Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var får man tag på kemikalier för Cyanotypi???

Produkter
(logga in för att koppla)

OlliR

Aktiv medlem
Jag har googlat, altavistat och sökt men hittar inte ett enda ställe i Sverige där man kan köpa kemikalier för Cyanotypi. Helst skulle jag vilja köpa färdigblandat men kan även tänka mig att köpa ingredienserna och blanda själv. Men var får man tag på det???

Senast ändrad:
Cyanotypie

Jag har googlat, altavistat och sökt men hittar inte ett enda ställe i Sverige där man kan köpa kemikalier för Cyanotypi. Helst skulle jag vilja köpa färdigblandat men kan även tänka mig att köpa ingredienserna och blanda själv. Men var får man tag på det???

Hej Olli!
Om du går in på www.ebay.de /Tyskland/och sedan vidare till "kategorie":Foto&Camcorder där öppnar du "Labor", slå in CYANOTYPIE i sökrutan så kommer du till Chemikalien & Papiere.Där kan du köpa SET FÜR DIE CYANOTYPIE.Firman bakom denna ebay annons Stark's Alternative Photography säljer över hela världen.Billigt eller ej, det avgör du.Du måste vara registrerad på ebay för att kunna köpa, men det vet du kanske redan.Pay Pal tar några % på alla köp som går via dom.Jag själv köper en del på Tyska ebay och betalar via min svensk bank och det är utan extra kosnad och fungerar utan problem.

Mvh
Rolf

www.silverprint.co.uk och länken "alt proc" eller "Chemicals"

Hej Liza!
Ja, Silverprint är ett företag som man tidigare kunnat köpa kemi av men som genom dom nya regler som gäller för utförsel från UK tyvärr inte säljer utanför UK. Under FAQ på deras hemsida finns följande:
"We regret we are unable to send chemicals, both raw chemicals and manufactured products to destinations outside the UK"

God Jul och Gott Nytt År.

Om det är mindre mängder så kan du höra av dig till en teknisk högskola eller gymnasiets kemiavdelning.
Att fråga vänligt kan göra underverk!

Hade totalt missat ang silverprint, sorry.
Jaha då kan man ju alltid köpa av mej till både cyanotypi, gummitryck till en början. Erfarna alt tekkare kan även få köpa mordancagekit. Dock inte förrän efter helgerna

Hej Olli!
Vet inte om du varit inne på Ebay. Kunde vara trevligt att höra hur det gick.

Hej Liza!
Ja,tyvärr är det samma med USA, dom kontakter jag har där för dessa kemier som är lite ovanliga,berättar att USA efter 11 september är mycket hårda med att inte "ta ombord" kemikalier på flyg.Så den vägen är också stängd. Ja alla fotokemi för den delen.

Hej Erik!
Du skriver:"Om det är mindre mängder så kan du höra av dig till en teknisk högskola eller gymnasiets kemiavdelning.
Att fråga vänligt kan göra underverk!".Du kanske inte vill gå ut med vilka som kan ha just denna sympatiska inställning till analoga mörkrums "tokar".

Nå väl alla ni och övriga för den delen, ett gott nytt "mörkrum" på er !
Mvh
Rolf

Detta finns på deras hemsida !

Här hemma kemikalierna från apoteket, tillstånd krävs och det är inget problem att få det men de suger av dig på pengar eller här:
http://www.bostick-sullivan.com/

Detta skriver Bostick-Sullivan på sin hemsida:
"Hazardous Chemicals: Can only be sent within the continental USA. They are charged an additional shipping fee. Hazardous chemicals subject to this fee include: Ammonium dichromate, potassium dichromate, sodium dichromate, hydroquinone crystals, hydrogen peroxide, phosphoric acid, potassium chlorate, potassium hydroxide, potassium permanganate, silver nitrate, sodium hydroxide, sodium sulfide, sulfamic acid. In some cases, small quantities of 30 grams or less can be sent without the additional fee. Due to Federal Regulations, hazardous chemicals may not be returned for any reason."
Så man kan utgå ifrån att även denna väg är stängd !

[...] Så man kan utgå ifrån att även denna väg är stängd !

Om du går in på respektive kemikalie i Bostick & Sullivans produktkatalog kommer du att se att de är märkta med en varning för dessa fraktrestriktioner, den syns dock inte på de färdiga satserna. Vad jag minns är det ingen av dem som ingår i cyanotypi- eller van dyke-recepten heller så det bör gå bra. Du kan ju alltid maila B&S och fråga?

Det finns också en och annan tysk webaffär, jag minns inte vad de heter, men gå in på APUG och leta i forumen där så borde de dyka upp.

Så man kan utgå ifrån att även denna väg är stängd !

Om du har vänner kan de skicka den privat det gör mina vänner och jag har inte ens brydde om varifrån den kommer ifrån.

Men i detta fall värt ett försök med Ebay men om detta är ett företag då är det frågan om de skickar det till Sverige. (tanken faller på situationen i England)

Weekendresa till England eller till Tyskland är inte att förkasta heller! :) Fotografera lite och shoppa lite.:)

Eller några av er går ihop och pröjsa 400 kr till Landstinget eller Länstyrelsen jag vet inte vilket, men apoteket kommer att informera er vart kan man söka det. Sök tillstånd och när ni får det (ta en vecka) då köper ni massor. :)

Ja och en grej till ansökan ska gälla "för hobbybruk".

Senast ändrad:
Ja,ja....

Om du har vänner kan de skicka den privat det gör mina vänner och jag har inte ens brydde om varifrån den kommer ifrån.

Men i detta fall värt ett försök med Ebay men om detta är ett företag då är det frågan om de skickar det till Sverige. (tanken faller på situationen i England)

Weekendresa till England eller till Tyskland är inte att förkasta heller! :) Fotografera lite och shoppa lite.:)

Eller några av er går ihop och pröjsa 400 kr till Landstinget eller Länstyrelsen jag vet inte vilket, men apoteket kommer att informera er vart kan man söka det. Sök tillstånd och när ni får det (ta en vecka) då köper ni massor. :)

Ja och en grej till ansökan ska gälla "för hobbybruk".

Du, Frank eftersom du citerar mig så utgår jag ifrån att ditt sva är riktagt till mig.
1) Vad gäller mina vänner i USA så kommer INGET genom tullen utan man vet vad som finns i paktet. Så är den frågan avklarad för framtiden !

2)Om du läser mina svar till Olli,så vad som gäller fö köp på eBay OCH DÅ Tyskland så är det INGET problem helt oberoende om det är av en privatkund eller ej.Tyskland har inte restriktioner på kemiutförsel, alltså att frakta via lastbil.Vad man oftast gör är att man anger innhåll i paketet.

3)Det låter mycket spänande om du vill utveckla det där om att vända sig till Länstyrelsen eller Landstinget och "Eller några av er går ihop och pröjsa 400 kr" OM VAD är min fråga ? Och söka tillstånd för vad?

Det var kanske inte ....

Om du går in på respektive kemikalie i Bostick & Sullivans produktkatalog kommer du att se att de är märkta med en varning för dessa fraktrestriktioner, den syns dock inte på de färdiga satserna. Vad jag minns är det ingen av dem som ingår i cyanotypi- eller van dyke-recepten heller så det bör gå bra. Du kan ju alltid maila B&S och fråga?

Det finns också en och annan tysk webaffär, jag minns inte vad de heter, men gå in på APUG och leta i forumen där så borde de dyka upp.

Hej Emil!
Nu var det inte jag som undrade var man kan köpa cynaotypi - eller van dyke kemi. Det vet jag redan, Ja,just den tyska webbaffär som du föreslog. Dom säljer dels via eBay-Tyskland, det som jag föreslog Olli dels med en email kontakt.

Nej, nu väntar Kalle och hans vänner! Denna året´s höjdare vill man inte vara utan.
God Jul och ett nytt år !

#### 1
De skriver present på tulldeklarationen och objektiv eller objektivplatta och dylikt. Det kommer alltid genom men så är det en privat packet och kommer inte från nåt företag. Det är skilnad.

#### 2
Det är förbaskat bra att veta!

#### 3
Innan jag har bett mina polare att fixa kemi åt mig pröjsa ja de pengarna till staten för att söka den tillståndet apoteket krävde för att sälja till mig. Det alltså kostade 400 kr och det som krävdes för att köpa kemikalierna för privat fotografisk hobbybruk på apoteket. Allt eftersom de stora (kebo) vill inte snacka med dig som privat person eller sälja lite mindre kvantiteter.

Så om ni är flera som vill köpa kemi här hemma då kan ni gå ihop göra en lista på alla olika varor ni vill ha och hur mycket vill ni inhandla och en av er ta på sig ansvaret för söka tillståndet och sköta inköpet, sedan ni broderligt dela på hela kakan.

