Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med objektiv till Nikon d90

Produkter
(logga in för att koppla)

af Örtemyr

Avslutat medlemskap
Hejsan på er alla!

Jag är nybörjare på allt detta med kameror, de är som en djungel. Men jag har fastnat för Nikon D90. De jag funderar över om det är så att någon kan hjälpa mig med vilket/vilka objektiv jag som nybörjare bör skaffa. Ska jag köpa med ett kit objektiv(vilket?) eller ska jag köpa kamerahuset och objektivet för sig? Vore jättetacksam om någon som kan de här ville hjälpa mig.
Tack på förhand//Helena ;)

Jag skulle köpt den med nya kitobjektivet 18-105/3,5-5,6 VR :) Bra brännviddsomfång att starta med samt inbyggd skakreducering.

Om du evt känner att du kommer fota mycket inomhus (med tanke på ditt yrke :) kanske Nikons 16-85/3,5-5,6 VR kan vara en idé. Det har bättre vidvinkel, den till synes lilla skillnaden mellan 16 och 18 mm som kortaste brännvidd gör en hel del för "vidvinkelkänslan". 16mm på en D90 motsvarar ca 24mm om man tänker i "gamla småbildsbrännvidder". 16-85:an är en lite dyrare optik (bla metallbajonett) än 18-105:an men säljs även den i paket med D90:an. 16-85 har fått mycket bra omdömen för sin optiska kvalitet :)

mvh / Matti

Tack så mycket för ditt svar Matti!

De låter vettigt de du skriver. Jag måste ju börja någonstans. Om man vill köpa till ett macro objektiv, för att fota detaljer, vad går jag på då?
Vänlgen Helena

Låter som du och jag är ute efter samma sak, Helena =)

Jag vill ha ett normalobjektiv och ett makro till min kommande D90.
Jag kommer nog satsa på 16-85:an, men vid porträttfotografering kan det ju å andra sidan vara bra med ett objektiv som går upp till 100 iaf, så man slipper stå så nära sin modell. Kan bli lite spänt då...

Tack så mycket för ditt svar Matti!

De låter vettigt de du skriver. Jag måste ju börja någonstans. Om man vill köpa till ett macro objektiv, för att fota detaljer, vad går jag på då?
Vänlgen Helena

Sigma har ett macro på 70 mm som är prisvärt och som fått fina omdömen:
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3317&navigator=5

Naturligtvis har också Nikon mycket fina macroobjektiv men de är lite dyrare:
60 mm: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/394-nikkor_60_28
105 mm: http://www.photozone.de/nikon--nikk...-af-s-105mm-f28g-if-ed-vr-review--test-report

mvh / Matti

Nu fick jag giller i mitt huvud sen jag pratat med dem på cyberfoto... Lutar nog åt en canon 450d och köpa till bättre optik. Jag är ju faktist int i behov av filmningen utan de är ju fota jag vill göra med kameran. Han rekomenderade att köpa ett Tamron 17-50 till 450, kan de vara någe? Oj, man blir ju alldelens snurrig..jag vill ju komma igång med fotandet!!
Vänligen Helena

Nu fick jag giller i mitt huvud sen jag pratat med dem på cyberfoto... Lutar nog åt en canon 450d och köpa till bättre optik. Jag är ju faktist int i behov av filmningen utan de är ju fota jag vill göra med kameran. Han rekomenderade att köpa ett Tamron 17-50 till 450, kan de vara någe? Oj, man blir ju alldelens snurrig..jag vill ju komma igång med fotandet!!
Vänligen Helena

Canon EOS 450D är en jättefin kamera. Bildkvalitet fullt i klass med Nikon D90. Den senare är strået vassare vad gäller finesser såsom snabbare serietagning, filmning, bättre LCD-skärm, bättre sökare. Dock med detta inte sagt att 450D:n är dålig på något sätt :)

Tamronoptiken du nämner är också bra och har en stor största möjlig bländare (f/2,8 = fördel över objektiven som nämnts tidigare) vilket ger bra ljusstyrka och möjlighet till mjuka fina bakgrunder vid porträttfoto. Skall du få bländare f/2,8 på ett orginalobjektiv (Canon eller Nikon) får du betala minst det dubbla jämfört med för Tamron-gluggen, så den är prisvärd.

Använder du orginal Nikonoptik till en Nikonkamera (från D90 och "uppåt") finns en fördel att då får man automatisk korrigering av felaktigheter som all optik har såsom kromatisk abberation och vinjettering. Detta gör en hel del för upplevd bildkvalitet, ffa i bildernas kanter.

