Annons

Hur man får EF 50/1.4 att hålla.

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt-re

Aktiv medlem
Jag fick ett tips i andra hand efter en bekant som fått AF-motorn lagad på sitt objektiv av tekniken. Slå alltid över objektivet i MF och focusera i bottenläget oändligheten så tål det mycket stryk i väskan sedan.

Med AF inkopplat och fucuserat någonstanns i mitten så GÅR det sönder om du stöter i fronten. Kom ihåg det och låt bli det så håller det länge.

Andrahandsuppgifter, men troligen ligger det något i det. Simma lugnt !

Det låter ju helt absurt. Varför skulle detta i så fall bara gälla på 1.4-gluggen? Alla mina objektiv ligger i AF-läge i väskan - jag skulle alltså ha tappat livslängd på dessa bara för det?

Nä, bullshit säger jag.

Det låter ju helt absurt. Varför skulle detta i så fall bara gälla på 1.4-gluggen? Alla mina objektiv ligger i AF-läge i väskan - jag skulle alltså ha tappat livslängd på dessa bara för det?

Nä, bullshit säger jag.

Bullshit? Det kanske är du som inte förstår dig på mekanik?

Är AF MEKANISKT URKOPPLAD kan inga stötar fortplanta sig till motor och drev, och därmed inte heller skada dem.
Att sedan fokusera i botten skyddar ännu mera.

Ett utmärkt sätt att skydda sin optik.

Sen är jag ganska övertygad om att du inte tappat livslängd.
Antingen går dom sönder eller så håller dom.

Objektivet är felkonstruerat... Många som har haft trasig AF-motor på just detta objektiv, men alla gör som de själva vill....

Personligen gillar jag mitt 50mm/1.4 och är gärna rädd om det...

Det finns ett enklare sätt, - använd optiken varsamt, inte under måttot "så tål det mycket stryk i väskan sedan"!
Ingen optik tål stryk, använd den inte likt en hammare, då blir skärpan lidande!

"Jag fick ett tips i andra hand efter en bekant som fått AF-motorn lagad på sitt objektiv av tekniken."

Måste vara en special version, där optiken lagar sig själv, - framtiden är här!

Canons 50 1,4 har en micromotor, dvs inte en Ringformad USM. Jag vet inte vad de egentliga skillnaderna är. Vet dock att Micromotorn är betydligt känsligare. Canons 50 1,4 skall enligt uppgift vara väldigt känslig mot stötar i fronten.

Mitt EF 50/1.4 går ej att rubba i fokuseringen, inte med AF och manuellt sitter det också fast. Jag upptäckte det när jag plockade upp det efter förvaring i väskan. Någon som vet vad reparation kostar?

Mitt EF 50/1.4 går ej att rubba i fokuseringen, inte med AF och manuellt sitter det också fast. Jag upptäckte det när jag plockade upp det efter förvaring i väskan. Någon som vet vad reparation kostar?
Jag har läst o att någon fick det på ren good will långt efter att garantin gått ut. Anledningen var just att problemet med micromotorn är allmänt känt.

50 1,4 rör sig ut och in i fronten när det fokuserar. Det finns en direkt mekanisk koppling från fronten till fokusmekanismen som har klena drev i plast. Det fick jag lära mig sedan jag kvaddat mitt genom att tappa det från 50 cm höjd.

Det låter helt troligt att man kan koppla bort det om man ställer kameran på MF.

Jag tackar för tipset och hoppas det ska rädda mitt nya.

Jag brukar aldrig vända motljuskyddet på detta objektiv faktiskt utan har det alltid i rättvänt läge, är ju trots allt inte så stort. Och om man vänder det nedåt i väskan så försvinner ju lite plats men samtidigt skyddas det ganska så mkt mer.

Men att koppla MF rån AF hjälper säkert ännu lite till.

Håller med. En 50 mm med rinformad USM som inte kostar skjortan. 50 1,2 har alla önskvärda egenskaper bortsett från priset. men där talas det om ett annat tillverkningsfel som påverkar skärpan vid full glugg och närgräns.

Rätt ska vara rätt. Problemet du åsyftar heter fokusshift och uppstår inte på full glugg. Problemet är att kameran fokuserar på full glugg men att fokusplanet flyttar sig när gluggen sedan bländar ner för att ta bilden. Så om man tar bilden på största öppning får man rätt fokus, men om man tar bilden på en mindre bländare än full glugg så flyttas fokusplanet. Detta uppstår/syns bäst ju närmre närgränsen man kommer. Problemet ska enligt uppgift vara störst runt ca bländare 2-2,8 och nära närgränsen. Större bländare än ca 2 är fokusshiften så liten att den är svår att upptäcka och mindre bländare än ca 2,8 gör att skärpedjupet äter upp fokusshiften. Har själv hittills inte haft några problem med det i praktisk fotografering men jag kan återskapa problemet även med min glugg. För övrigt har jag läst att mer eller mindre alla ljusstarka af-gluggar lider av detta problem. Men Canons 50L lider lite mer än de flesta andra av det...

Med det sagt så instämmer jag i att jag också gärna sett en ny 50/1,4. Gärna då med 50L:s färger, briljans, bakgrundsoskärpa och motljusegenskaper... Hade gärna bytat bländare 1,2 mot en mindre glugg, allt annat lika 50L, men självklart helst utan fokusshift också... ;-)

Mvh
Jerka

Ah, misstänkte det. Förmodligen ger det inget mervärde att pippla, troligen missar man fler fotochanser för att AF inte är på när man sätter på kameran när Tillfället uppenbarar sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto