Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

400/2,8 Med ett 50d hus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Begär serienumret av honom och sök på numret på internet.
Drar han öronen åt sig så är det säkert stulet.

Om du ser tidigare i tråden så ser du att han har gett mig ett serie nr men jag får inte ihop det.Efter som han inte hade objektivet hemma hos sig så fick jag aldrig bokstäverna som är innan serie nr..
Vart kan man söka på serie nr om det är stulet?

Tack för att ni är så hjälpsamma

Serienummret har inga bokstäver. Det nummret som börjar med några bokstäver tillverknings-nummret där du kan se hur gammalt objektivet är. Det är bokstäverna man ser det på.
Och där finns inget ställe där du kan se alla stulna objektiv

Det finns inget ställe där man kan söka.

Men om ngn har matat in serienumret på internet, hur stor är sannolikheten att just det numret finns på 10 000 hemsidor?
Inte så stor och om du dessutom lägger till Canon så minskar urvalet till kanske 10 sidor.

Men det förutsätter att ngn har skrivit om det ngnstans.
Fotosidan, photozone, apug osv

Det kan vara värt att lägga ngra minuter på det.

Han har ringt mig och jag får köpa det???? Det är lika med att det har varit 2st och tittat på det men har dragit sig ur??? SKUMT. Sen så frågade jag om jag fick komma och kolla på det ,Visst men problemet är att det ligger tydligen på en pantbank. Killen låter väldigt desperat så det här låter inte bra. Vågar man lägga ut annonsen här för att varna andra ,eller får man kanske inte det..

IS står det i annonsen ,När kom det? Finns det olika versioner på det eller har det bara varit en(tänker på om dom har uppgraderat det nån gång)

Det finns inget ställe där man kan söka.

Men om ngn har matat in serienumret på internet, hur stor är sannolikheten att just det numret finns på 10 000 hemsidor?
Inte så stor och om du dessutom lägger till Canon så minskar urvalet till kanske 10 sidor.

Men det förutsätter att ngn har skrivit om det ngnstans.
Fotosidan, photozone, apug osv

Det kan vara värt att lägga ngra minuter på det.

Där finns ju inga stora register över stulna objektiv att söka i på internet. Att bara skriva in nummret i en sökmotor för att hoppas komma till en hemsida som skrivit om det objektivet är ju ganska meningslöst :)
Ett dyrt objektiv som detta träffas man ju som regel och ser på, innan man köper det. Och då träffar man ju säljaren och kan få alla data både på honom och objektivet

Problemet är att jag känner folk som jobbar på pantbanken .Och dom säger till mig att dom ser ibland väldigt skumma versioner hur folk skall göra affärer på olika viss .Där MÅNGA blir lurade långt upp på läktaren. För bedragarna eller vad vi skall kalla dom lär sig allt för att kring gå systemet. Sen kan det va så att den som står bakom disken inte alltid har den kunskapen om just kameror utan kanske bara går på det som typ står i deras listor i datorn osv.

Problemet är att jag känner folk som jobbar på pantbanken .Och dom säger till mig att dom ser ibland väldigt skumma versioner hur folk skall göra affärer på olika viss .Där MÅNGA blir lurade långt upp på läktaren. För bedragarna eller vad vi skall kalla dom lär sig allt för att kring gå systemet. Sen kan det va så att den som står bakom disken inte alltid har den kunskapen om just kameror utan kanske bara går på det som typ står i deras listor i datorn osv.
Pantbanken kan säkert ingenting om kameror.

Det var inte det jag syftade på. Jag syftade på mer på rån.

Där finns ju inga stora register över stulna objektiv att söka i på internet. Att bara skriva in nummret i en sökmotor för att hoppas komma till en hemsida som skrivit om det objektivet är ju ganska meningslöst :)
Ett dyrt objektiv som detta träffas man ju som regel och ser på, innan man köper det. Och då träffar man ju säljaren och kan få alla data både på honom och objektivet
Att det inte finns några register skrev jag ju.

Tycker du inte att det är värt 20 minuters jobb vid datorn?
Om en rättmätig ägare dyker upp och tar tillbaka objektivet så ångrar man nog allt att man inte lade ner de där minutrarna.

Att det inte finns några register skrev jag ju.

Tycker du inte att det är värt 20 minuters jobb vid datorn?
Om en rättmätig ägare dyker upp och tar tillbaka objektivet så ångrar man nog allt att man inte lade ner de där minutrarna.

Nej jag tycker det är meningslöst. Och ingen "rättmätig ägare" kan komma hem och ta tillbaka objektivet han köpt

Och ingen "rättmätig ägare" kan komma hem och ta tillbaka objektivet han köpt
Jo.

Du har rätt i att den rättmätige ägaren inte fysiskt kan kliva över tröskeln utan får gå via korrekta kanaler.
Om det är polis, försäkringsbolag eller advokat vet jag inte.

Men det fungerar inte idag att hävda att man har köpt ngt i god tro som det hette förr.

Jag säger så här. Jag har hittat en killen vill sälja ett 400/2,8 som säger att han har fått det via dödsbo? (om jag uppfattade det rätt) Han själv kan inte så mycket om kamera/objektiv märkte jag. Och det är det som har gjort mig osäker här under veckan som har varit. Men så igår så bestämde jag mig för att åka kolla på det . Men då är det nån som har kommit före som skall komma och kolla på det kl12. Så skulle den killen inte ta det av nån anledning så skulle han ringa mig. Så det är bara att vänta att klockan blir 12. Sen undrar om det inte är bättre att åka till New York och köpa en ny 300/2,8 för ca 30000kr med dagens dollar.

STULET!

En bekant till mig var å kollade på objektivet i lördags. De skriker stulet om det. Inget bakre lock, ingen läderhatt till frontlinsen osv. Det är nog tyvärr en sportfotograf som blivit av med det. Dock är inte serienumret med i nån "stulet-lista" som han sett iaf, men kan väl va stulet utomlands, (resten av utrustningen han sålde är väldigt sliten) 580 -blixten såg ut att var släpad i backen bakom en bil.

25 000kr är nog riktipris för ett 400/2,8 IS i dess usla skick. Annars 50-55000kr skulle jag påstå!

Tillbaks till topic, 50D + 400/2,8 IS är en grym kombination, jag fotade lite fåglar härom månaden med det. Lite tungt på frihand, även om det går kortare fotosessioner, men enbensstativ är att föredra!

Ja det var precis som jag trodde. Det var för bra för att vara sant. Han kontaktade mig efter att din vän hade varit där. Han var väldigt angelägen att jag skulle komma och tittade på det. Men om 2st som har varit där och tittade på det och inte köper det så måste det ju vara nåt skumt. Så jag bestämde mig för att skita i det då. Jag kommer att leta vidare istället.

Så länge så har jag skaffat mig ett 70-200/2,8 IS som jag är svinnöjd med...

ANNONS
Götaplatsens Foto