Annons
Artiklar > Enkel guide: Nya drönarregler från 1 januari

Enkel guide: Nya drönarregler från 1 januari

Från den 1 januari gäller nya EU-anpassade regler för att flyga med drönare i Sverige. Bland annat måste man registrera sig och i många fall ta drönarkort.

Som tidigare behövs särskilt tillstånd för att få flyga utom synhåll och högre än 120 meter över marken. Man får inte flyga på ett sätt som utgör en risk för andra luftfartyg, människor, djur, miljö eller egendom.

Drönare får olika indelning beroende på risknivå för flygningen; öppen, specifik eller certifierad kategori.

I korthet innebär de nya förändringarna nya krav på registrering av de som ansvarar för flygning med drönare, så kallade drönaroperatörer.  Vid all flygning med drönare måste det finnas en ansvarig operatör. En operatör kan vara antingen en person eller en organisation. Operatören ansvarar för att flygningen genomförs på ett säkert sätt och att fjärrpiloten har rätt kompetens. Fjärrpiloten är den som utför själva flygningen med drönaren.

Från den 10 januari blir det krav på att fjärrpiloter måste ta drönarkort om drönaren väger 250 gram eller mer. Kortet tas genom ett onlinetest som baseras på det utbildningsmaterial som är publicerat på transportstyrelsen.se/dronare.

Den 4 januari öppnar Transportstyrelsen upp för att ta drönarkort. 

För drönare upp till 25 kilo krävs inga tillstånd från Transportstyrelsen så länge man flyger inom synhåll. Då är det max 120 meter över marken som gäller, och man får inte flyga över människor. 

Däremot kan tillstånd från andra komma att krävas, till exempel Lantmäteriet när det gäller spridningstillstånd av bild och film. Det kan också krävas tillstånd av flygtrafikledningen vid närmsta flygplats för flygning inom kontrollzon.

Karta över var man får flyga finns här.

Drönaren måste vara C-klassificerad och CE-märkt. Drönaren kan också behöva vara märkt så att dess identitet kan fjärravläsas.

Här kan du ta del av Transportsyrelsens guide kring drönarflygning.

Transportstyrelsens FAQ om drönare.



Publicerad 2021-01-01.

35 Kommentarer

Lesliehyn 2021-01-02 00:31  
Är man frilansare och registrerar företaget som operatören och sig själv som fjärrpilot, kan man fortfarande flyga eller MÅSTE man vara två personer?
Svar från froderberg 2021-01-02 01:55
Jag uppfattar det som att det är två roller som samma person kan inneha.
pdahlen 2021-01-02 07:58  
Alla bilder man publicerar, tex i en blogg, ska väl också skickas in för godkännande
snap01 2021-01-02 09:11
Exakt, du får ange om det är privatperson eller företag samt hur o till vad dom ska användas. Enkelt att ladda upp. Tillståndet tar oftast 2-3 dagar. Någon enstaka gång upp till 5 dagar.
snap01 2021-01-02 09:15
Det finns några få undantag som man inte måste söka spridningstillstånd för. Grundregeln för dom är oftast att dom är tagna typ rakt ner o att du inte ser himmel eller över träd. Finns exempel bilder på lantmäteriets sida för undantagen.
markh 2021-01-02 09:44  
Att drönaren måste vara CE-märkt låter som att man får inte köra hemmabyggt ? Eller ens modifierade kommersiella ?
jag&bilden 2021-01-02 10:32
Enligt LFV så gäller följande för t.ex egen förändring.

Det handlar om begränsningar av prestanda och funktion samt tydlig klassning.
Men svårt att säga hur egna byggen ska hanteras. Om det vara är att själv klassa dem korrekt. :/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/tillverkning-och-forsaljning-av-dronare/
PMD 2021-01-02 22:45
Om man följer reglerna för hur en drönare ska vara så kan man rimligen CE-märka sitt hemmabygge själv.

Jag hittade ingenting som förbjuder hemmabyggen.
jonas18z 2021-01-03 00:12
Du kan absolut inte CE-märka den själv.
PMD 2021-01-03 01:35
OK. Varför inte?
markh 2021-01-04 11:09
@Petter: Fast detta handlar mer om modification av gamla design för att de ska överensstämma med CE, i samarbete med tillverkaren. Tänkte mer på modifikation som oavsiktligt bryter mot dem.
markh 2021-01-05 15:53
Efter att ha kört TSs interaktiv verktyg några gånger med olika svar, har jag kommit fram till att CE-märkning behövs bara om man vill utnyttja undantaget för små drönare. Med en hemmabygg flyttas man upp i klass.
Angående hur mycket modifikation tillåts innan CE-märktning blir ogilltig, så är svaret noll om man ska sälja vidare, annars 'oväsentlig'. Man ska alltså kunna berättiga ändringar i eventuella rättsliga instanser.
martinator 2021-01-02 12:26  
Den stora frågan är väl om någon idag befintlig drönare (över 250 gram) över huvud taget är godkänd att flyga med då de saknar funktionen "fjärridentifiering"... Från C1 (251 gram) och uppåt förefaller detta vara ett skall-krav.
Kommer man kunna eftermontera detta på exempelvis en Mavic II pro?
Bertils 2021-01-02 18:21  
Drönare som väger mellan 900 gram och 4kg klassas som C2 drönare. Dessa drönare får flygas med underkategori A3 och måste då hålla ett säkerhetsavstånd på minst 150 meter i sidled till bostads, affärs, industri eller rekreationsområde. Detta gör det i praktiken olagligt att flyga i tätbebyggt område eller stad. Flygs drönaren (0,9 - 4kg) med underkategori A2 licens ska säkerhetsavståndet vara minst 50 meter i sidled.

Då jag frågade Transportstyrelsen vad som räknas som ett rekreationsområde fick jag till svar att det får avgöras i rättslig instans på förekommen anledning. Är till exempel Djurgården i Stockholm ett rekreationsområde? Här borde lagstiftaren vara tydligare.

I dagsläget finns det ingen C klassad drönare att köpa. Detta i sin tur beror på att tillverkarna inte har någon instans att vända sig till för att få sina drönare testade och klassificerade. Denna instans ska starta upp inom de närmsta veckorna och sker troligen på EU nivå. Men det lär dröja ett tag innan en C klassad drönare finns att köpa. Tills dess får alla flyga enligt övergångsreglerna.

Stora vinnaren i detta lär bli drönare med en vikt under 250 gram. Där är regleringen betydligt snällare, i alla fall än så länge!
snap01 2021-01-08 10:11
A2 licens är det 30 meter i säkerhetsavstånd i sidled. Kör du i långsamt läge är det 5 meter.
Peter Eskilsson 2021-01-03 08:56  
Får se om jag fattar...Om drönaren väger under 250 gram, så får man flyga utan tillstånd, förutsatt att man inte överskrider 120 meter upp, eller utom synhåll?
Svar från froderberg 2021-01-03 17:09
Inte lätt det här. Jag har uppfattat det som att en drönare under 250 gram inte kräver drönarkort, men ändå att du är registrerad som operatör.
dasa1203 2021-01-03 21:44
Hej!
Håller med om att reglerna inte är lätta att ta till sig. För att få flyga C0-klassade drönare och drönare som väger under 250 gram krävs ingen utbildning och det finns inte heller någon åldersgräns. Om drönaren är utrustad med sensor som kan fånga personuppgifter (t.ex. kamera) krävs att man måste registrera sig som operatör (källa: Transportstyrelsens utbildningsmaterial för drönare A2 sista stycket på sidan 12). Ska försöka mig på att ta drönarkortet inom den närmaste tiden och det ska bli intressant att se vilka frågorna blir. Vänligen Dag
janne_145 2021-01-04 12:07
Har den ingen kamera och är under 250g så kör man på utan varken tillstånd eller körkort vad jag kan utläsa:

Vem ska registrera sig?
Om du som privatperson eller organisation ansvarar för en drönare eller modellflygplan, måste du registrera dig som operatör om drönaren eller modellflygplanet som du flyger utomhus

väger minst 250 gram, eller
kan överföra över 80 joule kinetisk energi vid en kollision mot en människa, eller
är utrustad med kamera, ljudupptagning eller annan sensor, eller
tillhör flygning i kategori specifik.
För att registrera sig som operatör och därmed få ett Operatörs-ID, så måste du som privatperson vara minst 18 år och folkbokförd i Sverige. En organisation ska ha sitt säte i Sverige.
otto.eimar 2021-01-05 01:20
Det här blir ett problem för barn som nu kör med billiga drönare som kan väga lite mer. Nu får barn inte längre köra drönare. Beklagar Lisa men din drönare väger 290g, nu får du inte köra den enligt ny lag. Du måste vänta till du är 16 och tar körkort.
Svar från froderberg 2021-01-06 14:50
Enligt Transportstyrelsen sker uppstramningen för att göra luftrummet mer fritt för olika drönartjänster, som leverans av paket.
snap01 2021-01-04 13:29  
går inte ens att logga in på transporstyrelsens hemsida. Alla svenska myndigheter är ett skämt. Så fort det blir lite belastning så kraschar systemen.
dasa1203 2021-01-04 16:54
Försökt att logga in hela dagen för att registrera mig, men det funkar inte. Finns information om störningar på Transportstyrelsens webbplats. Upplever detta som frustrerande då det funnits lång tid att bygga och provtrycka systemet.
Wolfen 2021-01-04 18:58
Svajade absolut en del, men jag har utan större dramatik reggat operatör, gjort provet och fått kortet under dagen. Blev bättre efter lunch upplevde jag.
dasa1203 2021-01-05 13:23
Ja, då har jag klarat av provet också. Idag var det betydligt lättare att logga in. När man väl gjort det fungerade det felfritt och utan problem.
p-3 2021-01-04 18:58  
nu är provet avklarat :)
otto.eimar 2021-01-05 01:37  
Det här innebär alla drönare som sålts som leksaker som kan väga lite mer än 250g inte får användas. En massa lessna barn som inte får köra
Svar från froderberg 2021-01-06 14:51
Enligt Transportstyrelsen sker uppstramningen för att göra luftrummet mer fritt för olika drönartjänster, som leverans av paket.
The Champ 2021-01-07 00:08  
och att försöka göra provet funkar inte ....överbelastat ....känns inte speciellt genomtänkt ...
BM_Photo 2021-01-07 11:17
Med tanke på belastningen under dygnets timmar då de flesta är vakna, pröva att avlägga provet på natten som jag var tvungen att göra istället för dagtid.
snap01 2021-01-08 10:18
Jag körd mitt inatt kl 01. Inga som helst problem. Så testa antingen tidigt eller sent. Dom flesta försökte nog på en gång så nu kommer det nog funka när som helst.
snap01 2021-01-08 10:13  
På dom första 40 frågorna fick jag 98% o dom följande 30 frågorna hade jag 97%.
Kan man någonstans se vilka frågor man bommade?
snap01 2021-01-08 14:33  
Nu har dom förlängt det till 31 januari pga deras strul på deras hemsida.
jonas18z 2021-01-08 16:12
Vilka amatörer och de har redan skjutit på den en gång( eller två?).

Också att den där projektledare går ut och skryter hur bra servern är
Tommy Pedersen 2021-03-22 11:00  
Vad är det jag inte förstår av texten ovan?

Från den 10 januari blir det krav på att fjärrpiloter måste ta drönarkort om drönaren väger 250 gram eller mer.
- Jag behöver alltså drönarkort
- Längre ner i texten läser jag..
För drönare upp till 25 kilo krävs inga tillstånd från Transportstyrelsen så länge man flyger inom synhåll. Då är det max 120 meter över marken som gäller, och man får inte flyga över människor.

Kan jag då lugnt fortsätta flyga min DJI Phantom 4 Pro som väger 1,4 kg så länge jag inte flyger över människor och håller mig under 120 meter??
Svar från froderberg 2021-03-22 14:34
Du behöver drönarkort eftersom du flyger en drönare som väger mer än 250 gram. Enligt Transportstyrelsen behöver du även registrera dig som operatör.

Sen kan det även behövas spridningstillstånd från lantmäteriet och godkännande från närmsta flygledning.

Här får du vägledning: https://dronarsidan.transportstyrelsen.se/
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS