Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med objektiv till Nikon d90

Produkter
(logga in för att koppla)

af Örtemyr

Avslutat medlemskap
Hejsan på er alla!

Jag är nybörjare på allt detta med kameror, de är som en djungel. Men jag har fastnat för Nikon D90. De jag funderar över om det är så att någon kan hjälpa mig med vilket/vilka objektiv jag som nybörjare bör skaffa. Ska jag köpa med ett kit objektiv(vilket?) eller ska jag köpa kamerahuset och objektivet för sig? Vore jättetacksam om någon som kan de här ville hjälpa mig.
Tack på förhand//Helena ;)

Jag skulle köpt den med nya kitobjektivet 18-105/3,5-5,6 VR :) Bra brännviddsomfång att starta med samt inbyggd skakreducering.

Om du evt känner att du kommer fota mycket inomhus (med tanke på ditt yrke :) kanske Nikons 16-85/3,5-5,6 VR kan vara en idé. Det har bättre vidvinkel, den till synes lilla skillnaden mellan 16 och 18 mm som kortaste brännvidd gör en hel del för "vidvinkelkänslan". 16mm på en D90 motsvarar ca 24mm om man tänker i "gamla småbildsbrännvidder". 16-85:an är en lite dyrare optik (bla metallbajonett) än 18-105:an men säljs även den i paket med D90:an. 16-85 har fått mycket bra omdömen för sin optiska kvalitet :)

mvh / Matti

Tack så mycket för ditt svar Matti!

De låter vettigt de du skriver. Jag måste ju börja någonstans. Om man vill köpa till ett macro objektiv, för att fota detaljer, vad går jag på då?
Vänlgen Helena

Låter som du och jag är ute efter samma sak, Helena =)

Jag vill ha ett normalobjektiv och ett makro till min kommande D90.