Fler avsnitt
Fotosidan Poddradio #152 Att förverkliga sina bilder i fysiskt format (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Crimson har hjälpt proffs och fotointresserade med diverse labb- och printtjänster sedan 70-talet. De började som ett analogt labb men var tidiga med hanteringen av digitala bilder. Idag är Crimson Skandinaviens största bildproducent. All produktion sker i Fruängen utanför Stockholm och här kan man beställa förstoringar och utskrifter på många material, men också inramningar och monteringar, fotoböcker och trycksaker.
Läs mer...
3





















31 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Använder även spegellösa kameran till mer experimentella bilder vilket gör att kraven är stora även på denna, helst fullformat i nästa kamera.
Eftersom jag inte lever på fotografi är givetvis kostnaden en begränsning.
Du är inte tekikfixerad, men menar alltså att upplösningen är viktig för att bilden ska kunna publiceras? I vilka sammanhang då?
Jag vill ha bra upplösning och lite egenbrus i kameran så att jag själv kan bestämma efteråt hur stor bild fil som behövs.
Håller inte med i diskusionen om battreri grepp. Den är ett måste för oss som är ute i kyla och fotograferar länge, ex landskap. Dock blir kameran tyngre och klumpigare. Det är svårt att byta internt batteri med stelfrusna fingrar och då får man acceptera en klumpigare kamera..
Behöver dock inte detta på en spegellös kamera då iden med denna är smidighet och att ta liten plats..
På alla mina kameror är det busenkelt att byta batteri. Dessutom hålls extrabatteriet varmt i fickan.
De tekniska kraven på bilder som ska publiceras är ofta överdrivna. Oftast är det fotografen själv som ställer de högsta kraven.
Håller nog inte heller med om vertikalgreppets onödighet i alla lägen. Normalt sett är det förstås skönt att slippa vikten, men som vänsterögd och högerhänt har jag ganska svårt att hålla tyngre optik som 70-200/2.8 stadigt i hödjformat. Med tanke på att det är ett ganska bra porträttobjektiv, är det ju inte direkt ovanligt att det händer heller. Har man ett tele på 1.5 kg ell mer på kameran spelar några gram extra för ett vertikalgrepp inte så stor roll. Det känns tungt i vilket fall. Fast jag kan förstås hålla med om att en kalibrator och bra skärm nog bör vara ett högre prioriterat inköp, men det är inte detsamma som att vertikalgreppen inte vara nyttiga ibland.
Naturligtvis är inte batterigreppen alltid fullständigt onödiga. ;)
Ähh, int' är det väl så farligt.. :)
Agneta, jag lovar att försöka.
Jag upplevde att det inte var störande utan gav liv till debatten.
Tack, uppskattar den återkopplingen (och den från Thomas ovan). Jo, det får inte bli alltför tillrättalagt, podcastens kvalitet är framförallt att den är snabb och spontan. Jag ska försöka hitta en nivå som känns rimlig.
//Bengt.
Ett problem så här års är att knapparna på de små kamerorna är stört omöjliga att hantera med handskar. Ett annat problem är att autofokusen på många spegellösa inte är tillräckligt pålitligt (åtminstone inte med kontrastfokus)
Boven är nog inte storleken, utan utformningen. De som designar dagens småkameror verkar inte använda dem själv. Vanliga inställningar på moderna småkameror är ofta pilliga eller dålda i menyer. Som du skriver så fanns det lättanvända småkameror på filmens tid, så varför skulle det inte vara möjligt att göra sådana även idag. Vad är det t.ex.för fel med en bländarring runt objektivet och en slutartidsratt på kamerahuset där man kan se och känna vad som är inställt. Komplettera med liknande rattar för iso, och exponeringskompensation. Detta borde gå in även på en mindre kamera. Rent generellt skulle jag vilja säga att tillverkarna krånglar till det här med fotografering genom att skapa hjälpmedle för att göra det enklare som är svårare att använda än det som skulle förenklas från början. Idag är det inte ovanligt med bruksanvisningar på flera hundra sidor om hur automatiken fungerar, Förr kunde man få in en hel kurs i hur man gjorde samma sak manuellt på mindre än 10 sidor.
Det du säger afe är visserligen mycket sant, som tur är har vi inte vinter året runt, och jag menar så klart inte att den lilla kameran kan ersätta dom stora hela tiden, ämnet är ändå intressant, Yaschika ( felstavat ) hade två fina små T4 och T5 som var populära bland yrkesfolk, Poden hade ett inslag om att den perfekta kameran inte finns, och att man lätt kan snöa in på vissa prestanda, för att någon känd fotograf svär så det osar över vissa brister som väldigt många aldrig funderar över, jag erkänner själv att jag också irriterat mig över fel av gruskorns storlek ibland men dämpat mig under senare år. Tänk bara om 7DMKII hade haft 14,0 i DR vid iso 100 så förstår ni vad jag menar. Lilla kameran blir alltid en kompromiss som många gånger ändå kan räcka långt, det går att spika med en hammare från Ö&B också.
I podden pratar vi alla utifrån våra personliga uppfattningar, och vi gör inte anspråk på att vara särskilt objektiva. Ändå tycker jag att Magnus förtjänstfullt lyfter fram rapidremmens ergonomiska kvaliteter när han påpekar att hans doktor föreslår att han använder en sådan.
