Windows 7 är en halvmesyr, och är att betrakta som Vista 2? Har du testat Windows 7?
Du skriver t.ex. att man som Vista- eller XP-användare kan minimera fönster, och därmed minska minnesåtgången.Programmen tar inte ett dugg mindre minne för att de är minimerade tyvärr..
Att skriva en massa (icke sanna) anekdoter om hur datorer betedde sig förut gör tyvärr ingen skilnad på hur de beter sig nu...
/afe
Nä, jag har inte kört Windows 7 och har ingen brådska att göra det heller men jag tycker vi ska vänta med att döma ut Windows 7 tills det levererats ut till kunderna. Jag tycker ändå att jag kan uttala mig om användning av just Microsofts betor för jag har testat ganska många genom åren och vet vilka problem som man faktiskt kan drabbas av om man tar betaversioner i drift. Just det faktum att betor väldigt ofta visat sig icke kunna uppgraderas till driftversioner gör att man måste räkna med att installera om när man vill gå över till en ny officiell version. Alla är faktiskt inte medvetna om detta och det kan bli riktigt surt. Att många med längre erfarenhet av Windows ändå föredrar att installera om när en ny version ska tas i bruk är en helt annan sak. De vill bara inte ha något strul med gammal skräpkod.
Vi bör alltså ge Microsoft chansen att leverera Windows 7 innan vi börjar såga OS:et på grundval av fel vi hittar i betan, även om vi tycker illa om Microsoft som bolag. Att såga något som inte ens är färdigt är väl lite väl sippt?
När det gäller minimeringstekniken så är det ingen anekdot från förr som inte hjälper folk nu som du skriver. Windows har i alla versioner jag använt fungerat precis som jag säger och det kan både du och andra kolla direkt.
Trycka Ctrl Alt Del så du för att öppna "aktivitetshanteraren" i XP . Klicka på fliken "processer" och kolla sedan vad som händer med processerna.
Starta nu Excel om ni har det. Har ni inte det programmet så ta något annat (kolla då vad EXE-filen heter först så ni hittar processen i aktivitetshanteraren). Det programmet tar ca 12 Mb av mitt internminne nyuppstartat. När jag klickar på minimeraknappen på fönstret lägger programmet sig nere på aktivitetslisten och tar nu istället för 12 Mb bara drygt 1Mb. Jag kan alltså i detta fall reducera minnesåtgången till ca tiondel. På samma sätt går Acrobat Reader från 18 till 3 Mb. Siffrorna kan variera beroende på cachning m.m. om man maximerar och minimerar upprepade gånger men effekten finns där för de program som är goda Windows-medborgare. Vill man aktiverar man valfritt minimerat fönster med Alt + Tab eller klickar på applikationen på aktivitetslinjen längst ner på skärmen som vanligt. När man är klar kan man klicka ner fönstret igen.
Den här tekniken tillkom när minne var dyrare och datorer i allmänhet hade mindre av det än idag, men likväl är tekniken viktig än idag för applikationerna är ofta bra mycket större idag än de var tidigare. Så har man för vana att ha väldigt många fönster upp kan detta spara 100-tals Mb av det dyra och viktiga internminnet och öppna plats för andra applikationer som bättre behöver det. Det tycker jag fortfarande är ett helt relevant och bra råd. Många känner inte till att man kan få sin dator att andas lite lättare med enkel kunskap som denna, men nu gör en del det i alla fall. Gör man så här behöver kanske datorn heller inte lägga ut allt det som är i minnet ut på disk när man öppnar ett nytt fönster. Så fort den måste dumpa onödig data ut på disk går allt många gånger långsammare än så länge allt sker i internminnet. Genom det blir datorn lite rappare också.
Jag ser dock att webbläsaren Firefox som jag kör, överhuvudtaget inte verkar funka på detta sätt, utan ligger kvar med allt sitt minne vad man än gör. Det kan kanske bero på att Firefox kanske är portat från ett annat OS än Windows som det inte ursprungligen skrevs för, om jag inte missminner mig. Så det finns undantag från regeln som inte beter sig optimalt.
Det här är inget konstigt. Har ni gjort som jag skrivit så borde ni alla se samma effekt.