Annons

5D MkII - Le tråd du film

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Någon som kan berätta om eventuella svagheter med dessa inställningar (använder Super från eRightSoft som är gratis):
.mov till .avi:

avi mpeg4 WAV-pcm 16 (little endian)

Video: upplösning orörd, 30fps, 9600kbps, options: hi quality & 48kHz
Audio: 48kHz, 2 channels, 1536 kbps

filstorleken gick ner från ca 80MB till ca 20MB. Är det "9600kbps"-delen som kapar så mycket? Den gick inte att ställa högre med just dessa inställningar.

Nu spelas den riktigt smidigt, men frågan är om detta är så smart om man vill behålla så mycket kvalité som möjligt?
 

Stisse

Aktiv medlem
Är besviken på videofunktionen i mkII, hade förväntat mer, visst den ger bra resultat men med mycket fibblande med händer och objektiv, mycket svårkontrollerad om möjlig kontrollerad i vissa lägen.
Hade förväntat mig mera, men det är en DSLR med videofunktion och inte tvärtom.

IS på objektiven går ju inte att använda får störande ljud( Vem orkar som hobby filmare köra med extern ljudkälla och slåihop?)
Min panasonic Videokamera med 20x zoom klarar IS, den kostade 3000:-

Kan bara köra 4 olika bländarsteg i filmläge?? Vad är det för larv? måste ju komma ett hack som löser detta.

Finns det flera mkII ägare som vågar kritisera sin nyinvestering???
 

matlep

Aktiv medlem
Är besviken på videofunktionen i mkII, hade förväntat mer, visst den ger bra resultat men med mycket fibblande med händer och objektiv, mycket svårkontrollerad om möjlig kontrollerad i vissa lägen.
Hade förväntat mig mera, men det är en DSLR med videofunktion och inte tvärtom.

IS på objektiven går ju inte att använda får störande ljud( Vem orkar som hobby filmare köra med extern ljudkälla och slåihop?)
Min panasonic Videokamera med 20x zoom klarar IS, den kostade 3000:-

Kan bara köra 4 olika bländarsteg i filmläge?? Vad är det för larv? måste ju komma ett hack som löser detta.

Finns det flera mkII ägare som vågar kritisera sin nyinvestering???
Ang. ljudet så behöver du ingen extern ljudkälla. Koppla bara på en extern mic i mic uttaget på sidan så slipper du ljuden från kameran, den spelar fortfarande in ljudet på kameran och dessutom i Stereo om du har en stereo mic.
 

Freddie

Aktiv medlem
Är besviken på videofunktionen i mkII, hade förväntat mer, visst den ger bra resultat men med mycket fibblande med händer och objektiv, mycket svårkontrollerad om möjlig kontrollerad i vissa lägen.
Hade förväntat mig mera, men det är en DSLR med videofunktion och inte tvärtom.

IS på objektiven går ju inte att använda får störande ljud( Vem orkar som hobby filmare köra med extern ljudkälla och slåihop?)
Min panasonic Videokamera med 20x zoom klarar IS, den kostade 3000:-

Kan bara köra 4 olika bländarsteg i filmläge?? Vad är det för larv? måste ju komma ett hack som löser detta.

Finns det flera mkII ägare som vågar kritisera sin nyinvestering???
Svårt att kritisera sånt man vet/tar reda på innan köp. Om du trodde det var en videokamera du köpte förstår jag att du är besviken. Filmfunktionen är ju nåt man "får på köpet" av ett pris som är väldigt lågt för en kamera i den här klassen tycker jag.
 

Stisse

Aktiv medlem
Svårt att kritisera sånt man vet/tar reda på innan köp. Om du trodde det var en videokamera du köpte förstår jag att du är besviken. Filmfunktionen är ju nåt man "får på köpet" av ett pris som är väldigt lågt för en kamera i den här klassen tycker jag.
Jag köpte kameran för att fotografera och har en 5D sedan tidigare så jag vet vad jag köpte i kameraväg innan. Hade köpt den oavsätt video eller ej.
Men för att filma med blir det nog min Panasonic för 3000:-, enklare, JA, bättre resultat? Nej inte riktigt, enklare hantering i efterbehandling i PC, JA mycket.
 

