Annons

Objektiv för millimeterstora objekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malin Z

Ny medlem
Jag har, utan större framgång, försökt mig på att fota ytmonterade komponenter för elektronikbranschen. Komponenterna är bara ca 2-3 mm stora. Kameran jag använder är en Canon EOS20D och till den använder jag mig av ett standardobjektiv (EF-S 17-85/4-5,6) och mellanringar.

Nu blir bilderna väldigt brusiga pga ljusbrist. Vad kan man göra för att förhindra det?
En del föreslår Makroobjektiv medan andra säger att det är samma ljusförlust med dem.
Någon föreslår ett fast 50 mm objektiv i kombination med en försättslins och en mellanring.

Har ni några tips om vad som ger bästa bilden?
Finns det förstoringslinser? Kan det funka?

Jag vill förvarna om att jag inte är helt insatt i alla fackbegrepp inom foto, jag är mer "testa, gör om och testa igen" det brukar funka bra för mig.

MYCKET tacksam för tips!

Vrid ner iso:n och använd stativ så du kan köra på längre tider så borde det funka. Kretskorten ligger väl still så långa tider borde inte vara ngt problem.

Jag plåtar också komponenter och kör då "Jörgens metod" med stativ och låg ISO. Jag ville komma ännu närmre så försättslinser införskaffades. Resultatet blev närmare utan ljusförlust men med ganska stora kromatiska fel. Med andra ord ska man inte snåla utan köpa dyra sådana för att lyckas.
Har på senare tid även testat med min privata kamera + Tamron 90 macro med bra resultat.
Som jag ser det så är ljuset det största problemet eftersom det blir väldigt lätt reflexer både här och där. Ett allt för mjukt ljus ger däremot för lite reflexer och då syns detaljerna/lödningarna sämre. Efter mycket trixande med lampor och bouncers så har det blivit vanliga takbelysningen och stativ som gäller. I det fallet spelar det ingen roll om man använder försättslinser eller mellanringar men eftersom jag plåtar annat med, och då på fri hand så blev försättslinserna med sin obefintliga ljusförlust bäst för mig.

Det är väl sådan här jobb som en ringblixt är till för, väl? Den är ju gjord för att få en skuggfri belysning av små föremål.

Exempel: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2356A003

Per.

Ringblixt funkar säkert till riktigt nära bilder men om man går lite längre ifrån så blir reflexerna ganska så störande. (tycker jag) Annars så blir ju bilderna väldigt skarpa med blixt. Jag ska nog ta och prova imorgon med två blixtar från vardera hållet. Återkommer...

En del föreslår Makroobjektiv medan andra säger att det är samma ljusförlust med dem.
Knappast!! Ett makroobjektiv med största bländare 2,8 är alltid mycket ljusstarkare än ett kitobjektiv med mellanringar! Jag har fotat hundratals bilder med mellanringar och det går inte att jämföra med en riktig makroglugg på samma dag, (dom hade väl aldrig tillverkats då)ljusförlusterna i mellanringarna blir större. Men som jörgen sa så kan det gå bra med stativ och reflexskärmar & en ficklampa (så har jag fotat döda insekter med bra resultat och en toapappershylsa som mellanring). Lycka till!!!

cyberphoto säljer ring-lampor med lysdioder, borde fungera utmärkt. Tillsammans med ett macro-objektiv blir det perfekt.

Ett utdrag motsvarande brännvidden ger en ljusförlust på två steg, för ett symmetriskt objektiv.
Halva brännvidden ger drygt ett steg.

Detta innebär alltså att om man tar ett 50 mm objektiv, ställer det på oändligt och sätter på en 25 mm mellanring förlorar man drygt ett bländarsteg i ljusstyrka.

För ett modernt makroobjektiv, som ju direkt kan fokusera till skala 1:1, är det inte så enkelt. Ljusförlusten beror inte bara på utdraget, då dessa objektiv ofta har flytande linselement, vilket gör att linsernas inbördes lägen ändras vid fokuseringen. Att beräkna ljusförlusten låter sig då oftast inte göras av någon med mindre kännedom om optikens uppförande än tillverkaren. Däremot kan man ju lätt mäta med kamerans exponeringsmätare.

Tack för ert engagemang i mina funderingar. Jag hade inte väntat mig så snabb respons!

Stativ och låg ISO har jag alltid, likaså fjärrutlösare för att minimera skakningar. Men det är inte tillräckligt.

Ringblixten verkar vara intressant, skulle kanske fungera för mig.
Idag fotar jag på riktigt nära håll (2-5 cm) så reflexer på komponenterna torde nog inte bli något problem.

Finns det någon som vet om förstoringslinser kan vara något för mig?
De bör väl förstora motivet som ett förstoringsglas vilket innebär att jag inte behöver gå lika nära för att få en lika stor bild ==> mindre ljusproblem...eller?

Eftersom jag fotar åt ett företag så är kostnaden inget större problem.

Ta en titt på denna, då kommer du ifrån motivet mycket mer än med försättslinser och kan ljussätta med nästan vad du vill:
Sigma EX 180/3,5 HSM DG Macro till Canon AF

Tack för ert engagemang i mina funderingar. Jag hade inte väntat mig så snabb respons!

Stativ och låg ISO har jag alltid, likaså fjärrutlösare för att minimera skakningar. Men det är inte tillräckligt.

Ringblixten verkar vara intressant, skulle kanske fungera för mig.
Idag fotar jag på riktigt nära håll (2-5 cm) så reflexer på komponenterna torde nog inte bli något problem.

Finns det någon som vet om förstoringslinser kan vara något för mig?
De bör väl förstora motivet som ett förstoringsglas vilket innebär att jag inte behöver gå lika nära för att få en lika stor bild ==> mindre ljusproblem...eller?

Eftersom jag fotar åt ett företag så är kostnaden inget större problem.

Försättslinser är kompromisser, precis som mellanringar. Är det ett företag som är med i bilden är det ju förmodligen viktigt med kvaliteten, och då tycker jag inte att du ska kompromissa.
Be om pengar till ett macro-objektiv (100mm eller mer) och en ring-belysning eller en ringblixt (bättre än ringbelysning).

Har du mellanringar är försättslinser inget för dig.
Du verkar ha den utrustning som krävs men det verkar brista nånstans på vägen.
Har du lågt iso borde brus inte vara något problem.

Exponerar du rätt?

Samma tanke som Jörgen, har du låga ISO och stativ ska inte brus vara något problem - om det inte är så att du underexponerar och trycker upp nivåerna i efterhand.

Ett utdrag motsvarande brännvidden ger en ljusförlust på två steg, för ett symmetriskt objektiv.
Halva brännvidden ger drygt ett steg.

Detta innebär alltså att om man tar ett 50 mm objektiv, ställer det på oändligt och sätter på en 25 mm mellanring förlorar man drygt ett bländarsteg i ljusstyrka.

Jag tror dig, men behöver hjälp att övertyga min intuition. Bländarvärdet definieras ju som brännvidd dividerat med linsöppning. Vilken har vi ändrat med mellanringarna? Eftersom bländaröppningen (vi förlänger bara objektivet) inte ändras, måste det vara brännvidden. Är det så? Eller är detta resonemang en tankevurpa?

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto