Teodorian
Aktiv medlem
Utsnitt högra nedre hörnet:
Bilagor
-
58.3 KB Visningar: 271
Kanske den inte riktigt håller 1,4..?Jag har redan tidigare varit inne på att G-modellen tycks vara lite mindre "ljuskänslig" än D-varianten. Skillnaden är i de flesta fall försumbar men i följande bildexempel krävde G-modellen 1/3 EV mer exponering för samma resultat. I vissa situationer kan mao det nya objektivet vara sämre än det gamla i betydelsen att det förra kräver antingen 1/3 steg längre slutartid eller motsvarande höjning av ISO-talet. Då ökar risken för skakningsoskärpa respektive brus. Här är resultatet vid samma exponering för båda objektiven som var f1.4, 1/50 s och ISO 1000. Upprepade exponeringar gav samma skillnad. Fokus på kattens ansikte.
Orkar ni som testat göra om hela tråden, fast med en jämnförelse av den gamla på f:1,6 mot den nya på f:1,4?Kanske den inte riktigt håller 1,4..?
/K
I de flesta fall är exponeringsskillnaden mindre än 1/3 EV-steg samt att G-modellen ger en något annan tonkurva med lite bättre lokal kontrast, djupare svärta och bättre hantering av högdagrar/motljus.Orkar ni som testat göra om hela tråden, fast med en jämnförelse av den gamla på f:1,6 mot den nya på f:1,4?
Förkylningens, äktenskapets och testandes världar är alla fulla av förvirring och motsägelser. Det är tillvarons nyckfulla gång. För oss ambitiösa som söker lära oss, och aldrig känner oss tillfredställda, av andras och egna aktiviteter, är frustrationen ständigt närvarande. Vem i hela världen kan man lita på...Men Tore, och för all del alla Ni andra som begriper någonting. Själv ligger jag för ankar i en med mina mått mätt nästan dödlig förkylning, emedan min elaka hustru bara tror att jag vill vinna sympatier för att inköpa lite dyr fotoutrustning;-) Nåväl, med detta sagt som en förklaring vill jag ställa följande lite provocerande fråga: Vad skall man egentligen med alla dessa tester som läggs upp på bland annat siten Photozone. Jag menar, läser man där gjorda testresultat med ex 50/1,4 D finner man att objektivet får ”sopresultat”. Den når ju inte alls upp till den billigare 50/1,8 :an. Ända är dom lyriska i sin sammanfattning och kallar den för ett högst rekommenderat köp. Tar vi den bevisligen utmärkta 85/1,4 får inte heller den något höjdarresultat, på köpen en mycket stygg Cromatisk Aberation (tror jag det heter). Ändå får objektivet full pott i slutbedömningen. Någon lade här på siten upp en bild tagen med det objektivet och jämförde med 50:an 1,4. Där kunde man själv med blotta ögat konstatera att 85 stod i en klass för sig….Vad är det egentligen man testar? Nikons telezoom 200-400 är ett annat exempel. Hyllad av de flesta men med inte alls märkvärdiga testresultat. Dina egna exempel brukar även de visa upp fakta som ibland går motströms mot allmänna uppfattningar. Men jag menar, man måste väl i herrens namn tro på vad man ser.
Mvh
JB
Skillnaden är sannolikt bara beroende på att det äldre objektivet ger mer interna flares, och därmed ser det ut som att exponeringen blir högre, trots att det bara är ljus som inte hör hemma i bilden. Det stämmer fint med hur skillnaderna i kontrast ser ut att vara.I de flesta fall är exponeringsskillnaden mindre än 1/3 EV-steg samt att G-modellen ger en något annan tonkurva med lite bättre lokal kontrast, djupare svärta och bättre hantering av högdagrar/motljus.
Snorig och en "feber" över 37 är ju faktiskt nästan dödens för en karl.Tack, men det är väldigt synd om mig;-)
Tycker vi startar en insamling bland Fotosidans medlemmar. Själv har jag en 24-70 2,8 af-s som jag lägger i hatten.Snorig och en "feber" över 37 är ju faktiskt nästan dödens för en karl.
