Annons

vad tål nikons äldre objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas L. Svensson

Aktiv medlem
hej,

jag undrar hur pass vädertätade för regn och damm nikons äldre tele optik är, såsom 300/4 AF, 300/2,8 AF, 500/4P, 400/3,5 och andra från den tidsperioden.
det sista man vill är ju att få kondens på fel sida linsen.
tack i förhand.

//jonas

Exakt hur vädertätade de är på en skala, tvivlar jag på att någon här kan eller tänker svara på, men det är objektiv som i flera år användes av pressfotografer i ur och skur, timmar i taget.

Du ger nog upp innan objektiven gör det :)

Kamerorna som användes i ur och skur förr var nog inte lika väderkänsliga som dagens elektronikmonster. Har ingen aning om hur vatten/fukt-känslig en film är men en sensor tycker nog sämre om sådant.

/Karl

Jag har stått ute i ösregn med min 300/2,8 (äldre optik) och suttit i gömsle hela nätter när det varit fuktigt och regnigt, samt minusgrader på natten.. utan några problem..

tackar för svaren.
låter ju betryggande. hade ett av dom äldre AF 300/2,8:eek:rna förut och den hade heller inga problem med "vanligt" regn. bytt till ett annat tele med manual fokus nu så det torde ju vara minst lika tåligt.

//jonas

Vad spelar det för roll i praktiken att ett objektiv som används på digital nikon saknar "D" märkning?

Vad spelar det för roll i praktiken att ett objektiv som används på digital nikon saknar "D" märkning?

Ser man på, jag hittade svar åt mig själv, kan ju dela med mig här:

"It is unchanged since 1990. It is not a "D" lens, which is an almost meaningless feature anyway. In fact, the lack of this pointless feature means a great low price for you if you find a used one. "

Ser man på, jag hittade svar åt mig själv, kan ju dela med mig här:

"It is unchanged since 1990. It is not a "D" lens, which is an almost meaningless feature anyway. In fact, the lack of this pointless feature means a great low price for you if you find a used one. "

D-funktionen är att objektivet meddelar tillbaka till kameran vilken distans den är fokuserad på, och kameran använder sedan denna siffra i ett par funktioner som rör blixtstyrkor. Om man inte fotar med blixt gör D-funktionen inte mycket. Alla -G -I och -S objektiv innehåller också -D funktionen.

ANNONS
Götaplatsens Foto