Annons

Proffsfoto

Artiklar > Sony A7S II lagrar 4k på minneskort

Sony A7S II lagrar 4k på minneskort

Sony Alpha 7S II har fått två viktiga uppgraderingar jämfört med föregångaren A7S: Inbyggd bildstabilisering och lagring av 4k-video på minneskort. Sony uppger också att det dynamiska omfånget utökats.

Bildstabiliseringen ska klara att kompensera för skakningsoskärpa med samma effekt som 4,5 stegs kortare slutartid gör, enligt Sony.

4k-inspelningen utnyttjar 3840×2160 pixlar på sensorn för att lagra en lika stor bild på minneskort eller extern hårddisk. Inga pixlar slås samman (pixel-binning) och kameran hoppar inte heller över några pixelrader. Men hela sensorns storlek utnyttjas inte – sensorn har 4240 x 2832 pixlar.

Videofilerna kan lagras med en rad olika professionellt anpassade bildstilar med olika kontrastkurvor. Med extern lagring uppges kameran ge 4:2:2 färg, men vi saknar uppgifter om bitrate och färger vid lagring på minneskort.

Nytt på videosidan är också full-HD-video med 120 bildrutor per sekund och 100 Mbps. Kameran har lägen för 4x eller 5x slow motion.

Sony nämner utökat dynamiskt omfång i sin presentation, men inte hur mycket och vid vilka iso-värden.

Autofokusen ska vara snabbare än för A7S, men A7S II har liksom föregångaren endast kontrastbaserad autofokus. Med följande autofokus sjunker seriebildtagningshastigheten från 5 bilder per sekund till 2,5.

Sony A7S II (ILCE-7SM2) börjar säljas i november 2015. Det europeiska riktpriset är 3 400 euro.

Läs vårt test av föregångaren A7S här.
Läs vårt test av Sony A7 II här.



Publicerad 2015-09-11.

16 Kommentarer

strutsa 2015-09-11 11:54  
Ser framemot att klämma på denna!
Wman 2015-09-11 13:03  
Nu börjar det bli intressant! Någon som har erfarenhet av hur det funkar med adapter och Canon-gluggar till sony?
alf109 2015-09-11 15:54  
Verkar komma uppdateringar/nya maskiner i samma takt som de flesta byter underkläder. :)
Svar från froderberg 2015-09-11 16:00
Jo, det är bara ett år sedan den förre modellen kom. Å andra sidan är det ju trevligt att man fixade två av tre stora invändningar mot den första modeller.

Jag förstår fortfarande inte varför Canon aldrig fixade några irriterande missar hos Canon F-1 new under de 10 år kameran var deras toppmodell. ;)
Bengf 2015-09-11 20:18  
Mjaa....inbyggd stab går nog inte att fixa med FW förstås, fast Sony är inte så generösa med FW som även skulle gå att ordna. Ja dom är allt lite prilliga de där Sonygubbsen, en ny kamera varje år och ingen köper dom, högre DR efterfrågas väl bara av en liten klick fotografer så runt DR 12 borde nog räcka.

Försa vad som hindrar Sony-teknikerna att få lite fart på bps när man bara har 12 Mp att skyffla med, är det Filmdelen som skäl kapacitet månntro och valet av Contrast-fokus.


//Bengt.
DennisG 2015-09-11 20:38
Prova en du kommer aldrig vilja ha din Nikon/Canon igen... ;)
StaffanW 2015-09-11 23:43
Klarar du dig med 8 Mp så har du i alla fall 30bps, vilket väl borde räcka för dom flesta ..
Bengf 2015-09-12 07:48
A7SII får nog ses som en specialkamera, möjligheten att filma under så mörka förhållande är bra gjort och numera välkänt för dom flesta. endast 12mp bekymrar i alla fall mig inte så mycket, även om jag kanske trodde att Sony skulle öka på till kanske 14mp, med Nikons klassiska kameror bakom ryggen och som används fortfarande med stor glädje av många har också 12mp och det har funnits mycket inlägg under åren från användare som hävdat att dom 12mp hävdat sig bra mot den för sin tid sensationella 18mp-sensorn som Canon kom med.


Hade varit spännande om Sony ändå kunnat få till följande fokus med högre bps kanske 6b/sekund eller nått, 5DS/R har mycket få klagomål på sina 5b/s dom räcker tydligen till riktigt bra, men 2,5 b/s är allt lite skralt kan man tycka. Skulle vilja se mycket flera frågor till Sony hur dom tänker på just detta med att även actionfotografer måste få lust att snegla på en spegellös från Sony. 100 eller 400 AF sensorer som trummas ut som någon form av avancerad ingenjörskonst, måste också bevisas vara ordentligt användbart och inte bara teoretiska reklamslogans.
Anders F. Eriksson 2015-09-12 21:16
Anledningen till att det inte är mer än 12MP är att slippa lineskipping. Beskär man kamerans 12MP till 16:9 blir det precis lagom för det.
equa 2015-09-12 23:08  
Man kan glädjas åt detta av två skäl:
1) Sony a7S generation 1 kommer formodligen dyka i pris på samma sätt som a7R gen I på begagnatmarknaden.
2) Ytterligare en fantastisk liten a7-kamera med multiobjektiv-kompatibilitet via lämplig adapter till ett pris under a7RII.
Bengf 2015-09-13 09:33
Är synd att inte A7S fick det här direkt till minneskortet som tvåan har, tror att det begränsar köp lusten av den. 4K har inte tagit fart än, men är nog utan tvekan på gång fast det kan ta lite tid. köper man relativt dyra kameror tänker man sig nog inte för byta allt för ofta. A7SII kommer därför att bli mera attraktiv att köpa när priset går ner, och stillbilder går nog bra att ta också, kamerorna av idag har blivit bra på både filmning och stillbilder, man var tidigare rädd för att filmfunktionen störde stillbild för mycket, men tillverkarna ser ut att ha löst detta riktigt bra.
Anders F. Eriksson 2015-09-13 20:35
Det har tyvärr blivit ganska vanligt när det gäller Sony att man måste köpa en ny kamera för att få nya funktioner. I vissa fall är det förstås helt nödvändigt (som t.ex. bildstabiliseringen), men det är ju ändå lite surt för de som köpt den nya modellen (och nu ser begagnatpriserna rasa också, så det blir dyrt att byta upp sig).
FlyerOne 2015-09-15 02:56
Jag tycker att det finns en massa konstiga klagomål på Sony. Är det fel att uppfinna för mycket, att ta stora steg när det gäller förbättringar, som snarare är halva revolutioner än lite evolutionär kosmetik? Menar du att det är bättre att Sony håller igen på sina idéer och i stället helt tyst staplar dem på hög i något undanskymt ställe??? Så att de som redan köpt en kamera inte ska bli sura? Får man inte betydligt bättre effektivitetsutnyttjande genom att låta kameratillverkare med obetydlig innovationsförmåga och utan märkbara framtida visoner ta hand om den delen av marknaden? :-)

Ni klagar på att Sony i så hög takt ställer nya tekniska möjligheter till fotografernas förfogande. Förstår inte varför detta skulle vara klandervärt. Hänger ni inte med så är det väl bara att byta till något system där man har skygglappar och inte hänger med, utan hoppas att de för all framtid ska kunna hålla sig främst bara genom att i sakta makt ägna sig enbart åt lite finslipning av sin BEFINTLIGA teknik, och lite putsning på sina etablerade och BEFINTLIGA prylar.
Är det bättre att kostat ut pengar på hela serier som D5000, D5100, D5200, D5300 eller 40D, 50D, 60D, 70D t.ex.? Med obetydliga förbättringar för varje steg? Det kostar rejält mycket att varje gång uppdatera när det kommer mängder av snarlika modelle. Är det så kul att betala en massa pengar för kameror med högst måttliga förändringar för varje modell?

En följd av kameror från ett företag med höginnovationstakt är självfallet att de flesta förbättringarna inte kan skickas med FW till de tidigare modellerna, eftersom här ligger ju mycke av förbättringarna i hårdvaran. Förbättringar som går att implementera även i tidigare modeller vill vi förstås gärna ha som FW uppdateringar.
Bengf 2015-09-15 05:53
Jo jag kan nog tycka både och liksom, A7SII fick samma kamerahus nu som A7II vilket många tycker är bra. det klarar så klart ingen FW, Gunnar har annars helt rätt hur andra tillverkare faktiskt gör, Nilsson på foto som vågade vara lite tuffare mot dom stora tillverkarna tröttnade på att testa vissa Canonmodeller i mellanskicket när han ansåg att dom var så lika hela tiden, det tycker jag visar på en ovanlig styrka och ett mera rättvist tänkande. Nu tycker jag också att Sony bör bli mera generösa med FW, även SAR skrev om att flera väntade på att gamla A77 skulle få lite FW, kommer inte i håg precis nu vad det var som önskades, Nex7 där väntade också flera på FW. Det glöms nog bort att DSLR kamerorna har en betydligt längre levnad än dom spegellösa där man kunnat filat på tex autofokus systemet under mycket lång tid, som exempel var det först 2009 som 7D bröt en gräns mot riktigt bra följande AF med kameror för en bredare kundkrets. Då skall man tänka på att Autofokus debuterade redan 1985 i DSLR modeller. Så på så vis har nog dom spegelösa rört på sig lite snabbare.
Anders F. Eriksson 2015-09-15 20:37
När det gäller kameror i den här prisklassen tycker jag det är bra om tillverkaren släpper modeller lite glesare än vad Sony gör, utan i stället ser till att det blir rejäla skillnader. Att jämföra med Canons och Nikons kameror i konsumentklass (som kostar en sjättedel av denna) blir galet. Nu tror jag dock i fallet med just A7S att Sony ville ha ut den sensorn på marknaden snabbt för att visa vad de kan, och satte den i det hus som råkade vara lämpligt just då.

Bengt har rätt i att utvecklingen för spegelfria kameror går fort, och att det därför kanske inte är så konstigt att det blir täta släpp, men jag tror inte det gynnar köparna att kameran man köpte för 30 TKr inte går att sälja för mer än hälva priset (eller ännu lägre) något år efter inköp - just p.g.a. av att det redan kommit en ny mycket bättre modell. Kameror är visserligen alltid en dålig investering ur den synvinkeln, men det är mycket tydligare på dessa än andra modeller.
Bengf 2015-09-19 15:06
Paradoxalt nog så sade Sony vid ett tillfälle att man inte skulle släppa kameror förrän man hade en mera större förändring. Vet inte riktigt hur man skall ställa sig det, FF-kameror på DSLR sidan har haft som brukligt längre intervaller mellan släppen, än vad man haft med sina APS-C modeller, som också nu börjat att sakta ner en del i alla fall på dom lite mera påkostade varianterna, 7DMKII dröjde 5 år och D400 kommer aldrig.

Tycker man att det inte går med FW om förändringen är av större art till nästa modell så är det väl okej, annars är det givetvis inte bra om kameran också är dyr, så det kan så klart kännas snopet för en del.
Bengf 2015-09-20 09:38  
Samtidigt vill jag tillägga att man får verkligen göra sina egna val, man behöver inte köpa första bästa nylansering av kameramodeller. Vi har haft otaliga diskussioner i våra trådar att det för 10 år sedan hände så mycket mera med varje ny kamera som släpptes, då handlade det inte om något galet prylbegär utan förbättringarna var mera märkbara.


Jag var som sagt ytterst tveksam om jag skulle slå till på första A77 2011, jag visste att EVF bara var av andra generationen, Sony hade trots allt laddat med en mycket hög upplösning på EVF:n men visste samtidigt att det var svårt att få den höga upplösningen att hänga med när det gick undan i svängarna, jag visste väl om att SLT systemet inte kändes som färdigt, och man var tveksam över om hur Sony skulle satsa på SLT. Jag hade redan som ung drömt om att få råd att köpa tex en Canon med ett sådant där fint 16-50 objektiv som alla talade om, och som erfarna fotografer ofta använde. jag var bara ett hårstrå från att byta märke, för det förbaskade Sony hade så jäkla svårt att släppa ett vettigt objektiv som inte kostade en förmögenhet, då kom möjligheten helt plötsligt med ett ganska så skapligt objektiv 16-50f/2,8 som såldes i paketpris med kameran, hade några Minolta objektiv hemmavid så då slog jag till. men det kunde likaväl ha blivit en 7D, för väntan var så lång efter A700 som jag aldrig var intresserad av.


Nej när kameror är så nya som A7-serien då råder jag nog att man väntar ett tag, A7II som kom med inbyggda stabben är väl inte så tokig, men vänta till priset går ner för guds skull, och att Sony verkligen tar sig i kragen och börjar hjälpa sina kunder med FW, men då skall man också vara riktigt överens med kamerahuset, det talas så mycket om Fuji XT och generösa tillströmningen av FW vilket är jätte bra, men anser alla att själva huset redan är perfekt, vill man verkligen ha avtryckar knappen så där högt på och är alla nöjda med det lite magra greppet.

Merläsning

ANNONS