Annons

Problem med fokusinställningen...

Produkter
(logga in för att koppla)

NG87

Aktiv medlem
... på D300.

Hej!

Jag hur suttit ett tag nu och fixat med kamerans inbyggda fokusjustering för att få objektiven att fokusera så bra som möjligt.

Kameran ska ju spara de separata inställningarna för varje objektiv men min kamera verkar tro att mitt Tokina 11-16/2.8 och Tamron 17-50/2.8 är samma objektiv. För värdena byts inte när jag skiftar objektiv och kameran vill bara registrera fokusvärden för det ena, sen när jag försöker med det andra så tror den fortfarande att det är samma.

Jag måste öka frontfokusen med +10 för att Tamronet ska bli perfekt men vid det värdet fokuserar Tokinat lite sämre.

Någon som haft samma problem eller vet hur man löser det?

Självklart går det ju att ändra fokusvärdet manuellt varje gång man byter mellan de två objektiven, men det vore lite omständigt och lätt att glömma göra.

Jag har för mig att man endast kan ändra och lagra ett piratobjektiv, rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att jag läst om det i en tråd på DP.

/kent

Det skulle ju nästan kunna vara så att det bara går att lagra ett visst antal piratobjektiv...

Mina andra objektiv, två Nikkor och två Tamron går utmärkt att lagra. Tokinat kan också lagras men inte samtidigt som Tamron 17-50 i så fall måste man ta bort datan för ett av objektiven för att kunna lagra det andra.

... så ja, det vore ju inte omöjligt. Får se om någon annan vet nåt mer om det.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto