Proffsfoto

Artiklar > Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar.

Fujifilm räknar teleobjektivet som det sjunde objektivet i GF-serien och den matchande 1,4 gångers telekonvertern som det åttonde. Det officiella namnet på telekonvertern är Fujinon Teleconverter GF1.4X TC WR.

De nya mellanringarna kallas MCEX-18G respektive MCEX-45G. Som namnen antyder ger de 18 respektive 45 millimeters utdrag, vilket ger bättre närgräns vid närbildsfotografering. När MCEX-45G används med makroobjektivet GF 120/4 R LM OIS WR kan skala 1:1 uppnås.

Fujinon GF 250/4 R LM OIS WR är anpassar för mellanformatssystemet GFX och motsvarar ett 198 mm teleobjektiv för småbild. Med 1,4x-telekonvertern blir bildvinkeln motsvarande 277 mm.

Objektivet är vädertätat och har en ny funktion för förfokusering. Det innebär att objektivet kan lagra ett visst avstånd och blixtsnabb kan objektivet återgå till detta avstånd. Det går också att begränsa fokusområdet. Det finns fyra knappar på objektivet för att låsa eller aktivera fokus.

Den optiska konstruktionen består av 16 linselement i 10 grupper. Tre av linselementen är gjorda i högbrytande specialglas, ett i super-ED-glas och två i ED-glas. Bländaren har 9 rundade blad.

Objektivet har optisk bilstabilisering med 5 stegs effekt enligt Cipa-standarden.

Fujinon GF 250/4 R LM OIS WR är 204 mm långt och väger 1 425 gram. Filterdiametern är 82 mm. Telekonvertern väger 400 gram och mellanringarna väger 170 respektive 245 gram.

Det svenska riktpriset är 31 999 kronor inklusive moms. Leveranserna börjar i slutet av maj.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-04-12. Läst av 1172 personer.
2018-04-14 00:15   PMD
Jag tycker att Fotosidan borde använda ordet "linser" istället för "linselement" i beskrivningar av objektiv. "Linselement" är en anglicism som inte behövs i svenskan. Det har fungerat alldeles utmärkt väldigt länge att använda ordet "lins" för att beskriva en lins. :-)

Det här är något som jag har sett i många artiklar på senare tid på Fotosidan, och alls inte bara av författaren till denna artikel.
Även denna nyskrivna artikel använder anglicismen:
https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-sony-fe-24-105-4.htm
Svar från froderberg   2018-04-14 00:27
Vi är i alla fall konsekventa :) Dessutom vill vi vara väldigt tydliga. Linser kan lite lättare missförstås än linselement.
PMD   2018-04-14 01:19
Njae, ni är faktiskt inte helt konsekventa. Om ni vore det skulle ni skriva "lins" istället för "objektiv". :-)
2018-04-14 20:01   Stefan Åhbeck
Skärp upp nomenklaturen genom att använda vedertagna benämningar: ett OBJEKTIV består av flera ELEMENT som antingen kan bestå av LINSER eller GRUPPER.
PMD   2018-04-14 22:39
Varför behövs termen element i din terminologi?
Stefan Åhbeck   2018-04-19 16:10
Jag menar att den benämningen kan avse både enskilda linser eller grupper. Ett element består - som sagt - av ANTINGEN en ensam lins ELLER en grupp (lika med linser som är sammanfogade utan luftspalt).
/Stefan

--
PMD   2018-04-19 18:10
Vad händer om man tar bort ordet element ur din terminologi? Finns det något man inte kan beskriva då?

En linsgrupp kan ju bestå av en enda lins.

Merläsning

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5

Två premium-objektiv från Tokina

Tokina satsar på två serier med premiumobjektiv: Opera för Canons och Nikons spegelreflexkameror och Firin för Sonys spegelfria kameror. Läs mer... 2

Två nya Art-objektiv från Sigma

Sigma lanserar sitt första makro-objektiv i Art-serien och ett 105 mm f/1,4 med väldigt stor frontlins. Läs mer... 4

Nio Sigma Art-objektiv till Sony

Sigma anpassar nio av sina Art-objektiv för Sonys spegelfria systemkameror. Läs mer... 4

Sony A7 III - prisvärda prestanda från Sony

Att Sony uppdaterar basmodellen i Sony A7-programmet lär inte förvåna någon. En positiv överraskning är däremot hur mycket av prestanda och funktioner från den dyrare A7R III som nya A7 III får utan att allt för dramatisk prishöjning. Läs mer... 41

Leica-märkt telezoom till Panasonic Lumix

Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2,8-4 Asph är det tredje och sista objektivet i en serie med högkvalitativa zoomar från Panasonic. Tidigare har det kommit en vidvinkelzoom och en normalzoom. Alla tre har ljusstyrka f/2,8-4. Läs mer... 2

Sony HVL-F60RM: Radiostyrd proffsblixt

Sony HVL-F60RM är en kraftfull blixt tänkt för att användas med Sonys spegelfria kameror. Blixten kan radiostyras och det går att ansluta ett extern batteri som ger kortare uppladdningstider. Läs mer... 5

Tamron 28-75/2,8 på gång för Sony

Tamron 28-75 mm f/2,8 Di III RXD blir det första objektivet för Sonys spegelfria fullformatare från Tamron. Men vi får vänta ett tag på det. Läs mer... 7

Tålig telezoom från Tamron

Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD är ett billigare, mindre och lättare alternativ till SP 70-200/2,8 som kom förra året. Läs mer... 6

Test: Sigma 12-24/4 Art

Sigma 12-24/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket. Läs mer...

Samyang XP 50/1,2: Ljusstarkt för dig med Canon

Samyang utökar sin Premium-serie med XP 50 mm f/1,2. Precis som med storebror XP 85 mm f/1,2 är tanken att erbjuda ett billigare alternativ till Canons populära motsvarigheter. Läs mer... 3