Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av OS (XP eller VISTA)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant hur många som påstår sig veta så mycket om ett OS som bara är utgivet som beta 1 hittills :)
Det mesta låter som griniga 14åringar på överklockningsforum som får 3fps mindre i Counter Strike (även ifall 14åringarna är nöjda med Windows 7, dom får nästan ett identiskt antal fps nu jämfört med XP, ibland t.om. fler).

För övrigt har det varit sant sen Windows 95 att minimerade program inte ockuperar lika mycket minne (förutsatt att applikationen är skriven på ett korrekt sätt). Även detta är ren och skär fakta och inget man behöver blanda in personliga åsikter i.

Jag bytte dator för 1,5 år sedan och installerade Vista 32.
För miog har det funkat bra och CS4 och LR2 ryms väl inom dom 3,3 GB jag får tillgång till.

Hade jag köpt idag hade jag valt Vista 64 men jag orkar inte installera om allt så jag väntar på nästa version först.

En sak jag reagerade på i din datorkonfiguration var att du bara verkar ha en disk. Det finns märkbar prestanda att vinna på att separera systemdisk från data (bilder) och lägga PS cachar på samma disk som bilderna i stället för systemdisken. Disk är dessutom billigt i dagens läge.

En sak jag reagerade på i din datorkonfiguration var att du bara verkar ha en disk. Det finns märkbar prestanda att vinna på att separera systemdisk från data (bilder) och lägga PS cachar på samma disk som bilderna i stället för systemdisken. Disk är dessutom billigt i dagens läge.

Ger det en vinst (oavsett vilket syfte) så är det självklart så jag skall göra!

Tack för tipset!

Mvh!
// Niklas

Tack för tipset!

Mvh!
// Niklas

Ja, inte bara vinst, även säkerhet.
1 disk och kraschat OS,hmm...strul med flytta disk till annan dator, rädda data, kopiera data, flytta tillbaka installera om flytta tillbaka datan igen. osv.
1 systemdisk och minst en datadisk, OS kraschar, jaha... installera om konfiga och kör igen.
Systemdisken:
En relativt liten (runt 100Gb) snabb (10000rpm eller mer)
Funkar klockrent med dom nya Solid State diskarna, 64Gb för 2300:-
Datadisk/ar:
Stor/a 500Gb eller mer, 7200rpm och cache på minst 8, gärna 16Mb.
OBS. kom ihåg att flytta mappen "Mina dokument" till DATA disken, ja och lite andra grejer också givetvis, det verkar alltid vara något man glömmer när man håller på, men i det stora hela så slipper du bli av med alla viktiga filer. Dessutom ska man nog fundera på att byta diskarna innan dom gått 10000timmar ( 5 timmar om dagen i 5 år) men det brukar lösa sig automatiskt (dom blir fulla innan dess ändå).

Eller så köper man lite kvalitétsdiskar ;)
WD's RE3 har en MTBF på 1.2miljoner timmar, Seagates ES.2 likaså.
En vanlig konsumentdisk ligger på 750000 timmar.

Nu är det ju inget som säger att disken inte går sönder på grund av annat, men i en välkyld burk som inte utsätts för stötar kan diskar nästan leva för evigt.

Ja, inte bara vinst, även säkerhet.
1 disk och kraschat OS,hmm...strul med flytta disk till annan dator, rädda data, kopiera data, flytta tillbaka installera om flytta tillbaka datan igen. osv.
1 systemdisk och minst en datadisk, OS kraschar, jaha... installera om konfiga och kör igen.

Hmm, jag tänkte mig snarare:

Diskkrasch = Ny disk, installera om OS, konfigurera, kopiera från backup HD - Klar!

Om man ser endast till säkerhetsscenariot! Men det verkar ju, som sagt var, finnas andra vinster också så då vore det ju dumt att köra på annan lösning!

Mvh!
// Niklas

Tack för tipset!

Mvh!
// Niklas

Vad jag syftade på var prestanda.
Om det bara finns en disk så konkurrerar systemet och programmen om denna, det bildas kö för att läsa och skriva och disken blir en trång sektor. Systemet har en massa fuffens för sig i bakgrunden som använder systemdisken.

Har man två eller flera diskar kan saker ske parallellt och prestandan blir bättre.

Photoshop, Bridge och Lightroom använder diskcachar och sk scratchdiskar där det är aktivitet när programmen är igång och att lägga dessa på en annan disk ger märkbara prestandavinster. Det skapas en massa preview bilder mm i bakgrunden samtidigt som systemet pysslar med sitt på den andra disken.

Sen finns det förstås andra aspekter också, dom flesta positiva.

Finns ju enkla diskimage program, DriveImageXML, Macrium Reflect mfl (båda finns som freeware) för att göra en disk image av os/programdisken, då är man uppe på "nolltid" efter en ny hdd är installerad. Visst backup i alla ära men tar tid + osäkerhet med registry etc.

Min setup kommer definitivt att bli som sagt innan, os/programdisk + datadisk(ar) + image kopia(or) efter att setup är klar och man är nöjd med installationen.

Ett tips bland många andra. /Peter

Finns ju enkla diskimage program, DriveImageXML, Macrium Reflect mfl (båda finns som freeware) för att göra en disk image av os/programdisken, då är man uppe på "nolltid" efter en ny hdd är installerad. Visst backup i alla ära men tar tid + osäkerhet med registry etc.

Min setup kommer definitivt att bli som sagt innan, os/programdisk + datadisk(ar) + image kopia(or) efter att setup är klar och man är nöjd med installationen.

Ett tips bland många andra. /Peter

Betyder detta att det går att byta systemdisk utan att installera om allt?

Jag skulle behöva byta systemdisken då den är för liten, men drar mig för det då jag inte orkar installera om allt.

Berätta mer!

Har man två eller flera diskar kan saker ske parallellt och prestandan blir bättre.

Photoshop, Bridge och Lightroom använder diskcachar och sk scratchdiskar där det är aktivitet när programmen är igång och att lägga dessa på en annan disk ger märkbara prestandavinster. Det skapas en massa preview bilder mm i bakgrunden samtidigt som systemet pysslar med sitt på den andra disken.

Sen finns det förstås andra aspekter också, dom flesta positiva.

Japp, det låter ju helt klart som ett bra alternativ!

Vad krävs? Dvs. räcker det att "bara" ha datafiler med mappstruktur överflyttade till "Datadisken" elelr måste man flytta andra filer/mappar också för att det skall funka optimalt? Vilka filer/mappar i så fall (PS/LR/InDesign)?

Mvh!
// Niklas

Jag skulle behöva byta systemdisken då den är för liten, men drar mig för det då jag inte orkar installera om allt.

Hur stor HD har du?
Vilket OS och vilka huvudsakliga program?

Jag är nyfiken för att få klart för mig ung. vilket storlek jag skulle behöva som minimum! Jag har äldre HD om 40GB resp. 80GB men frågan är om de på sikt är för små som systemdisk?

Mvh!
// Niklas

Jag har 60 GB 10000 spinnare som systemdisk och den är nästan full, kör Vista 32 bitars.

Vad det gäller att nyttja två diskar optimalt med PS, Bridge och LR...

1 - Flytta mapparna med bilder till den disk som inte är C:

2 - I PS, Bridge och LR kan man ställa in var den ska ha sina cache och scratchdiskar, lägg dom också där bilderna ligger eller på en tredje disk. Har det inte framför mig här på jobbet men det går att ställa in.

Ang. Physical Adress Extension så är det inget i OS som kan OEM'as bort. Däremot finns det kanske hårdvara som är för ålderstigen men inget jag någonsin hört talas om.

/Håkan

Visst kan hårdvaran spela viss roll. På min bärbara Dell som inte är fullt två år kan jag inte använda mer än 3,15GB (kommer inte ihåg den exakta siffran) minne oavsett om jag kör XP pro 32, XP pro 64, Vista 32 eller Vista 64. Det var den jag kollade med Dell just därför att 64-bitars Xp inte klarade mer minne än 32-bitars och det berodde på en hårdvarubegränsning.

Jag har 60 GB 10000 spinnare som systemdisk och den är nästan full, kör Vista 32 bitars.

Vad det gäller att nyttja två diskar optimalt med PS, Bridge och LR...

1 - Flytta mapparna med bilder till den disk som inte är C:

2 - I PS, Bridge och LR kan man ställa in var den ska ha sina cache och scratchdiskar, lägg dom också där bilderna ligger eller på en tredje disk. Har det inte framför mig här på jobbet men det går att ställa in.