Själv är jag lite tveksam till det rådet. Jag har testat rapid vid ett par tillfällen, och när jag gör det blir det så att kameran hänger på kroppen mest hela tiden. Jag blir mindre benägen att ställa ifrån mig det kamerahus som jag inte använder för ögonblicket, för fästet på kamerans botten gör det så vingligt, och remmen är så ostyrig. När man fotograferar inomhus finns det ofta möjlighet att ställa ifrån sig en kamera, vilket torde vara ännu bättre ur ett ergonomiskt perspektiv.
Jag kan tänka mig att om jag vill ha en relativt tung kamera lättillgänglig hela tiden under längre vandringar, då kan säkert rapid vara ett bra val. Problemet är väl att ingen av oss tre har haft det behovet.
Om vi gör ett särskilt inslag om kameraremmar någon gång så ska jag se till att försöka få med någon som gillar rapidremmens konstruktion, så att vi får det belyst ur alla håll.
Rapid-remmen är bekväm men kameran dinglar helt okontrollerat. Prova en Peak Design Slide där du kan fästa remmen i stativgänga OCH den vanliga öglan. Dinglet är därmed helt borta och du kan fortfarande sätta kameran på ett stativ. Dessutom kan man plocka av remmen på tre sekunder. Priset är tyvärr lite högt för en rem men jag tyckte det var värt det... Och med snabbplattan under kameran så måste man tänka sig för när man ställer i från sig kameran så man inte repar underlaget.
Jag har använt A6000 sedan april och håller inte riktigt med om volymen på kameran, men däremot går det inte att konfigurera den följande autofokusen så den är inte det minsta pålitlig i många sammanhang tyvärr (eftersom den själv väljer var den vill sätta fokus).
Batterigrepp använde jag också tidigare - just för att det ser proffsigare ut. Nu "måste" jag i princip använda proffshus i vissa sammanhang; ska man fotografera t.ex. Lidingöloppet och fånga så många löpare som möjligt blir det uppåt 20 000 exponeringar under en dag, och dels behövs batteritiden och dels får man jäkligt ont i alla möjliga kroppsdelar av att hålla i kameran och trycka av så många gånger under en dag. Däremot behöver kameran inte vara så där värst bra i sig - en gammal 1D Mk II ger tillräcklig bildkvalitet (så länge ljuset inte tryter) :)
Det finns många kriterier som avgör vad som är bra prylar, och som ni också konstaterar finns det tyvärr inte någon generellt bästa kamera ...
Tittade nyss på SAR där Gary Fong demonstrerar A6000 och följande fokus i skidbacken, vad jag kan se så bestämmer han visst vad han vill sätta fokus på. han ställer in AFC och wide-fokus plus då Lock-on fokus, visar flera exempel hur han låser fokus på en gubbe och sedan så följer han gubben hela vägen ner, även när någon kommer framför under färden så hoppar fokusen tillbaka till den han först satte fokus på. Så visst bestämmer man vem man vill sätta fokus på. Nu är det inga fartdårar precis som åker utan vanliga inte allt för snabba åkare. har märkt dessa kommentarer vid flera tester av A6000 att den skall liksom själv skall räkna ut vad man vill sätta fokus på, har testarna helt enkelt missat Lock-on funktionen det ser inte bättre ut. Jämförelser med D4s och 1DX vill jag inte höra av utan nu är det en spegellös kamera som inte kostar skjortan och en vanlig konsument kamera av plast som ej ger anspråk på premiumklassen.
Jag har naturligtvis testat Lock-On AF, och den är inte snabb eller exakt tyvärr.
Det är ett fåtal proffs som använder kameror om man jämför med den stora massan av olika slags amatörfotografer.
Hur fördelningen är bland de olika amatörerna är vet jag inte men gissar att naturfoto hamnar högt upp och det är där som jag tror pengarna finns.
Medelålders användare som köper på sig ordentlig utrustning.
Tunga objektiv och batteripack osv.... var kreativiteten hamnar i förhållande till teknik kan nog vara på den undre delen hos de många.
För min egen del så har fullformataren tagit sin plats för skärpedjupet när man använder tele och den stora fina sökaren bland annat.
Mina favoritremmar hittills är från Domke, svarta och enkla i olika bredder. Är dock osäker på om de fortfarande finns på marknaden, har haft mina i minst tio år.
Dock satte Filip Sebek (tack!) på ett spår som leder fram till en nyproducerad rem som ser intressant ut. Filip tipsade om företaget Peak Designs "Slide". Den är för grov för min smak, men det visade sig att de har en tunnare rem som heter "Leash" Det coola med den (och den grövre) är snabbfästena. Man kan ta av remmen på en sekund, typ, och kvar på kameran hänger bara en liten plastskiva. Ser ut att vara perfekt för mig, beställde precis en från Cyberphoto för att prova.
Bland pressfotografer har Think Thanks kameraremmar blivit populära. De är av hög kvalitet och har gummering på båda sidor. De är relativt smala och diskreta. Säljs av www.atphototech.se och Scandinavian Photo.
Tack för tipsen! De såg fina ut men jag behöver nog nått ännu diskretare och tunnare. Jag kör med en liten SLR med 2 olika fasta objektiv så mina saker väger nästan inget.
Jag använder en sånhär gammal på en av mina kameror
http://www.rockycameras.com/pentax-leather-slr-camera-strap-249-25999-p.asp
och ett svart skosnöre på den andra. Jag kan väl inte säga att jag litar jättemycket på något av dem längre dock...
Nått så enkelt vill jag ha :)
Jag har kameror både med och utan spegel. Nu när Samsung NX1 kom
känns det som spegellöst klarar att ta snabba bilder vilken ingen av mina tidigare klarat. Läste att spegelreflexkameror kanske så småningom blir historia. Jag ser i dagsläget fördelar med bägge.