Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väntar på omdömmen Sigma EX 30/1.4 HSM

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är optiklös för dagen, men får hem sigma 30mm imorgon..

Brukar aldrig ta 100% spikrakt liggande bilder, tror inte det skulle se så charmigt ut..

Normalbrännvidd anses ge bra perspektiv och naturliga proportioner på lite håll ( därav namnet en gång i fotografins begynnelse). Helbilder på människor är väl ett gränsfall.
T.ex i en studio är man hänvisad till kortare brännvidder än vad man egentligen önskar pga att utrymmet är begränsat och avståndet kort till modellen. Då får man ofta välja normalen fast man helst skulle köra med korta telet.

Jag kan nog lika gärna använda 1,4/30mm som att köra med 30mm med en standardzoom på mina helbilder. Fast det blir ofta bättre (naturligare proportioner) om man backar lite och zoomar in till 50mm.

God kväll. Mvh J O

Fick hem den idag, allt känns bra, fokusen är snabb på min d60, och jag tycker inte den verkar ha svårt med fokusen i lågt ljus (per definition).

gediget byggd, kanon med 1,4...

Bilagor

• kak.jpg
    kak.jpg
    82 KB · Visningar: 202
Obs: Bilden är inte exakt 100% ut i hörnen, jag var tvungen att luta den 0,3 i ps, för att få den riktigt rak...

ANNONS
Götaplatsens Foto