Proffsfoto

Artiklar > Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar.

Fujifilm räknar teleobjektivet som det sjunde objektivet i GF-serien och den matchande 1,4 gångers telekonvertern som det åttonde. Det officiella namnet på telekonvertern är Fujinon Teleconverter GF1.4X TC WR.

De nya mellanringarna kallas MCEX-18G respektive MCEX-45G. Som namnen antyder ger de 18 respektive 45 millimeters utdrag, vilket ger bättre närgräns vid närbildsfotografering. När MCEX-45G används med makroobjektivet GF 120/4 R LM OIS WR kan skala 1:1 uppnås.

Fujinon GF 250/4 R LM OIS WR är anpassar för mellanformatssystemet GFX och motsvarar ett 198 mm teleobjektiv för småbild. Med 1,4x-telekonvertern blir bildvinkeln motsvarande 277 mm.

Objektivet är vädertätat och har en ny funktion för förfokusering. Det innebär att objektivet kan lagra ett visst avstånd och blixtsnabb kan objektivet återgå till detta avstånd. Det går också att begränsa fokusområdet. Det finns fyra knappar på objektivet för att låsa eller aktivera fokus.

Den optiska konstruktionen består av 16 linselement i 10 grupper. Tre av linselementen är gjorda i högbrytande specialglas, ett i super-ED-glas och två i ED-glas. Bländaren har 9 rundade blad.

Objektivet har optisk bilstabilisering med 5 stegs effekt enligt Cipa-standarden.

Fujinon GF 250/4 R LM OIS WR är 204 mm långt och väger 1 425 gram. Filterdiametern är 82 mm. Telekonvertern väger 400 gram och mellanringarna väger 170 respektive 245 gram.

Det svenska riktpriset är 31 999 kronor inklusive moms. Leveranserna börjar i slutet av maj.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-04-12. Läst av 1728 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
2018-04-14 00:15   PMD
Jag tycker att Fotosidan borde använda ordet "linser" istället för "linselement" i beskrivningar av objektiv. "Linselement" är en anglicism som inte behövs i svenskan. Det har fungerat alldeles utmärkt väldigt länge att använda ordet "lins" för att beskriva en lins. :-)

Det här är något som jag har sett i många artiklar på senare tid på Fotosidan, och alls inte bara av författaren till denna artikel.
Även denna nyskrivna artikel använder anglicismen:
https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-sony-fe-24-105-4.htm
Svar från froderberg   2018-04-14 00:27
Vi är i alla fall konsekventa :) Dessutom vill vi vara väldigt tydliga. Linser kan lite lättare missförstås än linselement.
PMD   2018-04-14 01:19
Njae, ni är faktiskt inte helt konsekventa. Om ni vore det skulle ni skriva "lins" istället för "objektiv". :-)
unoengborg   2018-05-13 01:37
Linselement har väl funnits i svenskan sedan urminnes tider, eller åtminstone de snart 50 år jag sysslat med optik. Vet inte om det lånats in från engelskan men det är nog inte mera svengelskt än tejp. Däremot har det på senare år dykt upp ett oskick att på engelskt vis kalla objektiv för linser.

Dessutom kan man ju fråga sig varför man ska utelämna just ordet "element" man hade faktiskt lika gärna kunnat säga att objektivet hade si eller så många element, och ordet lins hade varit underförstått.
PMD   2018-05-13 11:46
Det har nog varit rätt sällsynt i forntiden. Vem skrev "linselement" innan internets genombrott för att beskriva uppbyggnaden av ett objektiv? Jag tycker mig minnas att det stod "7 linser i 5 grupper" och liknande i fototidningarna på 1970- och 1980-talen.

Indicierna tyder på att det är en anglicism (vilket förstås "tejp" också är). Frågan är väl mest hur gammal den är. Min tes är att den är rätt ny.

Att utelämna "element" är bättre än att utelämna "lins" eftersom "lins" är mer specifikt.