Allemyr

Aktiv medlem
Denna fråga kanske inte har så mkt specifikt med 5D MKII att göra men rör iallafall video/film, å efterbehandling.

Tänkte iallafall höra om det finns ngt program som ser likartat ut som photoshop i justering med curvor, kan man lägga på ett filter med en speciell RGB curva på en film med ngn film editor?

Finns det kort å gått ngn motsvarighet på filmsidan till fotots photoshop?
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag tycker det är kul att videofunktionen finns men mitt användande av den begränsar sig nog till ett och annat filmklipp som kan användas i kombination med klipp från min vanliga videokamera.
Vincent La Foret har ändå visat vad kameran kan göra men det kräver ju sin man (och sina tillbehör...)
 

Stisse

Aktiv medlem
Denna fråga kanske inte har så mkt specifikt med 5D MKII att göra men rör iallafall video/film, å efterbehandling.

Tänkte iallafall höra om det finns ngt program som ser likartat ut som photoshop i justering med curvor, kan man lägga på ett filter med en speciell RGB curva på en film med ngn film editor?

Finns det kort å gått ngn motsvarighet på filmsidan till fotots photoshop?
Adobe aftereffects för mer avancerad video retuch och premiere för redigering. finns flera men jag kan inte alla.
 

Allemyr

Aktiv medlem

StefanSS

Aktiv medlem
Jag behöver lite hjälp med filmerna från 5D2. Jag har alltså en 5D2. Filmar i 1080, redigerar/klipper i premiere. Vill sedan kunna se filmerna med min playstation 3. Mitt första försök med att ta ut filmen i 1080p i form av mp4(h264) slutade med ett svar om att: "datatypen stöds inte". Filmen var ung 10 min lång och filen blev lite drygt 2 Gb stor. Var alltså tvungen att bränna dvdskivan i udf för att tillåta filstorleken(om det nu spelar någon roll). Men datatypen stöds inte säger ps3. Vad göra? Någon?
Hallå där!

Jag letar efter ett program att redigera Canons stora .MOV-filer i 1080p/30 bilder/sek. Jag ser att du använder premiere, vilken version är det? Själv kör jag med pinnacle studio 11 (plus) och har inte haft problem med det när det gäller att redigera AVCHD-filmer från Canons HD-kamera HV-20. Dessa "applekodade" filmklipp klarar jag dock inte, GRR! Filmerna från videokameran är också 1080-kvalité och det flyter på bra.

M v h

Stefan
 

reflux

Aktiv medlem
Själv kör jag med pinnacle studio 11 (plus) och har inte haft problem med det när det gäller att redigera AVCHD-filmer från Canons HD-kamera HV-20. Dessa "applekodade" filmklipp klarar jag dock inte, GRR! Filmerna från videokameran är också 1080-kvalité och det flyter på bra.
Fast din HV-20 spelar inte in i AVCHD, den spelar in i HDV-format (MPEG2 @ 25Mbps) som är relativt lättredigerat för datorn. 5D mkII spelar in i MPEG4AVC (h264/AVCHD) @ 40Mbps och med en väldigt optimerad GOP-struktur vilket kräver extremt mycket datorkraft att hantera i realtid. Tyvärr blir det inte bättre av att Windows måste blanda in Quicktime i ekvationen heller :(

Sonys Vegas Pro, Premiere Pro CS4/Elements (senaste?) har stöd för MPEG4 direkt men även dessa kräver sin dator för att klara av det utan en transcoding till annat format.
 

StefanSS

Aktiv medlem
Sonys Vegas Pro, Premiere Pro CS4/Elements (senaste?) har stöd för MPEG4 direkt men även dessa kräver sin dator för att klara av det utan en transcoding till annat format.
Hej!

Att redigera i vegas funkar på min bärbara pc med 4 GB ramminne och en satadisk på 7200 varv (en ett år gammal 2,3 GHz dualcore HP mobile workstation). Vegas renderar en 320*180 pixels film när man redigerar. För att kunna spara det så att datorn kan spela upp det måste jag välja NTSC 30bilder/sek i 1920*1080 (eller vad nu full HD är) och filmformatet .mp4, då kan jag spela upp filmen utan ryckighet i min windows mediaplayer (har senaste CCCP codecpack installerat). Om jag däremot sparar det redigerade jobbet i .mov -format dör nästan datorn när den försöker spela upp filmen. Litet mysko eftersom det inte skiljer något nämnvärt i filmstorlek mellan .mov och .mp4.
Detta kan säkert någon mer insatt person föklara för mig. PAL HD med 25 bilder/sek kan jag inte skapa, då låser sig vegasprogrammet. Datorn tar LÅNG tid på sig att rendera filmen, jag tog bort det inspelade ljudet och lade på en låt från en CD-skiva och filmen som är 1,5 minuter lång tog nästan 10 minuter att rendera.
 

StefanSS

Aktiv medlem
Att spela upp dessa tunga filmer...

Hej!

Berättade tidigare att jag hade problem med att min pc kroknar när jag försöker spela upp de redigerade filmerna i .MOV format och att jag redigerade dem och sparade i .MP4. Jag har en 4 år gammal pc med hyggliga prestanda men den där felfria uppspelningen har undsluppit mig. Hur som helst, jag tankade mer playstation mediaserver och installerade detta på min dator, tog totalt 2 minuter, det var busenkelt.

Titta gärna på: http://ps3mediaserver.blogspot.com/

Programmet är open source men jag skulle gladeligen betalat för det. Det var bara att starta upp PS3an och PMS på pcn och välja "Sök mediaserver" under filmmenyn på konsollen och efter 10 sekunder hade den skapat kopplingen. Fungerar perfekt! Inofficiellt lär mediaserverprogrammet även kunna streama media till XBOX 360 men jag har inte provat.
Både datorn och min PS3 sitter i ett hemmanätverk med kablar (datorn har 100 MBit kort) men jag ser ingen anledning till att detta inte skulle fungera trådlöst bara man har en snabb överföring. Spelar jag upp filmen från datorn via PS3 rycker det inget alls! Flyter på hur bra som helst. Ett tips dock: Som default delar PMS ut ALLA diskar och DVD-spelare i datorn till PS3, det vill man nog begränsa.
Vill man skapa bildspel av sina digitalfoton, spellistor av flera kortfilmer man tagit, eller spela upp musik som MP3 etc så går rubbet att göra via PS3 med PMS i datorn.
Asfräckt!
I bland (bara när jag skall visa detta förträffliga system för någon kompis :) ) så hittar inte min pc PS3 när jag startar upp PMS men då är det bara att starta om programmet, detta är verkligen bra. Så bra att några kompisar sprang och köpte en PS3 direkt efter att ha testat hos mig. De funderade på att köpa en TVIX mediabox men gav upp det när de fick en PS3 billigare. OBS! Ingenting skall installeras på PS3! Jag har bara sonys senaste uppdatering installerat.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Anledning till att 5D saknar 24p?

Är det nån som har en teori om varför 5d inte har 24p? Spontant låter det ju enklare att klara av 24 bilder per sekund jämfört med 30. Canon var ju väldigt tillmötesgående när det gällde manuella kontroller, men inte 24p. Tror jag läste nånstans att det spekulerades om att det kunde vara en hårdvarubegränsning nånstans.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Den enklaste förklaringen är väl att 30 b/s råkar vara videostandard i USA och Japan sedan lång tid, i Europa är 25 b/s standard. 24 b/s är egentligen standarden för material fotograferat med gammal hederlig film, dvs. vissa digitaliserade långfilmer.

Våra hemvideoutrustningar spelar glatt upp både 30 och 25 b/s utan svårigheter, 24 b/s har jag läst kan vara lite knepigare. Det vanligaste är att man stoppar in en extra (dublett) bild var 25:e bild, vilket är samma metod som SVT och andra använder när de sänder långfilm.

Så varför 24 b/s skulle vara så eftertraktat har jag inte riktigt begripit?
 
ANNONS