidden på bekostnad av ljusstyrka. Men man skaffar inte fullformat för att sedan strypa ljusflödet. Jag vet inte om deras f11-gluggar har varit någon försäljningsframgång, 12 registrerade ägare på fotosidan jämfört med över 200 för exempelvis Nikons 200-500/5,6? Succé?

För de flesta med fullformatshus bör en lättare glugg i "kategorin" 150-600 med högre ljusstyrka vara att föredra. Bilder blir inte bättre på extrema brännvidder ens i fullt dagsljus pga rörelseartefakter och luftrörelser.

Jag vill inte gå så långt att säga att den här gluggen är dålig, jag har bara svårt att förstå hur den ska överleva i segmentet där konkurrensen är rätt tuff. Jag har också svårt att förstå Canons övergripande strategi på supertele/telezoom fronten...
Svar från froderberg 2023-11-04 20:37
”Olympus 300/4 är ett utmärkt exempel på varför den här gluggen är ologisk. Canon 200-800 är mindre ljusstark även korrigerat för den större sensorn”

Nej, de är helt ekvivalenta. Olympus 300/4 motsvarar ett 600/8 mer småbild. Canon 200-800 har ljusstyrka f/8 vid 600 mm och blott 1/3 steg lägre vid 800 mm.

Visst är Canon större och tyngre, men det är ju en zoom, 800 mm brännvidd och en 4 gånger större sensor att lysa ut.
PMD 2023-11-04 23:24
Det är lite intressant att småbildskameratillverkarna (åtminstone Canon) nu försöker konkurrera med m4/3 med ekvivalens. Tyvärr är det här försöket mindre lyckat, tycker jag. Ett 600 mm f/8 hade nog varit bättre.

Jag har ett 500/8 för småbild, men det är ett gammalt spegeltele från 1970-talet så det håller inte riktigt måttet numera. Ett 600/8 konventionellt teleobjektiv tror jag skulle vara mer i min smak.
Hans Österlind 2023-11-04 19:45  
Jag tänkte att detta är jätteintressant. Kanske en anledning att skaffa småbild igen. Kör MFT och använder de allra kompaktaste gluggarna för att spara vikt och storlek, bildkvaliteten är för mina behov tillräcklig. Upptäckte sedan att två kilo är fortfarande för tungt. För dem som i frågasätter skapelsen och dess inbyggda begränsningar så är det faktiskt så att vissa kanske för det allra mesta fotar med kortare brännvidder och bara vill ha något riktigt långt ibland, då är detta supertrevligt att ha. Grattis till Canonfotograferna säger jag, lite dyrt dock.

Merläsning

ANNONS