Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2 x D300, olika resultat

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Kör numera med två D300 och fotade bland annat hockey igår. Hjälp mig lite då jag känner mig lite småtrög...

Jag har samma inställning i bägge kamerorna gällande bildkontroll, iso, bländare och tid. Det som kan skilja lite är referensen för vitbalansen (bild tagen på isen i bägge fallen).

På den ena kameran sitter ett 70-200/2.8 och på den andra ett 300/2.8

Resultatet är att på min nya kamera så blir färgerna nästan i överkant och framförallt den röda drar iväg. Hur kan detta komma sig?

Jag fotar i raw men även efter korrigering av vitbalansen i ACR så är det klart bättre tryck i bilderna från den ena kameran.

Är detta vanligt?
Är det optiken eller finns det andra inställningar som kan spöka?

Samma firmware i båda husen?

/Håkan
Ja, samma firmware
Skall prova att byta mellan objektiven men det är säkert som ni säger att olika objektiv ger olika färger och konstrast. Jag har dock aldrig märkt det så här tydligt innan.

Nu går det mesta att fixa med råkonverteraren men lite retligt att man inte kan köra med ett och samma "standard-värde" på saturation-spaken som jag har gjort tidigare på bilder från samma kamera och match.

Senast ändrad:
Kom att tänka på en annan sak. Kolla om du har samma mättnad i kameran, det vill säga på displayen. Om du har bildstil Live och båda kamerorna visar samma mättnad "baktill" undrar jag om du inte måste öppna bilderna i ett Nikonprogram ex Nikon View eller NX2, du vet där bildstilarna följer med.
Mvh
JB

Kom att tänka på en annan sak. Kolla om du har samma mättnad i kameran, det vill säga på displayen. Om du har bildstil Live och båda kamerorna visar samma mättnad "baktill" undrar jag om du inte måste öppna bilderna i ett Nikonprogram ex Nikon View eller NX2, du vet där bildstilarna följer med.
Mvh
JB
Jag fotar i raw och använder inte Nikons råkonverterare så det med bildstilarna kan jag väl strunta i? Har förvisso samma inställning ändå i bägge kamerorna (standard).

Jag fotar i raw och använder inte Nikons råkonverterare så det med bildstilarna kan jag väl strunta i? Har förvisso samma inställning ändå i bägge kamerorna (standard).

Korrekt! Det enda värde som andra konverterare än Nikons egna läser är vitbalansen. Men även den går ju att finjustera. Kolla så att bägge är "nollade"

Jo, men det är just det. När du framkallar i ex CS3 tas inte bildstilarna med. Om du i stället framkallade i någon Nikonprodukt så kanske du fick en mer konsekvent färgmättnad på dina bilder. Vad vet jag, jag fick bara en idé....det kanske inte gör någon skilnad.
Mvh
JB

Olika färger på samma inställning i 2 olika kameror

Hej, Jag har ett problem med min D300 vad gäller färger. Om jag fotar en klänning som är LILA så blir den BLÅ. Om min kompis fotar fysiskt samma klänning i fysiskt samma studioljus med fysiskt samma objektiv så blir klänningen fortfarande lila. Vi har kameror köpta med tre månaders mellanrum och samma uppdatering av firmware 1.10 för både A och B. Vi använder samma Bildkontroll (standard) och båda är nollställda till fabriksinställning. Båda kamerorna är "Resettade" till fabriksinställningar. Samma vitbalansinställning (Auto). Var ligger problemet måntro? Går det att justera något mer själv som vi har missat? Frustrerande att fota modeller när deras fina kläder får fel färger. Detta gäller alltså både i kameradisplayen och i PS CS4, ACDSee Pro2, ACR, osv.

Fotar alltid i 14 bitar RAW+jpg.

Jag har även problem när jag fotar med AF50mm/1,8 och mörka kläder... då blir det en stor blå fläck i centrum av bilden... Nikon skyller på dålig coating på objektivet. Kan det vara något i kameran ändå? Jag har inte testat kompisens kamera och mitt AF50mm/1,8 på svarta eller mörka kläder ännu.