Tack!

Jag letar reda på det i PS & LR när det är dax! Går nog att läsa i hjälpfilerna!

Tack för hjälpen!
// Niklas

Eller så köper man lite kvalitétsdiskar ;)
WD's RE3 har en MTBF på 1.2miljoner timmar, Seagates ES.2 likaså.
En vanlig konsumentdisk ligger på 750000 timmar.

Nu är det ju inget som säger att disken inte går sönder på grund av annat, men i en välkyld burk som inte utsätts för stötar kan diskar nästan leva för evigt.

Jag rekommenderar alltid kompisar att byta efter MAX 10000 timmar för det där med MTBF litar jag inte ett skit på.
1.2miljoner h är ju 137 år i konstant drift och det lär ju inte vara någon som verkligen testat det om du förstår vad jag menar, en ren uppskattning av tillverkaren alltså.
Själv kör jag WD Raptor 74Gb system och WD Caviar GP 500GB till datadiskar, jag tror dessa går under benämningen "kvalitétsdiskar", dessutom körs dom svalt och tyst med Noctunafläktar i aluminiumchassi.

Ska det vara prestanda, ska det vara RAID 0 (striping). Jag kör två Velociraptor i RAID 0 som systemdisk, och det är snabbt som fan, men osakert nåt så jävulskt :)

Intelraid och Velociraptor kommer dessutom inte helt överrens, om man inte installerar senaste drivrutinerna ..

/afe

Jag beställde just en 150 GB Velociraptor efter att ha läst om Drive Image XML. Ska försöka använda det till att byta systemdisk utan att installera om.

Går det bra kommer jag att köra min gamla raptor på 60GB som ren disk för PS cache och scratch för PS, Bridge, LR och Premiere.

Sedan har jag 500+500+1000 GB för bilder, film och annat på 7200 spinnare.

Windows 7 är en halvmesyr, och är att betrakta som Vista 2? Har du testat Windows 7?

Du skriver t.ex. att man som Vista- eller XP-användare kan minimera fönster, och därmed minska minnesåtgången.Programmen tar inte ett dugg mindre minne för att de är minimerade tyvärr..

Att skriva en massa (icke sanna) anekdoter om hur datorer betedde sig förut gör tyvärr ingen skilnad på hur de beter sig nu...

/afe

Nä, jag har inte kört Windows 7 och har ingen brådska att göra det heller men jag tycker vi ska vänta med att döma ut Windows 7 tills det levererats ut till kunderna. Jag tycker ändå att jag kan uttala mig om användning av just Microsofts betor för jag har testat ganska många genom åren och vet vilka problem som man faktiskt kan drabbas av om man tar betaversioner i drift. Just det faktum att betor väldigt ofta visat sig icke kunna uppgraderas till driftversioner gör att man måste räkna med att installera om när man vill gå över till en ny officiell version. Alla är faktiskt inte medvetna om detta och det kan bli riktigt surt. Att många med längre erfarenhet av Windows ändå föredrar att installera om när en ny version ska tas i bruk är en helt annan sak. De vill bara inte ha något strul med gammal skräpkod.

Vi bör alltså ge Microsoft chansen att leverera Windows 7 innan vi börjar såga OS:et på grundval av fel vi hittar i betan, även om vi tycker illa om Microsoft som bolag. Att såga något som inte ens är färdigt är väl lite väl sippt?

När det gäller minimeringstekniken så är det ingen anekdot från förr som inte hjälper folk nu som du skriver. Windows har i alla versioner jag använt fungerat precis som jag säger och det kan både du och andra kolla direkt.

Trycka Ctrl Alt Del så du för att öppna "aktivitetshanteraren" i XP . Klicka på fliken "processer" och kolla sedan vad som händer med processerna.

Starta nu Excel om ni har det. Har ni inte det programmet så ta något annat (kolla då vad EXE-filen heter först så ni hittar processen i aktivitetshanteraren). Det programmet tar ca 12 Mb av mitt internminne nyuppstartat. När jag klickar på minimeraknappen på fönstret lägger programmet sig nere på aktivitetslisten och tar nu istället för 12 Mb bara drygt 1Mb. Jag kan alltså i detta fall reducera minnesåtgången till ca tiondel. På samma sätt går Acrobat Reader från 18 till 3 Mb. Siffrorna kan variera beroende på cachning m.m. om man maximerar och minimerar upprepade gånger men effekten finns där för de program som är goda Windows-medborgare. Vill man aktiverar man valfritt minimerat fönster med Alt + Tab eller klickar på applikationen på aktivitetslinjen längst ner på skärmen som vanligt. När man är klar kan man klicka ner fönstret igen.

Den här tekniken tillkom när minne var dyrare och datorer i allmänhet hade mindre av det än idag, men likväl är tekniken viktig än idag för applikationerna är ofta bra mycket större idag än de var tidigare. Så har man för vana att ha väldigt många fönster upp kan detta spara 100-tals Mb av det dyra och viktiga internminnet och öppna plats för andra applikationer som bättre behöver det. Det tycker jag fortfarande är ett helt relevant och bra råd. Många känner inte till att man kan få sin dator att andas lite lättare med enkel kunskap som denna, men nu gör en del det i alla fall. Gör man så här behöver kanske datorn heller inte lägga ut allt det som är i minnet ut på disk när man öppnar ett nytt fönster. Så fort den måste dumpa onödig data ut på disk går allt många gånger långsammare än så länge allt sker i internminnet. Genom det blir datorn lite rappare också.

Jag ser dock att webbläsaren Firefox som jag kör, överhuvudtaget inte verkar funka på detta sätt, utan ligger kvar med allt sitt minne vad man än gör. Det kan kanske bero på att Firefox kanske är portat från ett annat OS än Windows som det inte ursprungligen skrevs för, om jag inte missminner mig. Så det finns undantag från regeln som inte beter sig optimalt.

Det här är inget konstigt. Har ni gjort som jag skrivit så borde ni alla se samma effekt.

Senast ändrad:
Jag rekommenderar alltid kompisar att byta efter MAX 10000 timmar för det där med MTBF litar jag inte ett skit på.
1.2miljoner h är ju 137 år i konstant drift och det lär ju inte vara någon som verkligen testat det om du förstår vad jag menar, en ren uppskattning av tillverkaren alltså.
Själv kör jag WD Raptor 74Gb system och WD Caviar GP 500GB till datadiskar, jag tror dessa går under benämningen "kvalitétsdiskar", dessutom körs dom svalt och tyst med Noctunafläktar i aluminiumchassi.
Det finns ju metoder för att räkna MTBF, sen om man håller med eller inte är ju upp till var och en :)
Caviar är en desktopdisk, inte gjord för 24/7 drift. WD's enterprise diskar (SATA) heter RE3 och RE2 (gjorda för RAID-lösningar).
VelociRaptor är även den en high-end disk.

Senast ändrad:
Intressant hur många som påstår sig veta så mycket om ett OS som bara är utgivet som beta 1 hittills :)
Det mesta låter som griniga 14åringar på överklockningsforum som får 3fps mindre i Counter Strike (även ifall 14åringarna är nöjda med Windows 7, dom får nästan ett identiskt antal fps nu jämfört med XP, ibland t.om. fler).

För övrigt har det varit sant sen Windows 95 att minimerade program inte ockuperar lika mycket minne (förutsatt att applikationen är skriven på ett korrekt sätt). Även detta är ren och skär fakta och inget man behöver blanda in personliga åsikter i.

***** :)

Många känner som sagt inte till detta och det säger väl kanske en del om den Windows-utbildning många fått sig till livs. Detta med minimering har faktiskt funkat ända sedan Windows version 2.1 (innan vet jag inte hur det såg ut). På den tiden var det dock inte så lätt att kolla i själva Windows. Men jag hade ett tredjepartsprogram från ett företag som hette hDC som sålde små applets till Windows och ett av det visade just hur mycket minne i detalj som varje applikation ockuperat. Vi använde detta just i utbildningssyfte på road shows för att visa folk hur de skulle använda Windows mer effektivt. Det blir väldigt tydligt när man dessutom ser det uttryckt i cirkeldiagram.

På den tiden var ju Windows mycket mer instabilt och känsligt än idag och vid hård belastning på minnesresurserna ökade risken ordentligt för oavsiktliga krascher, vilka länge var Windows verkliga akilleshäl och en källa till stor frustration.

ANNONS
Götaplatsens Foto