Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D MkII - Le tråd du film

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanN

Aktiv medlem
jävligt konstigt ! Skulla vara intressant att se hur avi-konverterarens filer går att använda i t ex premiere pro.
Jag håller på och utvärderar Pinnacle Studio Ultimate om verkar vara ett riktigt kraftfullt men ändå enkelt program för filmredigering (det används även av "riktiga" filmare, kanske främst independent). Anyhoo, jag har testat att jobba med avi-filerna nedskalade till 720p och det funkar riktigt bra. Det är helt ok med 1080p också, men jag har inte hunnit testa det så noga.
Jag var över hos en kompis och spelade upp eos 5:ans hd filer utan hack i hans mac med endast 1gb minne. Klippte även i Imovie, samma där , friktionsfritt.
Japp, från vad jag har förstått av att följa diskussioner på cinema5D och dpreview så beror det på att det finns ett nativestöd för H.264-codecen för Mac. Det gör att även väldigt kraftiga PC-burkar får kämpa speciellt vid redigeringen om man inte kodar om till en lämpligare codec (Cineform verkar många förespråka). Men nu är jag ute i farleder jag inte behärskar så mycket, men läs gärna lite på cinema5D.com. Det är ganska nystartat så det går att överblicka mängden information där och det finns några riktigt kunniga personer på plats.
 

dudek53

Aktiv medlem
Jo, jag skalar också ner mina filer till 720 avi i procoder och kan redigera t o m i min P4 med 3,2 ghz processor och 2,5 gb minne.

Innebär nativestöd för h.264 att det ligger i hårdvaran och att det då går att redigera i Imovie t ex mycket enklare än på pc ?

En annan kille jag känner får det att hacka även på hans mac.

Just det med nativestöd skulle kunna vara anledningen till att även kraftiga datorer har problem med redigering även i premiere pro cs4 so ska kunna arbeta med just den typen av filer.


Lite nyttig läsning finns här http://www.dvinfo.net/conf/canon-eos-5d-mk-ii-hd/140058-new-workaround-quicktime-h264-problem.html

Inte för att klaga men ur redigeringssynpunkt så suger h264 fett, även på mac för en del
 
Senast ändrad:

mmmphoto

Aktiv medlem
ATI ska ha hårdvarustöd för h.264 i många av grafikkorten. Nån som är mer insatt som vet exakt hur man nyttjar det?
 

dudek53

Aktiv medlem
det utnyttjas inte vad jag har märkt. Vare sig med premiere eller när jag har kört vanlig playback på datorn. Har testat med hd 3870 agp ingång, utan förbättring.
Möjligt att andra applikationer kan dra nytta av det men jag vet inte vilka ?

Har hört att grafikkortet kan öka prestandan med ca 30 procent
 

mmmphoto

Aktiv medlem
PowerDVD ska ju dra nytta av grafikkortets acceleration vid spelning av h.264 på ett bra ATI-kort.

Nån som lyckats med Canons filer till det?
 

Freddie

Aktiv medlem
Någon som har bra förlag på prisvårt stativ för filmning? Ska klara bra panorering och tiltning. Under 3.000?
 

Gutta

Aktiv medlem
Någon som har bra förlag på prisvårt stativ för filmning? Ska klara bra panorering och tiltning. Under 3.000?
När jag köpte mitt velbon neo carmagne 630 från hångkång ihop med kulled så hade de ett panoramahuvud som heter ph-368 för bara ett par hundralappar. Velbons egna panohuvud alltså. Det är mekaniskt (tror jag iallafall) men flyter mycket bra och har ställbara motstånd i båda riktningarna. Mycket prisvärt.

Köpte det mest på vinst och förlust men det har kommit mycket till användning nu med 5d2. Det är kanske i klenaste laget dock, om du tänker använda 70-200/2,8 eller större/längre objektiv. Men till normal filmning med vidvinkel-korttele tycker jag det funkar kanon. Kulleden 62Q däremot är jag inte fullt lika nöjd med...men det är en annan historia. Och ja, stativet är stabilt och andas kvalitet. Kolfiber dessutom. Kommer inte ihåg totalsumman men det var någonstans runt 2k har jag för mig...
Mvh
Jerka
 

Lok

Aktiv medlem
http://vimeo.com/2852635

Jag provade lite som hastigast under aftonen att filma med min 5D mkII. Handhållet är inte att tänka på alls, helt hopplöst (som synes i videon) men med ett hyfsat stativ och lite trilskande för att få till inställningarna så är det nog inte alls omöjligt att få till någonting som ser riktigt, riktigt bra ut. Riktigt i klass med Reverie kan man väl bara drömma om, men man måste ju ha någonstans att utvecklas också :)
 

Fredrik Jutfelt

Aktiv medlem
Jag har problem att filma på bländare 1,2 (85L). Lösningen som jag hittat på dpreview är att skruva av objektivet lite för att bryta kontakten till det. Men eftersom objektivet har elektronisk fokusering slutat fokus att fungera. Kan man tejpa över ett stift i kontakten så att bländaren slutar fungera men fokus fortfarande har kontakt?

/Fredrik
 

Linmajon

Aktiv medlem
Minneskort?

Vilka kort ska jag köpa till min nya 5D?
Det verkar som just filmfunktionen är det som maxar kortets prestanda.
Jag har provat filma lite med Sandisk Extreme IV och det verkar gå bra. Inga frames tappades. Iofs med ganska lugna rörelser, och med stativ. Den kanske chokar om man plåtar en hysterisk hockeypublik?

Jag ser en poäng med att slippa köpa dyrare kort än nödvändigt.
För normalt foto kan säkert köra med klart långsammare/billigare kort.
Någon som har tips?
 

Lok

Aktiv medlem
Eftersom filmandet inte går högre än runt 5.2 MB/s så räcker det med ett kort som skriver i den hastigheten. Jag själv kör på ett av Sandisks Ducati-kort med UDMA men känns knappast nödvändigt såhär i efterhand. Funkar lika bra med ett billigare.

Fördelen med ett riktigt snabbt är väl att du tömmer bufferten snabbare vid seriebildstagning.
 

StefanN

Aktiv medlem
Eftersom filmandet inte går högre än runt 5.2 MB/s så räcker det med ett kort som skriver i den hastigheten. Jag själv kör på ett av Sandisks Ducati-kort med UDMA men känns knappast nödvändigt såhär i efterhand. Funkar lika bra med ett billigare.

Fördelen med ett riktigt snabbt är väl att du tömmer bufferten snabbare vid seriebildstagning.
Vill man ta en stillbild under filmning kan det bli problem med långsamma kort. Dock klarar mitt Transcend x133 16GB enstaka bilder under filmning, men inte mina gamla UltraII.
 

Lok

Aktiv medlem
Vill man ta en stillbild under filmning kan det bli problem med långsamma kort. Dock klarar mitt Transcend x133 16GB enstaka bilder under filmning, men inte mina gamla UltraII.
Sant. Hursomhelst verkar så gott som alla bekymmer med hastigheten på korten vara relaterade till stillbilder snarare än film.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Ja. Manualen rekommenderar ett kort som klarar minst 8MB/s för filmning. Man klarar sig alltså mer än väl med Sandisk Extreme III (20mb/s).
Problemet kan väl bli om man tar långa bildserier och fyller buffertminnet snabbt. Då är det fint om kortet är snabbast möjligt.
Med 27MB stora RAWfiler har man fått nåt att fundera på..
 

RG

Avslutat medlemskap
Har märkt en lustig sak med min dator. När jag kör skärpesvep pallar datorn av det men ej vanlig filmning lustigt...
 
ANNONS