Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Göra en svartvit bild.
- Trådstartare Poker
- Start datum
cakon
Aktiv medlem
Skall göra en svartbild av en färgbild.
Bilden skall senare bli en canvasbild.
Det finns många metoder och jag är självklart ute efter den bästa.
Hur gör man, vilka är stegen i photoshop cs?
Ett par sätt beskrivs här:
http://www.moderskeppet.se/photoshop/11trick/05svartvitt.php
Poker
Aktiv medlem
Ett par sätt beskrivs här:
http://www.moderskeppet.se/photoshop/11trick/05svartvitt.php
Tror inte att det är så enkelt att dra ner färgen från 100 % till 0 %.
Jag har läst någonstans steg i hur man gör för det måste bli bra!
så bra att Herb Rits skulle säga "WOOOW"
Torparfarsan
Avslutat medlemskap
Instämmer i vad Joel. S skrev. Men det finns även andra vägar till ett bra resultat. Däremot är det svårt att säga vilken som är den rätta vägen.
Metoden att dra ner färgen till 0 passar vissa bilder men kan vara helt fel för andra. Gradationskarta (gradient map) kan i en del fall vara en väg.
Just detta att gå från en färgbild till en svartvit bild är inte det lättaste om man vill ha ett bra resultat men det går. Man får bara inte låsa fast sig vid en metod och tro att det är den enda användbara. Den metod du nyss förkastade kan ju faktiskt råka vara en bra väg, men det beror helt på bilden du skall utgå från.
Men eftersom du tydligen redan är på det klara med vilken väg till den svartvita bilden som är den rätta så undrar jag varför du överhuvudtaget ställde frågan.
Metoden att dra ner färgen till 0 passar vissa bilder men kan vara helt fel för andra. Gradationskarta (gradient map) kan i en del fall vara en väg.
Just detta att gå från en färgbild till en svartvit bild är inte det lättaste om man vill ha ett bra resultat men det går. Man får bara inte låsa fast sig vid en metod och tro att det är den enda användbara. Den metod du nyss förkastade kan ju faktiskt råka vara en bra väg, men det beror helt på bilden du skall utgå från.
Men eftersom du tydligen redan är på det klara med vilken väg till den svartvita bilden som är den rätta så undrar jag varför du överhuvudtaget ställde frågan.
cakon
Aktiv medlem
Tror inte att det är så enkelt att dra ner färgen från 100 % till 0 %.
Jag har läst någonstans steg i hur man gör för det måste bli bra!
så bra att Herb Rits skulle säga "WOOOW"
Det finns många sätt att göra en bild svartvit. Enklaste sättet är att göra som i länken att välja "tunna ut". Det finns ju även ett sätt att genom kanalen ljushet konvertera bilden. (Bild - läge - labfärg. Markera fliken kanaler och markera kanalen ljushet. välj sedan bild - läge - gråskala, klicka ok. välj bild - läge - RGB) Eftersom bilden normalt blir lite blek med denna metod så kan man t.ex. duplicera lagret och välja t.ex. blandningsläget "multiplicera". Sedan kan man styra med opaciteten. Men som sagt det finns en mängd olika sätt och det hänger mycket på bilden vilket sätt man vill använda.
Justeringslagret Svartvit finns väl inte i PS CS? Därför är ovanstående exempel bra att ta till.
Poker
Aktiv medlem
Instämmer i vad Joel. S skrev. Men det finns även andra vägar till ett bra resultat. Däremot är det svårt att säga vilken som är den rätta vägen.
Jag är bra på photoshop och har jobbat med ps i många år.
dock har jag aldrig gjort en svartvit bild.
Eftersom denna skall bli en jätteförstoring och i canvas och kosta tusentals kronor får det helt enkelt inte bli en platt svart vitbild.
Hade jag vetat hur hade jag aldrig ställt frågan.
Vissa nöjer sig med en medioker bild medans andra bara nöjer sig med lite "sisådär"
OFFTOPIC: var in till en lokal firma som printar ut bl,a, canvas, de 4 A4 bilderna jag fick var platta, blaskiga och det svarta så ut som lila.
Svensson hade sagt "åhh vad fina.."
Jag blev jävligt förbannad när jag öppnade kuvertet, tidbrist gjorde att jag inte kollade på plats.