Kanske dags att skicka kameran på service innan garantin går ut...

Bildinställningen "standard" innehåller flera ändringsbara parametrar, bland annat färgton. Dessutom kan autovitbalansen justeras i ett tvådimensionellt diagram.

Jo, justeringar är möjliga men de är alltså nollställt på båda kamerorna.. Vitbalans i auto är ställd på Noll och Bildinställningen är Återställd till "fabriksinställningarna". Finns det någonstans där man kan ladda ner bildkontroller typ Standard, Neutral, Livfull, Monokrom. De som finns i från början. Det finns några att hämta på Nikons sida men dom är väl i första hand avsedda för D2X kameran, även om dom funkar i D300 också. Problemet på min kamera är det samma oavsett vilken bildkontroll jag än använder. LILA blir BLÅTT. Jag fotade Ljung idag och det blev blå bommor utomhus också... Alltså inte fel bara i blixtljus utan även i dagsljus ute/inne.

Se bifogade bilder:

1;sta är fotad med Auto Vitbalans med blå blommor på ljungen.
2;dra med 10000K i manuell Vitbalans... då blir det lite lila.

Bilagor

• Auto-Vitbalans.JPG
    Auto-Vitbalans.JPG
    61.4 KB · Visningar: 486
  • 10000K-Vitbalans.JPG
    10000K-Vitbalans.JPG
    62.1 KB · Visningar: 498
Jag förstår inte problemet. Naturligtvis blir färgerna fel om vitbalansen inte är ställd som du önskar.
På min skärm är blommorna lila i den övre bilden, och mer åt det rosa hållet i den undre. Det kanske är din skärm och dess kalibrering du bör kolla upp?

Tillägg: Sen kan du inte vänta dig att du ska få samma färger på skärmen som verkligheten erbjuder. Just blå eller lila blommor är stört omöjligt att få korrekta digitalt, av vad jag erfarit. Jag vet inte om det är skärmen, sensorn eller något annat, men det är en svår färgskala att få till på ett bra sätt, digitalt.

Om du fotar i studio måste ju det bästa vara att låsa vitbalansen med hjälp av gråkort eller liknande innan du startar. Kör du på auto kan ju vitbalansen variera under hela plåtningen beroende på vad du riktar kameran mot. Med låst vitbalans blir det ju kanonenkelt att göra korrigeringar för många bilder på en gång i t.ex Lightroom.

Blå till lila har alltid varit svåra att få korrekta. Även med film är min erfarenhet.....Och med digitalt så är det inte enklare....

Om du fotar i studio måste ju det bästa vara att låsa vitbalansen med hjälp av gråkort eller liknande innan du startar. Kör du på auto kan ju vitbalansen variera under hela plåtningen beroende på vad du riktar kameran mot. Med låst vitbalans blir det ju kanonenkelt att göra korrigeringar för många bilder på en gång i t.ex Lightroom.

Jag har fotat i studion ett flertal år både med digital och med mellanformat film men inte märkt något liknande innan. Jag har vitbalansen ställd efter färgtemperaturen på blixtarna 5500K i kamerans display och på min kalibrerade bildskärm är alla färger korrekta utom just de LILA.

Har du möjlighet att visa bildexempel på samma motiv och inställningar från de två olika kamerorna? Jag tror att det visar problematiken bättre.

Blå, röda och lila växter var som tidigare nämnts ett problem redan på filmtiden. På filmtiden var det bl a beroenda på att vissa arter reflekterade UV-ljus som filmen registrerade men däremot inte ögat när man såg den i verkligheten. Därav fel färg på filmen. Jag vet inte hur det är med UV-registrering av digitalsensorer.
Jag hade mycket problem med detta i min D300 framför allt tidigare. Jag tycker det blev en klar förbättring av dessa färger med senaste firmware som bl a innehåller en uppdaterad vitbalans.
Tidigare fick man sitta och jobba manuellt. Blåröda växter blev klarblåa. Men det skilde mellan olika arter även här, så jag undrar om det är UV-våglängder som spökar. Och ett UV-filter borde väl hjälpa i så fall?

Joakim

ANNONS
Götaplatsens Foto