Annons

Bildvisning föredrag, programval

Produkter
(logga in för att koppla)

vannar

Medlem
Jag ska hålla ett föredrag med bildvisning och jag behöver ett bildvisningsprogram som jag kan använda under föredraget.

Det jag behöver är ett program som själv låter mig bläddra fram och tillbaka bland bilderna samt lägga in text på vissa platser.

Jag inser att jag i princip beskriver powerpoint,men det känns om att det inte är optimalt i bidkvalitetshänseende.

Lightroom hade fungerat om man hade kunnat bläddra fra och tillbaka med fadning samt att den inte byter bild själv efter en tidsrymd.

Förslag på program som kan tänkas ha dom egenskaper jag beskriver?

/Jonas

Jag har provat att söka efter lämplig tråd med hjälp av sökfunktionen men ej hittat något svar där.

Jag ska hålla ett föredrag med bildvisning och jag behöver ett bildvisningsprogram som jag kan använda under föredraget.

Det jag behöver är ett program som själv låter mig bläddra fram och tillbaka bland bilderna samt lägga in text på vissa platser.

Jag inser att jag i princip beskriver powerpoint,men det känns om att det inte är optimalt i bidkvalitetshänseende.

Lightroom hade fungerat om man hade kunnat bläddra fra och tillbaka med fadning samt att den inte byter bild själv efter en tidsrymd.

/Jonas

Jag har provat att söka efter lämplig tråd med hjälp av sökfunktionen men ej hittat något svar där.

OM du råkar köra Mac kan du använda iDVD eller iMovie för att skapa bläddringsbara bildspel. Har aldrig sett något lika smidigt i Windowsvärlden, men det kanske finns?

/Jonas

Du kan testa jAlbum. Gratis att ladda ner och använda. Det går ganska fort att komma igång. http://jalbum.net/

/FW

Går det att lägga in text?

Kan iofs skriva direkt i bilden men det hade varit fint att slippa...

Jag rekommenderar FastStone Image Viewer som vanligt. Finns att hämta på faststone.org, använd site 2 för nedladdning, enklast så. Gratis för privat användning.

Det här programmet funkar bra om du inte behöver lägga in texten under pågående föredrag utan kan göra det i förväg.

Använd funktionen Contact sheet builder, avpassa bildstorleken med de verktyg som finns där, du behöver inte göra det i förväg, välj lämplig bakgrundsfärg och textfärg, skriv in din text som footer.

Du kan sedan spara en mall med dina inställningar.

Annars kan du skapa särskilda "textbilder" i programmet och lägga in mellan bilderna och visa rätt av ur en mapp. Beroende på hur du ställer in programmet så kör du fram eller back med knappar, mushjul, piltangenter. Jag brukar ha mushjulet till att kunna zooma in bilden med vilket går utmärkt om det är en högupplöst bild. Man kan sedan om det är nödvändigt låsa det här i en slideshow eller som en pdf-fil. I det senare fallet kör man det i helskärmsläge i A reader.
Bockar du i rätt ruta så läser programmet ICC oxo om det är jpg eller tiff. Programmet behöver dock enligt min mening ställas in ordentligt och gråas till. Jag har använt programmet i många år och har skrivit ner mina inställningar i en textfil som jag kan skicka till dej om du är intresserad. kontakta mej via FS mailfunktion i så fall

/Jonas

Har du Photoshop så gör Bridge allt det du önskar, Bridge är ett fantastiskt program när man vant sig att arbeta med det. Du kan använda ilka varianter av fade samt styra bläddringen manuellt eller tidsstyrt m.m

Tack för alla tips! en sista fråga.

Ska jag spara bilderna i samma upplösning som projektorn har eller är det bättre att låta dom vara highres och låta programmet skala ner dom?

/J

Tack för alla tips! en sista fråga.

Ska jag spara bilderna i samma upplösning som projektorn har eller är det bättre att låta dom vara highres och låta programmet skala ner dom?

/J

Jag har sparat ner bilderna i den upplösningen jag vill ha dem, uppskärpta och klara. Vet inte hur bra programmets egen skalning och skärpa fungerar, bättre att ha det klart så jag har kontroll på resultatet.

/FW

http://www.xnview.com/

Gratis, visar bilder och kan skapa bildspel (Slideshow i menyn).
Jag har testat och det fungerar bättre än de flesta programmen som kostar pengar.

Du kan välja att behålla orginalstorleken på bilderna så blir de exakt så som du har gjort dem i bildbhenadlingsprogrammet.

ANNONS
Götaplatsens Foto