Malin Z
Ny medlem
Jag har, utan större framgång, försökt mig på att fota ytmonterade komponenter för elektronikbranschen. Komponenterna är bara ca 2-3 mm stora. Kameran jag använder är en Canon EOS20D och till den använder jag mig av ett standardobjektiv (EF-S 17-85/4-5,6) och mellanringar.
Nu blir bilderna väldigt brusiga pga ljusbrist. Vad kan man göra för att förhindra det?
En del föreslår Makroobjektiv medan andra säger att det är samma ljusförlust med dem.
Någon föreslår ett fast 50 mm objektiv i kombination med en försättslins och en mellanring.
Har ni några tips om vad som ger bästa bilden?
Finns det förstoringslinser? Kan det funka?
Jag vill förvarna om att jag inte är helt insatt i alla fackbegrepp inom foto, jag är mer "testa, gör om och testa igen" det brukar funka bra för mig.
MYCKET tacksam för tips!
Nu blir bilderna väldigt brusiga pga ljusbrist. Vad kan man göra för att förhindra det?
En del föreslår Makroobjektiv medan andra säger att det är samma ljusförlust med dem.
Någon föreslår ett fast 50 mm objektiv i kombination med en försättslins och en mellanring.
Har ni några tips om vad som ger bästa bilden?
Finns det förstoringslinser? Kan det funka?
Jag vill förvarna om att jag inte är helt insatt i alla fackbegrepp inom foto, jag är mer "testa, gör om och testa igen" det brukar funka bra för mig.
MYCKET tacksam för tips!