Alla moderna digitala systemkameror är bra. Viktigast är att du hittar en som du trivs med ergonomiskt, dvs att hålla och titta genom. Försök prova vänners utrustning eller gå till en fotobutik och kläm lite :)

mvh / Matti

PS! Tamron har även de ett macroobjektiv som fått lysande kritik, ett av de skarpaste objektiv som finns. En 450D plus de bägge objektiven 17-50 och macro 90 får du för i stort sett samma pris som en Nikon D90 + 16-85:an. Canonkameran med Tamronobjektiven är ett mycket fint paket :) DS!

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=624454&infArtnr=450D&flik=sc6

Senast ändrad:
Tack så jättemycket Matti!

Har nu bestämt mig för att köpa och testa detta!
Kommer att bli så himla kul!
Så tack för hjälpen!!

// Helena

Helena, jag kanske redan är för sent ute men ett tips på ett annat macro objektiv som finns med fattning både för Nikon och Canon är Tokinas 100 mm. Se denna länk
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10435

Detta objektiv har också fått bra omdöme i tester. Jag har det själv och är mycket nöjd med det. Jag tycker brännvidden 100 mm fungerar bra vid makrofotografering samtidigt som man får ett bra porträttobjektiv.

//Thomas

Oj, jag som varit så säker på att jag ska skaffa en D90.. Nu blir jag lite tveksam.

Videofunktionen bryr jag mig inte om, men D90s fantastiska egenskaper när det gäller brus vid höga ISO-tal. Den är väldigt imponerande.

Bör jag kanske satsa på en canon eos 450d istället? För jag vill också ha ett bra objektiv... Dock är jag ju van vid Nikon.

Oj, jag som varit så säker på att jag ska skaffa en D90.. Nu blir jag lite tveksam.

Videofunktionen bryr jag mig inte om, men D90s fantastiska egenskaper när det gäller brus vid höga ISO-tal. Den är väldigt imponerande.

Bör jag kanske satsa på en canon eos 450d istället? För jag vill också ha ett bra objektiv... Dock är jag ju van vid Nikon.

Visst är D90:n bra på höga ISO...men 450D är inte så värst mycket sämre...den är också mycket bra! Bildkvalitet är inte det som bör avgöra valet mellan dessa två hus. 450D var ju väldigt prisvärd nu på bla Cyberphoto såg jag :) Sen finns ju Tamronobjektiven för Nikonfattning också (bara för att krångla till det ;-). Om du köper Nikon D90 kan det dock vara idé att satsa på Nikons orginalobjektiv just för att du då får nytta av den inbyggda korrektionen av kromatisk abberation och vinjettering som husets mjukvara tillhandahåller.

Som jag sade tidigare...prova få klämma på de olika alternativen. Canon och Nikon är "två olika skolor" ergonomiskt. Är du van Nikon kanske Canon känns avigt....!?

mvh / Matti

De är verkligen en djungel de här...Men nu är utrustningen införskaffad och det är bara och läsa bruksanvisningen...(puh, de brukar vara trist men behövligt).
De blev en Canon 450D med tamron objektiv till. Ett macro SP AF 90 F/2.8 och ett SP AF 17-50 F/2.8. Köpte även till ett batterigrepp. De enda som saknas nu är en blixt. Den som jag hade tänkt var just slut. Men de är utrustningen som jag införskaffade. Nu är de bara och köra igång, jag tackar för all hjälp.

Vänligen Helena

Om du köper Nikon D90 kan det dock vara idé att satsa på Nikons orginalobjektiv just för att du då får nytta av den inbyggda korrektionen av kromatisk abberation och vinjettering som husets mjukvara tillhandahåller.

Det här skulle jag vilja kommentera. Jag har en D90 med ett Tamron 17-50 och ett Sigma 150/2.8. Jag har inte på något objektiv märkt av varken CA eller vinjettering. Överhuvudtaget. Så antingen fungerar dessa funktioner även på "piratobjektiv" eller så är funktioen klart överskattad. Eller är det kanske nikon-optiken som för dålig? ;)

De är verkligen en djungel de här...Men nu är utrustningen införskaffad och det är bara och läsa bruksanvisningen...(puh, de brukar vara trist men behövligt).
De blev en Canon 450D med tamron objektiv till. Ett macro SP AF 90 F/2.8 och ett SP AF 17-50 F/2.8. Köpte även till ett batterigrepp. De enda som saknas nu är en blixt. Den som jag hade tänkt var just slut. Men de är utrustningen som jag införskaffade. Nu är de bara och köra igång, jag tackar för all hjälp.

Vänligen Helena

Bra val! Nu är beslutsvåndan över...bara ut och ha skoj med prylarna :)

mvh / Matti

ANNONS
Götaplatsens Foto