Ok..svart vit.
Killen ovanför mitt inlägg kom med en bra idé, skall prova detta.
Men...jag skulle ju kunna maila bilden till er och så gör ni "er" perfekta svartvita bild?
Behöver jag nämna att det är min avlidne 3 veckors baby?
Kanske därför jag vill ha den så perfekt?
Torparfarsan
Avslutat medlemskap
Varför inte gå tillbaka till firman och reklamera bilderna? Det kan ju mycket väl vara så att det är de som har misslyckats. Men det kan ju även vara så att det finns ett färgstick i bilden som du har missat. Det är lätt gjort att det slinker med ett stick om man inte tar bort all färginformation.
Jag tar bort all färginformation när jag kommit dithän att jag är nöjd med resultatet för att slippa att det blir ett färgstick vid utskriften.
Brukar göra några olika konverteringar och sedan välja den som blev bäst. Att bara byta från färg till sv/v ser jag inte som en acceptabel metod annat som en ren nödutgång. Blir sällan bra. Att använda justeringslager med kanalblandaren ger i vissa fall ett bra resultat. I andra fall justeringslager svartvitomvandling (kräver CS3) ger ofta ett bra resultat. Båda metoderna är lite pilliga men det ger resultat. Ibland så kan det vara så att man får tillgripa olika metoder för olika delar av bilden.
I Kamera&Bild nr 8/2007 fanns det en artikel som just visade hur man kan jobba för att få ett bra sv/v-resultat från en färgbild. Där jobbades det med kanaler och kurvor i en rad lager innan bilden blev klar. Kolla på närmaste bibliotek om de har något ex i sina gömmor. Kanske kan den artikeln ge en del ledtrådar.
Det är som sagt inte det lättaste att få till en riktigt bra svartvit bild från en färgbild. I synnerhet inte när man vill att det skall vara så nära det perfekta man kan komma. Och du har ju verkligen en anledning till att få till det BRA. Hoppas att det går vägen. Ge bara inte upp.
Jag tar bort all färginformation när jag kommit dithän att jag är nöjd med resultatet för att slippa att det blir ett färgstick vid utskriften.
Brukar göra några olika konverteringar och sedan välja den som blev bäst. Att bara byta från färg till sv/v ser jag inte som en acceptabel metod annat som en ren nödutgång. Blir sällan bra. Att använda justeringslager med kanalblandaren ger i vissa fall ett bra resultat. I andra fall justeringslager svartvitomvandling (kräver CS3) ger ofta ett bra resultat. Båda metoderna är lite pilliga men det ger resultat. Ibland så kan det vara så att man får tillgripa olika metoder för olika delar av bilden.
I Kamera&Bild nr 8/2007 fanns det en artikel som just visade hur man kan jobba för att få ett bra sv/v-resultat från en färgbild. Där jobbades det med kanaler och kurvor i en rad lager innan bilden blev klar. Kolla på närmaste bibliotek om de har något ex i sina gömmor. Kanske kan den artikeln ge en del ledtrådar.
Det är som sagt inte det lättaste att få till en riktigt bra svartvit bild från en färgbild. I synnerhet inte när man vill att det skall vara så nära det perfekta man kan komma. Och du har ju verkligen en anledning till att få till det BRA. Hoppas att det går vägen. Ge bara inte upp.
Poker
Aktiv medlem
Varför inte gå tillbaka till firman och reklamera bilderna? Det kan ju mycket väl vara så att det är de som har misslyckats. Men det kan ju även vara så att det finns ett färgstick i bilden som du har missat. Det är lätt gjort att det slinker med ett stick om man inte tar bort all färginformation.
självklart går jag tillbaka med bilderna och en ny chans lär dom inte få, jag menar.. en glasfirma som gör detta på ibland?
numera och som alltid får proprint mitt förtroende, de som skulle få bilden i gåva får vänta men men då blir resultatet bra.
Det och deras färgprofil gör att inget kan misslyckas.
Tack. skall genast leta efter detta, har jag tur finns kanske artikeln att köpa via nätet.
Det finns ingen genväg till bra bilder, bara senvägar, så är det!