Det sammansatta ordet "linselement" inför överflödig och onödig redundans.
Stefan Åhbeck   2018-05-15 11:24
Man bör nog lika förbaskat fortsätta att ha med "element" i nomenklaturen, därför att t ex ett FLE-objektiv beskrivs antingen som att en ensam lins ("lins"), en separerad grupp ("ett antal linser") eller en sammanfogad grupp ("grupp") kan utgöra den rörliga delen. Det sammanfattas enklast med att ett "flytande element" förekommer i objektivkonstruktionen. Och där har jag alltså INTE sneglat på befintlig akronym, trots att den lätt går att härleda till svenskan. Däremot är ordet "linselement" totalt oanvändbart, anser jag.
2018-04-14 20:01   Stefan Åhbeck
Skärp upp nomenklaturen genom att använda vedertagna benämningar: ett OBJEKTIV består av flera ELEMENT som antingen kan bestå av LINSER eller GRUPPER.
PMD   2018-04-14 22:39
Varför behövs termen element i din terminologi?
Stefan Åhbeck   2018-04-19 16:10
Jag menar att den benämningen kan avse både enskilda linser eller grupper. Ett element består - som sagt - av ANTINGEN en ensam lins ELLER en grupp (lika med linser som är sammanfogade utan luftspalt).
/Stefan

--
PMD   2018-04-19 18:10
Vad händer om man tar bort ordet element ur din terminologi? Finns det något man inte kan beskriva då?

En linsgrupp kan ju bestå av en enda lins.
Stefan Åhbeck   2018-05-15 11:24
Man bör nog lika förbaskat fortsätta att ha med "element" i nomenklaturen, därför att t ex ett FLE-objektiv beskrivs antingen som att en ensam lins ("lins"), en separerad grupp ("ett antal linser") eller en sammanfogad grupp ("grupp") kan utgöra den rörliga delen. Det sammanfattas enklast med att ett "flytande element" förekommer i objektivkonstruktionen. Och där har jag alltså INTE sneglat på befintlig akronym, trots att den lätt går att härleda till svenskan.
PMD   2018-05-15 12:56
Varför behöver man använda ordet "element" nu, när det gick bra utan förr?

"Flytande linser" hette det förr och det duger väl nu med?

"Element" är helt enkelt överflödigt.

Merläsning

TEST: Sony A7 III

Plus Sony har inte snålat med A7 III. Trots att den är betydligt billigare än A7R III är upplösningen den enda riktigt tydliga skillnaden. Det innebär att A7 III är ett stort lyft jämfört med föregångaren A7 II. Läs mer... 13

Tips för fotografering i varmt väder

Sommarvärmen kan ge härliga bilder, men kan också ställa till en del problem för oss fotografer. Här kommer några tips på hur du minimerar dem. Läs mer... 6

Flera nya objektiv från Fujifilm

Som tidigare utlovat lanserar Fujifilm två nya proffsobjektiv. Ett mycket ljusstarkt teleobjektiv, 200 mm f/2 med matchande telekonverter, och en ljusstark vidvinkelzoom. Samtidigt berättar Fujifilm om ytterligare tre kommande objektiv. Läs mer... 26

Interview with Leica about future cameras

Leicas direktör Stefan Daniel berättar tämligen öppet om nuvarande och kommande produkter i en intervju som en av våra kollegor inom EISA gjort. Texten är på engelska. Läs mer... 2

SD Express: Ny standard för extremt snabba SD-kort

I kameravärlden håller vi på och gradvis på och överger SD-kort av typen UHS-I (max 104 MB/s) för de snabbare UHS II-korten (312 MB/s). Och snart kommer ännu snabbare UHS III-kort (max 624 MB/s). Men bortom det kommer nu även SD Express och drastiskt ökade maxstorlekar. Läs mer... 2

Ambitiös och ljusstark normal för Pentax

Ricoh satsar på att nå högsta kvalitet, såväl optiskt som mekaniskt, med nya HD Pentax-D FA* 50 mm f/1,4 SDM AW. Men den höga ambitionen återspeglar sig också i priset och vikten. Läs mer... 3

Sony FE 400/2,8 GM OSS är rekordlätt

Sony vill utmana Canon och Nikon om att locka yrkesfotograferna. Det senaste vapnet i den kampen är ett 400/2,8 supertele som är betydligt lättare än Canons och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 29

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 9

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...