Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pixel som hängt sig på D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Sitter med en vecka gammal D90. Såg att en pixel lyste glatt vitt på samma ställe på varje bild (tydligt på helt svarta bilder). Antog att detta var en pixel som hakat upp sig som man hört talas om att dom ska kunna. Man är ju inte så sugen på att knalla tillbaka med nya leksaken nu när man fått tag på den...så jag testade lite...och efter att kört en sensorrengöring så verkar det ha försvunnit.
Kan detta stämma? Alltså att en sensorrengöring kan kicka ingång en hängd pixel?

Det var inget damm eller liknande, zommade man kraftigt in på pricken så såg man att det var en pixel som lyste (dess omgivande pixlar hade oxå fått en liten släng av skenet).
Skickar med en bild, 100% storlek. Förstora den 500% så ser man tydligt.

Bilagor

• prick.jpg
    prick.jpg
    12.8 KB · Visningar: 276
Om den bifogade bilden var 100% ska du nog reklamera kameran.
20x23 pixlar var ganska många år sedan man hade på en digitalkamera.

Du skrev faktiskt "Skickar med en bild, 100% storlek."

Men skit samma, det var inte det som var frågan.
Ser definitivt ut som en pixel. Finns nog inte mycket som är så smått, pixlarna runt den lysande pixeln är säkert någon form av utjämningsfunktion i kamerans elektronik för att kanterna inte ska bli för skarpa.

För övrigt har du många riktigt snygga bilder i dina album.

(edit)
Programmeringsbugg från Fotosidan skulle jag tro, när man slänger med en bild förminskas den till en liten fyrkant.
Hmmm, märkligt!

Senast ändrad:
Du skrev faktiskt "Skickar med en bild, 100% storlek."

Men skit samma, det var inte det som var frågan.
Ser definitivt ut som en pixel. Finns nog inte mycket som är så smått, pixlarna runt den lysande pixeln är säkert någon form av utjämningsfunktion i kamerans elektronik för att kanterna inte ska bli för skarpa.

För övrigt har du många riktigt snygga bilder i dina album.

(edit)
Programmeringsbugg från Fotosidan skulle jag tro, när man slänger med en bild förminskas den till en liten fyrkant.
Hmmm, märkligt!

Tack för ett bättre svar, Peter ;)
Och kul att du hittade bilder du gillade.

Så då är det en pixel, och den måste ju ha hängt sig (i "vitt"-läge). Men kan sensorrengöringen ordna det? Nån som vet mer ingående vad som sker under en sensorrengöring? Som jag fattat det så är det bara små vibrationer på sensors som ska skaka av sig damm...fel?

ANNONS
Götaplatsens Foto