Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Fotografiska stoppade utställning om Tjernobyl

Fotografiska stoppade utställning om Tjernobyl

Fotografiska Museet hade planerat en utställning under april med bilder från Tjernobyl, 25 år efter katastrofen. Men dagen före vernissagen ställdes utställningen in då ämnet blivit för känsligt.

Den italienska fotografen Pierpaolo Mitticas har bland annat dokumenterat de övergivna bostäderna runt kraftverket i Tjernobyl i utställningen "Chernobyl The Hidden Legacy" med underrubriken "Chernobyl is not in the past, Chernobyl is not history, Chernobyl has only just begun."

Utställningen skulle vait den första i en ny serie kallad Fotografiska For Life. Så här skriver Fotografiska om satsningen på sin webbsida.

Fotografiska For Life är vårt nya samlingsnamn för de kanske viktigaste utställningarna vi visar här i huset. De är mindre, ofta dokumentära fotoreportage vars syfte är att beröra, väcka känslor och få oss alla att agera. Det här är vår investering. Vårt sätt att försöka bidra till en lite bättre värld."

Aftonbladet Kultur uppger att ledningen för Fotografiska ställde in utställningen då de befarade att utställningen skulle uppfattas spekulativ efter kärnkraftsolyckan i Japan.

Skribenten Mats Deland är kritisk och skriver i artikeln "I stället illustrerar Fotografiska museet hur den offentliga debatten krackelerar av självcensur i ett samhälle som uppfattar sig vara utsatt för allvarliga hot."

Jan Broman på Fotografiska kommenterar det som skett så här:
– Vi bestämde oss för att ställa in utställningen direkt när kärnkraftsolyckans omfattning stod klar. Att göra en utställning om kärnkraft kändes då extremt spekulativt. Det rörde sig om en mindre utställning på tio skärmar. Självklart har våra sponsorer inget inflytande över vår praktiska verksamhet.

– Det här handlar om ren respekt för det japanska folket. I det här läget visste man inte ens om det skulle gå att bo i norra Japan. Alla faror med kärnkraft visar olyckan i Japan själv på, utställningen tillför inget till bilden.



Publicerad 2011-04-17.

32 Kommentarer

David G 2011-04-17 01:48  
Så otroligt korkat beslut, som troligtvis bara kommer att slås av det ännu mer korkade att nån kommer att skylla allt på islams inflytande... :(
rofr 2011-04-17 01:56  
Att Fotografiska styr sin verksamhet av PK-skäl är inte särskilt uppmuntrande för de som funderat över eventuellt medlemskap.
Konsekvensen av detta är ju en degradering av deras övriga program - dvs - utställningar som faktiskt genomförs kan knappast förväntas vara särskilt kontroversiella eller gränsöverskridande och kanske heller inte så attraktiva.
grip 2011-04-17 02:59  
alldeles för många fina ord i det stycket för mig, fatta knappt :)
Escalib 2011-04-17 04:42  
Kan enbart hålla med om hur korkat det är att ställa in utställningen - speciellt NU när den rent faktiskt är väldigt aktuell.
*tummen ner på det beslutet*
Lars Öberg 2011-04-17 06:55  
Skämmes Fotografiska!
Vilka tar sig istället an att visa Tjernobylutställningen? Var? När?
forry4U 2011-04-17 07:37  
"Ledningen på Fotografiska har utsetts av kommunikationsbranschen till Årets kommunikationsteam 2011. De prisas för sin "starka identitet" och "effektiva arbete med pr"
Stod det i en rubrik för inte så länge sedan.

Så länge bestod den "Starka identiteten" Man frågar sej inför vad och vem dom viker ner sej. En utställning om fasan och följderna av vad som faktiskt kan hända och som faktiskt HAR hänt är väl bland det mest angelägna som kan visas nu.
Fegt och urdåligt argument för nedläggningen. Anar man påverkan från kärnkraftslobbyn eller sponsorer??
Om något luktar illa så finns det en orsak. Det här luktar illa
GF
Lars Forslin 2011-04-17 08:51
I och med att F är privatfinansierat så vill man så klart inte stöta sig med de kärnkraftvänliga kapitalister som sponsrar. Detta visar på hur viktigt det är med oberoende kuturinstitutioner.
azek99 2011-04-17 08:40  
Tummen ner, gillar inte fotografiska efter detta, fegt och inte alls stark identitet i mina ögon. Monetära ynkryggar.
Hembygdsfotografen 2011-04-17 08:50  
Så fick jag ytterligare ett skäl till att inte skaffa årskort på Fotografiska.

/krister
partystarter 2011-04-17 08:53  
Det lustiga är ju att allmänheten, via guidade turer, har haft tillträde till "Zonen" i många år vid det här laget och som en produkt av det finns det tusentals bilder ute på nätet redan. Hur det har gått för traktens flora och fauna visade SVT för inte alls länge sedan i en dokumentär. Skulle vilja påstå att det bara kan röra sig om en väldigt liten del av Fotografiskas besökare som inte har åtminstone ett hum om vad som väntar dem i bildväg. När jag besökte Fotografiska hängde det bilder som var allt annat än PK så det känns verkligen som att det måste vara sponsorerna som har fått dem att dra ur proppen...
Christer Lindh 2011-04-17 09:51  
DN har idag en 6-sidors Fokus-del om Tjernobyl/Pripyat...

Med risk för att kallas spekulativ, här är också några Fotosidan-medlemmars bilder från en resa dit 2008. Jag har också ett par album från den resan i min profil.
http://www.fotosidan.se/pools/view/10032.htm?days=0
ekfeldt 2011-04-17 09:56  
Årskorten minskar behovet av sponsorer...
Tjernobyl har varit aktuellt för fotografer länge.
Det samma har till och med exploaterats i datorspel, mm.
Det tar nog inte jättelång tid innan Japans katastrof återfinns som liknande "leksak".
Jag både förstår att man är rädd att utställningen kan ses som spekulativ.
Det sista man vill bli sedd som är ju en som tjänar pengar på andras lidande men då skulle man kunna vara tydlig med budskapet i stället ?
Calle S 2011-04-17 10:50
Men risken att ses som spekulativ finns väl i all dokumentär fotografi som skildrar katastrofer, våld och livets elände. Kolla bara diskussionerna kring årets bild.
ekfeldt 2011-04-17 16:42
Jag håller med och vidhåller:
'..men då skulle man kunna vara tydlig med budskapet i stället ?'
Självklart skall man kunna visa detta på en utställning idag!

Lite samma paradox med välgörenhet ju.
Typ så här:
Jaha så du tjänar pengar på cancersjuka?!
-Nej & Ja.
Jag donerar miljarder till forskningen och tjänar också pengar på det.
Hur mycket skänker du?

Lite så menar jag.
Så länge man gör mer nytta än skada är det väl ok ?
Calle S 2011-04-17 18:54
Ja, helt sant. Fotografiska får nog större problem med trovärdigheten i det här fallet än eventuella beskyllningar för att gör utställningar i spekulativt syfte.

Å andra sidan har jag inte sett utställningen, jag vet inte budskapet.
Mattsen 2011-04-17 11:42  
Efter att ha läst ingressen till "reportaget" - Chernobyl The Hidden Legacy, så tycker jag att Fotografiska tog rätt beslut.

Det förefaller inte vara något annat än närmast osannolik skrämselpropaganda fylld av överdrifter, faktafel och helt osannolika domedagsscenarier.
partystarter 2011-04-17 11:57
Lustigt i så fall bara att det skulle krävas en katastrof i Japan för att man skulle besluta sig för att inte ta in utställningen. Om de hade varit lite seriösa som institution hade de väl ändå genomskådat dessa faktafel och överdrifter redan då de först övervägde att ta in utställningen? Jag tycker det osar katt oavsett.
t_mauritsen 2011-04-17 13:40  
Fel beslut enligt mig. Helt fel faktisk, med tanke på skälen som anges: '...vars syfte är att beröra, väcka känslor och få oss alla att agera'. I Danmark brukar vi säga: 'moral är bra, dubbelmoral är dubbelt så bra'. Löjligt Fotografiska!
fotografmanuelek 2011-04-17 16:18  
Det låter som ett ovanligt dåligt beslut av Fotografiska. Jag håller med den som skrev att man i fortsättningen kan undra hur spännande och intressanta deras utställningar är om man hela tiden måste rätta sig efter vad någon med pengar tycker... "mellanmjölkens land" har hittat även till det fria rummet.
Gun-Inger Arvidsson 2011-04-17 17:14  
Om något behöver visas är det just detta om vad händer när det händer det som hände då i Tjernobyl och nu i Japan. Vilka blir nästa som skall drabbas?
Mac-PC 2011-04-17 18:31  
Så utomordentligt fegt! Skäms Fotografiska museet! Censur hör inte hemma i ett fritt kulturklimat.
PierreS 2011-04-17 19:55  
Det är väl snarast av respekt man borde visa upp den. För världens folk om inte annat. Det är ett riktigt läskigt hörn vi har blivit inmålade i med kärnkraft och olja som enda energialternativ....I den oändliga tillväxtens namn.

Frågan är ju om det är någon ide att ägna sig åt miljövård längre. Vi kanske helt enkelt ska betrakta det som kört och fortsätta på det utlagda spåret tills det rasar.

Särskilt som de yngre generationerna verkar minst lika korkade som min har varit.
sacce 2011-04-18 19:11  
men vafan!
ville verkligen se den utställningen...
phanilla 2011-04-19 09:31  
Ja, knäppt beslut! För vem är det ett känsligt ämne? Alla vet ju att det har hänt och så stor del av befolkningen kommer inte ha en aning om att utställningen ens går av stapeln....
anflyg 2011-04-19 09:45  
Fegt! Svårt att förstå argumenten?
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS