Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Fotoskola: Effektiv användning av Lightroom på resa
Fotoskola
Plus
Arbetar du i Lightroom på din dator hemma eller i studion, samtidigt som du ofta är på språng och behöver spara, katalogisera och arbeta med bilder på din laptop? Tycker du att det är svårt att synka dina olika kataloger och ändringar, samt se till att du inte förlorar bilder? I den här artikeln går vi igenom olika strategier för att använda Lightroom på resa.
Läs mer...
2
Through Tinted Glasses, Bryan Adams
Utställning
Som självlärd fotograf inledde Adams sin karriär med att dokumentera sitt eget arbete på turné innan han blev professionell fotograf i slutet av 1990-talet. Adams har fotograferat många kollegor och personer i vår tid, inklusive dagens mest hyllade och älskade musiker, skådespelare, modeller, idrottsmän och politiker.
Läs mer...
Test: OM SYSTEM M.Zuiko Digital ED 150-600mm f/5-6,3 IS - för dig som vill komma nära
Fotosidan testar
Plus
För Micro Four Thirds-systemet motsvarar 150-600 ett utsnitt jämförbart med upp till 1200 mm för småbild, ett imponerande omfång. För den som är intresserad av sportfoto eller att komma riktigt nära fåglar och andra små djur kan detta stabiliserade objektiv av rekordlängd vara högintressant. Men frågan är om det är värt strax över 30 000 kr?
Läs mer...
7 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ser att även Canon nu torgför att man har olika system för Photoblack och Matte. Det kommer ju i de nya Epson-skrivarna också.
Helt exakt samma kan det aldrig bli eftersom det är helt olika principer för att visa bilder.
Har man en skärm som exv. stöder Adobe RGB för att kunna få ett sådant flöde mellan skärm och utskrift, så kanske man inte gillar vad man får ut på webben där standard är SRGB och vise versa om man har en SRGB-skärm. Då stämmer inte print med skärmen.
Har man en skärm som inte stöder Adobe RGB så kommer man som sagt aldrig att få överensstämmelse. Om jag exv. printar efter att ha fixat bilden som jag vill ha den på en SRGB-skärm och exporterar ut i Adobe RGB och printar med korrekt profil för papperet så blir såna bilder både för röda och för gula för mig. Jag har lärt mig lösa det genom att korrigera det i drivrutinens inställningar för dessa färger i de fall jag printar Adobe RGB.
För mig med mina satinpapper (semi gloss) så är det OK tycker jag att köra hela flödet i SRGB (det har jag gjort länge då jag prioriterat synk mellan skärm och utskrift) men jag har testat mycket nu när jag printar mer på matt papper och när jag gör det har jag kommit fram till att det blir klart bättre med Adobe RGB - dock så måste jag kompensera både gult och rött-magenta med ungefär -10, annars ser det verkligen inget vidare ut.
Det är även viktigt att kolla bilderna i dagsljus eller med dagsljuslampa annars har man ytterligare en felkälla där.
Kör man SRGB så håller man sig till det genom hela flödet. Kör man Adobe RGB så håller man sig konsekvent till det. Blir det stora diffar så är det vanligaste problemet att man inte gjort det.