Proffsfoto

Artiklar > Nikon 180-400 mm f/4E - Ljusstark Nikon-zoom med inbyggd telekonverter

Nikon 180-400 mm f/4E - Ljusstark Nikon-zoom med inbyggd telekonverter

Nikon fortsätter utvidga sitt utbud av proffsobjektiv med E-bländare. Nikon AF-S Nikkor 180-400 mm f/4E TC1,4 FL ED VR är en ljusstark telezoom med inbyggd telekonverter tänkt för press-, sport- och naturfoto.

Det extremt långa namnet Nikon AF-S Nikkor 180-400 mm f/4E TC1,4 FL ED VR avslöjar att objektivet har elektroniskt styrd bländare som möjliggör snabbare serietagning än föregångaren AF-S Nikkor 200-400 mm f/4G ED VR II. Nikon har nu ett så omfattande utbud av objektiv med E-bländare att det i stort sätt bara saknas en vidvinkelzoom för att en sportfotograf helt ska kunna funna sin kameraväska med E-klassade objektiv.

Inspirationen att göra en telezoom med inbyggd telekonverter kommer tydligt ifrån konkurrenten Canon EF 200-400/4L IS USM Extender 1,4X som lanserades 2013 och har blivit populär bland press- och sportfotografer. I rättvisans namn ska man säga att Canon i sin tur inspirerades av Nikons 200-400/4-zoomar.

Telekonvertern är placerad på höger sida och är tänkt att vara åtkomlig utan att man behöver ta pekfingret från avtryckaren.

Nikon AF-S 180-400/4E TC1,4 FL ED VR är till stora delar byggt i magnesium och väger 3 500 gram, vilket är 140 gram mer än föregångaren. 

Den optiska konstruktionen består av ett linselement i flouritglas (FL) och åtta linselement i av högbrytande ED-glas. Bländaren har nio blad för att ge snygg bakgrundsoskärpa.

Bildstabiliseringen uppges ge 4 stegs effekt och närgränsen är 2 meter. Objektivet är vädertätat och det finns en hållare för filter i storleken 40,5 mm.

Objektivet är rejält vädertätat.

För den som har en kamera med 153-punkters autofokus (D5, D500, D850) gör objektivet att de yttre AF-punkterna blir korsformade. Detta kräver uppdatering av firmware i kameran.

Nikon AF-S 180-400/4E TC1,4 FL ED VR börjar levereras den 8 mars. Det rekommenderade priset är 121 990 kronor inklusive moms.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-01-09. Läst av 6338 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
2018-01-09 09:11   iSolen.se
Intressant konkurrent till 200-500. Det kostar en slant. Har svårt att skillnaden i ljusstyrka, 4 mot 5.6, motiverar prisskillnaden.

Bra med E-bländare, det är förstås framtiden.
Svar från froderberg   2018-01-09 09:59
Det är inget nytt att att stegs ökning i ljusstyrka kan kosta flera hundra procent extra. Det är inte omöjligt att 200-400/4G VR II kvarstår som ett billigare alternativ.
iSolen.se   2018-01-09 14:36
I det här fallet 100 000kr mer, eller 500% av 200-500-priset.

Det finns väl lite bättre kvalitet gömd i siffrorna också.
Avslutat Medlemskap   2018-01-09 20:13
400 mm f/4 är väl inte ett steg ljusstarkare än 500 mm f/5,6. Snarare drygt ett halvt steg.
Dessutom kostar det här ju mer än deras egna 400/2,8 FL och dessutom c:a 30 000 kr mer än deras 400/2,8 utan FL. Så nånting är det med att det har så hög prislapp förutom ljusstyrkan.

Jag vet att Canons objektiv med samma spec kostar ungefär lika, men jag kan inte förstå att det ska behöva vara så kostsamt.

Annars känns det här zoomomfånget och ljusstyrka med inbyggd TC som det alldeles optimala teleobjektivet. Hade det kostat 50 000 kr så hade det säkert sålt i enorma mängder, även till glada amatörer. Kanske hade kunnat gå ihop ekonomiskt...

Kanske Sigma kommer med motsvarande för en tredjedel av priset :-).
Svar från froderberg   2018-01-09 20:39
@Mats

Jag tror inte Sigma kan göra ett för 1/3-del av priset. Se på Sigmas 500/4. Det är billigare än Canons och Nikons diton, men långt ifrån en tredjedel. Min gissning är att Sigma har lite billigare material i mekaniken vilket resulterat i högre vikt. Och så har de säkert lite lägre marginal.

