Utbildning
Fotografen och fotoläraren Petter Stahre har gjort fotolektioner i form av appar. Varje kurs är en app.
I den första kursen ger han tips inför kameraköp, vad man har för nytta av stora sensorer, att höga ISO-tal kanske ibland är mer intressant än megapixlar och så vidare.


I den andra kursen lär han ut hur kameran ska ställas in för att få de önskade bilderna.

– Jag tänkte egentligen göra vanliga videokurser, men så blev jag nyfiken på om det inte var bättre att sprida dem som en app. Rent tekniskt skulle det visa sig bli en tuff utmaning, berättar Petter Stahre.
Kursen är anpassad för Iphone 5/5C/5S som har en skärm i proportionerna 16:9. I äldre versioner av Iphone blir det en sorgkant när filmer visas i appen.

– Bäst blir det i en Ipad eftersom bilder alltid och filmen oftast vinner på att visas större, men jag ville inte begränsa mig till Ipad.
I dagsläget finns två fotokurser klara. Om de går bra kommer Petter att fortsätta utveckla fler. Han har också planer på att göra Android-versioner.
– Jag har gjort allt själv. Från början utgick jag från en befintlig plattform, men när jag upptäckte för många fel. Det blev bättre att göra allt själv till slut, även om det tagit tid.

Här hittar du kurs 1 på Itunes. Den är gratis.
8 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Om du läser texten i stället för att klaga så ser du att han har planer på Androidversioner också :)
Dessutom förmodligen dåligt ur affärssynpunkt, det är oftast lättare att få kunden att köpa mer via "in app purchase"
Nu har jag dock inga planer på denna kurs, men det är en bra idé att använda appar för det om han kan få det att fungera på ett bra sätt, har dock lite svårt att se hur det kan bli riktigt bra på en liten app som inte får ta för mycket plats?
Det är inte så konstigt som man kan tro. Visserligen säljs det ungefär lika många (t.o.m. något fler) telefoner och surfplattor för Android än för iOS. Det laddas också ner ungefär lika många appar. Men trots detta försäljningsintäkterna ca 3 ggr högre för en iOS app än för samma app till Android. (Det verkar helt enkelt som att iOS-användare är mer benägna att betala för appar.)
Därför följer nästan alla app-tillverkare samman mönster: Först släpper man appen för iOS. Om man ser att försäljningsintäkterna blir mer än 3 ggr högre än vad det skulle kosta att göra en Android-version, så gör man det. Annars lägger man ner projektet.