Senast ändrad:
#### 1
De skriver present på tulldeklarationen och objektiv eller objektivplatta och dylikt. Det kommer alltid genom men så är det en privat packet och kommer inte från nåt företag. Det är skilnad.
#### 2
Det är förbaskat bra att veta!
#### 3
Innan jag har bett mina polare att fixa kemi åt mig pröjsa ja de pengarna till staten för att söka den tillståndet apoteket krävde för att sälja till mig. Det alltså kostade 400 kr och det som krävdes för att köpa kemikalierna för privat fotografisk hobbybruk på apoteket. Allt eftersom de stora (kebo) vill inte snacka med dig som privat person eller sälja lite mindre kvantiteter.

Så om ni är flera som vill köpa kemi här hemma då kan ni gå ihop göra en lista på alla olika varor ni vill ha och hur mycket vill ni inhandla och en av er ta på sig ansvaret för söka tillståndet och sköta inköpet, sedan ni broderligt dela på hela kakan.

Frank! Ditt svar vet man inte om det är som svar på det jag skrev och det är riktat till mig. Men jag tar risken och svarar.
1) Vad gäller att sända paket från en privatperson i USA till Sverige så är det så att även den går genom tullen. Varje paket SKALL följas av en tulldeklaration alltså att avsändaren anger innehåll. Om man anger felaktigt innehåll så vill jag lova dig att tullen i USA hör av sig till avsändaren.Och vad det blir av det kan du säkert räkna ut.Tullen i USA genomför också skanning av paket för att se att innehållet är lika med tulldeklarationen. Vad gäller tullen i Sverige så tar dom betalt för vad som står på tulldeklaratioen. Att något skulle vara en "gåva" med ett värde spelar ingen roll. Om man anger att innehållet är ett "objektiv eller objektivplatta " så blir tullsatsen den samma oberoende om man köpt denna från BH eller någon kompis sänt den.Och tro inte att svenska tullen är så dumma att dom går på att någon privaperson skulle flera gånger sända som gåva objektiv eller liknade. Dom vet redan att man fuskar med detta i Sverige.

Denna tråds fråga var man kan köpa "köpa kemikalier för Cyanotypi". Jag vet att det billigaste och lagligaste vägen är att köp på det sätt som jag redan tagit upp, via ebay.Om nu inte Photax vill hjälpa till.
Jag peronligen tänker inte fortsätta att argumentera med dig Frank. Jag vill inte utsätta mig för risken att få dom "skottsalvor" som du avlossar mot andra på detta forum.
Så ett gott nytt lungt insändare år på FS önkar jag alla.

Frank! Ditt svar vet man inte om det är som svar på det jag skrev och det är riktat till mig. Men jag tar risken och svarar.
1) Vad gäller att sända paket från en privatperson i USA till Sverige så är det så att även den går genom tullen. Varje paket SKALL följas av en tulldeklaration alltså att avsändaren anger innehåll. Om man anger felaktigt innehåll så vill jag lova dig att tullen i USA hör av sig till avsändaren.Och vad det blir av det kan du säkert räkna ut.Tullen i USA genomför också skanning av paket för att se att innehållet är lika med tulldeklarationen. Vad gäller tullen i Sverige så tar dom betalt för vad som står på tulldeklaratioen. Att något skulle vara en "gåva" med ett värde spelar ingen roll. Om man anger att innehållet är ett "objektiv eller objektivplatta " så blir tullsatsen den samma oberoende om man köpt denna från BH eller någon kompis sänt den.Och tro inte att svenska tullen är så dumma att dom går på att någon privaperson skulle flera gånger sända som gåva objektiv eller liknade. Dom vet redan att man fuskar med detta i Sverige.

Denna tråds fråga var man kan köpa "köpa kemikalier för Cyanotypi". Jag vet att det billigaste och lagligaste vägen är att köp på det sätt som jag redan tagit upp, via ebay.Om nu inte Photax vill hjälpa till.
Jag peronligen tänker inte fortsätta att argumentera med dig Frank. Jag vill inte utsätta mig för risken att få dom "skottsalvor" som du avlossar mot andra på detta forum.

Alltså Rolf, det är min svar till dig.

Det har aldrig har hänt att man stoppade mitt packet förr och hoppas att de kommer inte att göra i fortsättningen heller.
det är riktigt det finns en tuldeklaration men så skriver man present "gift" så vidare "no commersial value" och "lensplate" från privatperson till privatperson. Ingen försäkring heller! Dem kollar aldrig, dessutom verken UPS, USPS eller FEDEX röntga varorna och de har eget tull som verkar inte bry om. Vad skulle i en sånt fall den Svenska tullen gå efter? De måste ha siffror för att göra nåt.

