Annons

Grått blir rosa/magenta

Produkter
(logga in för att koppla)

virreslirre

Medlem
Hej!

jag håller på och plottar ut stora bilder med en hp-plotter.
formatet är A1 och pappret är ett väldigt enkelt rullpapper men med helt ok kvalitet.
det jag plottar är en presentation av ett skolprojekt. dvs det är ett gäng montage och planer som är colorerade.
problemet är att allt grått jag skriver ut blir svagt rosa/magenta-tonat.

jag har funderat lite på vad det beror på. det här är vad jag tror -
färgrymden - jag jobbar i rgb och inte cmyk.
skrivaren - den kanske måste hårdvarukalibreras.

det är två av mina gissningar..
det innebär ett ganska stort problem för mig eftersom det ser ruskigt oproffsigt ut + att jag vet att skrivaren är en ganska exclusiv sak som är mer än kapabel att skriva ut grått på ett bra sätt.

har ni några tips om hur jag kan lösa det här?
tack på förhand / Victor

Har en kalibrerad skärm? Om inte så kan det ju vara så att du ser en helt OK bild på skärmen när den egentligen har ett inneboende färgstick.

Ingen kedja är starkare än den svagaste länken och en dåligt kalibrerad eller okalibrerad skärm kan man med ganska stor säkerhet klassa som den svaga länken.

hmm

ja, så är det såklart. men, jag har inget annat än svart i det gråa. det är nämligen en helt svart (0,0,0) som opaciteten är nedragen på som ligger över en helt vit, 255,255,255..

ja..

jag tror det i alla fall. man kanske ska pröva någon annan men det hela är ju rätt knepigt om man inte har en sån där spektrometer eller vad det heter..
det är inga andra färger som blir fel, bara grått. Om det hade varit profilen så borde väl allt vara lite förskjutet?

Du är inte ensam om att brottas med det problemet. Åtskilla större printrar med Eco-solvent, Mild-solvent och Solventbläck ger också magentastick i gråskalorna.

En förutsättning är att ha korrekta skrivarprofiler för det material du printar på och att printern är korrekt injusterad.

ah

okej, så det är justering plus dubbelcheckning av profilerna som gäller.

tusen tack för hjälpen allihopa! nu är det dags att justera och provprinta utav bara fan med andra ord.

/ Victor

Jag hade länge samma problem dock inte på samma skrivare men ändå..

I skrivar-inställningarna hade jag någon gång ändrat så att Photoshop skulle bestämma färgerna... jag tänkte att det nog blir rätt..men så var ju inte fallet.

Sen den dag jag ändrade så att skrivaren fick bestämma färgerna så blir allting exakt som jag ser det på min kalibrerade skärm. Fantastiskt!

Jag hade länge samma problem dock inte på samma skrivare men ändå..

I skrivar-inställningarna hade jag någon gång ändrat så att Photoshop skulle bestämma färgerna... jag tänkte att det nog blir rätt..men så var ju inte fallet.

Sen den dag jag ändrade så att skrivaren fick bestämma färgerna så blir allting exakt som jag ser det på min kalibrerade skärm. Fantastiskt!

Då har du inte stängt av färghanteringen i drivrutinen. Resultatet du får när du använder funktionen Photoshop bestämmer färgerna och sedan väljer skrivarprofilen och därpå avaktiverar färghanteringen i drivrutinen ska ge samma resultat för neutrala färger som om du väljer att låta skrivaren bestämma färger i Photoshop och sedan använder profilen i skrivardrivrutinen istället.

En nackdel med att göra som du gör är att när den går över till drivrutinen konverteras den till sRGB om du använder Windows. Sedan konverteras den till skrivarprofilen.

En orsak till färgstick med en sådan här skrivare kan vara att man ser bilden i ett betraktningsljus som inte profilen är byggd för. De allra flesta använder bara profiler avsedda för dagsljus, jag tar fram en profil för dagsljus, en för glödlampsljus och en för lysrör.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto