Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-200/2.8 fungerar inte med Canon!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bahamas

Ny medlem
Jag hade läst att det fanns problem med Sigma 70-200/2,8 EX DG Makro HSM II tillsammans med Canon men tänkte att det måste vara vissa exemplar som har problemet så jag skaffade ett ändå till min 40D.

Jag upptäckte snabbt att det inte fokuserade riktigt bra och gjorde ett test som tydligt visade att objektivet led av "frontfokus". Alltså punkten jag fokuserade på hamnade utanför skärpedjupet som hamnar mellan denna punkt och kameran. Knappt en centimeter från fokuspunkten var det skarpt. Det kan låta lite, men med ett så bra objektiv får man kort skärpedjup och får man inte skärpa där man siktar blir det inga bra bilder. Vid manuell fokus blev bilderna skarpa och fina så själva optiken var det inget fel på. Jag testade nu mina andra två objektiv (Canon) och såg att de fokuserar fint kring fokuspunkten.

Som tur var köpte jag objektivet på Scandinavian Photo där de är mycket hjälpsamma och vill ha nöjda kunder. De bytte direkt ut objektivet mot ett annat exemplar de hade i lager. Detta objektiv var bättre men inte heller bra. Jag fick byta ytterligare en gång med samma trista resultat. Så idag fick jag komma in i butiken och testa hela deras lager av dessa objektiv. Otroligt nog var det samma fel på ALLA dessa fem objektiv! Vi testade även med en annan Canon 40D de hade i butiken och fick samma resultat med det huset.

Jag fick lämna tillbaka objektivet med pengarna tillbaka så problemet blev löst för mig, men jag tycker det är så märkligt! Har fler haft detta problem men fått det löst? Jag har hört att man kan lämna in kamera och objektiv för justering, men då förstör jag ju inställningarna för mina andra objektiv som fokuserar bra så det vill jag inte göra. Jag fick även testa motsvarande objektiv från Tamron, men på det objektivet fungerade inte autofokusen alls. Det var antagligen ett defekt exemplar och de hade inget annat att testa men det kändes inte som ett roligt alternativ. Kan någon rekommendera Tamron eller något annat? Det enda objektivet som var riktigt bra var naturligtvis det dyraste (Canon 70-200/2.8L IS).

Just nu känns Canon 70-200/2.8L utan IS som det enda riktiga alternativet, men det är nästan dubbla priset och jag är faktiskt bara en glad amatör som fotograferar för nöjes skull. Så en Canon 70-200/4L utan IS är kanske det realistiska valet, men jag är rädd att jag kommer sakna ljusstyrkan för mycket.

Dagens i-landsproblem, men har ni något tips?

Just nu känns Canon 70-200/2.8L utan IS som det enda riktiga alternativet, men det är nästan dubbla priset och jag är faktiskt bara en glad amatör som fotograferar för nöjes skull. Så en Canon 70-200/4L utan IS är kanske det realistiska valet, men jag är rädd att jag kommer sakna ljusstyrkan för mycket.

Dagens i-landsproblem, men har ni något tips?

Tipset är att bita i det sura äpplet någon månad till och sedan köpa ett EF 70-200/4L IS, det är ett fantastiskt bra objektiv och du kommer inte att sakna f/2.8.

Tack, ska ta mig en funderare på det! Men är det inte bättre att i så fall välja 2.8an utan IS för ungefär samma pris 4an med IS? IS kan kompensera för dåligt ljusinsläpp men ger aldrig samma skärpedjup.

UV-filteret kan ha varit orsaken till dina focusproblem . Vissa filter, kamera och objektivkomnationer ger dessa problem. Det första man ALLTID skall teta om man har front eller backfocus att testa utan filtret - fungerar det bra utan så är det bara att köpa ett bättre filter. Det finns givetvis andra orsaker,men säkert 30% av de som har dessa problem så härstammar dem ifrån uv-filtret.

UV-filteret kan ha varit orsaken till dina focusproblem . Vissa filter, kamera och objektivkomnationer ger dessa problem. Det första man ALLTID skall teta om man har front eller backfocus att testa utan filtret - fungerar det bra utan så är det bara att köpa ett bättre filter. Det finns givetvis andra orsaker,men säkert 30% av de som har dessa problem så härstammar dem ifrån uv-filtret.

Bra tips! Men alla testerna gjordes utan UV-filter, hade varit underbart om problemet suttit där...

Tipset är att bita i det sura äpplet någon månad till och sedan köpa ett EF 70-200/4L IS, det är ett fantastiskt bra objektiv och du kommer inte att sakna f/2.8.
Som att det skulle hjälpa, jag fick lämna in min 40D tillsammans med ett EF 70-200L 2.8 IS, ett EF-S 17-55 2.8 IS samt mitt 24-70 2.8L.
Om man är petig med skärpan (många kollar aldrig upp detta) så är man nog oftast tvingad att lämna in sakerna för kalibrering. Med ett sigma så måste du i så fall skicka husettill canon och se til latt det är enl referens, och sedan skicka hus och sigmaobjektiv till (kommer inte ihåg nu var)
Jeppe, menar du att Canons objektiv oftast är perfekta vid köp?

Jag hade exkat samma problem med mitt sigma 70-200/2.8 + 40d men jag skickade in sigmat tlii Tura S som justerade objektivet (inte huset) så fokuserar den nu utmärkt.

Jag har hört att man kan lämna in kamera och objektiv för justering, men då förstör jag ju inställningarna för mina andra objektiv som fokuserar bra så det vill jag inte göra.

Optik är som bekant mekaniskt och med det finns risken att toleranserna vandrar med tiden (trist om det är felkalibrerat från fabrik dock), så på Nikon gäller justeringen per objektiv. Är du säker på att det inte är lika för Canon? Hör med supporten. Det är mitt tips.

Jag kanske inte förklarade tillräckligt bra.
Innan Canon kollar att ditt objektiv fokuserar rätt med DIN kamera så kollar dom alltså att din kamera inte är felkalibrerad. Det är ju lönlöst att justera alla objektiv att stämma mot en felkalibrerad kamera. Därför är det bra att börja med kameran, sedan justera ev. optik.
Det var därför jag tipsade om att skicka in kamera och optik till Tura (om man har Sigma-optik). Självklart så rör inte Tura husets kalibrering utan ser till att ditt objektiv kommer stämma med ditt nykalibrerade Canon-hus.

Jeppe, menar du att Canons objektiv oftast är perfekta vid köp?

Nej, men betydligt oftare än pirater. Jag är petig med skärpan och har inte haft ett enda Canon-objektiv eller kamerahus som behövts kalibreras (och ja, jag har haft en hel del). Däremot är det nog fler kamerahus som behöver justeras. Eller kanske rättare sagt, fler objektiv som behöver justeras mot användarens kamerahus, vilket kan få komplikationer när man byter hus.

Jag tror dessutom att det finns en del som tror att utrustningen inte fokuserar rätt och lämnar in för kalibrering, trots att det egentligen inte behövs. Kanske mycket pga felaktig kännedom om hur AF-systemet fungerar.

Jag tror dessutom att det finns en del som tror att utrustningen inte fokuserar rätt och lämnar in för kalibrering, trots att det egentligen inte behövs. Kanske mycket pga felaktig kännedom om hur AF-systemet fungerar.

Så kan det vara, men jag har bett att få veta hur väl det stämde innan kalibrering, och på mina prylar var det inget vidare. Det märktes skillnad direkt efteråt.
Jag har testat mot kalibreringschart och tändsticksaskar uppställda förskjutna i djupled med en asks mellanrum.

ANNONS
Götaplatsens Foto