Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon + Leica = Sant?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan hålla med att det vore trevligt men risken finns att de blir både dyra och utan autofokus. Fast visst är Canons 17-40/4,0L riktigt bra och prisvärd? Tidigare låg Canon riktigt bra till när 20-35/3,5-4,5 samt 20/2,8 släpptes. De finns fortfarande kvar efter 15 år och är bra objektiv. Såg även att Canon ska släppa en ny fast 14/2,8 så det finns hopp för Canon.

Fast visst är Canons 17-40/4,0L riktigt bra och prisvärd? Tidigare låg Canon riktigt bra till när 20-35/3,5-4,5 samt 20/2,8 släpptes. De finns fortfarande kvar efter 15 år och är bra objektiv. Såg även att Canon ska släppa en ny fast 14/2,8 så det finns hopp för Canon.

Skulle Leica släppa objektiv med EF-fattning så skulle de med största säkerhet bli riktigt, riktigt dyra och bara tilltala entusiaster med fet plånbok. Nypriset på Leica Summicron-R 35/2.0 är ofattbara 21.000 kr och en eventuell Canonvariant skulle säkerligen bli ett par tusenlappar dyrare.

Men det går utmärkt att köra en del Leicaobjektiv med hjälp av adaptrar på Canon redan idag och köper man begagnat så är prisbilden en helt annan. Vad gäller vidvinklar så är de nyare Leica R 28/2.8 och R 35/2.0 utmärkta på Canon och i mitt tycke så utklassar ovan nämnda Leicaobjektiv motsvarande objektiv från Canon på de flesta punkterna.

Canon EF 20-35/3,5-4,5 är i mitt tycke den mest prisvärda vidvinkelzoomen i Canons sortiment, på 20 mm är resultatet i paritet med EF 20/2.8 men i jämförelse med fast optik från Carl Zeiss och Leica i samma brännviddsområde står sig 20-35 ändå slätt.

//Chasid

Det hade ju varit trevligt med en lite billigare mätsökare också... En Canonvariant av M8... Några dussin laxar billigare...

Chasid skrev:
Men det går utmärkt att köra en del Leicaobjektiv med hjälp av adaptrar på Canon redan idag och köper man begagnat så är prisbilden en helt annan.

Ja,hur är det med det där med adaptrar,var på gång att köpa ett gäng Yashica objektiv,men säljaren avrådde ifrån att köra dom med adaptrar på ff för spegeln kunde då slå i????

Ligger mycket i det! ;-)

Det fanns en hel del optik att välja på. Den där 50mm/0,95 minns jag att man var impad av...

Men trots allt föredrar jag nog min 30D. Skönt att ha hela färglabbet hemma på skrivbordet!

Det jag menar är ju så klart en digital mätsökare, precis som Leica M8. Och eftersom Canon redan tillverkat mätsökare, även om det är ett tag sen, så finns ju kunskapen i "huset", det är bara att rota fram de gamla ritningarna. Lite justeringa kommer ju förstås att behövas, en sensor skadar ju t.ex. inte... ;)

Det jag menar är ju så klart en digital mätsökare, precis som Leica M8. Och eftersom Canon redan tillverkat mätsökare, även om det är ett tag sen, så finns ju kunskapen i "huset", det är bara att rota fram de gamla ritningarna. Lite justeringa kommer ju förstås att behövas, en sensor skadar ju t.ex. inte... ;)

Jo, jag förstår att det är en digital mätsökarkamera du menar. Canon kanske gör som du önskar och återupplivar gamla 7S? -om det skulle finnas en marknad för den. Men jag för min del håller mig till spegelreflexvarianterna. Leta efter en pippi med en mätsökarkamera försedd med ett 500mm-objektiv är ingenting för ögon som börjar bli litet trötta ;-)

Chasid skrev:
Men det går utmärkt att köra en del Leicaobjektiv med hjälp av adaptrar på Canon redan idag och köper man begagnat så är prisbilden en helt annan.

Ja,hur är det med det där med adaptrar,var på gång att köpa ett gäng Yashica objektiv,men säljaren avrådde ifrån att köra dom med adaptrar på ff för spegeln kunde då slå i????

Ska man använda objektiv med adaptrar på sin EOS så ska det vara objektiv som antingen är bättre än eller i paritet med Canons motsvarigheter.

Här finns en lista på vilka objektiv från Carl Zeiss och Leica (Leitz) som fungerar på 1Ds och 5D: http://www.16-9.net/lens_tests/compatible.html

Mvh//Chasid

Tänk om...

Det ryktas ju en hel del på nätet om en kommande 3D och 7D.

Tänk om 7D skulle vara en digital variant av 7s då.
Då skulle Canon äntligen överraska. :)

Jo, jag förstår att det är en digital mätsökarkamera du menar. Canon kanske gör som du önskar och återupplivar gamla 7S? -om det skulle finnas en marknad för den. Men jag för min del håller mig till spegelreflexvarianterna. Leta efter en pippi med en mätsökarkamera försedd med ett 500mm-objektiv är ingenting för ögon som börjar bli litet trötta ;-)

De som använder mätsökare kanske inte proriterar teleobjektiv i första hand. Det är väl snarast någonstans från 21-135 (135) som är aktuellt för de som använder mätsökare.

De som använder mätsökare kanske inte proriterar teleobjektiv i första hand. Det är väl snarast någonstans från 21-135 (135) som är aktuellt för de som använder mätsökare.

Det var ungefär det jag menade, underförstått. ;-)
Men det fanns ju några rejäla telen till gamla 7S. Om jag minns rätt fanns det en lös sökare som man satte i tillbehörsskon -det lär ha behövts en sådan till det där enmetersobjektivet som finns på en av länkarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto