Annons

sRAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandLarsson

Aktiv medlem
Hej,

Är det någon som vet vad sRAW innebär rent tekniskt. Hur hanteras pixlarna för att bilden skall reduceras till en lägre upplösning? Interpolerar kameran pixlarna, hoppar den helt enkelt över varannan pixel eller vad är det som händer?

Hälsningar,
En nyfiken ingenjör

Hej,

Är det någon som vet vad sRAW innebär rent tekniskt. Hur hanteras pixlarna för att bilden skall reduceras till en lägre upplösning? Interpolerar kameran pixlarna, hoppar den helt enkelt över varannan pixel eller vad är det som händer?

Canon har aldrig beskrivit de tekniska detaljerna för sRAW, men det finns dem som har försökt lista ut hur de fungerar bakvägen. I korthet är det två helt olika format beroende på kameramodell, för 1D Mk3, 1Ds Mk3 och 40D är bildfilen precis en fjärdedel så stor som ursprungsformatet vilket förmodligen innebär att kameran helt enkelt grupperar pixlarna fyra och fyra. En konsekvens av detta är faktiskt att sRAW filen i princip har lika hög färgupplösning som ursprungsformatet, men bara en fjärdedels upplösning i luminans (monokromt).

För nya 5D Mk2 och 50D används ett helt nytt format, där vi också får en mellanstorlek (sRAW1 och sRAW2). Det speciella här är att sRAW filen inte lagrar informationen i RGB format utan istället använder Y, Cb, Cr (det vill säga skiljer på luminans- och färginformationen). Förmodligen för att bättre ta vara på sensorns högre luminansupplösning (p.g.a. bayerfiltret) och på så sätt få bättre kvalitet. Dessutom lär konverteringen till Y, Cb, Cr vara ett mellanled i konverteringen till jpeg, som ju utnyttjar det faktum att våra ögon är känsligare för skärpa i luminans än i färg, för sin komprimering.

Så speciellt rått är inte sRAW längre.

För mer detaljer se http://lclevy.free.fr/cr2/#sraw (obs! mycket teknisk).

/Sara

Tack för detta. Jag räds inte djupt tekniska texter men detta är mer åt mjukvaruhållet än vad jag är van vid så det tar nog en stund att smälta. En bra sak är att jag inte måste förstå så blir det för jobbigt så kan jag ju alltid sluta läsa :)

ANNONS