Jag har tidigare haft lite diskussioner med Nikons europeiske objektivstrateg och andra i branschen. Man ska inte underskatta hur komplext och tidsödande ett sådant här objektiv är att konstruera. Han berättade bland annat att Nikons nya 80-400 blev 2 år försenad för att de inte var nöjda med prestandan vid 80 mm. Canons 200-400/4 blev nästan ett år försenad för att man ansåg att zoomningen var för trög ...
2018-01-09 09:35   valleyman
Konstigt att Nikon satsar på objektiv fortfarande. DSLR (indirekt Nikon) är ju död enligt armsvaga experter på fotosidan.... :)
Der Steppenwolf   2018-01-09 10:41
Inte för att jag hänger med i vad du pratar om men objektiv behövs väl även för icke DSLR dvs spegellösa ?
Och du är medveten om att Nikon är inte ensam om att bygga DSLR ?
valleyman   2018-01-09 11:27
Tror denna typ av objektiv passar jättebra på spegellösa kameror. Ergonomiskt måste det vara kanon... Just detta objektiv passar nog ganska bra på en Nikon.
martinot   2018-01-16 23:06
Nu är jag som ren amatör aldrig potentiellt kund för så här dyra pro-objektiv, men dessa typer av objektiv saknas ju helt och hållet på den spegellösa sidan (oavsett om vi pratar om Fujifilm, Sony eller m43).

Ett klart exempel på att det kommer ta ett bra tag innan spegellösa har i närheten av samma professionella ekosystem av objektiv som Nikon och Canon.
Theia   2018-01-19 09:33
Nej, ne, långt ifrån död och dessutom kommer Nikons superobjektiv att göras konvertibla med en ev spegellös kamera från Nikon
2018-01-09 10:04   Jan Rönnlund
Där ser man välkommen ;).
Nu väntar vi bara på en test av gluggen...
Är den i klass med Canons motsvarighet så blir det svårt att inte planera för investering.

Den blir grym på sporten.. med just zoomen från 180 och den kommer täcka av hela planerna på fotboll/Amerikansk fotboll.... friidrott m.m. sen med snabb AF och är den bara riktigt vass nu upp till 400/560 mm
Dock blir man bortskämd med bländare 2,8 som den fasta 400 har men om man jobbar med sport kommer den här nya gluggen ändå att var mycket användbar. Många fler bilder och ögonblick
Svar från froderberg   2018-01-09 11:10
Canons motsvarighet är väldigt bra, men jag skulle tro att Nikon haft som mål att göra sin lättare (vilket du lyckats med) och minst lika bra.

Det här är en "catch all"-glugg och passar därför pressfotografer som prioriterar de avgörande ögonblicken framför de snyggaste bilderna. Men det blir snyggare med 400/2,8 vid f/2,8 förutsatt att man inte behöver beskära.
Jan Rönnlund   2018-01-09 12:11
Ja precis "catch all" var så man kände med den gamla 200-400 också.

Nu jobbar jag ju inte med sport men älskar att göra Am-fotboll/friidrott så priset på den nya är ju inte riktigt försvarbart ännu ;)

Sen som du säger tveksamt att den blir lika vass som fasta 400/2,8 eller för den delen 600/4 eller 800/5,6
För de lev bilder lika vassa som Mac chefs kockknivar ;)

Men vi väntar på era tester så välkommen med dem sen ;).
Svar från froderberg   2018-01-09 13:40
Skärpemässigt blir det kanske inte någon synbar skillnad, men skillnaden i skärpedjup kan betyda en del för bildens karaktär.
Jan Rönnlund   2018-01-09 14:55
Ja den boké som 400/2,8 ger går inte av för hackor ;)
Det i sig själv ger ju känslan/intrycket om extra skärpa förståss.

Men om nya 180-400 ger samma skärpa/färg/samma snabba AF och övriga egenskaper som 400 då lovar jag att göra en investering.
För då tror jag att jag kan leva med den mindre ljusstyrkan.

Som sagt väntar gärna på tester och skall försöka känna på ett på Kameradoktorn
Svar från froderberg   2018-01-09 21:54
Nu har jag hittat mtf-kurvor som verkar väldigt lovande.
Jan Rönnlund   2018-01-10 07:15
Trevligt att höra...
Tror objektivet kommer helt rätt (som vanligt) till OS snart.
Där får man en utvärdering sen...

Kameradoktorn har bjudit in till början av Mars
Ser kurvorna nu i artikeln :)
zrbite   2018-01-10 12:23
Jag tror faktiskt privatpersoner till stor del köper ett sådant här objektiv, främst för safaris där man slipper bära det och ha snabb möjlighet till många brännvidder. Av det jag läst på fotoforum världen över verkar Canons 200-400/4 med inbyggd extender vara populärt för just det ändamålet. Den är dyr men de andra vita (och svarta för Nikons del) är ju heller inte gratis...

Hur är det att zooma med en sådan här pjäs? Tänkte mest för handhållen fotografering. Eller de flesta kanske har den på monopod?
Jan Rönnlund   2018-01-10 13:07
Ja alla har nog sin övertygelse om vad de tänker köpa det till för användningsområde ;)

Safaris är nog inget man gör så ofta i alla fall och det blir lyxigt med det här då.

Men sport-action-reportage-ögonblick fångar man lite lättare med detta objektiv helt klart.
Jag använde mitt gamla 200-400 till det mesta innan jag skaffade fasta ljusstarka gluggar.
Det var helt fantastiskt på att fånga många ögonblick i sport.

Nej det är bara att räkna planera och vara ärligt mot sig själv.. vad används mest och vad behöver firman för att göra det bästa.

Att zooma med gamla 200-400 var inget problem .. ej heller att handhålla det. Denna pjäs väger mindre än fasta 400:an och kommer bli smidig ;)
Ps sen kliar det alltid lite extra för nya saker ändå ;)
Svar från froderberg   2018-01-10 14:10
@ Tommy
"Hur är det att zooma med en sådan här pjäs? Tänkte mest för handhållen fotografering. Eller de flesta kanske har den på monopod?"

Hur trög eller lätt zoomringen är en detalj som inte bara blir som det blir utan som konstruktörerna är noga med. Jag vet att Canon fick göra om konstruktionen för sin 200-400/4 för att zoomringen blev för trög, det gav rätt lång försening. För att zoomkonstruktionen ska hålla för daglig användning i över 10 år så finns det ingen justeringsskruv för trögheten. Med enbensstativ är det lite mindre känsligt med trögheten än om man handhåller, men vi kan nog utgå från att konstruktörerna har koll på detta. :)
2018-01-09 16:09   Chasid
Sportfoto verkar vara en riktigt lukrativ bransch med tanke på priset på prylarna! Jag kanske skulle sadla om från dokumentär- och konsertfoto och bli sportfotograf! :)
Svar från froderberg   2018-01-09 19:06
Ingen av de tre genrerna är särskilt lukrativ . Proffsmarknaden är antagligen mindre idag än för 10 år sedan, men det finns trots allt en marknad. Vissa kunder behöver uppgradera och en del nya kunder tillkommer. Marknaden är tillräckligt stor för att Canon och Nikon ska kunna byta ut sina objektiv ett större antal års mellanrum. Föregångaren till det här objektivet kom 2003 och modifierades 2010.

Jag blev lite förvånad över hur bra Canons motsvarighet har sålt, trots ett pris över 100 000 kr. Men många yrkesfotografer/tidningar/bildbyråer uppskattar att ett sånt här objektiv fångar fler avgörande ögonblick än ett supertele med fast brännvidd, och då investerar man. På en dagstidning idag får fotograferna dela på ett sånt här objektiv.
2018-01-09 20:01   unoengborg
Intressant att det nya objektivet ger fler korsställda af-punkter med firmware update. Varför fungerar det inte med andra brännvidder, eller det gör det kanske?

Nu väntar vi bara på ett nytt 300/2.8 med lätt flouritglas.
Svar från froderberg   2018-01-09 20:30
Det kan ha med ljusvinklar att göra. Övriga supertelen kan vara konstruerade tidigare än AF-sensorn med 153-punkter och ha brantare ljusvinklar.

Jag ska kolla med Nikon och se om jag kan få ett bra svar.

Jag gissar också att det kommer ett nytt 300/2,8 med E-bländare och FL-glas. Dessutom gissar jag på ett 16-35/2,8E. Min kollega Martin Agfors hoppas på ett 200/2E som är lättare och kompaktare än dagens 200/2, men 200/2 är nog inte lika prioriterat som 300/2,8 eftersom volymen är mindre.
PMD   2018-01-11 02:39
Varför inte ett 300/2.8 PF?
2018-01-10 09:30   MaartenL
"För den som har en kamera med 153-punkters autofokus (D5, D500, D850) gör objektivet att de yttre AF-punkterna blir korsformade. Detta kräver uppdatering av firmware i kameran"

Spännande, när kommer firmware-uppdateringarna till ovan nämnda kameror då?
2018-01-10 22:01   esbtse
mer intresserad av en lättare 400mm 2.8. gärna med matchad inbyggd 1.4 konverter
Svar från froderberg   2018-01-10 22:27
Inte så lätt att göra en lättare 400/2,8 om man ska lyckas bygga in en telekonverter, men med PF-teknik kanske det går.
2018-01-19 09:31   Theia
Redan det gamla 200-400/4G ED VRII är ju ett lysande bra objektiv ...!

Merläsning

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 7

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5

Två premium-objektiv från Tokina

Tokina satsar på två serier med premiumobjektiv: Opera för Canons och Nikons spegelreflexkameror och Firin för Sonys spegelfria kameror. Läs mer... 2

Två nya Art-objektiv från Sigma

Sigma lanserar sitt första makro-objektiv i Art-serien och ett 105 mm f/1,4 med väldigt stor frontlins. Läs mer... 4

Nio Sigma Art-objektiv till Sony

Sigma anpassar nio av sina Art-objektiv för Sonys spegelfria systemkameror. Läs mer... 4

Sony A7 III - prisvärda prestanda från Sony

Att Sony uppdaterar basmodellen i Sony A7-programmet lär inte förvåna någon. En positiv överraskning är däremot hur mycket av prestanda och funktioner från den dyrare A7R III som nya A7 III får utan att allt för dramatisk prishöjning. Läs mer... 41