Nu fick jag giller i mitt huvud sen jag pratat med dem på cyberfoto... Lutar nog åt en canon 450d och köpa till bättre optik. Jag är ju faktist int i behov av filmningen utan de är ju fota jag vill göra med kameran. Han rekomenderade att köpa ett Tamron 17-50 till 450, kan de vara någe? Oj, man blir ju alldelens snurrig..jag vill ju komma igång med fotandet!!
Vänligen Helena
Canon EOS 450D är en jättefin kamera. Bildkvalitet fullt i klass med Nikon D90. Den senare är strået vassare vad gäller finesser såsom snabbare serietagning, filmning, bättre LCD-skärm, bättre sökare. Dock med detta inte sagt att 450D:n är dålig på något sätt
Tamronoptiken du nämner är också bra och har en stor största möjlig bländare (f/2,8 = fördel över objektiven som nämnts tidigare) vilket ger bra ljusstyrka och möjlighet till mjuka fina bakgrunder vid porträttfoto. Skall du få bländare f/2,8 på ett orginalobjektiv (Canon eller Nikon) får du betala minst det dubbla jämfört med för Tamron-gluggen, så den är prisvärd.
Använder du orginal Nikonoptik till en Nikonkamera (från D90 och "uppåt") finns en fördel att då får man automatisk korrigering av felaktigheter som all optik har såsom kromatisk abberation och vinjettering. Detta gör en hel del för upplevd bildkvalitet, ffa i bildernas kanter.
Alla moderna digitala systemkameror är bra. Viktigast är att du hittar en som du trivs med ergonomiskt, dvs att hålla och titta genom. Försök prova vänners utrustning eller gå till en fotobutik och kläm lite
mvh / Matti
PS! Tamron har även de ett macroobjektiv som fått lysande kritik, ett av de skarpaste objektiv som finns. En 450D plus de bägge objektiven 17-50 och macro 90 får du för i stort sett samma pris som en Nikon D90 + 16-85:an. Canonkameran med Tamronobjektiven är ett mycket fint paket

DS!
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=624454&infArtnr=450D&flik=sc6