Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...





























7 Kommentarer
Logga in för att kommentera
En tanke slår mig... om man monterar ett modernt superskarp objektiv, som exempel, Nikon NIKKOR Z 85mm f/1.2 S, på ett analogt hus med 135 film, hur kommer de egenskaperna upplevas på en 135-film?
Finns det någon som tidigare lyckats med det konststycket?
Det har gjorts tester med väldigt högupplösande makroobjektiv och lågupplösta filmer som Kodak Technical Pan och Kodacrome 25. Jag minns inte den exakta utkomsten, men att kameror med omkring 24 megapixel brukar kunna slå alla småbildsfilmer.
Bilderna ser snyggt ”digitalt redigerade” ut dock.
Jag skrev fel, det ska vara lågkänsliga filmer. Alltså finkorninga filmer med låg ljuskänslighet och hög upplösningsförmåga.
Jag gillar karaktären på sv/v film från 20- och 30-talen men tycker inte att den ser ut som den karaktär som tekniska filmer (som Leica monopan i grund och botten verkar vara) ger. Jag har aldrig testat Monopan50/HR-50 men precis som Nils skriver så tror jag att den kräver en del jonglerande vi framkallningen för att ge snygg och full tonskala.