/K
Det låter logiskt med varför väljer D3:an en längre slutartid med G-modellen i kattbilden ovan och ger en gnutta lägre exponering i alla bilder (även när motljus saknas) när histogrammet läses?Skillnaden är sannolikt bara beroende på att det äldre objektivet ger mer interna flares, och därmed ser det ut som att exponeringen blir högre, trots att det bara är ljus som inte hör hemma i bilden. Det stämmer fint med hur skillnaderna i kontrast ser ut att vara.
Ja, här är en person som gjort det. Enligt honom finns det för- och nackdelar med båda objektiven beroende på vad man prioriterar.Är det någon som har hunnit testa 50G mot Sigmas nya?
Nej, snarast tvärtom...! Lägre kontrast direkt från objektivet = mer bildbrus och lägre detaljeringsförmåga efter "efterbehandling" i dator.Förstår jag ditt inlägg rätt då jag utläser dina argument som att en glugg som återger en bild med högre kontrast direkt inte ger några som helst fördelar mot en glugg med lägre återgiven kontrast?
/K
Jag har i den här tråden gjort jämförelser mellan D- och G-modellen, både utan bildbehandling (dvs bara rawkonvertering) och med samma bildbehandling. Skillnaden i exponering och kontrast mellan de två objektiven är alltifrån försumbar till litenJag tittade igenom den här tråden eftersom jag är intresserad av AF-S varianten, jag har redan AI-S och AF-D (och ett par 50'or till... Zeiss, Oly och Leica till Nikon) Men jag söker ett AF-objektiv med bättre kvalitet än AF-D varianten
Ett par kommentarer - Om nu AF-S-varianten har högre kontrast än den "gamla" så kan man inte "autoskärpa" eller använda lokal kontrastförbättring under en rättvis jämförelse därför att:
1: Om man måste höja kontrasten från högdager till svart med ett stop (en dubbling) så DUBBLAR man bruseffekten i bilden - alltså halverar man den användbara ISO-förstärkningen från kameran. Brus från en 1600-bild MED EN STOPP KONTRASTFÖRSTÄRKNING blir då högst antagligen starkare än bruset från en 3200-bild utan kontrastförstärkning.
2: Om man måste höja kontrasten från högdager till svart med ett stop HALVERAR man den dynamiska upplösningen i bilden. Detta är samma sak som en halvering av mängden detaljer i områden med låg kontrast i bilden. Knappast "rättvisande" tycker jag.
Att säga att "men jag ska ju ändå använda PP på mina bilder" är ett ganska lamt argument som totalt bortser från dessa (väldigt verkliga och påvisbara/mätbara) effekter. Men... om man bara fotograferar under bra ljusförhållanden med en bra kamera så är skillnaden säkert "ganska liten", som nämts tidigare i tråden.
Ett stort tack till alla som lagt ner mycket arbete på att göra jämförelser, att ni har gjort detta uppskattas av väldigt många (mig inkluderad)! Jag tror det blir ett AF-S, efter jul kommer den lokala butiken ha både AF-S och Sigmas 50'a inne samtidigt. Kanske så publicerar jag en egen jämförelse med ett par objektiv till inblandade när jag har de båda nya hemma...
En fortsatt god jul på er alla, ät inte ihjäl er nu!
Detta motsäger det faktum att många med mig föredrar neutrala bilder (med relativt låg kontrast, färgmättnad och ingen skärpning) direkt från kameran och att bilderna sedan färdigställs i rawkonverteraren och vidare i Photoshop. Med din argumentation borde fotografen söka få bilderna så färdiga som möjligt tex beträffande kontrast direkt från kameran.Nej, snarast tvärtom...! Lägre kontrast direkt från objektivet = mer bildbrus och lägre detaljeringsförmåga efter "efterbehandling" i dator.
Lägre kontrast: Sensorn/filmen har mindre råmaterial att arbeta med, alltså måste man "pressa" informationen som finns hårdare för att få "samma" synbara resultat. Detta höjer brusintensiteten med lika mycket som man höjer kontrasten, och ger mindre utrymme åt detaljer med låg kontrast i bilden.