Den ända gången fick jag förtullning när systemet inte funkade var då när jag köpte en 45 kilo tung rörförstärkare till mitt stereo från Hong Kong. Men alltså då var hans misstag. Han skrev present och angav mer än fyrahundra kronor som som värde som är maxbeloppet som du kan ta in utan tull i Europa. Dessutom angav han ett högt försäkringsvärde Då tyckte tullen att det var en tung present :) men jag lyckades nästan att få in det med en överklagande i alla fall fick det hela in för halva priset. tog en månad också innan det blev klart. :)

I vilket fall som helst jag riskerar men så Andrew också men vi bryr oss inte.Sen är det inte varje dag köper jag kemi heller.

Vidare så köper jag CD skivor från Tower records, skickar slutare på reparation, köper böcker och ändå händer det ingeting.

Det gör ingenting om du argumenterar så länge du argumenterar på rätt sätt och kommer inte med en massa skit. För då kommer de salvorna, annars är jag en sjusst grabb det ska du veta.

Förresten det du sa om Tyskland har inte gått förbi utan notis. Det ska jag prova vid nån tillfälle men man handlar billigt i Amerika och frakten från Tyskland verkar vara lika högt som från Amerika.

jag har köpt ett optik där nyligen och betalade 29 Euro för en liten sak som knappt vägde ett kilo.

Alltså Rolf, det är mitt svar till dig.

Det har aldrig hänt att man stoppade mitt packet förr och hoppas att de kommer inte göra det i fortsättningen heller.

Det är riktigt att det finns en tuldeklaration men så skriver man present "gift" så vidare "no commersial value" och "lensplate" och det år från privatperson till privatperson, inget försäkring heller den gör saken bara värre! Då kollar de aldrig, dessutom verken UPS, USPS eller FEDEX skannar varorna och de har eget tull som verkar inte bry sig om. Vad skulle i en sånt fall den Svenska tullen gå efter? De måste ha siffror för att kunna göra nåt eller måste de misstänka nåt olagligt.De helt enkelt hinner inte med det heller det är otroligt stort gränshandel nuförtiden och det var ännu enklare innan 11 september.

Den ända gången fick jag förtullning när systemet inte funkade var då när jag köpte en 45 kilo tung rörförstärkare till mitt stereo från Hong Kong.
Men alltså då var hans säljarens jävla misstag. Han skrev present och angav mer än fyrahundra kronor som är högsta värde som är maxbeloppet som du kan ta in utan tull i Europa. Dessutom angav han ett högt försäkringsvärde! fattar du det? Klart då tyckte tullen att det kostigt och att det var en tung present :) men jag lyckades nästan att få in det med en överklagande i alla fall fick det hela in för halva priset. Tog en månad också innan det blev klart. :)

I vilket fall som helst jag riskerar men inte Andrew men vi bryr oss inte. Sen är det inte varje dag impoterar jag kemi heller.

Vidare så köper jag CD skivor från Tower records, skickar slutare på reparation, köper böcker på Ebay och ändå händer det ingeting.

Det gör ingenting om du argumenterar så länge du argumenterar på rätt sätt och kommer inte med en massa skit. För då kommer de salvorna, annars är jag en sjusst grabb det ska du veta.

Förresten det du sa om Tyskland har inte gått förbi utan notis. Det ska jag prova vid nån tillfälle men man handlar billigt i Amerika och frakten från Tyskland verkar vara lika högt som från Amerika.
Jag har köpt ett optik där nyligen och betalade 29 Euro för en liten sak som knappt vägde ett kilo.

Dessutom reser jag rätt så mycket och har möjlighet att handla också. Det är därför snackade jag om weekendresor:)

frank

Senast ändrad:
Förresten Rolf jag frågade Andrew vart han köper hans och mitt kemi så han svarade så här att runt hörnet där han bor finns en liten kemi affär och där han handlar allt. Nu är detta i LA och runt hörnet ska fattas på följande sätt, cirka två miles. :) och du måste ha bil. :) Det är inget problem att köpa kemi där, de som handlar hos Sullivan är mest folk som bor i landsorten.
Det är samma med film de som handlar hos Freestyle är också landsortsbo.
Större städer är inget problem alls liksom New York eller nåt sånt.

ANNONS
Götaplatsens Foto