Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Fotoskola: Effektiv användning av Lightroom på resa
Fotoskola
Plus
Arbetar du i Lightroom på din dator hemma eller i studion, samtidigt som du ofta är på språng och behöver spara, katalogisera och arbeta med bilder på din laptop? Tycker du att det är svårt att synka dina olika kataloger och ändringar, samt se till att du inte förlorar bilder? I den här artikeln går vi igenom olika strategier för att använda Lightroom på resa.
Läs mer...
2
Through Tinted Glasses, Bryan Adams
Utställning
Som självlärd fotograf inledde Adams sin karriär med att dokumentera sitt eget arbete på turné innan han blev professionell fotograf i slutet av 1990-talet. Adams har fotograferat många kollegor och personer i vår tid, inklusive dagens mest hyllade och älskade musiker, skådespelare, modeller, idrottsmän och politiker.
Läs mer...
Test: OM SYSTEM M.Zuiko Digital ED 150-600mm f/5-6,3 IS - för dig som vill komma nära
Fotosidan testar
Plus
För Micro Four Thirds-systemet motsvarar 150-600 ett utsnitt jämförbart med upp till 1200 mm för småbild, ett imponerande omfång. För den som är intresserad av sportfoto eller att komma riktigt nära fåglar och andra små djur kan detta stabiliserade objektiv av rekordlängd vara högintressant. Men frågan är om det är värt strax över 30 000 kr?
Läs mer...
32 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Kent, Bengan, Lotta, Görgen och alla andra suveräna människor, ni har varit så jäkla bra... / C
Hoppas det går bra för deras mycket trevliga och kunniga personal.
//Benny 😭
Personligen har jag passerat prylstadiet och är ingen storkonsument av fotoprylar, men det jag har köpt, det har jag köpt hos SP i Mölndal. Inte för att det alltid är billigaste stället, mer för att personalen är trevlig, man får känna på prylar och butiken ligger inom gångavstånd för mig.
Och hur ofta man varit i butiken?
Jag har åkt från Karlstad till den butiken 3 gånger och gjort inköp på plats.
Så ja, jag tycker det är skittråkigt att de stänger :-/
Å sedan när skiten börjar krångla, ja då förväntar sig "hjältarna" att de fysiska butikerna i Sverige ska ställa upp, både med tid å pengar (garanti). Skamligt!!!
Har varit kund där i många år och köpt alla fotogrejor där, alltid fått ett vänligt och proffsigt bemötande, inte alltid billigast men den har alltid funnits tillhands. Kommer nog se mig om efter en annan leverantör nu.
Tack alla ni som hjälpt mig genom åren, Kent, Lotta, Bengt, Jenny, Görgen, och alla ni andra.
Hoppas allt löser sig för er,
Robert Norrby
https://www.fotosidan.se/cldoc/naringsliv/scandinavian-photo-nyoppnar-i-molndal.htm
Var inne på Scandinavian Photo på sveavägen. Klämde på en Fujifilm XT3 och gillade den jättemycket. Frågade säljaren om jag kunde få 14 dagars ångerrätt som man får när man beställer online. Det var helt omöjligt.
Gick helt enkelt hem och beställde Fujin på nätet med vetskapen att jag kunde skicka tillbaka den inom 14 dagar med distansavtalslagen. Jag behöll kameran.
Sedan har ju praktiken de flesta butiker valt att ändå ha en ångerrätt - öppet köp - av olika längd: en vecka, tio dagar, två eller flera veckor eller i en del butiker rent av 3 månader. Två veckor är nog det vanligaste - alltså i praktiken samma som vid näthandel.
Öppet köp gäller obruten förpackning. Men med distansavtalslagen kan du använda produkten hur mycket du vill under 14 dagars tid.
Jag vet ingen fysisk butik som erbjuder distansavtalslagsrättigheter.
Men det finns som du säger de som har regler som obruten förpackning, men det varierar friskt.
Mölndalsbutiken hade det, men efter ombyggnaden verkade de liksom tyna bort en aning.
Placeringen längst bak i butiken på en fem meter lång disk jämfört med den femton m halva ”cirkusmanegen” som var tidigare. Det signalerar något.
För mig personligen var det aldrig något problem för maken till gott och kamratligt bemötande har jag aldrig upplevt i någon fotobutik!
En fotobutik säljer mycket komplicerade produkter vilket gör att personalen är oerhört viktig. Därför borde nya ledningen tänkt på detta och utvecklat kund-expedit -relationen i stället för att avveckla den.
Utifrån det får man alltid räkna med folk som utnyttjar en god service, men i långa loppet måste det löna sig.
SP har ju dessutom själva online-möjligheter.
Fruktansvärt tråkigt är det att denna riksbekanta butik måste läggas ner, men jag delar inte helt ledningens analys (skylla på näthandeln).