Proffsfoto

Artiklar > Test: Telezoomar med lång brännvidd

Test: Telezoomar med lång brännvidd

Plus

Vi har testat sex av de nyaste längre telezoomarna och imponeras både av hur mycket räckvidd men också hur bra optiska prestanda du får för pengarna numera. Vi återser några bekanta, men hittar också nya favoriter i det här startfältet.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.
Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader och som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 60 kr per kvartal. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Martin Agfors
Publicerad 2018-01-30. Läst av 15389 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
2018-01-30 10:04   pdahlen
Bra summering av de populäraste telezooms. Har dock svårt att få ut så mycket av de små linjerna i skärpetesten, ser också ut att mitt och hörnskärpa är ganska likvärdig. Endast Sigma 100-400 som ger någon större avvikelse mot flertalet. Skulle tro att jag fått ut mer om man fotograferat av en sedel i mitten och i ett hörne och lagt ut dessa som högupplösta bilder för nedladdning.
Svar från Grevture   2018-01-30 11:05
Huvudpoängen med testbilder som de av testkartorna är ju för att vi skall kunna få en mer avskalad bedömning utöver de allmänna intryck man får av de egentliga testbilderna. Och faktum är att du nog uppfattat det centrala budskapet här: skillnaderna är faktiskt inte speciellt dramatiska. Men med sådana här testbilder kan man få en uppfattning ungefär hur stora skillnaderna är mellan mitt och hörn (inte dramatiska i det här testet), om några objektiv har t.ex. mer problem med kromatiska aberrationer än andra (vilket i alla fall ett objektiv har) osv.
2018-01-30 10:37   ErlandH
Intressant test, även om man kanske saknar Sigmas längre zoomar. Och man undrar varför tre av objektiven får utmärkelsen "toppklass" men inte det objektiv som uppenbarligen är allra bäst ...
Svar från Grevture   2018-01-30 11:12
Av rent praktiska skäl måste vi alltid göra urval, vi kan vi inte ta in alla potentiellt intressanta objektiv samtidigt - vi måste alltid välja ut en delmängd. Ett drygt halvår före vi gjorde det här testet hade vi ett annat, Sigmas bägge 150-600 mot Tamrons bägge 150-600:
https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-sigma-och-tamron-150-600.htm

Så inför det här testet tyckte vi att vi hade rett ut vilket av de fyra 150-600 från Sigma/Tamron som var bäst. Och efter det första testet fick vi istället frågor av typen "varför hade ni inte med Nikons 200-500 eller Canons 100-400" ... :-) Så nu tog vi den av Sigma/Tamron som presterade bäst i det första testet och jämförde den med lite andra nya och gamla objektiv som kändes relevanta i en naturfotospecial (som nummer 7, 2017 var).
miklar   2018-01-30 11:12
Håller med dig om att utmärkelsen "toppklass" är lite konstig när det fantastiska objektivet Canon 100-400 inte får det. Det är ju som det skrivs bland de bästa när det gäller skärpan mm.
Svar från Grevture   2018-01-30 11:22
Tja, Canons 100-400 är nära Sonys 100-400, men av de två är Sonyn det vassare, trots dess kromatiska aberrationer. Och jämför vi med resten: Vid 400 mm och maxbländare presterar Canon-objektivet inte bättre än Nikon 200-500, Sigma 150-600 Sport och Tamron 150-600 G2 presterar vid sina maxlängder (500/600 mm) och vid sina maxbländare. De känns därför helt enkelt lite mer imponerande i och med att de ger lika bra skärpa med längre brännvidder. Tänk på att det här testet gjordes i en naturfotospecial. Hade vi istället testat samma urval av objektiv i ett nummer som var till exempel en sportfotospecial hade antagligen deltagarna från Canon och Sony dominerat i kraft av sin snabbare fokusering och smidigare (snabbare) zoomning). Sammmanhanget spelar roll.
ErlandH   2018-01-31 11:13
Intressant, för det framgår inte av den publicerade texten. Där står det att t ex om Canon att "skärpan är utmärkt vid maxbländare upp till 300 mm, och vid 400 mm blir skärpan utmärkt om du bländar ned ett steg" medan Sony "vid maxbländaren är skärpan mycket bra och utmärkt vid ett stegs nedbländning". Om Nikon 200-500 står det: "Skärpan är bra över nästan hela bilden genom hela omfånget redan vid maxbländare. Nedbländat ett steg är skärpan utmärkt."

Jag tolkade ordet "utmärkt" som ett högre betyg (låt oss säga 5) än "mycket bra" (4), som i sin tur är bättre än "bra" (3), och alltså att Canonobjektivet är märkbart skarpare än Nikon – men även lite vassare än Sony – på full öppning. Men uppenbarligen skulle jag tolkat detta på något annat sätt. Eller?
2018-01-30 10:53   Ursidae
Hej.
Saknar Fujis 100-400 i detta test.
Mvh Björn
Svar från Grevture   2018-01-30 11:15
Som jag skrev i svaret till Erland strax ovan så måste vi alltid av rent praktiska skäl göra urval. Den här gången höll vi oss till objektiv för småbildskameror (fullformat) vilket gjorde att telezoomar för Fujifilm X och Micro Four Thirds föll bort. Men vi lär återkomma även till dem framöver. Och när vi gör det kommer vi troligen istället få kritik för att vi utelämnar många intressanta telezoomar för småbild :)
froderberg   2018-01-30 11:44
Vi har redan testat Fujifilm 100-400. Läs det testet här: https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-fujinon-xf-100-400-4.htm

I och med att vi så nyligen testat objektivet och att det inte finns några konkurrenter till detta objektiv att jämföra med gjorde att vi inte plockade in objektivet igen.

Och Panasonics 100-400:a har vi testat här: https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-panasonic-leica-dg-100-400.htm
2018-01-30 11:47   bentelkalb
Hmm ingen stativfot? Det kan väl ändå inte vara så dyrt? Det är ju en väsentlig del av ett tele.
Svar från Grevture   2018-01-30 12:15
En gammal tumregel - mycket grov, väldigt genomsnittlig, och definitivt inget man skall ta helt bokstavligt - är att för varje krona du lägger på i tillverkningskostnad får du tio kronor i högre pris till konsumentent.

Och vad kostar en stativfot? Tja, själva materialet är ju inte så dyrt, men själva foten skall designas, du skall designa själva objektivet så det finns plats för foten (så den kan roteras) plus att objektichassit skall förstärkas så att det klarar att med bred marginal bära vikten av objektivet + kamerahus (inkl potentiell batterigrepp) vilket fördyrar själva objektivkonstruktionen. Utöver själva tillverkningskostnaden har du nu ett gäng reservdelar (foten, eventuella skruvar, rattar och annat) extra att lagerhålla och skriva monterings- och underhållsinstruktioner för.

Kort sagt: Att lägga till en stativfot kan nog lätt lägga till 500-1000 kr på priset i affären.
bentelkalb   2018-01-30 14:50
Absolut inte. Det skulle innebära att en stativfot skulle utgöra typ 6 -14 % av priset för hela optiken, eller MER eftersom du skriver "lätt" kanske to m 20 % ?? ....det förefaller helt orimligt. Merkostnaden för en objektivfot lär ju vara marginell, det är inget tillägg utan sker ju i processen vid design.

I detta fall är det nog att objektivet är ganska litet, därför är det inte lika viktigt. Men i normalfallet så är ju användingsområdet för ett tele utan stativfot sämre.
PMD   2018-01-31 14:46
Det är nog rimligt att sälja ett så pass lätt objektiv utan stativfot, men på bilden ser det ju ut som att det inte går att montera en sådan. Går det ens att köpa som tillbehör?
2018-01-30 12:16   Jan Rönnlund
Hmm tänk att det nästan alltid skall hittas något fel och tillrättavisas på testerna ;) .
De behöver inte alltid bara vara helt vetenskapliga tester med siffror och mätningar.
Många gånger är känslan av objektivet i hand och dess praktiska fördelar därvid lika viktiga.
Klart man vill kunna få skärpa och inte för mycket vinjetteringar/kromatiska problem..

Men jag läser alltid dessa tester som en rekommendation för eller emot och tar sedan steget till butiken för att känna och testa produkten.

Jag vill bara säga stort tack för era mycket bra tester och att ni gör dem lätta att förstå och läser dem i högsta hugg :

/Janne nöjd
Svar från Grevture   2018-01-30 13:00
Ett problem med sådana här tester är ju att vi alltid tvingas välja bort saker vi kunde gjort: deltagare som kunde varit med, bedömningar eller mätningar vi kunde gjort. Vi har ju problemet att på en begränsad tid göra tester som skall presenteras på ett begränsat utrymme (i tidningen). Alltså får vi välja bort.

Så att det kommer kritik på vad väljer bort är ju inte så konstigt, och så länge kritiken är konstruktiv (som den hittills varit i det här fallet) tycker jag det är bra - vi får reda på vad som vissa läsare saknar. Faktum är ju att det här testet så att säga är svar på frågor som det förra testet (https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-sigma-och-tamron-150-600.htm) som vi gjorde. Och det var på flera sätt ett försök att besvara frågor som väcktes av ett telezoom test före det ... Osv.

Så länge vi inte har obegränsade resurser, tid och plats att presenteras resultat på så kommer våra tester alltid upplevas som lite ofullständiga av i alla fall en del läsare. Men så länge vi får konstruktiv feedback kring vad som saknas eller vad vi kunde gjort bättre så är i alla fall jag nöjd :)
Jan Rönnlund   2018-01-30 15:18
Blir lite imponerad att ni kan försvara även detta, jag har läst era tester i en del år nu och tycker fortfarande att det alltid finns fel/kritik på testerna.
Jag tänker mer generellt för i det här fallet är det ingen större fara... men som läsare blir man lite frustrerad när vissa alltid hittar fel.
Ja även om ni inte tagit med allt så klagas det på det som faktiskt är med.

Men bra inställning och kör vidare för vi är nog ändå många som verkligen uppskattar det ni gör.

Fortfarande nöjd /Janne
2018-01-31 14:52   PMD
Canon 100-400 II är faktiskt tyngre än sin föregångare.

Merläsning

Flera nya objektiv från Fujifilm

Som tidigare utlovat lanserar Fujifilm två nya proffsobjektiv. Ett mycket ljusstarkt teleobjektiv, 200 mm f/2 med matchande telekonverter, och en ljusstark vidvinkelzoom. Samtidigt berättar Fujifilm om ytterligare tre kommande objektiv. Läs mer... 16

Interview with Leica about future cameras

Leicas direktör Stefan Daniel berättar tämligen öppet om nuvarande och kommande produkter i en intervju som en av våra kollegor inom EISA gjort. Texten är på engelska. Läs mer... 2

SD Express: Ny standard för extremt snabba SD-kort

I kameravärlden håller vi på och gradvis på och överger SD-kort av typen UHS-I (max 104 MB/s) för de snabbare UHS II-korten (312 MB/s). Och snart kommer ännu snabbare UHS III-kort (max 624 MB/s). Men bortom det kommer nu även SD Express och drastiskt ökade maxstorlekar. Läs mer... 1

Ambitiös och ljusstark normal för Pentax

Ricoh satsar på att nå högsta kvalitet, såväl optiskt som mekaniskt, med nya HD Pentax-D FA* 50 mm f/1,4 SDM AW. Men den höga ambitionen återspeglar sig också i priset och vikten. Läs mer... 3

Sony FE 400/2,8 GM OSS är rekordlätt

Sony vill utmana Canon och Nikon om att locka yrkesfotograferna. Det senaste vapnet i den kampen är ett 400/2,8 supertele som är betydligt lättare än Canons och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 25

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 7

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7