Jag är för övrigt perfektionist själv, klarar jag inte av jobbet låter jag bli!
iBoat
Aktiv medlem
Jag har inte lusläst hela tråden men OM du har Photoshop CS3 så finns en funktion för svartvita bilder som är riktigt bra. Den påminner om sättet att jobba med färgfilter vid fotografering med svartvit film. Då satte man ett rött eller orange filter framför linsen på att få en blå himmel att bli djupare och mer kontrastrik etc. I CS3 får man möjligheten att använda alla "färgfilter" på en gång för olika delar av bilden.
Funktionen ligger under Image/Adjustment/Black & White.
Att låta bilden ligga kvar i RGB (rättare sagt CMYK) är en stor risk. Få skrivare är så välkalibrerade att de kan producera en neutral Sv/v bild. Å andra sidan får man en fylligare svärta om man låter alla färgerna hänga med.
Funktionen ligger under Image/Adjustment/Black & White.
Att låta bilden ligga kvar i RGB (rättare sagt CMYK) är en stor risk. Få skrivare är så välkalibrerade att de kan producera en neutral Sv/v bild. Å andra sidan får man en fylligare svärta om man låter alla färgerna hänga med.
Senast ändrad:
cakon
Aktiv medlem
Undrar om det är denna artikeln?I Kamera&Bild nr 8/2007 fanns det en artikel som just visade hur man kan jobba för att få ett bra sv/v-resultat från en färgbild.
http://www.kamerabild.se/artikel/svartvitt_ar_enkelt_i_det_digitala_morkrummet_080401193655-143.html
Poker
Aktiv medlem
Undrar om det är denna artikeln?
http://www.kamerabild.se/artikel/svartvitt_ar_enkelt_i_det_digitala_morkrummet_080401193655-143.html
har laddat ned nummer 8, 9 Del 1 & 2.
skall bli en intressant läsning.
sen skall detta sitta i mitt primärminne.
Graylingman
Aktiv medlem
moderskeppet.se har en DVD som bara handlar om svartvitt Kanske kan vara nåt?
Poker
Aktiv medlem
moderskeppet.se har en DVD som bara handlar om svartvitt Kanske kan vara nåt?
Känner inte till moderskeppet alls.
Skulle isåfall rekomendera http://webdesignskolan.se/
(jag kom ihåg adressen precis i detta nu)
alfin
Aktiv medlem
På Adobes website kan du hitta denna relativt avancerade metod av John Paul Caponigro:Det finns många metoder och jag är självklart ute efter den bästa. Hur gör man, vilka är stegen i photoshop cs?
http://www.adobe.com/digitalimag/pdfs/phscs2it_bwconv.pdf
Det finns också en action att ladda ner:
http://www.adobe.com/digitalimag/downloads/bw-conversion.atn
Gutta
Aktiv medlem
Jag brukar göra mina bilder sv redan vid framkallning från rawfilen. drar ner färg och mättnad och sedan justerar jag med färgtemperaturkontrollerna... Säkert inte någon jättebra metod men jag tycker det blir bra resultat iallafall. Innan brukade jag använda channel mixern och klicka i monochrome och sedan leka med röd, grön och blå reglagen för önskat resultat. Utan några belägg för det så känns det som det är ung samma sak att göra det jag nämnde först... Annars tycker jag personligen att det viktigaste vid sv är att man inte är rädd för kontrastreglagen. Oavsett om man sedan använder klarhet, kontrast eller kurvor eller en kombination av dem allihopa, så brukar de flesta sv bilder må bra av en regäl dos kontrast. Helst om de ska ut på papper. Men smaken är ju som baken..
Beklagar sorgen. Lycka till med utskriften.
Mvh
Jerka
Edit: En annan sak är att jag tycker det är bra att ha kvar färginformation då jag ofta tycker det passar att lägga på en liten gnutta gul/röd/brun färg ovanpå. För ett varmare intryck. Inte så mycket så det blir sepia eller så utan det ska inte synas...bara uppfattas. Om du förstår vad jag menar...
Beklagar sorgen. Lycka till med utskriften.
Mvh
Jerka
Edit: En annan sak är att jag tycker det är bra att ha kvar färginformation då jag ofta tycker det passar att lägga på en liten gnutta gul/röd/brun färg ovanpå. För ett varmare intryck. Inte så mycket så det blir sepia eller så utan det ska inte synas...bara uppfattas. Om du förstår vad jag menar...